وبلاگ باریژان
0

لمس زیبایی با ایجاد روتین پوست معمولی؛ راهنمای گام به گام

لمس زیبایی
بازدید 220

عبارتی تحت عنوان «پوست کامل و ایده‌آل» وجود ندارد، اما پوست معمولی یا نرمال را می‌توان نزدیک‌ترین تعریف برای آن در نظر گرفت. به‌طورکلی اگر پوستی عاری از هرگونه نگرانی عمده (مانند چربی شدید، خشکی یا حساسیت) باشد، نرمال در نظر گرفته می‌شود و مراقبت از آن نیازمند یک روتین پوست معمولی است. ازآنجایی‌که این نوع پوست بیشتر اوقات در تعادل است، محصولاتی که در روتین مراقبت از پوست معمولی استفاده می‌شوند دارای فرمولاسیونی سبک هستند.

پوست نرمال دارای یک تعادل مناسب بین چربی و رطوبت است، به‌ندرت دچار عارضه‌های پوستی می‌شود و شما با کمترین زحمت می‌توانید از آن محافظت کنید. بااین‌حال هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها، اهمیت روتین پوست معمولی را زیر سؤال نمی‌برند. درواقع برخی از مراحل روال پوستی، نظیر پاک‌سازی، مرطوب کردن، استفاده از ضد آفتاب و حتی لایه‌برداری برای حفظ ظاهر و سلامت پوست نرمال شما ضروری هستند.

در راهنمای روتین پوست معمولی یک آموزش گام‌به‌گام را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا با استفاده از آن، کیفیت پوست خود را بهبود ببخشید و از بروز ناراحتی‌های احتمالی جلوگیری کنید. پیش از هر صحبتی، ابتدا شما را با مفهوم روتین مراقبت از پوست معمولی آشنا می‌کنیم.

روتین پوست معمولی چیست؟

مراقبت از پوست معمولی
روتین پوست معمولی به مجموعه‌ای از اقدامات مراقبت از پوست اشاره دارد که به‌طور اختصاصی برای افرادی با این نوع پوست طراحی‌شده‌اند. پوست معمولی برای برخورداری از سطح متعادلی از رطوبت و تولید چربی معروف است و معمولاً ظاهری شفاف و بافتی یکدست دارد. ازاین‌رو یک روتین مراقبت از پوست معمولی بر حفظ این تعادل طبیعی تمرکز دارد تا از بروز عارضه‌ها و ناراحتی‌های پوستی جلوگیری کند.

منافذ پوستی کوچک، ظاهر شاداب، سلامت طبیعی و عیوب اندک ازجمله ویژگی‌های رایج پوست نرمال هستند. یک روتین پوست معمولی تضمین می‌کند که این ویژگی‌ها پایدار باشند و علائم پیری با سرعت و شدت بسیار کمتری ظاهر شوند. این روتین معمولاً شامل پاک‌سازی، تونینگ کردن، مرطوب کردن، تقویت کردن و محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء‌بنفش آفتاب است. علاوه بر این‎‌ها، لایه‌برداری هم می‌تواند بخشی از رژیم مراقبتی پوست نرمال را به خودش اختصاص دهد تا با حذف سلول‌های مرده، پوست را نوسازی کند.

بیشتر محصولاتی که در بهترین روتین پوست معمولی استفاده می‌شوند، ملایم بوده و فاقد مواد شیمیایی سنگین و حساسیت‌زا هستند. هدف نهایی روتین مراقبت از پوست معمولی، حفظ زیبایی طبیعی پوست، جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی و افزایش سلامت و شادابی کلی آن است. با ما همراه باشید تا تمام رمز رازهای ناگفته مراقبت از پوست را با شما به اشتراک بگذاریم!

چگونه متوجه شوید که پوست شما معمولی است؟

تشخیص پوست معمولی

قبل از اینکه روال مراقبتی پوست نرمال را شروع کنید، باید مطمئن شوید که پوست شما واقعاً از این نوع است؛ در غیر این صورت از محصولاتی استفاده خواهید کرد که برای شما مناسب نیستند و حتی ممکن است باعث بروز ناراحتی‌های پوستی شوند. برای تعیین اینکه آیا پوست طبیعی دارید یا نه، ویژگی‌های پوستتان را مشاهده کنید و چند آزمایش ساده در خانه انجام دهید. در اینجا برخی از ویژگی‌ها پوست نرمال آورده شده‌اند:

• تقریباً فاقد عیب و مشکلات جدی
• فاقد حساسیت شدید
• منافذ بسته که به‌سختی قابل‌مشاهده هستند
• چهره شاداب
• رنگ پوست یکنواخت
• فاقد لکه‌ها و علائم چربی و خشکی

درصورتی‌که بیشتر این ویژگی‌ها را در پوست خود می‌بینید، به‌احتمال‌زیاد شما هم یکی از آن خوش‌اقبال‌هایی هستید که پوست معمولی دارید. بااین‌حال برای اطمینان بیشتر، یکی از این روش‌های تشخیص نوع پوست را در منزل انجام دهید:

روش کاغذ بلاتینگ (Blotting Paper)

شما در این روش از یک کاغذ بلاتینگ استفاده می‌کنید که توانایی جذب چربی پوست را دارد. به‌آرامی آن را به نواحی مختلف صورت مانند پیشانی، چانه، بینی و گونه‌ها بزنید؛ سپس ورق بلاتینگ را در مقابل نور بگیرید تا ببینید که چه میزان چربی قابل‌مشاهده است.
اگر ورق بلاتینگ چربی کمی به خود گرفته یا اصلاً به خود چربی نگرفته، یعنی پوست شما خشک است. در صورت مشاهده حجم زیاد چربی روی کاغذ، پوست شما چرب است. درنهایت اگر میزان چربی موجود روی کاغذ نرمال باشد، شما پوست معمولی دارید.

روش روباز (Bare-faced)

برای آغاز روتین پوست معمولی و اطمینان از اینکه پوست خود را درست تشخیص داده‌اید، روش روباز هم کاربردی است. صورت خود را با یک شوینده دارای کف ملایم بشویید و آن را کاملاً خشک‌کنید. حالا 25 الی 30 دقیقه بدون استفاده از محصولات مراقبت از پوست صبر کنید.
پس‌ازاین مدت، به ظاهر و بافت پوست خود دقت کنید؛ اگر به نظر می‌رسد که کاملاً صاف است و هیچ‌گونه علائم چربی و خشکی روی آن دیده نمی‌شود، احتمالاً شما از یک پوست نرمال بهره‌مند هستید و می‌توانید روال مراقبت از پوست معمولی را آغاز کنید.

این روش‎‌ها بسیار کارآمد هستند و در بیشتر موارد نوع پوست را به‌درستی تعیین می‌کنند. درصورتی‌که بعد از انجام این روش‌ها بازهم در مورد نوع پوست خود مطمئن نیستید،برای ارزیابی حرفه‌ای با یک متخصص پوست مشورت کنید.

پیش از ایجاد یک روتین پوست معمولی، مطمئن شوید که پوست شما کاملاً نرمال است. خیلی از مردم در تشخیص نوع پوست خود دچار اشتباه می‌شوند و از روش‌ها و محصولاتی در روتین پوستی خود استفاده می‌کنند که برای آن‌ها مناسب نیست. اگر در تشخیص نوع پوست خود ناتوان هستید، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا به‌سادگی نوع پوست شما و روتین مراقبتی لازم برای مراقبت از آن را برایتان تعیین کند.

روتین مراقبت از پوست معمولی در روز

زمانی که از خواب بیدار شده و مراحل رژیم روزانه پوست خود را شروع می‌کنید، باید اقداماتی در راستای محافظت از پوست در مقابل عوامل محیطی انجام دهید. برای مثال نور و حرارت خورشید می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی یا از دست رفتن رطوبت پوست شود. از طرفی آلودگی‌ها و رادیکال‌های آزاد همیشه در کمین هستند که به پوست شما آسیب برسانند.

این مراحل را پس از بیدار شدن از خواب، در قالب روتین پوست معمولی خود در روز انجام دهید:

پاکسازی پوست

شستن و تمیز نگه‌داشتن صورت، اساسی‌ترین و ضروری‌ترین مرحله هر روتین مراقبت از پوست است. شما در هنگام خواب دچار تعریق می‌شوید، صورت خود را به بالش می‌مالید و احتمالاً منافذ پوست شما با کمی چربی مسدود می‌شوند. اولین اقدام روتین مراقبت از پوست معمولی بعد از بیدار شدن از خواب، شستشوی صورت است که با استفاده از یک پاک‌کننده ملایم انجام می‌شود.

پاک‌کننده‌های گوناگونی در بازار محصولات پوستی وجود دارند که شما باید بر اساس نیاز خود، یکی از آن‌ها را تهیه کنید. برای پوست‌های نرمال، ژل پاک‌کننده انتخاب هوشمندانه‌ای است؛ عدم از بین بردن چربی طبیعی پوست، فرمولاسیون ملایم و عدم تولید کف زیاد از ویژگی‌های مهم ژل‌های شوینده پوست هستند. اغلب در فرمولاسیون این محصولات از شی باتر، آلوئه‌ورا و بابونه استفاده می‌شود تا به روشن و هیدراته شدن پوست هم کمک کنند.

تونینگ پوست

استفاده از تونر برای پوست معمولی

پس از پاک‌سازی، بعضی از ناخالصی‌ها و آلودگی‌های باقیمانده در منافذ پوست را با کمک یک تونر ملایم صورت از بین ببرید. تونر‌ها دارای فرمولاسیون‌های تخصصی هستند که بدون آسیب رساندن به سد محافظتی پوست، آلودگی‌های سطحی را به‌خوبی از بین می‌برند. علاوه بر این موارد، تونینگ کردن باعث تنظیم PH طبیعی پوست شده و به آبرسانی آن‌هم کمک شایانی می‌کند. در زمان مصرف تونر، بهتر است بر روی بخش‌هایی از پوست که مشکلات خاصی دارند، تمرکز بیشتری داشته باشید.

پاک‌کننده و تونر در روتین پوست معمولی را مانند شامپو و نرم‌کننده در روتین مراقبت از مو در نظر بگیرید. این دو مکمل هم هستند و فواید زیادی برای پوست شما دارند. تونر فرآیند پاک‌سازی را با تأمین آب‌رسانی، رطوبت و مواد مغذی ضروری تکمیل می‌کند. اسطوخودوس، روغن آووکادو و انواع مواد مرطوب‌کننده و مغذی ازجمله اجزای تشکیل‌دهنده فرمولاسیون تونر هستند.

رطوبت رسانی

قدم بعدی در روتین مراقبت از پوست معمولی، استفاده از یک مرطوب‌کننده است تا پوست شما همیشه هیدراته باشد. تمام انواع پوست برای برخورداری از نرمی، لطافت و سلامت کلی به رطوبت احتیاج دارند و در مورد پوست نرمال هم اوضاع همین‌گونه است. مرطوب‌کننده از سد چربی پوست مراقبت کرده و علاوه بر حفظ بهتر رطوبت، محرک‌های خارجی و عوامل استرس‌زا را دفع می‌کند. مرطوب‌کننده‌ای را در روتین پوست معمولی خود استفاده کنید که دارای بافت سبک و فرمولاسیون غیر کومدوژنیک باشد.

برخی از مرطوب کننده‌ها دارای SPF هستند تا از پوست شما در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش خورشید محافظت کنند. بااین‌حال اگر به‌طور مجزا از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید (که البته باید استفاده کنید)، تهیه مرطوب‌کننده حاوی SPF ضرورتی ندارد. هیالورونیک اسید، ویتامین C و ویتامین E تعدادی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که می‌توانند در ترکیبات مرطوب‌کننده دیده شوند. این مواد خاصیت آب‌رسانی، حفظ رطوبت و آنتی‌اکسیدانی دارند. استفاده از مرطوب‌کننده در روتین مراقبت از پوست معمولی، به حفظ تعادل در تولید چربی طبیعی کمک می‌کند تا مانع از خشک شدن یا چرب شدن پوست شود.

لایه برداری هفتگی

استفاده از ماسک و لایه برداری

فرآیند لایه‌برداری از دیگر قدم‌های آموزش روتین پوست معمولی است که باید به‌صورت هفتگی با استفاده از محصولات مناسب انجام شود. لایه‌برداری سلول‌های مرده را از بیرونی‌ترین لایه پوست پاک می‌کند و اگر کنجکاو هستید، در دو نوع فیزیکی و شیمیایی عرضه می‌شود. لایه‌برداری فیزیکی پوست نرمال شامل استفاده از اسکراب و براش‌های لایه‌بردار، و لایه‌برداری شیمیایی شامل مصرف یک اسید یا آنزیم برای تجزیه ماده‌ای است که سلول‌های مرده پوست را در کنار هم نگه می‌دارد.

صرف‌نظر از نوع و روش لایه‌برداری، این مرحله باید 1 الی 3 بار در هفته انجام شود؛ اینکه دقیقاً چند بار لایه‌برداری کنید، به شرایط و مشکلات پوستی شما بستگی دارد. گفتنی است که افراط در این بخش، باعث تحریک، التهاب و قرمزی پوست شما شده و حتی می‌تواند موجب ایجاد جوش شود. در عوض لایه‌برداری اصولی به تمیز شدن منافذ پوست، بهبود گردش سلولی، بهبود جای زخم و آکنه و به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند.

استفاده از بالم لب

بالم لب که با نام پماد لب هم شناخته می‌شود، یک محصول مراقبت از پوست است که برای تأمین رطوبت، تسکین ترک‌خوردگی یا خشکی لب‌ها و گاهی اوقات هم برای محافظت در برابر نور خورشید یا باد شدید استفاده می‌شود. در تولید این محصول از مواد اولیه گوناگونی استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها شامل موم زنبورعسل، شی باتر، روغن کاکائو، گلیسیرین، آلوئه‌ورا، مواد ضد آفتاب و طعم‌دهنده‌های طبیعی هستند.

استفاده منظم از بالم لب باعث ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پوست نازک لب‌ها می‌شود تا در شرایط آب‌وهوایی سخت، مانع از ترک خوردن لب‌ها شود. از طرفی پوست لب‌ها فاقد غدد چربی بوده و مستعد خشکی است. وجود بالم لب در روتین پوست معمولی به آب‌رسانی و جلوگیری از خشک شدن لب‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند. با بررسی مواد اولیه بالم لب که روی بسته‌بندی آن نوشته‌شده‌اند، محصولی آب‌رسان و مغذی تهیه کنید.

محافظت در برابر آفتاب

استفاده از ضد آفتاب

حتی اگر پوست شما کاملاً سالم به نظر می‌رسد، مصرف روزانه ضد آفتاب الزامی است و نباید آن را نادیده بگیرید. امکان ندارد یک راهنمای مراقبت از پوست معمولی را پیدا کنید که بر اهمیت این موضوع تأکید نداشته باشد. پوست شما حتی در روزهای ابری در معرض اشعه‌های مضر UVA و UVB قرار دارد؛ ازاین‌رو مصرف ضد آفتاب در هر فصل از سال و در هر آب‌وهوایی الزامی است. استفاده از ضد آفتاب را به‌عنوان آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست معمولی در روز در نظر بگیرید.

معمولاً تمام ضد آفتاب‌ها دارای حداقل SPF 30 هستند؛ بااین‌حال اگر به دنبال سد محافظتی قوی‌تر و ماندگارتری هستید، کرم‌هایی با SPF بالاتر تهیه کنید. کاهش سرعت پیری پوست، محافظت در برابر اشعه UV، جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست از مهم‌ترین مزایای مصرف ضد آفتاب در روتین پوست معمولی هستند. ضد آفتاب‌ها می‌توانند حاوی فیلترهای فیزیکی، شیمیایی یا هردوی آن‌ها باشند تا بهترین سد محافظتی در مقابل خورشید را برایتان مهیا کنند.

روتین پوست معمولی در روز به‌اندازه رژیم مراقبتی پوست در شب حائز اهمیت است. پیش از اینکه پوست شما در معرض اشعه UV، آلودگی‌ها، آلاینده‌ها و دیگر عوامل محیطی قرار بگیرد، باید مطمئن شوید که به‌خوبی از آن محافظت شده است. پاک‌کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها، ضد آفتاب‌ها و دیگر محصولات رایج در روتین مراقبت از پوست معمولی، به شما در این مورد یاری می‌دهند.

روتین مراقبت از پوست معمولی در شب

پاک کردن آرایش

پوست در شب یک روند خودترمیمی را طی می‌کند و وظیفه اصلی شما، حمایت از این فرآیند ریکاوری است. ازآنجایی‌که در طول روز انواع تهدیدهای محیطی نظیر نور خورشید و آلودگی‌ها باعث آسیب رساندن به پوست می‌شوند، شب فرصتی استثنایی برای جبران این خسارات است. روتین پوست معمولی در شب شامل ترمیم، جوان‌سازی، آب‌رسانی، بهبود دور چشم و دیگر موارد ضروری است.

در اینجا یک روال گام‌به‌گام برای مراقبت از پوست نرمال در طول شب را برایتان آماده کرده‌ایم که به بررسی آن می‌پردازیم:

پاک کردن آرایش

این مرحله از راهنمای روتین پوست معمولی در شب، بیشتر مربوط به خانم‌هاست و البته آقایانی که به استفاده از محصولات آرایشی علاقه‌مند هستند. پاک‌کننده‌های آرایش علاوه بر پاک کردن چربی اضافی پوست، تمام مواد چرب موجود در آرایش و ناخالصی‌های پوست را تمیز می‌کنند. توجه به این موضوع الزامی است که اگر ناحیه اطراف چشم‌هایتان را آرایش‌کرده‌اید، برای تمیز کردن آن از یک پاک‌کننده آرایش متفاوت استفاده کنید. دور چشم، پلک‌ها و مژه‌ها بسیار حساس هستند و نباید از مواد تمیزکننده خشن برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد.

میسلار واتر یکی از جدیدترین انواع پاک‌کننده‌های آرایش با فرمولاسیون بسیار سبک است که برای تمیز کردن آرایش صورت توصیه می‌شود. کمپانی ویتالیر این محصول را به‌طور اختصاصی برای استفاده در روتین پوست معمولی طراحی کرده که می‌تواند یکی از انتخاب‌های اصلی شما باشد. تمام پزشکان و متخصصان پوست در مورد اهمیت تمیز کردن آرایش قبل از خواب و تأثیر آن بر کیفیت سلامت و زیبایی پوست شما تأکیددارند.

پاک کردن صورت

دقیقاً همانند روتین مراقبت از پوست معمولی در روز، در شب هم باید از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید. حتی اگر برای تمیز کردن آرایش خود از محصولات اختصاصی بهره برده‌اید، این گام مهم در رژیم پوستی را نادیده نگیرید. بسیاری از ناخالصی‌های موجود در منافذ پوست شما تنها به کمک پاک‌کننده صورت از بین می‌روند. پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب که حاوی موادی مثل هیالورونیک اسید و عصاره آلوئه‌ورا هستند، انتخاب‌های درستی برای تمیز نگه‌داشتن پوست نرمال در شب به شمار می‌آیند.

ازآنجایی‌که پوست معمولی دارای سطح PH مناسبی است، مطمئن شوید که شوینده صورت شما هم دارای PH خنثی باشد تا این تعادل به قوت خود باقی بماند. پاک‌کننده‌های ژلی، کرمی و فومی بهترین گزینه‌ها برای تمیز کردن پوست در روتین پوست معمولی هستند. البته شما می‌توانید پس از پاک‌کننده از یک تونر هم بهره ببرید.

مصرف کرم دور چشم

استفاده از دور چشم

دور چشم ناحیه حساسی از پوست بدن شما را تشکیل می‌دهد که برای مراقبت و تغذیه آن به محصولات و روش‌های تخصصی احتیاج دارید. برای مراقبت از دور چشم‌های خود به دنبال محصولاتی باشید که به سفت شدن، روشن شدن و جلوگیری از پُف کردن این ناحیه کمک کنند. وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین C هم در محصولات دور چشم بسیار مفید است و این بخش از پوست را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

در محصولات دور چشم به دنبال هیالورونیک اسید، کافئین و سرامیدها باشید که پوست را مرطوب، روشن و سد پوستی را تقویت می‌کنند. نکته کلیدی در مراقبت از دور چشم، نحوه اعمال محصولات مراقبت از پوست است. کرم‌ها یا سرم‌های دور چشم را با استفاده از انگشت حلقه یا یک پنبه بهداشتی، با ضربات آرام به دور چشم بزنید؛ از کشیدن انگشت به زیر چشم و ایجاد اصطکاک در این ناحیه پرهیز کنید.

مصرف سرم پوست

استفاده از سرم های لایه بردار

از دیگر مراحل روتین پوست معمولی، رساندن مواد فعال و مقوی به پوست است که از طریق سرم‌ها انجام می‌شود. سرم‌ها با مواد فعالِ دارای وزن مولکولی کم فرموله می‌شوند تا به لایه‌های عمیق‌تری از پوست شما نفوذ کنند. ترجیحاً از سرم در اوایل روتین مراقبت از پوست معمولی در شب استفاده کنید تا دیگر محصولات پوستی غلیظ، مانع از نفوذ مواد آن به عمق پوست نشوند. شایان‌ذکر است که استفاده از سرم در روتین پوست روزانه هم خالی از لطف نیست و فواید فراوانی به همراه دارد؛ البته مطمئن شوید که سرم روز و شب شما یکسان نباشند.

سرم‌های حاوی ویتامین C که از پوست در برابر آلاینده‌ها، رادیکال‌های آزاد و نور آبی محافظت می‌کنند، بهترین انتخاب برای روتین روزانه پوست هستند. در شب از سرم‌های حاوی پپتیدها و فاکتورهای رشد استفاده کنید تا پوست به بهترین نحو ترمیم شود. نیاسینامید، هیالورونیک اسید، آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها از مواد اولیه مهم در سرم‌های پوست نرمال هستند.

مصرف رتینول

شاید نتوان تمام فواید رتینول در روتین پوست معمولی را در چند جمله بیان کرد، اما خلاصه آن به این شکل است: ماده‌ای برگرفته از ویتامین A که تولید کلاژن و سرعت تولید سلولی را افزایش می‌دهد. رتینول باعث کاهش خطوط ریز چین‌وچروک، کاهش سایز منافذ پوست، افزایش تولید الاستین و کلاژن، از بین بردن پوست مرده، تنظیم تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) و یکدست کردن رنگ پوست می‌شود. رتینول نه‌فقط برای پوست نرمال، بلکه برای بهبود دیگر انواع پوست هم بسیار مفید است.

از طرفی اگر در مصرف رتینول زیاده‌روی کنید، پوسته‌پوسته شدن، خشکی و افزایش حساسیت به نور آفتاب تنها تعدادی از مشکلات پیش روی شما هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که رتینول در روتین مراقبت از پوست معمولی، تنها در شب مصرف شود. استفاده از این ماده را با سه بار در هفته شروع کنید و کم‌کم تعداد دفعات را افزایش دهید. از آنجایی مصرف مرطوب‌کننده مرحله بعدی در رژیم شبانه پوست معمولی است، شما همچنین می‌توانید رتینول را با مرطوب‌کننده خود مخلوط کرده و آن‌ها را در یک مرحله استفاده کنید.

روتین پوست معمولی در شب شامل استفاده از محصولاتی است که به تقویت، آب‌رسانی، التیام و درمان مشکلات احتمالی پوست کمک می‌کنند. پوست شما در زمان خواب شبانه یک روند خودترمیمی را آغاز می‌کند و شما می‌توانید با مصرف محصولات پوستی مناسب، این فرآیند طبیعی را بهبود ببخشید.

مرطوب کردن پوست

یکی از نشانه‌های بارز پوست سالم، برخورداری از رطوبت کافی است. در تمام رژیم‌های پوستی، استفاده از مرطوب‌ کننده‌ها یا آبرسان‌ها باید در روتین روز و شب قرار داشته باشد. در شب برای کمک به روند طبیعی ترمیم پوست و بهبود آب‌رسانی، از مرطوب کننده‌هایی با غلظت بالاتر استفاده کنید. مطمئن شوید که مرطوب‌کننده شما حاوی گلیسیرین و هیالورونیک اسید باشد تا علاوه بر آب‌رسانی، رطوبت را برای مدت طولانی در پوست نگه دارد.

در طول روز ازآنجایی‌که از ضد آفتاب و شاید از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید، بهتر است یک مرطوب‌کننده سبک را در روتین پوست معمولی خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود که تمام روز را با یک احساس سنگینی آزاردهنده بر روی صورت خود سپری نکنید؛ در عوض مرطوب کننده‌های سنگین و غلیظتان را برای روتین مراقبتی شبانه نگه‌دارید. همچنین سعی کنید که آب‌رسان پوست شما حاوی ویتامین C باشد تا فواید این ویتامین شامل پوست شما شود.

درمان لکه ها

استفاده از سرم ضد لک در روتین پوست معمولی

پوست شما به دلایل متعددی نیازمند درمان‌های لکه‌ای است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جوش و اسکار جوش اشاره کرد. چه زمانی که جوش‌ها روی پوست شما وجود دارند چه زمانی که تنها لکه آن‌ها باقی مانده، استفاده از این شیوه درمانی اثربخش خواهد بود. در صورت استفاده از محصولات این حوزه، حتماً آن‌ها را بعد از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا مطمئن شوید که روی جوش‌ها یا لکه‌های ناشی از آن‌ها قرار بگیرند.

نیازی نیست که محصولات مربوط به درمان لکه‌ها را به تمام پوست خود بمالید؛ تنها آن‌ها را روی نواحی آسیب‌دیده قرار دهید و با انگشت ضربه بزنید تا به‌خوبی جذب شوند. بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید ازجمله موادی هستند که باید در فرمولاسیون محصولات درمانی لکه در روتین پوست معمولی وجود داشته باشند. این دو ماده به از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه و لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند.

مصرف روغن مخصوص صورت

یکی از مراحل در راهنمای روتین پوست معمولی که باعث ایجاد اختلاف شدید بین متخصصان این حوزه شده، مصرف روغن صورت است! ازآنجایی‌که روغن‌های صورت باعث انسداد منافذ پوست می‌شوند، توصیه می‌شود که آن‌ها را در آخرین مرحله روتین مراقبتی پوست در شب استفاده کنید. این اقدام می‌تواند سد محافظتی پوست را تقویت و به حفظ رطوبت پوست در شب کمک کند. هر ماده‌ای که روی روغن صورت اعمال شود، به‌احتمال‌زیاد تأثیر چندانی در روند سلامت و زیبایی پوست شما ایفا نمی‌کند. برخی از پزشکان هم معتقدند که نوع روغن، تعیین‌کننده زمان استفاده از آن است و شاید لازم باشد که برخی از آن‌ها را قبل از مرطوب‌کننده استفاده کرد.

مدل‌های متنوعی از روغن صورت در بازار محصولات پوستی وجود دارند؛ بعضی از آن‌ها با مواد آب‌رسان، برخی با مواد روشن‌کننده و دسته‌ای دیگر هم با مواد تقویت‌کننده فرموله شده‌اند. درنهایت توصیه متخصصان باریژان این است که در مصرف روغن‌های صورت زیاده‌روی نکنید. درصورتی‌که تصمیم به استفاده از آن‌ها گرفته‌اید، دو الی سه قطره روغن را روی کف دست بریزید و به‌آرامی روی پوست بمالید.

راهنمای روتین مراقبت از پوست معمولی برای بدن

مراقبت از بدن

یک روال مراقبت از پوست نباید فقط به محافظت از صورت و بهبود شرایط آن اختصاص داشته باشد، بلکه باید سلامت پوست تمام بدن را پوشش دهد. پوست بدن هم به رطوبت کافی، مراقبت در برابر آفتاب، لایه‌برداری و…. نیاز دارد تا برای مدت طولانی‌تری شاداب و زیبا بماند. باوجوداینکه محافظت از پوست بدن بسیار ساده‌تر از صورت است، اما در اینجا یک روتین پوست معمولی برای بدن را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

پاکسازی پوست بدن

اگر پوست شما نرمال است، یک شوینده بدن ملایم را انتخاب کنید که شامل مواد مرطوب‌کننده باشد. هرگز برای شستشوی پوست معمولی از صابون‌های رایج یا شوینده‌های صابونی استفاده نکنید؛ زیرا روغن طبیعی پوست شما را از بین می‌برند و آن را مستعد خشکی، التهاب و حساسیت پوستی می‌کنند. وجود ویتامین‌هایی نظیر ویتامین C در پاک‌کننده بدن می‌تواند بدن شما را برای مقابله با عناصر آسیب‌رسان محیطی حمایت کند.

لایه برداری پوست بدن

زمانی که سلول‌های مرده سطح پوست را فرامی‌گیرند، باید به‌سرعت آن‌ها را از بین برد تا گردش سلولی بهبود پیدا کند و پوست شاداب شود. یک اسکراب لایه‌بردار گزینه مناسبی برای استفاده در روتین پوست معمولی شما است. در هنگام لایه‌برداری پوست بدن، روی بخش‌هایی مانند زانو، آرنج و پاشنه پا تمرکز بیشتری داشته باشید. گفتنی است که استفاده از اسکراب‌هایی با فرمولاسیون قوی می‌تواند پوست را تحریک کند و منجر به ناراحتی‌های پوستی مختلف شود.

آبرسانی به پوست بدن

بهترین گزینه‌ها به‌عنوان مرطوب‌کننده در روتین مراقبت از پوست معمولی، لوسیون‌ها و کرم‌های بدن هستند. در هنگام تهیه این محصولات، برچسب مواد اولیه را به‌دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که محصول موردنظر شما حاوی موادی مانند شی باتر، هیالورونیک اسید یا عصاره آلوئه‌ورا است. لوسیون را بلافاصله بعد از حمام و هنگامی استفاده کنید که پوست شما کمی مرطوب است و شرایط بهتری برای جذب مواد آب‌رسان دارد.

محافظت از پوست بدن در برابر آفتاب

هر ناحیه‌ای از بدن شما که در معرض نور یا اشعه خورشید قرار دارد، باید با کرم ضد آفتاب مناسب پوشانده شود. اگر قرار است برای ساعات طولانی در خارج از منزل و در محیط باز باشید، حتماً از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. بهتر است هر دو ساعت یک‌بار ضد آفتاب خود را تمدید کنید که اثربخشی آن از بین نرود.

مراقبت های ویژه

اگر مشکلات پوستی بخصوصی دارید، باید محصولات درمانی را هم وارد روتین پوست معمولی کنید. لکه‌های تیره، ترک‌های پوستی و جوش تعدادی از مشکلاتی هستند که ممکن است گاهی با آن‌ها مواجه شوید. بهتر است در چنین مواقعی با مشورت پزشک متخصص، از کرم‌ها، پمادها و سایر محصولات درمانی مناسب برای بهبود شرایط خود استفاده کنید.

اشتباهات رایج در روتین مراقبت از پوست معمولی

روتین مراقبت از پوست معمولی

داشتن یک روال مراقبت از پوست و پایبندی به آن برای مدت طولانی، کار چندان ساده‌ای نیست. از طرفی برخی اشتباهات که به دلیل مطالعه مقالات غیراستاندارد و مشورت با افراد ناآگاه مرتکب می‌شوید هم می‌توانند باعث وقوع نتایج نامطلوب شوند و شما را از ادامه مسیر مراقبت از پوست دلسرد کنند. این باور عمومی اشتباه که پوست معمولی به حداقل مراقبت نیاز دارد هم می‌تواند منجر به اشتباهات مهم در مسیر دستیابی به پوست زیبا، سالم و شاداب شود.

برای اینکه شما از شر چنین مشکلاتی در امان باشید، در این بخش از راهنمای روتین پوست معمولی به معرفی و بررسی رایج‌ترین اشتباهات و باورهای غلط مراقبت از پوست می‌پردازیم:

سهل انگاری در پاکسازی

شاید پوست معمولی مستعد چربی یا خشکی شدید نباشد، اما همچنان در معرض آلودگی، تعریق و آلاینده‌های محیطی قرار دارد. غفلت از پاک‌سازی منظم می‌تواند منجر به تیرگی، مسدود شدن منافذ و غیریکنواخت شدن رنگ پوست شود. یک روتین پاک‌سازی مناسب تضمین می‌کند که پوست عاری از آلودگی باشد، اکسیژن را به‌راحتی دریافت کند و آماده جذب سایر محصولات پوستی باشد.

عدم مراقبت در مقابل نور آفتاب

پوست معمولی به معنای مصونیت در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش نیست. حذف کرم ضد آفتاب یا عدم استفاده منظم از آن، پوست را در برابر اشعه‌های مضر UV آسیب‌پذیر می‌کند که نتیجه آن پیری زودرس پوست، آفتاب‌سوختگی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است. مصرف SPF حتی در روزهای ابری، برای حفظ ظاهر جوان، شاداب و سلامت کلی پوست ضروری است.

بی توجهی به آبرسانی

پوست معمولی به‌طور پیوسته نیاز به آب‌رسانی دارد و این مرحله مهم نباید از روتین پوست معمولی کنار گذاشته شود. بی‌توجهی به آب‌رسانی باعث کم‌آبی پوست و ایجاد خطوط ریز چروک می‌شود. از طرفی پوست هیدراته به‌عنوان یک سد قدرتمند در برابر عوامل استرس‌زای محیطی عمل می‌کند.

نادیده گرفتن لایه برداری

اگرچه پوست معمولی توانایی ریزش طبیعی سلول‌های مرده را دارد، اما استفاده گاه‌به‌گاه از لایه‌بردار برای تقویت گردش سلولی و حفظ درخشش پوست لازم است. عدم لایه‌برداری منجر به تجمع سلول‌های مرده پوست شده که نتیجه آن بسته شدن منافذ و کدر شدن پوست است. بااین‌حال برای جلوگیری از بر هم زدن تعادل طبیعی و تحریک پوست نرمال، تعداد دفعات لایه‌برداری خود را به حداقل برسانید.

روتین ناهماهنگ مراقبت از پوست

اگر گاهی اوقات تعدادی از اقدامات روتین مراقبت از پوست معمولی را انجام می‌دهید و در سایر مواقع توجهی به این روال ندارید، پوست شما گیج می‌شود! ناهماهنگی، ریتم طبیعی پوست را مختل و رسیدگی به مشکلات جزئی را چالش‌برانگیز می‌کند. در عوض یک روتین پوست معمولی ثابت، به حفظ سلامت پوست کمک کرده و امکان ارزیابی بهترِ اثربخشی محصولات را امکان‌پذیر می‌کند.

نادیده گرفتن رژیم غذایی

سلامت پوست شما به همان میزان که ناشی از عوامل بیرونی است، به عوامل داخلی هم بستگی دارد. ازاین‌رو یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها باشد، از سلامت پوست شما حمایت می‌کند. بی‌توجهی به تغذیه می‌تواند درخشش و زیبایی طبیعی پوست را متزلزل کند؛ زیرا بدن عناصر ضروری برای ترمیم و جوان‌سازی سلول‌های پوست را دریافت نخواهد کرد.

بی توجهی به توصیه های تخصصی

حتی زمانی که پوست شما بدون مشکل به نظر می‌رسد، مشورت با یک متخصص پوست یا کارشناس سلامت پوست ارزشمند است. این افراد می‌توانند نیازهای منحصربه‌فرد پوست شما را متوجه شوند تا در ادامه، محصولات و درمان‌های متناسب با ویژگی‌های آن را به شما معرفی کنند. نادیده گرفتن توصیه‌های حرفه‌ای منجر به از دست رفتن فرصت‌های عالی برای بهینه‌سازی روتین پوست معمولی می‌‌شود.

استفاده بی مورد از محصولات پوستی خشن

پوست معمولی هیچ احتیاجی به درمان‌های تهاجمی و محصولات پوستی با فرمولاسیون‌های قوی و خشن ندارد. استفاده محصولاتی که حاوی اسیدهای خشن یا اسکراب‌های ساینده قوی هستند، چربی طبیعی پوست را از بین برده و منجر به تحریک و عدم تعادل آن می‌شوند. همیشه محصولاتی ملایم با PH خنثی تهیه کنید تا پوست شما همواره سالم و بدون اختلال باقی بماند.

زمانی که به‌طور منظم از یک روتین پوست معمولی پیروی می‌کنید و بااین‌وجود شاهد مشکلات پوستی نظیر افزایش چربی، خشکی و پوسته هستید، به این معناست که اشتباهاتی در شیوه مراقبتی شما وجود دارند. این اشتباهات می‌توانند شامل زیاده‌روی یا بی‌توجهی به مصرف برخی محصولات باشند؛ همچنین استفاده از روش‌ها و محصولات نامناسب، بخش دیگری از این اشتباهات را تشکیل می‌دهند.

جمع بندی

درنهایت هرچند که یک روال مراقبت از پوست معمولی ساده به نظر برسد، اما تمام بخش‌ها و ارکان آن در طولانی‌مدت نقش بسزایی در حفظ سلامت و زیبایی پوست شما دارند. پوست معمولی دارای تعادل مناسبی بین میزان رطوبت و چربی است و همان‌طور که متوجه شدید، اغلب هیچ‌گونه ناراحتی یا مشکل بخصوص و نگران‌کننده‌ای ندارد. بااین‌حال زمانی که در محیط قرار می‌گیرید و انواع آلودگی‌ها، آلاینده‌ها، نور خورشید و… سلامت پوست را تهدید می‌کنند، داشتن یک روتین پوست معمولی ضروری است.

اولویت دادن به مراقبت از پوست و برخورداری از یک روتین ثابت نه‌تنها ظاهر فیزیکی پوست شما را بهبود می‌بخشد، بلکه اعتمادبه‌نفس شما را برای حضور در اجتماع بالا می‌برد. ارزش پوست نرمال خود و شرایط ایده‌آلی که دارد را بدانید و همواره از یک روتین مراقبت از پوست معمولی برای حفظ این شرایط بهره ببرید. استفاده از مرطوب‌کننده، پاک‌سازی پوست، مصرف ضد آفتاب، مصرف کرم‌های دور چشم و مواردی ازاین‌دست را جدی بگیرید و آن‌ها را در روتین پوست معمولی خود بگنجانید. روی سلامت و زیبایی خود سرمایه‌گذاری کنید و همچنین مطمئن باشید که ما در مجموعه باریژان با ارائه مطالب تخصصی و محصولات مراقبتی پوست، همواره حامی شما هستیم.

سؤالات متداول
آیا پوست معمولی به روتین مراقبتی روزانه احتیاج دارد؟
بله، قطعاً. حتی اگر پوست نرمال شما کاملاً در شرایط متعادل قرار داشته باشد، مراقبت‌های روزانه برای حفظ سلامت و زیبایی آن ضروری هستند. این مراقبت‌ها شامل پاک‌سازی، آب‌رسانی، مراقبت در برابر آفتاب و لایه‌برداری گاه‌به‌گاه هستند که نباید پشت گوش انداخته شوند.
آیا باید علاوه بر محصولات مراقبتی صورت، برای پوست بدن خودم هم محصولات مجزا بخرم؟
لزوماً نه. اگر پوست معمولی دارید، از همان محصولات ملایم و مرطوب‌کننده صورت می‌توانید برای مراقبت از پوست بدن هم استفاده کنید. بااین‌حال برخی محصولات به‌طور اختصاصی برای صورت طراحی‌شده‌اند و اگر بخواهید از آن‌ها برای بدن استفاده کنید، متحمل هزینه بسیار زیادی می‌شوید.
آیا از هر نوع پاک‌کننده‌ای می‌توان برای تمیز کردن پوست معمولی استفاده کرد؟
بهتر است که برای پاک کردن آلودگی‌ها، چربی اضافی، تعریق و آلاینده‌ها از روی پوست معمولی، یک پاک‌کننده ملایم با فرمولاسیون غیرتهاجمی تهیه کنید. از مصرف صابون‌ها و شوینده‌های صابونی که می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند، به‌شدت خودداری کنید. همواره به دنبال پاک‌کننده‌ای باشید که تعادل پوست شما را حفظ کند.
چگونه می‌توانم جوش‌هایی که گاهی اوقات روی پوست معمولی ایجاد می‌شوند را درمان کنم؟
برای جوش‌هایی که دائمی نیستند و فقط گاهی اوقات بروز پیدا می‌کنند، از یک محصول درمانی هدفمند شامل موادی مثل سالیسیلیک اسید یا روغن درخت چای استفاده کنید. از محصولات درمانی خشن که ممکن است تعادل طبیعی پوست نرمال شما را بر هم بزنند، به‌طورجدی دوری کنید.
آیا باید روتین پوست معمولی خودم را با تغییر فصل‌ها سازگار کنم؟
بله، تطبیق روتین مراقبت از پوست با شرایط آب‌وهوایی فصول مختلف سال مفید است. برای مثال ممکن است در زمستان به مرطوب‌کننده‌ای غلیظ و در تابستان به مرطوب‌کننده‌ای با فرمولاسیون ملایم نیاز داشته باشید. تنظیم روتین مراقبت از پوست معمولی با فصل‌های سال به حفظ شرایط ایده‌‎آل پوست کمک می‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *