وبلاگ باریژان
0

هنر مراقبت از پوست حساس؛ نکات، ترفندها و محصولات پوستی

استفاده از محصولات سنسیویت ویتالیر
بازدید 306

در دنیایی که گویا سرعت تغییر روش‌های مراقبتی پوست سریع‌تر از تغییر فصول است، تنها یک حقیقت ثابت است: پوست ما به‌اندازه هویت ما منحصربه‌فرد و یکتاست. دراین‌بین، برخی افراد دارای پوستی حساس هستند که نسبت به محرک‌های مختلف بسیار واکنش‌پذیر است و به شیوه مراقبتی ویژه‌ای نیاز دارد. مراقبت از پوست حساس شامل پیروی از یک روتین مراقبتی اصولی، مصرف محصولات پوستی تخصصی، استفاده از درمان‌های خانگی و بهره‌مندی از یک سبک زندگی سالم است. باوجوداینکه روش های مراقبت از پوست حساس می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بااین‌حال اصول اولیه و اقدامات کلیدی یکسان هستند.

پوست حساس نه یک هدیه و نه یک عذاب الهی است! با وجود چالش‌هایی که مراقبت از این نوع پوست به همراه دارد، درعین‌حال نشان‌دهنده ظرافت و لطافتی است که در خلق یک انسان به‌ کار رفته. اگر تا به امروز موفق به پیدا کردن بهترین نحوه مراقبت از پوست حساس نشده‌اید، نگران نباشید؛ ما در این مقاله به جزئی‌ترین نکات مراقبتی پرداخته‌ایم تا احساس ناراحتی، ناامیدی، التهاب، قرمزی و تحریک دائمی را برای همیشه از شما دور کنیم. بین شما و بهترین روش های مراقبت از پوست حساس، تنها چند پاراگراف فاصله وجود دارد که به‌زودی خود را در انتهای آن‌ها می‌بینید.

مراقبت از پوست حساس به چه معناست؟

دختری با پوست حساس در حال استفاده از محصولات روتین پوستی حساس
مراقبت از پوست حساس یک رویکرد تخصصی برای حفظ سلامت و زیبایی این نوع پوست در شرایط محیطی گوناگون است. روش‌هایی که در این شیوه مراقبتی استفاده می‌شوند، یکسان نیستند و مستقیماً به ویژگی‌ها و ناراحتی‌های پوست هر فرد گره‌خورده‌اند. نحوه مراقبت از پوست حساس شامل استفاده از محصولات پوستی ضد آلرژیک، پیروی از یک روال خاص و اتخاذ شیوه‌هایی است که تحریک پوست حساس را به حداقل برسانند.

پوست حساس یک نگرانی رایج در حوزه مراقبت از پوست است و طبق تحقیقات، حداقل 60% از خانم‌ها و 50% از آقایان را تا حدی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. مراقبت از پوست حساس بسیار حائز اهمیت است و افرادی که چنین پوستی دارند، باید همواره به نکات مراقبتی اهمیت دهند. پرهیز از استحمام طولانی با آب داغ، عدم استفاده از محصولات پوستی بسیار معطر، استفاده از پاک‌کننده‌های غیرصابونی و خودداری از مصرف لایه‌بردارهای خشن و قدرتمند ازجمله نکات مراقبت از پوست حساس هستند.

تا زمانی که پوست حساس شما در شرایط مطلوبی قرار دارد و توانسته‌اید حساسیت زیادی آن را با روش‌های مختلف کنترل کنید، مراجعه به پزشک ضرورتی ندارد. هرگاه احساس کردید که کنترل شرایط از دستان شما خارج‌شده و روش های مراقبت از پوست حساس تأثیرشان را ازدست‌داده‌اند، فوراً با یک متخصص پوست مشورت کنید. این افراد با بررسی دقیق شرایط پوست شما، بهترین محصولات و شیوه‌های مراقبتی را تجویز می‌کنند.

پوست حساس چه نشانه هایی دارد؟

پیدا کردن نشانه های پوست حساس

قبل از اینکه عمیقاً وارد بررسی راه های مراقبت از پوست حساس شویم، بهتر است توضیح دهیم که پوست حساس چیست و چه علائمی دارد. بیشتر افراد بر این باور هستند که پوست حساس به پوستی گفته می‌شود که به‌سادگی تحریک شود. اگر پوست حساسی داشته باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از محصولات یا عوامل محیطی باعث قرمزی، خارش یا بروز ناگهانی جوش‌های ریز روی پوستتان می‌شوند.

تمام مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند نشانه‌های پوست حساس باشند. درواقع یک چک‌لیست قطعی وجود ندارد که متخصصان پوست از آن برای تعریف پوست حساس استفاده کنند؛ در عوض آن‌ها نشانه‌ها را دنبال کرده و واکنش‌های پوست شما نسبت به عوامل مختلف را بررسی می‌کنند تا درنهایت یک تشخیص قطعی بدهند.

متخصصان پوست معتقدند که این شش نشانه شایع در بین افرادی که دارای پوست بسیار حساسی هستند، وجود دارند:

دارای پوست واکنشی

اگر پوست شما حساس باشد، حتماً متوجه می‌شوید که صابون‌ها، شوینده‌های صابونی، اسانس‌ها، عطرها و برخی از محصولات مراقبت از پوست باعث می‌شوند که پوست شما واکنش نشان دهند. در این حالت، پوست شما واکنشی (Reactive) است و نشانه‌های آن به‌صورت خشکی، قرمزی، خارش یا علائمی از این قبیل بروز پیدا می‌کنند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض سرما، آفتاب و باد هم می‌تواند باعث شعله‌ور شدن علائم شما شود.

مستعد قرمزی پوست

بیشتر افراد دارای پوست حساس، با مقداری قرمزی مواجه هستند. این ویژگی می‌تواند به شکل بثورات قرمز، برجستگی‌های قرمز، سرخ شدن و گُرگرفتگی یا حتی رگ‌های خونی قرمز مشاهده شود. در بسیاری از موارد با روش های مراقبت از پوست حساس و دوری از عامل تحریک‌کننده، قرمزی پوست به‌سرعت ناپدید می‌شود.

مستعد خشکی پوست

خشکی و حساسیت مانند دو رفیق گرمابه و گلستان دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شرایط را برایتان مشکل کنند! زمانی که پوست شما حساس است و در معرض باد و هوای سرد و خشک قرار می‌گیرید، مشکلات پوستی با سرعت و شدت بیشتری به شما ضربه می‌زنند. در بسیاری از موارد ممکن است شاهد بروز آکنه و حتی ترک خوردن پوست خود باشید. یکی از راه های مراقبت از پوست حساس در چنین مواردی، مصرف یک مرطوب‌کننده ملایم است.

مستعد امراض پوستی

پوست حساس در صورت قرار گرفتن در معرض یک عامل تحریک‌کننده، یکی از امراض پوستی (بثورات) نظیر قرمزی، جوش، خشکی، پوسته یا کهیر را از خود بروز می‌دهد. این امر به‌ویژه در مورد آن دسته از محصولات پوستی که برای مدت طولانی روی پوست شما باقی می‌مانند، صادق است. برای مثال اگر بلافاصله پس از مصرف کرم صورت متوجه بروز بثورات پوستی شدید، احتمال حساس بودن پوست شما زیاد است.

مستعد دانه های قرمز پوستی

پوست حساس به‌شدت مستعد التهاب و دانه‌های قرمز پوستی است که در قالب جوش‌های ریز و برآمدگی‌های سرخ ظاهر می‌شوند. در چنین شرایطی اگر به شستشو با محصولات صابونی و نامناسب روی بیاورید، علائم شما شدیدتر می‌شوند تا جایی که احتمالاً باید به پزشک مراجعه کنید. در مباحث مربوط به نحوه مراقبت از پوست حساس، به راه‌کارهای جلوگیری و درمان این مشکل هم اشاره‌شده است.

مستعد آفتاب سوختگی

پوست حساس در مقایسه با دیگر انواع پوست، بیشتر در معرض اثرات مضر نور آفتاب است. اگر پوست شما از قبل لایه‌برداری یا به هر دلیلی تحریک شده باشد، آسیب‌های ناشی از نور خورشید به‌مراتب بیشتر خواهند بود. پوست حساس هرگز نباید بدون استفاده از ضد آفتاب، در معرض نور طبیعی قرار بگیرد؛ حتی در روزهای ابری و بارانی! ازآنجایی‌که حتی بعضی از ضد آفتاب‌ها هم می‌توانند حساسیت‌زا باشند، در بین مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها به دنبال اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم باشید. همچنین در راهنمای مراقبت از پوست حساس اشاره خواهیم کرد که باید از ضد آفتاب با SPF بیشتر از 30 استفاده کنید.

روش های مراقبت از پوست حساس تنها زمانی باید آغاز شوند که شما از حساس بودن پوست خود مطمئن شده باشید. صرفاً با داشتن یکی از علائم بالا، نمی‌توانید در این مورد مطمئن شوید. اگر در تشخیص نوع پوست خود مشکل دارید، بهتر است که از یک متخصص پوست در این مورد مشاوره بگیرید. گاهی اوقات پوست حساس با برخی علائم حساسیت‌های پوستی گذرا اشتباه گرفته می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث اتخاذ تصمیم‌های اشتباه در روتین مراقبت از پوست شما شود.

روتین ساده مراقبت از پوست حساس

شیوه های مراقبتی ساده برای پوست حساس

ایجاد یک روتین برای پوست حساس به دقت و تحقیق زیادی احتیاج دارد، به‌ویژه با وجود محصولات پوستی متنوعی که در بازار وجود دارند، باید مطمئن شوید که از محصولات باکیفیت و اصل استفاده می‌کنید. تمام دغدغه شما در هنگام ایجاد این روتین، باید استفاده از محصولات و روش های مراقبت از پوست حساس با هدف کاهش تحریک و بهبود سلامت پوست باشد. در اینجا قدم‌های اولیه و مهمی که باید در یک روال مراقبتی پوست حساس وجود داشته باشند را برایتان آورده‌ایم:

پاکسازی پوست حساس

پوست سالم باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، باکتری و ناخالصی باشد. این موضوع در مورد پوست‌های حساس هم صدق می‌کند. به دنبال پاک‌کننده‌ای باشید که به‌طور اختصاصی برای پوست حساس فرموله شده باشد. درصورتی‌که پاک‌کننده شما حاوی هیالورونیک اسید و سرامیدها هم باشد، فواید زیادی برای جلوگیری از تحریک پوست در مقابل عوامل محیطی خواهد داشت. فرآیند پاک‌سازی و شستشوی صورت را با آب ولرم انجام دهید و با هدف جلوگیری از بروز حساسیت و خشک شدن پوست، از شستشو با آب داغ پرهیز کنید. بهترین حالت پاک‌سازی پوست، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

تونر کردن پوست حساس

دیگر قدم مهم در روال مراقبت از پوست حساس، مصرف تونر یا تونر کردن پوست است. تونر یکی از محصولات پوستی مهم در روتین پوستی است که نقش آن تقویت و پاک‌سازی عمیق منافذ پوست است. از طرفی با تونر کردن پوست، PH آن تنظیم می‌شود و درواقع به میزان طبیعی برمی‌گردد. حتماً توجه داشته باشید که تونر شما فاقد الکل باشد؛ در غیر این صورت باعث خشک شدن و تحریک پوست خواهد شد. اگر تونر حاوی مواد آب‌رسان باشد، برای تنظیم رطوبت پوست شما مفید است. بهترین حالت مصرف تونر پوست، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

مرطوب کردن پوست حساس

مرطوب نگه‌داشتن و آب‌رسانی مداوم برای پوست حساس ضروری است. در تمام روش های مراقبت از پوست حساس به این اقدام مهم اشاره‌شده و در هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته شود. به‌طور اصولی، شما باید در روتین صبحگاهی پوست خود از یک مرطوب‌کننده سبک و در روتین شبانه از مرطوب‌کننده‌ای با فرمولاسیون غنی استفاده کنید. پوست حساس به‌سادگی مستعد تحریک است و ممکن است که منافذ آن مسدود شوند؛ به همین دلیل مطمئن شوید که مرطوب‌کننده شما مختص پوست حساس و فاقد هرگونه اسانس باشد. بهترین حالت مصرف مرطوب‌کننده، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

محافظت در برابر آفتاب

پوست حساس در برابر اشعه ماوراء‌بنفش آفتاب بسیار آسیب‌پذیر است و به‌سادگی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود. هرروز صبح قبل از اینکه از منزل خارج شوید، یک کرم ضد آفتاب با SPF بیشتر از 30 استفاده کنید. در بسیاری از مواقع پوست‌های حساس به SPF بالاتر از 50 نیاز دارند که این موضوع را با کسب تجربه متوجه خواهید شد. بهترین نحوه مراقبت از پوست حساس درصورتی‌که برای مدت طولانی در مقابل آفتاب هستید، تمدید آن هر 2 ساعت یک‌بار است. به دنبال ضد آفتاب‌هایی حاوی اکسید روی باشید که اثر التیام‌بخش دارند. بهترین حالت مصرف ضد آفتاب، صبح قبل از خروج از منزل است.

استفاده هفتگی از ماسک

ماسک‌های صورت اگر کم استفاده شوند و از طرفی حاوی مواد اولیه مغذی، التیام‌بخش و تقویت‌کننده باشند، ابزاری عالی برای محافظت از پوست‌های حساس هستند. همچنین برای کاهش قرمزی و تسکین کلی پوست، از ماسک‌هایی با ترکیبات التیام‌بخش، آب‌رسان و ترمیم‌کننده، مانند ماسک بابونه استفاده کنید. ماسک‌های فرموله شده با بلغور جو دوسر کلوئیدی ملایم و آلوئه‌ورا هم می‌توانند پوست‌های حساس را جوان و شاداب کنند. بهترین حالت مصرف ماسک صورت یک الی دو بار در هفته است.

پاک کردن آرایش

مگر می‌شود با آرایش صورت به رختخواب بروید و از طرفی ادعا کنید که روش های مراقبت از پوست حساس را به‌درستی رعایت کرده‌اید؟ چنین موضوعی صحت ندارد و شما هرگز نباید یکی از مهم‌ترین قدم‌های محافظت از پوست را نادیده بگیرید. پاک کردن آرایش –به‌ویژه در ناحیه اطراف چشم‌ها- الزامی است. دور چشم پوست بسیار نازکی دارد و به‌سادگی می‌تواند با مواد آرابشی تحریک شود. پاک‌کننده آرایشی را انتخاب کنید که به‌طور اختصاصی برای پوست‌های حساس فرموله شده و فاقد اسانس و چربی باشد. وجود مواد تسکین‌دهنده مانند آلوئه‌ورا در این محصولات پوستی هم می‌تواند ویژگی مهمی باشد.

با وجود تفاوت‌های جزئی و گاهی اوقات عمده،پایه و اساس نحوه مراقبت از پوست حساس در یک روتین پوستی ثابت است. پاک‌کننده، مرطوب‌کننده، تونر، ضد آفتاب، ماسک و پاک‌کننده آرایش باید در زمان‌های مشخص استفاده شوند تا بالاترین اثربخشی را داشته باشند. گفتنی است که کیفیت محصولات پوستی که در روتین خود استفاده می‌کنید، نقشی کلیدی در میزان ارتقای سلامت و زیبایی پوست شما دارد.

بهترین مواد اولیه برای مراقبت از پوست حساس

بهترین ترکیبات برای پوست حساس

این روزها برندهای متعددی از سراسر دنیا، محصولات پوستی خود را تولید و عرضه می‌کنند و این موضوع باعث شده تا انتخاب بهترین محصولات کمی مشکل باشد. برخی افراد برای رفع این مشکل، تنها از تولیدات برندهای بسیار معروف بین‌المللی استفاده می‌‎کنند که در این حالت باید هزینه زیادی برای خرید این محصولات پرداخت کنند. ازآنجایی‌که استفاده از محصولات باکیفیت جزو روش های مراقبت از پوست حساس به شمار می‌آید، بهتر است با مواد اولیه اثربخش و سازگار با این نوع پوست آشنا باشید و در محصولات میان‌رده و خوش‌قیمت به دنبال آن‌ها بگردید.

در اینجا تعدادی از مفیدترین و بهترین مواد اولیه برای بهبود پوست حساس را برای شما آورده‌ایم:

آلوئه ورا

نه اینکه با این ماده طبیعی معروف آشنا نباشید، اما باید بدانید که آلوئه‌ورا برای افرادی با پوست حساس هم معجزه می‌کند. این ماده تسکین‌دهنده است، خواص آنتی باکتریالی دارد و باعث کاهش التهاب پوست می‌شود؛ مهم‌تر از همه این‌ها، آلوئه‌ورا یک ماده آب‌رسان است که به تقویت سد محافظتی طبیعی پوست کمک می‌کند. برخی محصولات از عصاره آلوئه‌ورا به‌عنوان ماده اصلی و پایه استفاده می‌کنند که اثربخشی بالایی دارند.

جو دوسر

جو دوسر سرشار از ویتامین E و پروتئین است که نه‌تنها به کاهش التهاب کمک می‌کند، بلکه زیبایی کلی پوست شما را بهبود می‌بخشد. از طرفی ویتامین E نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که از پوست شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کرده و درعین‌حال آن را مرطوب و تقویت می‌کند. این ماده تسکین‌دهنده و تقویت‌کننده را می‌توانید در بسیاری از کرم‌های مراقبت از پوست حساس پیدا کنید.

سیکا یا سنتلا آسیاتیکا

وقتی صحبت از درمان و تغذیه مناسب پوست حساس در میان باشد، سیکا مانند یک فوق‌ستاره است! این گیاه به آرام کردن و به حداقل رساندن التهاب، تسکین و ترمیم پوست تحریک‌شده و درمان آکنه کمک می‌کند. سنتلا آسیاتیکا سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین‌های A، B1، B2 و C، اسیدهای آمینه و بتاکاروتن است که همگی برای سلامت پوست عالی هستند.

هیالورونیک اسید

آب‌رسانی برای هر نوع پوستی ضروری است، اما در نحوه مراقبت از پوست حساس اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد. رطوبت سد پوستی شما را تقویت کرده و از آن در برابر عوامل مخرب محیطی محافظت می‌کند. درست همین‌جاست که هیالورونیک اسید مانند یک قهرمان وارد میدان می‌شود تا فرایند آب‌رسانی را به بهترین نحو انجام دهد و توانایی پوست شما را برای حفظ رطوبت ارتقا دهد. این ماده ضروری در بسیاری از پاک‌کننده‌ها، سرم‌ها و مرطوب کننده‌های پوست حساس وجود دارد.

سرامیدها

برای بار چندم اشاره می‌کنیم که مراقبت از سد طبیعی پوست حساس بسیار مهم و حیاتی است. شما باید به‌طور مداوم در کنار تسکین پوست خود، از روش های مراقبت از پوست حساس برای بهبود سد پوستی هم بهره ببرید. در این مورد، سرامیدها معجزه می‌کنند! سرامیدها به‌طور طبیعی در پوست وجود دارند و مانند سیمانی هستند که سلول‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند. این مواد به بهبود بافت پوست کمک می‌کنند، مانع از دست رفتن رطوبت می‌شوند و پوست شما را آن‌قدر قوی، محکم و شاداب نگه می‌دارند که در برابر آسیب‌‎ها مقاوم باشد.

شیرین بیان

مجدداً سری به دامان طبیعت بزنیم و یک ماده با خاصیت ضدالتهابی برای مراقبت از پوست حساس را برایتان به ارمغان بیاوریم. عصاره شیرین‌بیان یکی دیگر از مواد ارزشمند برای پوست حساس است که به تسکین پوست تحریک‌شده، تسکین خارش و کاهش قرمزی کمک می‌کند. از طرفی اثبات‌شده که این ماده اسکار جوش و لکه‌های تیره را کاهش می‌دهد و برایتان پوستی شفاف‌تر، روشن‌تر و زیباتر به ارمغان می‌آورد. این ماده ارزشمند را می‌توانید در محصولات پوست‌های حساس برند ویتالیر در فروشگاه باریژان پیدا کنید.

نیاسینامید

اگر با محصولات فروشگاه باریژان آشنا هستید، حتماً می‌دانید که ما چقدر نیاسینامید را دوست داریم! این ماده یک سوپراستار مراقبت از پوست است که چند مزیت عمده را به‌طور هم‌زمان به شما ارائه می‌دهد. مقابله با آکنه و تغییر رنگ‌دانه‌ها، ترمیم و تقویت سطح کلاژن پوست، کمک به تولید سلول‌های پوستی سالم و بهبود آب‌رسانی از ویژگی‌های اصلی نیاسینامید هستند. از طرفی نیاسینامید خاصیت ضدالتهابی دارد و به همین جهت وجود آن در روش های مراقبت از پوست حساس الزامی است.

فهرست تمام مواد اولیه محصولات مراقبت از پوست حساس بر روی بسته‌بندی آن‌ها نوشته‌شده و شما به‌سادگی می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید. چه در خرید اینترنتی و چه در خرید حضوری، مواد اولیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید با پوست شما سازگار هستند و موجب بروز حساسیت نمی‌شوند. درنهایت برای اطمینان بیشتر، محصولات جدید را بر روی بخش کوچکی از پوست خود آزمایش کرده و سپس استفاده مداوم از آن را شروع کنید.

از این مواد اولیه به شدت دوری کنید

پوست حساس به‌طور طبیعی مستعد بروز علائم آلرژیک و حساسیتی است؛ درصورتی‌که محصولات پوستی شما حاوی مواد اولیه نامناسب باشند، اوضاع پوستتان به‌سرعت وخیم می‌شود. به‌طورکلی در زمان خرید محصولات مراقبت از پوست حساس، مطمئن شوید که محصولات موردنظر شما فاقد این موارد باشند:

اسانس ها

عطرها و اسانس‌ها از علل شایع آلرژی و تحریک پوست هستند؛ زیرا اغلب حاوی ترکیباتی از مواد اولیه نامعلوم هستند که باعث واکنش‌های پوستی می‌شوند. همواره محصولاتی با برچسب‌های «بدون اسانس» یا «بی‌بو» را برای روش های مراقبت از پوست حساس تهیه کنید.

الکل

انواع الکل‌های غیرطبیعی و SD باعث خشک شدن پوست می‌شوند که این ویژگی می‌تواند حساسیت را تشدید کند. از طرفی این ماده چربی‌های طبیعی پوست را از بین برده و احتمالاً منجر به تحریک، قرمزی و خشکی می‌شود. همواره به دنبال محصولاتی با فرمولاسیون بدون الکل باشید.

SLS و SLES

سدیم لوریت سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) سورفکتانت‌هایی هستند که اغلب در پاک‌کننده‌ها و محصولات کف‌کننده استفاده می‌شوند. این مواد می‌توانند برای پوست‎های حساس بسیار خشن باشند و موجب سوزش و خشکی شوند. همواره پاک‌کننده‌های فاقد سولفات را انتخاب کنید.

رنگ های مصنوعی

یکی دیگر از عوامل تحریک‌کننده پوست‌های حساس، رنگ‌های مصنوعی هستند که موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. معمولاً از این رنگ‌ها در محصولات آرایشی استفاده می‌شود. در روتین و نحوه مراقبت از پوست حساس خود، محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد رنگ‌های مصنوعی هستند یا در صورت وجود، حاوی رنگ‌های طبیعی باشند.

روغن های پوستی

برخی روغن‌های ضروری پوست باوجوداینکه طبیعی هستند، به دلیل غلظت بالای ترکیبات فرار، باعث تحریک پوست‌های حساس می‌شوند. محرک‌های رایج این دسته شامل عصاره نعناع، روغن مرکبات، روغن نارگیل و اکالیپتوس هستند.

پارابن ها

در برخی محصولات پوستی از پارابن استفاده می‌شود که یک ماده نگه‌دارنده برای افزایش زمان مصرف محصولات است. پارابن در بعضی افراد می‌تواند باعث حساسیت پوستی و بروز واکنش‌های آلرژیک شود. بسیاری از برندهای باکیفیت تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست حساس، به‌جای پارابن از مواد نگه‌دارنده جدید و بدون ضرر استفاده می‌کنند.

پروپیل گلیکول

در محصولات پوستی مختلف از انواع مرطوب کننده‌ها استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها پروپیل گلیکول است. این ماده ممکن است باعث تحریک پوست‌های حساس شود و علائمی مانند سوزش، خارش و قرمزی داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد، عصاره آلوئه‌ورا و هیالورونیک اسید مرطوب کننده‌های مناسب در روش های مراقبت از پوست حساس هستند.

اشتباهات رایج در نحوه مراقبت از پوست حساس

پوست حساس و کارهایی که نباید انجام داد

بسیاری از افرادی که پوست حساس دارند، سلامت و زیبایی پوست خود را به دلیل انجام بعضی اشتباهات پیش‌پاافتاده به خطر می‌اندازند. عدم مصرف ضد آفتاب، پاک نکردن آرایش قبل از خواب، استفاده از تعداد زیادی محصول مراقبتی برخی از این اشتباهات رایج هستند. در این بخش از راهنمای مراقبت از پوست حساس، شما را با این اشتباهات آشنا می‌کنیم تا همیشه از آن‌ها اجتناب کنید:

پاک نکردن آرایش قبل از خواب

رفتن به رختخواب با آرایش، یکی از بزرگ‎ترین جنایاتی است که علیه پوست خود مرتکب می‌شوید. این اقدام نه‌تنها منافذ پوست را مسدود می‌کند و موجب ایجاد جوش می‌شود، بلکه روند پیری را تسریع کرده و پوست شما را در طول شب در معرض انواع باکتری‌ها قرار می‌دهد. خوابیدن با آرایش شما را درخطر رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد و احتمال بروز چین‌وچروک بالا می‌رود. هر شب قبل از رفتن به رختخواب، صورت خود را با یک پاک‌کننده آرایش تمیز کنید تا همواره پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

مصرف لایه بردارهای خشن

اگر از اسکراب‌های قوی و خشن استفاده می‌کنید، مانند این است که پوست حساس خود را با سنباده لایه‌برداری کنید! به گفته متخصصان پوست، مصرف لایه‌بردارهای فیزیکی در روش های مراقبت از پوست حساس ممنوع است و می‌تواند موجب پارگی‌های ریز شود. برای جلوگیری از تحریک پوست خود، از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید که حاوی گلیکولیک اسید و اسیدهایی ازاین‌دست هستند.

عدم مصرف ضد آفتاب

مگر اینکه همیشه در غار زندگی کنید که احتیاجی به ضد آفتاب نداشته باشید! در غیر این صورت هرروز باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. بیشتر افراد فکر می‌کنند که تنها در صورتی به ضد آفتاب نیاز دارند که برای مدت طولانی در فضای باز هستند؛ اما حقیقت این است که حتی در خانه یا پشت میز خود در اداره هم در معرض اشعه UV آفتاب قرار دارید. استفاده از SPF برای مراقبت از پوست حساس الزامی است تا از شما در برابر پیری زودرس، سرطان پوست و دیگر آسیب‌های خورشید محافظت کند. اگر به‌طور پیوسته زیر نور آفتاب هستید، هر چند ساعت یک‌بار، ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

استفاده از محصولات پوستی زیاد

اگر روش های مراقبت از پوست حساس شما شامل مصرف تعداد زیادی محصول پوستی است، این امکان وجود دارد که شرایط پوست شما وخیم‌تر شود. استفاده هم‌زمان از محصولات مختلف، پوست شما را تحریک کرده و موجب قرمزی، سوزش و خارش می‌شود. سعی کنید که روتین پوستی شما تنها شامل محصولات ضروری مثل پاک‌کننده ملایم، ضد آفتاب، مرطوب‌کننده و تونر باشد.

عدم مصرف مرطوب کننده

آب‌رسانی اولین قدم در نحوه مراقبت از پوست حساس است که در بخش روتین پوستی هم به آن پرداختیم. همه افراد با هر نوع پوستی باید به‌طور منظم از مرطوب‌کننده استفاده کنند؛ اما اهمیت این موضوع برای افرادی با پوست حساس، چندی و چند برابر است. در انتخاب نوع مرطوب‌کننده خود دقت کنید تا حتماً حاوی مواد مغذی و مرطوب‌کننده باکیفیت باشد.

استفاده از تونرهای خشن

مواد شیمیایی خشن و الکل نباید در فرمولاسیون تونرهای مخصوص پوست حساس گنجانده شوند. برای مثال حتی مقدار کمی سالیسیلیک اسید در یک تونر می‌تواند پوست‌های حساس رو تحریک کند و موجب بروز جوش، قرمزی و سوزش شود. برای مراقبت از پوست حساس خود، همیشه از تونرهای حاوی مواد اولیه طبیعی استفاده کنید که کاملاً بی‌خطر هستند.

تمیز نکردن برس آرایش

درصورتی‌که تمیز کردن برس آرایش برای شما اهمیتی ندارد، بسیاری از درمان‌ها و روش های مراقبت از پوست حساس را بی‌اثر خواهید کرد! برس‌های آرایش می‌توانند انواع آلودگی‌ها، باکتری‌ها و ناخالصی‌ها را در خود جای دهند که پس از آرایش، به صورت شما منتقل می‌شوند. اگر پوست شما حساس باشد، این امر باعث ایجاد جوش و تحریک بیشتر پوست شما می‌شود. برس‌های آرایشتان را مرتباً تمیز و در صورت لزوم با برس‌های جدید جایگزین کنید.

از هیچ محصولی استفاده نکنید

شاید شما هم اسیر تئوری‌های توطئه شده باشید و فکر می‌کنید که تمام محصولات پوستی با هدف آسیب رساندن به پوست شما تولیدشده‌اند! شاید هم معتقدید که ژن بسیار خوبی دارید و پوست شما هرگز دچار مشکل و ناراحتی نمی‌شود! اما مراقبت از پوست حساس یک حقیقت واضح است و در صورت بی‌توجهی کردن، دیر یا زود (معمولاً خیلی زود) باید با عواقب دردناک آن روبه‌رو شوید. هرگز محصولاتی مثل پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب را از روتین مراقبت از پوست حساس خود حذف نکنید.

درمان های خانگی مراقبت از پوست حساس

چطور در خانه از و با محصولات ساختنی از پوست حساس مراقبت کنیم

عوامل زیادی در محیط پیرامون شما وجود دارند که باعث تحریک پوست حساس و بروز ناراحتی‌های پوستی می‌شوند. تنها انتخاب درست شما این است که از تمام توان و داشته‌هایتان برای انجام اقدامات احتیاطی استفاده کنید و در صورت لزوم، شیوه‌های درمانی را هم مدنظر داشته باشید. فرقی ندارد که هوای بیرون چگونه است، پوست حساس در هر نوع آب‌وهوایی به مراقبت احتیاج دارد.

یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست حساس، استفاده از درمان‌های خانگی است. درواقع شما می‌توانید با برخی محصولات و مواد غذایی که پیوسته در اطرافتان هستند، به بهبود شرایط پوست خود کمک کنید. در اینجا با تعدادی از درمان‌های خانگی محبوب و کاربردی آشنا می‌شوید:

آب گوجه

اگر پوست حساسی دارید، احتمالاً گرمای تابستان و برنزه شدن بدترین دشمن شما هستند. برای کمک به رفع این مشکل، 3 قاشق غذاخوری آب گوجه‌فرنگی را با 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو مخلوط کنید و روی پوستتان بمالید. این ترکیب به شما کمک می‌کند که از شر برنزه شدن و لکه‌های تیره ناشی از آن در امان باشید.

شیر خام

نحوه مراقبت از پوست حساس در زمستان کمی مشکل و متفاوت با دیگر فصول سال است. سردی هوا و باد شدید می‌توانند باعث ترک خوردن و خشکی شدید پوست شما شوند. شستشوی صورت و بدن با شیر خام، پوست شما را تمیز می‌کند و همچنین به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی، موجب آب‌رسانی پوست می‌شود. برای این کار، یک تکه پنبه آغشته به شیر را روی پوست خود مالیده و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

جوش شیرین

جوش‌شیرین بهترین روش درمان خانگی برای پوست‌های حساس و تحریک‌شده است. این ماده که در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود، سطح PH پوست شما را متعادل کرده و خواص آنتی باکتریالی آن، کمک بزرگی برای کنترل امراض و التهابات پوستی است. زمانی که جوش‌شیرین با آب نارگیل مخلوط شود، به کاهش آفتاب‌سوختگی هم کمک می‌کند و اثر تسکین‌دهنده دارد.

آملا

انگور فرنگی هندی یا آملا فواید گوناگونی برای پوست دارد و بخصوص برای مراقبت از پوست حساس مفید است. این ماده بسیار مغذی است و همچنین باعث افزایش سطح درخشندگی پوست می‌شود. اگر هرروز 30 میلی‌لیتر آب آملا را به همراه آب گرم میل کنید، پس از مدتی متوجه تغییرات محسوس پوست خود خواهید شد.

شکر

به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی برای مراقبت از پوست حساس می‌‌توانید از شکر استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که لایه‌برداری برای پوست حساس باید با احتیاط بالا انجام شود و بیشتر از یک‌بار در هفته نباشد. برای اینکه نیازی به لایه‌بردارهای فیزیکی و شیمیایی موجود در بازار نداشته باشید، امکان استفاده از شکر به‌عنوان یک اسکراب طبیعی وجود دارد.

روغن زیتون

روغن‌زیتون یکی از مواد مرطوب‌کننده بسیار عالی در دنیای محصولات پوستی است. این روغن حاوی اسیدها و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به محافظت از پوست شما در برابر اثرات مضر آفتاب هم کمک می‌کند. اگر برای استحمام از وان استفاده می‌کنید، یک قاشق از این روغن را با آب درون وان مخلوط کنید؛ در غیر این صورت می‌توانید مقداری روغن‌زیتون را با پنبه روی پوست بمالید و پس از مدتی با آب ولرم شستشو دهید.

خیلی اوقات روش های مراقبت از پوست حساس خانگی اثربخشی بالایی دارند؛ تا جایی که شما را از برخی محصولات پوستی موجود در بازار بی‌نیاز می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که شما از مواد مغذی طبیعی استفاده کنید و همچنین باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مراقبت از پوست می‌شود.

برخی نکات مراقبت از پوست حساس

پوست حساس و نکاتی که باید رعایت کنیم

در کنار روتین پوستی، مصرف محصولات مراقبتی، استفاده از درمان‌های خانگی و تمام روش های مراقبت از پوست حساس، سبک زندگی شما تأثیر بسزایی بر سلامت و زیبایی پوست شما دارد. بیایید چند نکته مهم در این زمینه را با شما به اشتراک بگذاریم:

نوشیدن آب

آب‌رسانی برای سلامت پوست ضروری است، اما نه‌فقط با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست خود را از داخل به سمت بیرون هیدراته کنید. فراموش نکنید که پوست هیدراته کمتر مستعد خشکی و سوزش است.

رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی، سبزی‌ها، میوه‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را برای بدن و پوست خود مهیا کنید. غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب پوستی کمک می‌کنند.

کاهش استرس

سطح استرس بالا تمام ارگان‌های بدن را دچار مشکل می‌کند و همچنین می‌تواند موجب تشدید حساسیت پوست شود. تکنیک‌های کاهش استرس نظیر یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن و سرگرمی‌هایی که به کنترل استرس شما کمک می‌کنند را یاد بگیرید و در زمان لازم انجام دهید.

خواب کافی

خواب باکیفیت و کافی به پوست این فرصت را می‌دهد که خود را ترمیم و بازسازی کند. برای مراقبت از پوست حساس خود، در طول شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید. عادت‌های بد نظیر خوابیدن بعد از ساعت 12 شب هم می‌توانند به پوست حساس شما آسیب برسانند.

ورزش سبک

ورزش منظم باعث بهبود گردش خون می‌شود و می‌تواند برای پوست شما مفید باشد. بااین‌حال از تعریق بیش‌ازحد خودداری کنید و عرق را به‌سرعت از روی بدن خود بشویید تا مانع از تحریک‌های احتمالی پوست شوید.

اجتناب از دوش آب داغ

آب داغ به‌طور طبیعی باعث از بین بردن چربی پوست می‌شود و علائمی مانند خشکی و حساسیت را در پی دارد. اگر پوست شما حساس است، آب ولرم بهترین گزینه برای استحمام و شستشوی صورت است. از طرفی برای مراقبت از پوست حساس خود، زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید.

محدود کردن کافئین و الکل

مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار می‌تواند پوست را به‌شدت کم‌آب کند. همواره در کنار مصرف این نوع نوشیدنی‌ها، آب بنوشید تا تأثیرات آن‌ها را تا حد ممکن خنثی کنید.

شوینده های ملایم لباسشویی

از دیگر اقدامات مهم در نحوه مراقبت از پوست حساس، استفاده از شوینده‌های لباس ضدحساسیت و فاقد اسانس است. همواره این احتمال وجود دارد که باقیمانده مواد شوینده لباس با پوشت شما تماس پیدا کنند و باعث افزایش حساسیت شوند.

جمع بندی

اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، قطعاً اطلاعات شما در مورد روش های مراقبت از پوست حساس زیرورو شده و حالا با دانش بیشتری می‌توانید از پوست خود محافظت کنید. پوست شما دقیقاً مانند شخصیت شما منحصربه‌فرد است و ازاین‌رو باید شیوه‌ای اختصاصی برای مراقبت از آن لحاظ کنید. ما تمام سرنخ‌های لازم را به شما داده‌ایم تا مراقبت از پوست خود را از زوایای مختلف بررسی، و درنهایت بهترین و مناسب‌ترین محصولات، شیوه‌ها و سبک زندگی را اتخاذ کنید.

پوست حساس یک عارضه یا بیماری پوستی نیست، بلکه یک شرایط منحصربه‌فرد است. شما با آگاهی از نحوه مراقبت از پوست حساس و نکات مربوط به آن، یک زندگی کاملاً نرمال و بدون دغدغه را تجربه خواهید کرد. لازم به یادآوری است که شرایط آب‌وهوایی و محیطی به‌طور مستقیم بر روی پوست حساس تأثیر می‌گذارند؛ پس شما علاوه بر محصولات پوستی اختصاصی و درمان‌های خانگی، به یک سبک زندگی سالم هم نیاز دارید. درنهایت اگر احساس کردید که مراقبت از پوست حساس برای شما مشکل شده و پیوسته دچار ناراحتی‌های پوستی می‌شوید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید و از شیوه‌های تخصصی درمان بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول
چه عواملی باعث ایجاد پوست حساس می‌شوند؟
پوست حساس می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، عوامل محیطی، استفاده از محصولات نامناسب پوستی و… باشد. بااین‌حال بیشتر افرادی که پوست حساس دارند، این ویژگی را به‌صورت ارثی دریافت کرده‌اند.
چگونه متوجه شوم که پوست من حساس است؟
پوست حساس اغلب به محصولات پوستی جدید واکنش نشان داده و علائمی مثل قرمزی، سوزش و خارش را از خود بروز می‌دهد. احساس خشکی، ترک و سفت شدن پوست هم از دیگر نشانه‌های این نوع پوست هستند. در مقاله «هنر مراقبت از پوست حساس»، به‌طور کامل در مورد نشانه‌های پوست حساس صحبت کرده‌ایم.
بهترین روال مراقبت از پوست حساس شامل چه مواردی است؟
یک روتین مراقبتی پوست حساس معمولاً شامل یک پاک‌کننده ملایم، تونر، مرطوب‌کننده، ضد آفتاب با SPF بالا و احتمالاً یک سرم پوست است. محصولات لایه‌بردار هم می‌توانند در این روتین جای داشته باشند، اما استفاده از آن‌ها باید بسیار محدود، مثلاً هفته‌ای یک‌بار باشد.
آیا پوست حساس باید توسط پزشک متخصص زیر نظر گرفته شود؟
بسیاری از مردم می‌توانند پوست حساس خود را به‌تنهایی مدیریت کنند و از ناراحتی‌های پوستی در امان بمانند. درصورتی‌که حساسیت بسیار شدید و مزمن باشد، فرد باید توسط متخصص پوست ویزیت شود و درمان اختصاصی خود را دریافت کند.
آیا آرایش باعث تشدید شرایط پوست حساس می‌شود؟
بله، برخی از محصولات آرایشی (به‌ویژه برند‌های بی‌کیفیت) ممکن است حاوی مواد تحریک‌کننده و حساسیت‌زا باشند. حتماً از محصولات آرایشی بدون بو و ضد حساسیت استفاده کنید و پیش از رفتن به رختخواب، آن‌ها را از روی صورت پاک‌کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *