وبلاگ باریژان
0

راهنمای جامع و کاربردی ترین روش های مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست خشک
بازدید 355

در مسیر دستیابی به پوستی سالم و شاداب، مبارزه با خشکی می‌تواند یک چالش بسیار دلهره‌آور به نظر برسد؛ اما با وجود روش های مراقبت از پوست خشک که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم، پتانسیل واقعی زیبایی و سلامت پوست شما نمایان می‌شود. شما با مواردی مانند دلایل خشکی، نحوه آب‌رسانی، درمان‌های خانگی، روتین پوستی و بهترین راه های مراقبت از پوست خشک آشنا خواهید شد. در پایان این مقاله، شما این قابلیت را به دست می‌آورید که با دانش و آگاهی کافی، به بهترین نحو از پوست خشک خود مراقبت کنید.

خشکی پوست به این معنی است که پوست شما آن‌طور که انتظار می‌رود، قابلیت محافظت از خود در برابر شرایط محیطی را ندارد. وجود ترک‌های ریز در لایه بیرونی ازجمله دلایلی است که این نوع پوست قابلیت حفظ رطوبت را از دست می‌دهد و پیوسته شبیه به کویری بی‌آب‌وعلف است! ازاین‌رو نحوه مراقبت از پوست خشک بسیار مهم است و باید بر اساس دستورالعمل‌های حرفه‌ای و هوشمندانه انجام شود. تمام نکات و راهکارهایی که در ادامه می‌خوانید را جدی بگیرید تا دیگر دغدغه خشکی پوست را نداشته باشید.

معنای مراقبت از پوست خشک چیست؟

روش های مراقبت از پوست خشک
مراقبت از پوست خشک به یک رویکرد تخصصی برای مراقبت از پوست اشاره دارد که تمرکز آن بر رفع چالش‌ها و نیازهای پوست خشک است. این نوع پوست با مشکلاتی مثل کمبود رطوبت و روغن‌های طبیعی پوست مواجه است؛ به همین دلیل با ناراحتی‌هایی نظیر سفت شدن، پوسته‌پوسته شدن، تیرگی و حتی تحریک شدید پوست سروکار دارد. ژنتیک، شرایط محیطی، سبک زندگی و افزایش سن ازجمله دلایل بروز خشکی پوست هستند. با به‌کارگیری روش های مراقبت از پوست خشک، این مشکلات تا حد زیادی برطرف می‌شوند.

روش‌های مراقبتی پوست خشک بسیار متنوع هستند که دراین‌بین، استفاده از محصولات پوستی باکیفیت و اثربخش یکی از مهم‌ترین راهکارها است. این محصولات با هدف کاهش یا از بین بردن علائم ظاهری خشکی پوست استفاده می‌شوند و شامل سرم درمانی، مرطوب‌کننده، کرم شب، ضد آفتاب، تونر و… هستند.

اگر نحوه مراقبت از پوست خشک اصولی باشد، این موارد رخ می‌دهند:

• افزایش سطح رطوبت پوست و جبران کم‌آبی
• تقویت سد طبیعی پوست در مقابل عوامل محیطی
• از بین رفتن مشکلاتی نظیر ترک‌های ریز، التهاب و پوسته‌پوسته شدن
• ارتقای سلامت کلی پوست خشک
• و…

از طرفی در کنار استفاده از این محصولات در دل یک روتین پوستی، روش های مراقبت از پوست خشک می‌توانند شامل درمان‌های خانگی، بهبود سبک زندگی و… نیز باشند. زمانی که این اقدامات در راستای هم انجام شوند، سرعت و کیفیت بهبود خشکی پوست بالاتر می‌روند.

مهم ترین دلایل خشکی پوست صورت و بدن

خشکی پوست و علت آن

خشکی پوست می‌تواند براثر ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی ایجاد شود. هرچه درک بهتری از این عوامل داشته باشید، اتخاذ بهترین روش های مراقبت از پوست خشک آسان‌تر خواهد بود. عوامل محیطی، عدم تولید سبوم، ژنتیک و مصرف برخی داروها ازجمله دلایل اصلی ایجاد پوست خشک هستند که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

عدم تولید سبوم

سبوم چربی طبیعی پوست است که توسط غدد چربی تولید می‌شود و مقدار مشخصی از آن برای حفظ سلامت و زیبایی پوست ضروری است. سبوم علاوه بر نرم کردن پوست، از تبخیر شدید رطوبت جلوگیری می‌‌کند تا پوست برای مدت طولانی‌تری مرطوب باقی بماند. بدن برخی افراد به‌طور طبیعی سبوم کمی تولید می‌کند که این ویژگی باعث خشک شدن پوست می‌شود.

ژنتیک

استعداد ژنتیکی می‌تواند در تعیین نوع پوست شما نقش داشته باشد. درصورتی‌که اعضای خانواده شما پوست خشک داشته باشند، ممکن است این ویژگی به شما هم منتقل شود. به همین ترتیب شما هم می‌توانید این خصوصیت را به فرزندان خود انتقال دهید.

افزایش سن

با بالا رفتن سن، توانایی پوست برای تولید طبیعی سبوم (چربی طبیعی پوست) و حفظ رطوبت بافت‌های پوست کاهش می‌یابد. ازاین‌رو بیشتر افرادی که اصطلاحاً پا به سن گذاشته‌اند، با مشکل خشکی پوست صورت و بدن مواجه هستند. روش های مراقبت از پوست خشک به‌سادگی می‌توانند این مشکلات را کاهش دهند.

عوامل محیطی

نقش شرایط آب‌وهوایی خاص، نظیر هوای بسیار سرد، گرم، خشک و باد شدید در خشکی پوست را دست‌کم نگیرید. برای مثال اگر معمولاً بیش‌ازحد در معرض نور آفتاب هستید، احتمال از بین رفتن رطوبت و چربی پوست شما بسیار زیاد است. حتی گرمای داخلی خانه یا محل کار و عدم وجود تهویه مطبوع هم از دلایل خشکی پوست هستند.

محصولات پاک کننده قوی

تعدادی از صابون‌ها، پاک‌کننده‌ها و دیگر محصولات پوستی که فرمولاسیون خشنی دارند، چربی طبیعی پوست را از بین برده و باعث خشکی می‌شوند. سولفات‌ها و الکل‌ها برخی از این مواد هستند؛ بنابراین اگر پوست شما خشک است، در انتخاب پاک‌کننده‌ها و سایر محصولات پوستی خود بسیار حساس و دقیق باشید.

آب داغ و شستشوی زیاد

استحمام یا شستشوی صورت با آب داغ، برای انواع پوست‌ها مضر است و در بیشتر مواقع باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. شستشوی بیش‌ازاندازه –حتی با آب سرد یا ولرم- نیز همین مشکل را ایجاد کرده و موجب خشک شدن پوست می‌شود.

مشکلات پزشکی

برخی شرایط پزشکی مانند اگزما، پسوریازیس و اختلالات تیروئید می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند. این مشکلات پزشکی باعث ایجاد اختلال در عملکرد محافظتی پوست می‌شوند و حفظ رطوبت را بسیار مشکل می‌کنند.

برخی داروها

زمانی که برای درمان بیماری‌های خود از برخی داروها نظیر دیورتیک‌ها استفاده می‌کنید، رطوبت بدن کاهش پیدا می‌کند و طبیعتاً پوست خشک می‌شود. برخی داروهای درمان آکنه هم این مشکل را ایجاد می‌کنند که البته گاهی اوقات مصرف آن‌ها ضروری است. حتی در این شرایط هم با تکیه‌بر نکات مراقبت از پوست خشک، شاهد بهبودی وضعیت خود خواهید بود.

ویژگی های سبک زندگی

رژیم غذایی ناسالم و فاقد مواد مغذی، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات علاوه بر تأثیرات مخربی که بر سلامت کلی بدن دارند، موجب خشک شدن پوست هم می‌شوند. داشتن سبک زندگی سالم (یا حداقل نسبتاً سالم!) یکی از روش های مراقبت از پوست خشک است که باید آن را جدی بگیرید.

کم آبی

دو‌سوم بدن ما از آب تشکیل‌شده و همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای آن در حفظ سلامت است. زمانی که بدن به‌اندازه کافی آب یا سایر مایعات را دریافت نکند، کم‌آب شده و این کمبود در ظاهر پوست شما هم نمایان خواهد شد. پوست کدر، خشک و مستعد تحریک از نشانه‌های کم‌آبی بدن هستند.

مصرف افراطی لایه بردارها

لایه‌برداری یکی از بخش‌های مهم روش های مراقبت از پوست است، اما نباید در انجام آن افراط کنید. بخصوص اگر لایه‌بردار شما دارای فرمولاسیون قوی باشد، ممکن است باعث بروز آسیب‌های متعددی شود که خشکی پوست یکی از آن‌ها است.

دلایل متعددی وجود دارند که باعث خشکی پوست می‌شوند. زمانی که دلیل خشکی پوستتان را بدانید، انتخاب از بین روش های مراقبت از پوست خشک آسان‌تر می‌شود؛ زیرا در اولین قدم، شما اقداماتی برای مقابله با دلیل یا دلایل شرایط فعلی پوست خود انجام می‌دهید. برای مثال اگر پوست شما به دلیل افزایش سن خشک شده، مصرف وازلین یا کرم‌های حاوی این ماده، راهکاری ایده‌آل است.

نشانه های اصلی پوست خشک

خطوط و زبری ناشی از خشکی پوست

هرگز قبل از اینکه به‌طور قطعی از نوع پوست خود مطمئن نشده‌اید، روش های مراقبت از پوست خشک را به کار نبرید. درصورتی‌که این روش‌ها با نوع پوست شما سازگار نباشند، نتایج معکوس دارند و شرایط پوستی را وخیم‌تر می‌کنند. زمانی که پوست شما خشک باشد، بدون تردید تعدادی از این علائم را مشاهده خواهید کرد:

تَرَک پوستی

پوست شما هم‌زمان با خشک شدن، جمع می‌شود یا اصطلاحاً آب می‌رود که این موضوع باعث ایجاد ترک پوستی خواهد شد. برخی از این ترک‌ها می‌توانند عمیق و منجر به خونریزی شوند. بااین‌حال تنها مشاهده این ویژگی برای تصمیم‌گیری نهایی کافی نیست!

بافت ورآمده و زبر

هنگامی‌که پوست فاقد رطوبت کافی باشد، پوسته‌پوسته شده و بافت آن زبر می‌شود. اگر از روش های مراقبت از پوست خشک برای رفع این مشکل استفاده نشود، بافت پوست به‌مرورزمان خشن و خشن‌تر خواهد شد.

خارش

افرادی که پوست آن‌ها بیش‌ازحد خشک شده، می‌گویند که بدنشان بیشتر اوقات یا حتی تمام مدت می‌خارد. این میزان از خارش می‌تواند تمرکز انجام فعالیت‌های روزانه را از بین ببرد و انجام فعالیت‌های عادی را هم بسیار دشوار کند. در بعضی موارد دیده‌شده که خارش افراد با پوست بسیار خشک تا حدی است که آن‌ها را از نعمت یک خواب ساده هم محروم می‌کند.

سوزش

پوست خشک بسیار حساس است و با کوچک‌ترین تحریکی دچار درد و سوزش می‌شود. حتی برخورد آب با پوست خشک نیز می‌تواند کمی سوزش به همراه داشته باشد. اگر تا اینجا تعدادی از این ویژگی‌ها را در پوست خود می‌بینید، باید نکات مراقبت از پوست خشک را بسیار جدی بگیرید.

بافت چروکیده و شُل

زمانی که پوست شما رطوبت و چربی کافی نداشته باشد، به‌سرعت دچار چین‌وچروک و حتی افتادگی می‌شود. البته احتمالاً این نشانه را در سنین جوانی مشاهده نکنید، اما با افزایش سن، چین‌وچروک‌های زیاد و عمیق خود بر روی پوست ظاهر می‌شوند.

عفونت‌های پوستی

اگر زیاد دچار عفونت‌های پوستی می‌شوید، یک دلیل مهم آن می‌تواند خشکی پوست باشد. پوست خشک دارای شکاف‌هایی است که شاید به‌سادگی دیده نشوند، اما فضای کافی برای رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کنند. پوسته‌های زرد روی دست، تورم، تغییر رنگ و خروج مایع از نشانه‌های عفونت‌های پوستی هستند.

حساسیت به محصولات پوستی

پوست خشک دارای سد دفاعی بسیار ضعیفی است که به مواد تشکیل‌دهنده محصولات پوستی واکنش نشان می‌دهد. از طرفی اگر به‌صورت تخصصی از محصولات مراقبت از پوست خشک استفاده نکنید، خشکی تشدید می‌شود.

چالش در زمان آرایش

پوست خشک شرایطی دارد که استفاده از محصولات آرایشی را دشوار می‌کند. وجود ناهمواری، پوسته‌پوسته شدن و کیکی شدن آرایش برخی از چالش‌های ناشی از آرایش بر روی پوست خشک هستند. بااین‌حال اگر نحوه درست مراقبت از پوست خشک را به کار بگیرید، فرآیند آرایش صورت بسیار ساده می‌شود.

ولع آبرسانی

مشکل اصلی پوست خشک، کمبود شدید رطوبت است؛ بنابراین معمولاً این ولع و میل شدید در شما وجود دارد که پوست خود را به هر نحوی مرطوب کنید. درواقع پوست خشک شما این پیغام را به مغز مخابره می‌کند که به رطوبت بیشتری احتیاج دارد. اگر شما هم چنین ولعی دارید، احتمالاً پوستتان خشک است.

قرمزی و التهاب

پوست خشک حساس‌تر از سایر پوست‌ها و مستعد التهاب است. کمبود رطوبت و چربی باعث تضعیف سد دفاعی پوست در مقابل عوامل محیطی شده و اغلب باعث قرمزی و التهاب می‌شود. از طرفی خارش و سوزش هم که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، از مهم‌ترین التهاب‌های پوستی هستند.

شناخت این عوامل و نشانه‌ها، اولین گام برای مدیریت مؤثر و استفاده از بهترین روش های مراقبت از پوست خشک است. رسیدگی به پوست خشک شامل اتخاذ یک روتین پوستی کارآمد و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است که در مورد تمام این موارد صحبت خواهیم کرد.

روتین مراقبت از پوست خشک شامل چه مراحلی است؟

رسیدگی خانگی برای پوست خشک

خشکی پوست می‌تواند شامل نگرانی‌ها و شرایط متفاوتی باشد؛ ازاین‌رو هیچ نسخه کاملاً یکسانی برای افرادی با پوست خشک وجود ندارد. درصورتی‌که مقالات این حوزه را بخوانید و از نظرات متخصصان پوست آگاه باشید، متوجه خواهید شد که در کنار وجود برخی تفاوت‌ها، شالوده اصلی روش های مراقبت از پوست خشک یکسان است. پاک‌سازی، استفاده از تونر، مصرف مرطوب‌کننده، مصرف ضد آفتاب و دیگر مواردی که حتی به روتین دیگر پوست‌ها هم شبیه است؛ با این تفاوت که محصولات مورداستفاده شما باید به‌طور تخصصی برای پوست خشک فرموله شده باشند.

بیایید مقدمه را کوتاه کنیم و بدون معطلی، یک روتین پوستی و راهنمای مراقبت از پوست خشک عالی را با شما به اشتراک بگذاریم:

پاکسازی منظم

تمیز نگه‌داشتن پوست یا پاکسازی، اولین قدم در هر روتین مراقبت از پوست است. تمام آلودگی‌ها، مواد آرایشی و آلاینده‌های محیطی که در طول روز روی پوست شما قرار می‌گیرند را باید به کمک یک پاک‌کننده مخصوص پوست‌های خشک از بین ببرید. انتخاب یک پاک‌کننده ملایم که حاوی مواد مرطوب‌کننده باشد و روغن‌های طبیعی پوست را هم از بین نبرد، بسیار حائز اهمیت است. وجود روغن توت سیاه و عصاره دانه رازینه در محصولات پاک‌کننده پوست خشک، باعث نرمی پوست شده و از تحریک یا التهاب شدید جلوگیری می‌کند.

مصرف تونر

یک تونر آب‌رسان می‌تواند به متعادل کردن PH پوست کمک کند و یک لایه اضافی از رطوبت را برای پوست به ارمغان بیاورد. بیشتر به دنبال خرید تونرهایی باشید که حاوی گلیسیرین و هیالورونیک اسید هستند تا باعث بهبود آب‌رسانی شوند. از طرفی در بین روش های مراقبت از پوست خشک، تونر محصولی ثانویه برای خلاص شدن از شر مواد آرایشی و آلودگی‌ها به شمار می‌آید. تونر اثربخشی سایر محصولات پوستی را افزایش می‌دهد که این ویژگی بسیار ارزشمند است.

لایه برداری

فرآیند لایه‌برداری به حذف سلول‌های مرده پوست کمک کرده و نفوذ مرطوب کننده‌ها به پوست را بهبود می‌بخشد. از یک محصول مناسب حاوی لایه‌بردارهای شیمیایی، نظیر AHA (آلفا هیدروکسی اسید) یا BHA (بتا هیدروکسی اسید) استفاده کنید؛ زیرا لایه‌بردارهای فیزیکی باعث ساییدگی و زبری پوست خشک می‌شوند. گفتنی است که اصولی‌ترین نحوه مراقبت از پوست خشک، شامل یک الی دو بار استفاده از لایه‌بردار در طول هفته است (نه بیشتر).

مرطوب کردن

محصولات مرطوب‌کننده باعث افزایش رطوبت پوست می‌شوند، فرآیند آب‌رسانی را بهبود می‌بخشند و ظاهر پوست را شاداب‌تر می‌کنند. مصرف مرطوب‌کننده یک مرحله کلیدی برای به دام انداختن آب درون بافت‌های پوست خشک است. در راهنمای مراقبت از پوست خشک آمده که همیشه از یک مرطوب‌کننده غنی بر پایه نرم‌کننده استفاده کنید که حاوی موادی نظیر شی باتر، سرامیدها و روغن‌های طبیعی است.

مصرف ضد آفتاب

کرم‌ها و محصولات ضد آفتاب از ارکان اصلی هر روتین مراقبت از پوست هستند. نه‌فقط در زمان رفتن به ساحل و استخر روباز، بلکه همیشه و همیشه باید از ضد آفتاب استفاده کنید؛ حتی زمانی که خورشید پشت ابرهاست و شما آن را نمی‌بینید. آسیب ناشی از اشعه ماوراء‌بنفش به‌سرعت پوست را خشک کرده و باعث سفتی و پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود. به دنبال ضد آفتاب‌هایی باشید که مواد آب‌رسان بیشتری دارند؛ زیرا به از دست رفتن رطوبت پوست کمک شایانی می‌کنند.

مصرف سرم

یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست خشک در روتین پوستی، مصرف سرم است. سرم‌ها حاوی مواد مغذی هستند که فواید هدفمندی را برایتان به ارمغان می‌آورند. برای پوست‌های خشک از سرم‌هایی استفاده کنید که حاوی گلیسیرین، هیالورونیک اسید و مواد طبیعی نرم‌کننده، تقویت‌کننده و آب‌رسان باشند.

درمان های هفتگی

هفته‌ای یک‌بار از انواع ماسک ورقه‌ای یا دیگر انواع ماسک‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا شدت آب‌رسانی به پوست افزایش یابد. از طرفی این ماسک‌ها نیز همانند سرم‌ها، حاوی برخی مواد مغذی و تقویت‌کننده هستند که به بهبود سلامت کلی پوست کمک می‌کنند. زیاده‌روی در این بخش می‌تواند نتایج معکوس و مخرب به همراه داشته باشد؛ پس اعتدال را رعایت کنید.

مراقبت از پوست خشک در شب

روتین پوست شما نباید محدود به صبح یا روز باشد، بلکه پس از یک روز طولانی و پیش از رفتن به خواب هم باید ادامه پیدا کند. پوست انسان در طول شب وارد فرآیند ترمیم می‌شود، پس چه‌بهتر که شما هم به این روند طبیعی کمک کنید. استفاده از مرطوب کننده‌های قوی یا همان کرم‌های شب، یکی از راه‌های کمک به تغذیه عمیق و ترمیم پوست خشک در طول شب است.

روتین مراقبت از پوست خشک، تنها مختص افرادی نیست که با ناراحتی‌ها و عارضه‌های شدید ناشی از خشکی پوست مواجه هستند! شما حتی در بهترین حالت نیز باید از مرطوب‌کننده، تونر و ضد آفتاب استفاده کنید؛ زیرا در غیر این صورت، خشکی پوست به‌سرعت برایتان مشکل‌آفرین می‌شود.

مهم ترین نکات نحوه مراقبت از پوست خشک

باید ها و نباید های پوست خشک

علاوه بر داشتن یک روتین و استفاده منظم از محصولات مراقبت از پوست، روش‌های دیگری هم وجود دارند که به شما در بهبود خشکی پوست کمک می‌کنند. درواقع شما تنها با تغییر سبک زندگی خود است که می‌توانید شاهد نتایج محسوس در شرایط پوست خود باشید. نه اینکه فکر کنید که اقدامات سخت و دست‌وپا گیری در انتظار شماست، نه؛ فقط برخی کارهای عادی که احتمالاً آن‌ها را فراموش کرده‌اید یا اصلاً از اهمیت آن‌ها بی‌خبر هستید. در ادامه به تعدادی از این نکات مهم مراقبت از پوست خشک اشاره‌کرده‌ایم:

آزمودن محصولات جدید

پیش از مصرف محصولات مراقبتی جدیدی که به روتین پوستی خود اضافه کرده‌اید، آن‌ها را روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید؛ بخصوص اگر این محصولات حاوی ترکیبات فعال و فرمولاسیون قوی هستند. انجام این آزمایش بسیار ساده است، اما مطمئن می‌شوید که مصرف محصولات جدید باعث بروز علائم آلرژیک و حساسیت‌های پوستی نمی‌شود.

اجتناب از آب داغ

آب داغ این توانایی را دارد که چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و خشکی پوست را تشدید کند. ازاین‌رو هنگام تمیز کردن صورت یا بدن خود، به‌جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید که هیچ ضرری برای پوست ندارد .

مراقب پوست خود باشید

هوای سرد یکی از شرایطی است که شرایط پوست خشک را وخیم‌تر می‌کند؛ بخصوص اگر با باد شدید هم همراه باشد. بخش‌هایی از بدنتان که در معرض این نوع آب‌وهوا قرار دارند را با دستکش، کلاه، روسری، شال و… بپوشانید. عدم توجه به این موضوع، خشکی شدید و امکان بروز ترک‌های پوستی را در پی دارد.

محدود کردن عطرها

اسانس‌ها و عطرها چه در قالب خوشبوکننده مستقیم بدن و چه در قالب خوشبوکننده محصولات پوستی و آرایشی، موجب تحریک پوست خشک و حساس می‌شوند. تا حد ممکن از محصولات پوستی فاقد اسانس استفاده کنید و در مورد عطرهای بدن نیز از کیفیت مواد اولیه آن‌ها مطمئن شوید.

استفاده از پارچه های لطیف

یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست خشک، استفاده از پارچه‌های نرم و لطیف در روبالشی، حوله، روتختی و… است. پارچه‌های خشن، بی‌کیفیت و حاوی الیاف مصنوعی، موجب تحریک پوست می‌شوند و درنهایت خشکی را تشدید می‌کنند.

مرطوب کردن اتاق خواب

رطوبت محیط جذب پوست می‌شود و شدت خشکی را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد. احتمالاً این واقعیت را در سونای بخار تجربه کرده و شادابی واقعی پوست را در آغوش کشیده باشید. سونای بخار را فراموش کنید؛ تنها وجود یک دستگاه بخور ساده در اتاق‌خواب، به حفظ رطوبت در بافت‌های پوست کمک می‌کند.

رژیم غذایی متعادل

غذاهایی که در طول شبانه‌روز می‌خورید، بر نحوه مراقبت از پوست خشک شما تأثیر دارند. برای کمک به سلامت پوست خود، غذاهای غنی از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها (مانند ویتامین E، C و امگا 3) و آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف آب زیاد

همان‌طور که اشاره شد، خوردن مواد غذایی مغذی به بهبود شرایط پوست خشک کمک می‌کنند؛ این موضوع در مورد آب هم صادق است. مطمئن شوید که در طول شبانه‌روز، مقدار زیادی آب بنوشید تا آب‌رسانی کلی پوست در جریان باشد.

تعادل در لایه برداری

فرآیند لایه‌برداری یکی از مهم‌ترین روش های مراقبت از پوست خشک است که در روتین پوستی هم به آن پرداختیم. با وجود اهمیت لایه‌برداری، اما زیاده‌روی در آن نیز منجر به افزایش خشکی و تحریک شدید پوست می‌شود. به تعداد دفعات استاندارد لایه‌برداری که عموماً یک الی دو بار در هفته است، پایبند باشید.

تداوم داشته باشید

تداوم عنصری کلیدی و شرط اصلی مراقبت از پوست است. حتی زمانی که نتایج مثبت محسوس نیستند یا سرعت آهسته‌ای دارند، به روتین پوستی خود پایبند باشید. بهبودی کامل با توجه به شرایط ابتدایی پوست شما، زمان‌بر است.

خواندن اطلاعات روی بسته بندی محصول

چه در هنگام خرید اینترنتی و چه در زمان خرید حضوری، اطلاعات و ویژگی‌های محصول را بخوانید. ابتدایی‌ترین اشتباهی که ممکن است مرتکب آن شوید، خرید و مصرف محصولاتی است که اصلاً برای پوست خشک فرموله نشده‌اند! تنها محصولات مراقبت از پوست خشک هستند که رطوبت، سلامت و شادابی موردنظر را به پوست شما هدیه می‌دهند.

استفاده از بالم لب

شاید بتوان لب را به‌عنوان مظلوم‌ترین عنصر مراقبت‌های پوستی معرفی کرد! بااین‌حال لب‌ها پوست نازکی دارند و به‌سادگی دچار خشکی و ترک می‌شوند. استفاده از بالم لب، بهترین راهکار برای محافظت از لب‌ها در مقابل خشکی است.

کاهش مصرف الکل و کافئین

حس خوبی می‌دهند؟ شاید! اما مصرف بیش‌ازحد الکل و کافئین موجب کم‌آبی بدن می‌شود. در این مورد هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که اعتدال را رعایت کنید و سلامت کلی بدن و البته سلامت پوست را در اولویت قرار دهید.

مشورت با متخصص پوست

اگر خشکی پوست با وجود داشتن یک روال ثابت و پیروی از روش های مراقبت از پوست بهتر نشد یا حتی بدتر شد، با یک متخصص پوست مشورت کنید. متخصصان شرایط دقیق و ناراحتی‌های پوستی شما را بررسی می‌کنند و بر اساس آن‌ها، راهکارهای کاملاً شخصی‌سازی‌شده در اختیارتان قرار می‌دهند.

نحوه مراقبت از پوست خشک در افراد مختلف، یکسان نیست و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. استفاده از محصولات پوستی باکیفیت بسیار حائز اهمیت است، اما باید به نکاتی مانند سبک زندگی سالم، اعتدال در مصرف الکل و کافئین، مصرف آب فراوان و درمان‌های خانگی نیز توجه کنید. این موارد را در کنار هم انجام دهید تا شاهد بهبود سریع‌تر پوست خود باشید.

درمان های خانگی برای پوست خشک

مواد طبیعی و خانگی برای پوست

مطالعات نشان می‌دهند که درمان‌های خانگی متعددی برای مراقبت از پوست خشک وجود دارند. روغن تخمه آفتاب‌گردان، روغن نارگیل و آلوئه‌ورا برخی از درمان‌های طبیعی و کاملاً خانگی برای بهبود خشکی پوست و ناراحتی‌های رایج ناشی از آن هستند. بیشتر درمان‌های خانگی پوست خشک با هدف افزایش سطح رطوبت و بهبود شرایط آب‌رسانی به پوست انجام می‌شوند. بهترین زمان استفاده از این شیوه‌ها نیز پس از استحمام است تا رطوبت درون پوست شما نهادینه شود. بیایید تا شما را با تعدادی از این ‌روش های خانگی مراقبت از پوست خشک آشنا کنیم:

روغن تخمه آفتابگردان

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که روغن دانه یا تخمه آفتابگردان پس از استفاده بر روی بازوهای افراد، باعث افزایش رطوبت و بهبود آب‌رسانی می‌شود. شما می‌توانید این روغن را به‌طور خالص بر روی پوست خشک خود بمالید و از فواید آن بهره‌مند شوید. در همان تحقیق ثابت شد که روغن‌زیتون به لایه محافظ پوست آسیب می‌زند؛ بنابراین تمام روغن‌های گیاهی برای درمان پوست خشک مفید نیستند.

روغن نارگیل

دیگر روغن طبیعی که در روش های مراقبت از پوست خشک استفاده می‌شود، روغن نارگیل است. نتایج یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که این روغن طبیعی به‌اندازه وازلین، برای بهبود شرایط پوست خشک مفید و مؤثر است. روغن نارگیل به طرز محسوسی باعث بهبود آب‌رسانی شده و همچنین تعداد لیپیدهای روی سطح پوست را افزایش می‌دهد. نتایج برخی تحقیقات در سال 2016 نشان دادند که این روغن گیاهی حاوی اسیدهای چرب اشباع‌شده و خواص نرم‌کنندگی است.

بلغور جو دوسر

درمان خانگی بعدی برای مراقبت از پوست خشک، مصرف بلغور جو دوسر است. اضافه کردن پودر بلغور جو دوسر به وان حمام، یکی از روش‌های شایع مصرف این محصول در زمان استحمام است. باوجوداینکه امروزه کرم‌هایی حاوی بلغور جو دوسر در بازار وجود دارند، شما می‌توانید از آن به‌صورت مستقیم استفاده کنید. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که بلغور جو دوسر دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که این موارد نشان‌دهنده اهمیت آن در بهبود خشکی پوست هستند.

نوشیدن شیر

شیر می‌تواند نقش مؤثری در بهبود خشکی پوست داشته باشد. تحقیقات انجام‌شده در سال 2015 نشان می‌دهند که رژیم غذایی حاوی شیر، نقش مناسبی در بهبود خشکی پوست دارد. این مطالعه نشان داد که چربی موجود درون شیر که با نام فسفولیپید شناخته می‌شود، استحکام سد دفاعی پوست را ارتقا می‌دهد. از طرفی شیر برای سلامت کلی بدن هم مفید است و شما می‌توانید از مزایای متعدد نوشیدن آن بهره‌مند شوید.

عسل طبیعی

بسیاری از تحقیقات این نتیجه را در پی داشتند که عسل نه‌تنها در نحوه مراقبت از پوست خشک، بلکه برای بهبود شرایط دیگر انواع پوست نیز مؤثر است. به‌طورکلی عسل یک ماده غذایی التیام‌بخش، مرطوب‌کننده و ضدالتهاب است و ازاین‌رو می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی ایده‌آل برای پوست خشک استفاده شود. تنها کافیست که لایه نازکی از عسل را به‌صورت مستقیم روی پوستتان بمالید و بعد از حدود 10 دقیقه صورت خود را بشویید.

وازلین

ژله پترولیوم (نفتی) که آن را با نام تجاری وازلین می‌شناسیم، یک روغن معدنی معروف است که از قدیم تا به امروز به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌شود. محققان در سال 2017 به‌طور قطعی دریافتند که لایه محافظ پوست در اثر استفاده از وازلین بهبود می‌یابد؛ بخصوص زمانی که خشکی پوست ناشی از افزایش سن باشد، این ماده بسیار کاربردی و مؤثر است. شما می‌توانید با استفاده مستقیم از وازلین یا کرم‌هایی که غنی از این ماده هستند، خشکی پوست خود را تا حد زیادی برطرف کنید.

عصاره آلوئه ورا

امروزه شاهد استفاده از عصاره آلوئه‌ورا در بسیاری از محصولات مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده پوست هستیم. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2003 انجام شد، ژل یا عصاره آلوئه‌ورا می‌تواند خشکی صورت، دست‌ها و پاها را بهبود ببخشد. درصورتی‌که عصاره این گیاه را پیش از رفتن به خواب روی پوست بمالید، در تمام طول شب باعث تسکین پوست و بهبود شرایط آب‌رسانی می‌شود. اگر خشکی پوست در نواحی دیگر بدن شما باشد هم می‌توانید بدون هیچ مشکلی از عصاره آلوئه‌ورا استفاده کنید.

بهترین و بدترین مواد اولیه برای مراقبت از پوست خشک

ترکیبات مناسب و نامناسب برای پوست

اگر پوست شما خشک است، حتماً می‌دانید که عواملی مانند هوای سرد و محصولات پوستی نامناسب می‌توانند شرایط ناراحت‌کننده پوست را تشدید کنند. ازاین‌رو بسیار مهم است که در مورد موادی که قرار است روی پوست شما قرار بگیرند، اطلاعات دقیق داشته باشید. خوشبختانه مواد و ترکیبات اولیه موجود در تمام این محصولات، بر روی بسته‌بندی آن‌ها نوشته‌شده‌اند. در اینجا به شما خواهیم گفت که کدام مواد اولیه مفید هستند و شما باید به دنبال آن‌ها باشید، و از کدام مواد اولیه مضر برای پوست خشک دوری‌کنید:

سرامیدها؛ مفید

احتمالاً نام سرامیدها را بر روی بسیاری از محصولات مرطوب‌کننده مشاهده کرده‌اید که البته برای پوست‌های خشک بسیار مفید هستند. سرامیدها لیپیدهایی هستند که به‌طور طبیعی در پوست ما وجود دارند و به حفظ رطوبت کمک می‌کنند. زمانی که میزان این ماده در پوست کم شود، آثاری نظیر خشکی و پوسته‌پوسته شدن ظاهر می‌شوند. اگر پوست شما هم خشک است، حتماً از کرم‌ها و لوسیون‌هایی استفاده کنید که حاوی سرامیدها و لیپیدها هستند.

هیالورونیک اسید؛ مفید

محصولاتی که حاوی هیالورونیک اسید هستند، رطوبت را به پوست شما پیوند زده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند. این اسید ضروری قادر است تا هزار برابر وزن خود، آب به پوست برساند و نقش بسزایی در مرطوب نگه‌داشتن پوست در طولانی‌مدت داشته باشد. هیالورونیک اسید یکی از مواد اولیه مهم در تمام محصولات مراقبت از پوست خشک به شمار می‌آید.

رتینوئیدها؛ مضر

رتینوئیدها از مشتقات مهم ویتامین A هستند که برای بهبود شرایط ظاهری و جلوگیری از پیری زودرس پوست استفاده می‌شوند. رتینول یکی از نمونه‌های این ماده مغذی است که در ترکیبات کرم‌های ضد چروک به چشم می‌خورد. رتینوئیدها باعث افزایش حساسیت، پوسته‌پوسته شدن، سوزش و خارش پوست خشک می‌شوند و بخصوص در فصل‌های سرد سال، عوارض شدیدتری دارند. بااین‌حال اگر برخی محصولات مراقبت از پوست خشک شما حاوی رتینوئیدها هستند، قبل از مصرف آن‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

نیاسینامید؛ مفید

ویتامین B3 یا نیاسینامید، یک عنصر حیاتی برای سلامت پوست است. این ماده نه‌تنها باعث بهبود سلامت پوست خشک می‌شود، بلکه برای بهبود شرایط ظاهری آن‌هم بسیار حائز اهمیت است. افرادی که پوست خشک دارند، بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند از محصولات پوستی حاوی نیاسینامید استفاده کنند.

لاکتیک اسید؛ مفید

نام لاکتیک اسید را می‌توانید بر روی بسیاری از مرطوب کننده‌ها و لایه‌بردارهای پوست خشک مشاهده کنید. در روتین پوست خشک اشاره کردیم که حفظ رطوبت و لایه‌برداری (1 الی 2 بار در هفته) ضروری است. محصولات پوستی حاوی لاکتیک اسید برای جلوگیری از تیرگی و خشکی پوست ایده‌آل هستند؛ از طرفی سلول‌های مرده را با سلول‌های جدید جایگزین می‌کنند. در دنیای روش های مراقبت از پوست خشک، لاکتیک اسید آبرسان‌ترین اسید است.

اسیدهای خشن تر؛ مضر

اسیدهایی مانند هیالورونیک اسید و لاکتیک اسید که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، برای بهبود وضعیت پوست خشک مفید هستند. در مقابل اسیدهای قوی‌تر یا اصطلاحاً خشن‌تر می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند. برای نمونه می‌توانیم به سالیسیلیک اسید اشاره‌کنیم که برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه عالی است، اما باعث خشکی بیشتر و کاهش رطوبت پوست‌‌های خشک می‌شود.

پنتنول؛ مفید

پرو ویتامین B5 یا پنتنول، شکل دیگری از ویتامین B است که هم خاصیت نرم‌کننده و هم مرطوب‌کننده دارد؛ به این معنا که علاوه بر حفظ آب درون بافت‌ها، باعث افزایش لطافت پوست هم می‌شود. از سوی دیگر پنتنول دارای خاصیت ضدالتهابی است که ضمن کمک به گردش سلولی، برای بهبود زخم‌ها و تقویت سد پوستی عالی است.

اسیدها و الکل های چرب؛ مفید

موادی مانند اسیدها و الکل‌های چرب به‌عنوان یک نرم‌کننده عمل کرده و به حفظ سلامت و انعطاف‌پذیری پوست خشک شما کمک می‌کنند. این مواد اولیه مفید را می‌توانید در روغن جوجوبا و آووکادو پیدا کنید. بنابراین اگر روی یک محصول پوستی با نام الکل چرب مواجه شدید، آن را با الکل‌های مضر برای پوست خشک اشتباه نگیرید.

الکل های دناتوره؛ مضر

الکل‌های بی‌اثر یا دناتوره به اتانولی گفته می‌شود که برای جلوگیری از مصرف خوراکی آن توسط مردم، حاوی برخی افزودنی‌ها مانند اسانس هستند. دقیقاً برخلاف الکل چرب، الکل دناتوره آب درون پوست را بیرون می‌کشد و باعث تشدید خشکی می‌شود. در اصولی‌ترین نحوه مراقبت از پوست خشک، استفاده از محصولات حاوی این نوع الکل ممنوع است. از طرفی الکل دناتوره ماده بسیار تحریک‌کننده‌ای است و علاوه بر پوست خشک، برای پوست حساس و رزاسه نیز ضرر دارد.

اوره؛ مفید

بسیاری از متخصصان پوست به بیماران خود توصیه می‌کنند که برای بالا بردن سطح رطوبت پوست خشک، از محصولات حاوی اوره استفاده کنند؛ بااین‌حال بسیاری از مردم، مصرف این ماده مرطوب‌کننده در رژیم مراقبتی پوست خود را نادیده می‌گیرند. اگر نام اوره را بر روی لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌های بدن مشاهده کردید، با آغوش باز به استقبال آن‌ها بروید.

بنزوئیل پراکسید؛ مضر

درحالی‌که بنزوئیل پراکسید در دنیای مراقبت از پوست چرب به‌عنوان یک سوپراستار برای درمان آکنه شناخته می‌شود، در روش های مراقبت از پوست خشک جایگاهی ندارد؛ زیرا باعث تحریک، لایه‌برداری شدید و خارش پوست می‌شود. اگر شما هم پوست خشکی دارید، از بنزوئیل پراکسید که معمولاً در بین ترکیبات پاک‌کننده‌های پوستی به چشم می‌خورد، دوری‌کنید.

جمع بندی

سفر ما در جستجوی بهترین روش های مراقبت از پوست خشک رو به پایان است. حالا شما به‌سادگی می‌توانید خشکی پوست خود را بر اساس نشانه‌هایی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، تشخیص دهید و همچنین یک روتین کارآمد برای بهبود شرایط پوست خود داشته باشید. از طرفی متوجه شدید که راهنمای مراقبت از پوست خشک، تنها به محصولات پوستی این حوزه نمی‌پردازد؛ بلکه در مورد سبک زندگی، رژیم غذایی، بیماری‌های زمینه‌ای و بسیاری دیگر از موارد است. درک تفاوت‌های پوست خشک با دیگر انواع پوست و احترام به شرایط منحصربه‌فرد آن، مسیر دستیابی به پوستی شاداب و لطیف را بسیار آسان‌تر می‌کند.

ضمن اینکه نحوه مراقبت از پوست خشک خود را با اتکا به داده‌های معتبر علمی انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که تداوم و ثبات شرط اصلی موفقیت است. برخورداری از پوست سالم، جوان و شاداب تنها در گروی انجام اقدامات منظم روزانه و پیروی از یک سبک زندگی سالم است. بهترین پاک‌کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها، لایه‌بردارها و… هم تنها زمانی اثربخش هستند که به‌صورت مداوم و اصولی مصرف شوند. درنهایت فراموش نکنید که اگر روش های مراقبت از پوست خشک مفید واقع نشدند، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا شرایط پوست شما از زوایای گوناگونی بررسی شود.

سؤالات متداول
چگونه تشخیص دهم که پوست من خشک است یا کم‌‎آب؟
پوست خشک فاقد چربی بوده و پوست کم‌آب فاقد آب یا رطوبت کافی است. از سوی دیگر پوست خشک یکی از انواع پوست بدن به شمار می‌آید و این در حالی است که پوست کم‌آب یک شرایط موقتی است. درصورتی‌که پوست شما سفت، زبر و فاقد خاصیت ارتجاعی باشد، احتمالاً با خشکی پوست مواجه هستید؛ اما اگر علائمی نظیر خطوط ریز یا حالت چروکیدگی داشته باشید، احتمالاً دچار کم‌آبی شده‌اید. گفتنی است که گاهی اوقات علائم کم‌آبی پوست، در پوست خشک نیز وجود دارند.
بهترین شیوه پاک‌سازی پوست خشک چیست؟
یک پاک‌کننده با فرمولاسیون ملایم که حاوی مواد آب‌رسان باشد، بهترین انتخاب برای تمیز کردن پوست خشک است. همواره از آب داغ و صابون‌های قوی برای شستن پوست خشک دوری‌کنید؛ زیرا احتمال از بین بردن چربی طبیعی پوست شما را به‌شدت افزایش می‌دهند.
آیا برای پوست خشک خود می‌توانم از لایه‌بردار استفاده کنم؟
بله، اما باید مراقب باشید و تعداد دفعات لایه‌برداری شما در هفته از 1 الی 2 مرتبه فراتر نرود. اسکراب‌های فیزیکی خشن برای لایه‌برداری پوست خشک مناسب نیستند؛ به‌جای آن باید از لایه‌بردارهای شیمیایی، مانند اسیدهای ملایم (AHA و BHA) استفاده کنید. لایه‌برداری باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شده و میزان جذب مواد مفید سایر محصولات پوستی را بالا می‌برد.
مرطوب نگه‌داشتن پوست خشک چقدر مهم است؟
آب‌رسانی یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در مراقبت از پوست خشک است که لایه محافظ پوست را تقویت می‌کند. شما باید در روتین پوستی خود از یک مرطوب‌کننده غنی با موادی مانند سرامیدها، هیالورونیک اسید و روغن‌های طبیعی بهره ببرید.
آیا می‌توان پوست خشک را آرایش کرد؟
بله قطعاً، اما حتماً از محصولات و مواد آرایشی حاوی مرطوب‌کننده و آب‌رسان استفاده کنید. قبل از شروع آرایش، پوست خود را با یک روال مراقبت از پوست مناسب آماده کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. حتی در صورت استفاده از بهترین محصولات آرایشی، بازهم آن‌ها را پیش از خوابیدن از روی پوست پاک‌کنید.
بهبودی در پوست خشک پس از چه مدتی مشاهده می‌شود؟
ثبات نقش کلیدی و تعیین‌کننده دارد. با داشتن یک روال مراقبت از پوست مناسب، این احتمال وجود دارد که در عرض چند هفته متوجه بهبودی خود شوید. بااین‌حال دستیابی به نتایج ایده‌آل، احتمالاً چند ماه زمان می‌برد و شما باید صبورانه اقدامات لازم را انجام دهید.
چه زمانی باید در مورد پوست خشک خود با یک متخصص مشورت کنیم؟
اگر خشکی پوست باعث قرمزی، التهاب و ناراحتی مداوم شما شده و محصولات پوستی تأثیر چندانی ندارند، زمان مراجعه به متخصص پوست فرارسیده. پزشکان ضمن بررسی دقیق پوست و انجام برخی آزمایش‌ها، درمان مناسب با استفاده از دارو یا محصولات پوستی بخصوص را برای شما تجویز می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *