وبلاگ باریژان
0

مزایای ویتامین سی برای پوست

بازدید 691

در دنیای مراقبت از پوست ، ویتامین C یک اسطوره است! درواقع بسیاری از متخصصان معتقدند که این جام مقدس یک راه‌حل اساسی برای تمام مسائل و مشکلات پوستی است. این ماده مغذی ضدالتهاب و آنتی اکسیدان بی‌نظیر، اغلب برای بهبود رنگ و بافت پوست، آب‌رسانی و کاهش علائم پیری استفاده می‌شود. ویتامین سی برای پوست حیاتی است و البته روش‌های گوناگونی برای دریافت آن وجود دارند.

شما می‌توانید ویتامین C را برای پوست با مصرف مداوم میوه‌ها و سبزی‌ها تأمین کنید؛ اما روش‌های دیگری هم برای بهره‌مندی از ویتامین سی برای پوست وجود دارند. امروزه این ویتامین در بیشتر محصولات باکیفیت مراقبت از پوست به چشم می‌خورد. محققان کشف کرده‌اند که وقتی صحبت از پوست سالم و زیبا در میان باشد، استفاده موضعی از ویتامین سی به‌طور قابل‌توجهی مؤثرتر از مصرف خوراکی آن است.

مصرف ویتامین C در روتین مراقبت از پوست، باعث روشن شدن چهره شما می‌شود؛ همچنین این ویتامین مانع از بروز آسیب‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رادیکال‌های آزاد می‌شود. ردپای این آنتی‌اکسیدان قدرتمند را می‌توانید در خیلی از پاک‌کننده‌های صورت، سرم‌ها، روغن‌ها، ضد آفتاب‌ها و مرطوب‌کننده‌ها پیدا کنید.

به شرطی که از برندهای معتبر و محصولات باکیفیت مراقبت از پوست استفاده کنید، تاثیر ویتامین C بر پوست شما بعد از مدت کوتاهی نمایان می‌شود. هرچند که ویتامین سی برای پوست بسیار مفید است، اما میزان مصرف آن باید اصولی و استاندارد باشد. ما تنها محصولاتی را به شما توصیه می‌کنیم که مورد تأیید متخصصان پوست و زیبایی هستند و اثربخشی آن‌ها محرز شده است. بنابراین اگر لینک محصولی را در طول این مقاله مشاهده کردید، بدانید که تحقیقات کاملی در مورد آن صورت گرفته است.

نقش ویتامین سی در مراقبت از پوست

ویتامین C که به نام اسید آسکوربیک (Ascorbic Acid) هم شناخته می‌شود، یک ماده مغذی محلول در آب است که نقش مهمی در سلامت پوست شما ایفا می‌کند. خواص ضد پیری، آنتی‌اکسیدانی، کلاژن ساز و ضد لک ویتامین سی برای پوست، با آزمایش‌های بالینی به اثبات رسیده‌اند. اگر بخواهیم مهم‌ترین فواید استفاده از ویتامین C برای پوست را گردآوری کنیم، به این موارد می‌رسیم:

  • ساخت کلاژن که ماده‌ای ضروری برای حفظ سفتی و جوانی پوست است
  • التیام بخشیدن به زخم‌های پوستی
  • حفاظت و ترمیم پوست آسیب‌دیده
  • کاهش خطوط چین‌وچروک روی پوست
  • روشن کننده چهره
  • متعادل کردن رنگ پوست
  • رفع لک‌های تیره پوست
  • جلوگیری از پیری زودرس پوست

نحوه استفاده از ویتامین سی برای پوست

چه پوست شما خشک، چه چرب و چه مختلط باشد، ویتامین C برای حفظ سلامت آن مفید است و کمک می‌کند تا پوست شما برای مدت طولانی‌تری سالم به نظر برسد. در ابتدای این مطلب به دو شیوه تأمین ویتامین سی بدن اشاره کردیم؛ در ادامه، هرکدام از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

مصرف خوراکی ویتامین C

مواد غذایی غنی از ویتامین C نظیر پرتقال و انواع توت‌ها، فواید زیادی برای سلامتی دارند. شما با خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها، مقدار زیادی ویتامین C دریافت می‌کنید؛ اما این میزان به حدی نیست که شاهد بهبودی قابل‌توجهی در پوست خود باشید.

زمانی ویتامین C برای پوست مفید است که به سطوح بالایی آن برسد؛ این در حالی است که ویتامین C خوراکی تنها به سطوح پایین‌تر (داخلی) پوست شما نفوذ می‌کند. هرچند که خوردن یک کاسه بلوبری یا چند پرتقال خوشمزه بسیار دل‌نشین است، اما کمک چندانی به حفظ یا بازگشت جوانی و شادابی پوست شما نمی‌کند! اینجاست که ویتامین C موضعی وارد عمل می‌شود.

مصرف موضعی ویتامین C

اثربخش‌ترین حالت مصرف ویتامین C برای پوست، مصرف موضعی آن است. ویتامین سی موضعی مستقیماً در بالاترین لایه‌های پوست جذب می‌شود. جذب موضعی ویتامین C باعث می‌شود که این ماده مغذی به‌سرعت روی صاف کردن پوست، کاهش لک‌ها و تیرگی‌ها، کاهش خطوط ریز و محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد ایفای نقش کند.

ویتامین C در بیشتر سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های پوست وجود دارد. سرم‌ها کمی غلیظ‌تر از مرطوب‌کننده‌ها هستند و به‌راحتی جذب پوست می‌شوند؛ به همین دلیل است که متخصصان مراقبت از پوست و زیبایی، سرم‌های ویتامین C برای پوست را بیشتر توصیه می‌کنند.

آیا آماده‌اید تا ویتامین سی را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود بگنجانید؟ به‌طورکلی، روال مراقبت از پوست شما شامل موارد زیر است:

  • پاک‌کننده
  • تونر
  • سرم ویتامین C
  • مرطوب‌کننده
  • ضد آفتاب

شما می‌توانید بر اساس نیاز شخصی یا توصیه پزشک، موارد دیگری هم به این لیست اضافه کنید. قبل از اینکه از ویتامین C برای پوست استفاده کنید، حتماً مقدار کمی از آن را آزمایش کنید. اگر شاهد واکنش‌های شدید پوستی بودید، مصرف محصول را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

فواید مصرف ویتامین C برای پوست

معمولاً تاثیر ویتامین C بر پوست افراد، بعد از مدتی استفاده از محصولات موضعی مراقبت از پوست آشکار می‌شود. شرکت‌های معتبر تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست، میزان ویتامین سی محصولاتشان را بر اساس نوع و کاربرد آن محصول تعیین می‌کنند. برای مثال، میزان ویتامین C موجود در مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و کرم ضد چین‌وچروک باهم تفاوت دارند. در ادامه با مهم‌ترین فواید استفاده موضعی از ویتامین C برای پوست آشنا شوید.

سازگاری با انواع پوست

ویتامین C سازگاری بسیار بالایی با پوست انسان دارد و بیشتر افراد می‌توانند از فواید ویتامین C برای پوست بهره ببرند. بیشتر افرادی که به‌صورت موضعی از محصولات پوستی ویتامین C استفاده می‌کنند، با هیچ‌گونه واکنش پوستی نامطلوبی مواجه نمی‌شوند.

در موارد بسیار نادر، افرادی که پوست خیلی حساسی دارند، ممکن است دچار سوزش جزئی شوند. این ویتامین همچنین برای استفاده با سایر مواد فعال مراقبت از پوست نظیر آلفا هیدروکسی اسیدها، رتینول‌ها و SPF نیز بی‌خطر است.

کاهش حلقه‌های تیره دور چشم

وقتی‌که بعد از یک یا دو شب بدخوابی متوجه سیاهی زیر چشم خود می‌شوید، درواقع شبکه‌ای از رگ‌های خونی را دقیقاً زیر پوستتان می‌بینید. محققان در یک مطالعه بالینی مشاهده کرده‌اند که ویتامین C با تقویت پوست نازک زیر چشم، به کاهش و جلوگیری از ایجاد سیاهی زیر چشم کمک می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین C، پوست را منعطف‌تر و به پنهان کردن رگ‌های خونی زیر آن کمک می‌کند.

تولید یا سنتز کلاژن

یکی دیگر از فواید استفاده از ویتامین C برای پوست، کمک به افزایش تولید کلاژن است. کلاژن‌ها بلوک‌های ساختمانی پوست، مو، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها هستند. درواقع کلاژن همان عاملی است که پوست ما را صاف و جوان نگه می‌دارد. با افزایش سن، تولید طبیعی این ماده کند می‌شود و افتادگی پوست یکی از اثرات جانبی اصلی کمبود کلاژن است.

با استفاده موضعی از ویتامین C برای پوست، تولید کلاژن و الاستین سریع‌تر شده و درنهایت شاهد پوستی صاف، جوان و سفت خواهید بود. جلوگیری از پیری زودرس پوست و ایجاد ظاهری جوان و شاداب از تأثیرات مصرف موضعی ویتامین C است.

محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید

سطوح ویتامین C در افراد مسن و پوست‌های آسیب‌دیده از نور خورشید، کمتر است. این کمبود ویتامین با استفاده از محصولاتی نظیر ضد آفتاب‌های حاوی ویتامین C ، تا حدودی برطرف می‌شود.

آسیب از طریق نور خورشید به‌واسطه رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد، اتم‌هایی با یک الکترون از اضافه هستند و قصد آن‌ها تحویل یک الکترون به اتم‌های موجود روی پوست شما است! این فرآیند منجر به اکسیده شدن مواد وآسیب‌های پوستی قابل‌توجه می‌شود. از مزایای ویتامین C برای پوست، خواص آنتی‌اکسیدانی آن است که موجب محافظت از سلول‌های سالم پوست شما می‌شود.

استفاده از  ترکیب دو ویتامین E و ویتامین C برای پوست نیز موجب کاهش آسیب‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌شود. امروزه از ترکیب این دو ویتامین در بسیاری از محصولات ضد آفتاب استفاده می‌شود. البته محققان ثابت کرده‌اند که ویتامین C به‌تنهایی نیز برای کاهش آفتاب‌سوختگی مؤثر است.

درمان هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation)

هایپرپیگمنتیشن یا هایپرپیگمانتاسیون یک مشکل پوستی رایج است. این عارضه باعث ایجاد لک‌های تیره پراکنده بر روی پوست می‌شود. دلیل اصلی این مشکل پوستی، قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض اشعه ماوراء‌بنفش (UV) یا همان نور خورشید است. استفاده از محصولات بهداشتی بی‌کیفیت، اصطکاک پوست و استرس‌های محیطی از دیگر دلایل ابتلا به این مشکل هستند. هایپرپیگمنتیشن خطرناک نیست ؛ اما شما را مسن‌تر نشان می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که مبارزه با لک‌های تیره و جلوگیری از علائم پیری پوست ناشی از آسیب‌های اشعه UV خورشید، از فواید ویتامین C برای پوست است. ویتامین C، تولید تیروزیناز (Tyrosinase) –آنزیمی که به تولید ملانین کمک می‌کند- را کنترل کرده و باعث جلوگیری از ابتلا به هایپرپیگمنتیشن می‌شود.

ویتامین C هیچ تأثیری بر روی رنگ طبیعی پوست ندارد و رنگ‌دانه‌های تیره طبیعی پوست را از بین نمی‌برد.

آب‌رسانی به پوست

مهم‌ترین عاملی که باعث حفظ شادابی و جوانی پوست می‌شود، آب‌رسانی منظم به آن است. پوست خشک و فاقد رطوبت در هر سنی مستعد ابتلا به انواع عارضه‌های پوستی است. یکی از مهم‌ترین فواید ویتامین C برای پوست، تأمین رطوبت آن است.

بدون رطوبت کافی، اپیدرم (لایه بالایی پوست) شروع به خشک شدن می‌کند که منجر به خارش، پوسته‌پوسته شدن و پیری زودرس پوست می‌شود. آب‌رسانی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست شما ضروری است. به همین دلیل، ویتامین C پای ثابت بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است.

به‌صورت بالینی ثابت‌شده که ویتامین C به حفظ رطوبت پوست کمک و از چربی یا خشکی بیش‌ازحد آن جلوگیری می‌کند. محققان دریافته اند که اگر افراد از کرم‌ها و سایر محصولات مراقبت از پوست ویتامین C استفاده کنند، شاهد بهبود قابل‌توجه و پایداری در حفظ رطوبت پوست خود و خاصیت کشسانی آن خواهند بود.

کاهش قرمزی پوست

کاهش قرمزی از دیگر فواید ویتامین سی برای پوست است. خیلی عوامل وجود دارند که می‌توانند موجب قرمزی پوست شوند. بعضی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و رزاسه
  • مشکلات هورمونی
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید

به لطف وجود ویتامین سی، نیازی نیست که قرمزی پوستتان را برای مدت زیادی تحمل کنید! تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که این ویتامین به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، قرمزی پوست را در مدت کوتاهی به حداقل می‌رساند. ویتامین C به ترمیم مویرگ‌های آسیب‌دیده‌ای که موجب قرمزی پوست می‌شوند هم کمک می‌کند. تنها مدت کوتاهی بعد از شروع استفاده از محصولات مراقبتی ویتامین سی برای پوست قرمز، شاهد نتایج چشم‌گیری خواهید بود.

کمک به بهبود زخم‌ها

با توجه به تاثیر ویتامین سی بر پوست آفتاب‌سوخته، جای تعجب نیست که مصرف این ویتامین برای بهبود زخم‌ها نیز مؤثر باشد. بهبود اصولی زخم‌ها باعث کاهش خطر التهاب، عفونت و باقی ماندن جای زخم (اسکار) می‌شود. محصولات مراقبت از پوست ویتامین سی، تأثیرات مثبتی در بهبود زخم‌ها دارند:

  • افزایش تحریک میتوژنیک (تکثیر سلولی)
  • افزایش تحرک سلولی (جابه‌جایی خودبه‌خود سلول از یک مکان به مکان دیگر با صرف انرژی)
  • ترمیم سریع‌تر بافت‌های DNA آسیب‌دیده

خطرات احتمالی مصرف ویتامین سی برای پوست

به‌طورکلی، مصرف موضعی یا خوراکی ویتامین سی بی‌‌خطر است. بااین‌حال ممکن است کسانی که پوست حساس یا آلرژی پوستی دارند، تغییر رنگ پوست به سمت زردی را تجربه کنند.

بعضی افراد بعد از مصرف موضعی ویتامین C برای پوست، دچار خارش، سوزش و خشکی پوست می‌شوند. این مشکل را می‌توان با مصرف یک مرطوب‌کننده در زمان استفاده از محصولات ویتامین C ، تا حد زیادی مشکل کمبود رطوبت را برطرف می کند . اگر پوست حساسی دارید، برای شروع از محصولاتی استفاده کنید که غلظت ویتامین C در آن‌ها کمتر است تا ببینید پوستتان چه واکنشی نشان می‌دهد.

فارغ از اینکه چه نوع پوستی دارید، قبل از مصرف موضعی ویتامین C برای پوست، آن را آزمایش کنید. به‌این‌ترتیب با خیال راحت می‌توانید از محصولات حاوی این ویتامین در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، مصرف محصولات حاوی این ویتامین را ابتدا یک روز در میان یا هر چند روز یک‌بار شروع کنید و به‌تدریج افزایش دهید.

سخنی از جانب باریجان

ویتامین C یکی از مواد تشکیل‌دهنده بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است که تحقیقات گسترده و دقیقی روی آن انجام‌شده است. وقتی‌که جوان هستید، میزان زیادی از این آنتی اکسیدان قدرتمند در پوست شما وجود دارد؛ اما به‌طور طبیعی، با افزایش سن کمتر و کمتر می‌شود. محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C مانند سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها، مکمل‌های مفیدی هستند که به سفت‌تر، یکنواخت‌تر و روشن‌تر شدن پوست شما کمک می‌کنند.

فواید ویتامین C برای پوست غیرقابل‌انکار هستند! استفاده از محصولات حاوی ویتامین C، زیبایی و سلامت پوست شما را برای مدت طولانی‌تری تضمین می‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *