وبلاگ باریژان
0

هنر مراقبت از پوست معمولی؛ مسیر شما به سوی پوستی زیبا و متعادل

مراقبت از پوست نرمال با محصولات ویتامین سی
بازدید 293

نه خشک و نه چرب، به‌ندرت حساس است و تقریباً هیچ مشکل خاصی ندارد! بله، در مورد پوست معمولی یا نرمال صحبت می‌کنیم. با وجود تمام این ویژگی‌های ایده‌آل، شاید خیال کنید که مراقبت از پوست معمولی اقدامی بیهوده است؛ اما این‌طور نیست. روش های مراقبت از پوست معمولی کاملاً شفاف و روشن توسط متخصصان پوست و زیبایی مشخص‌شده‌اند و مانند هر نوع پوست دیگری دارای الزامات و آیین بخصوصی هستند.

خوشبختانه برای کسانی که خوش‌شانس به داشتن پوست معمولی هستند، دستیابی به چهره‌ای بی‌عیب‌ونقص و زیبا، چندان دشوار نیست. ازآنجایی‌که پوست نرمال بین چربی و خشکی تعادل برقرار کرده، نحوه مراقبت از پوست معمولی کمی آسان‌تر است و درواقع نقطه شروع شما، معمولاً نقطه‌ای مطلوب یا حتی ایده‌آل است. زمانی که با روتین مراقبتی، اشتباهات رایج، درمان‌های خانگی و سبک زندگی سازگار با پوست خود آشنا شوید، هیچ مانعی بر سر راه زیبایی و درخشش شما قرار نخواهد گرفت.

مراقبت از پوست معمولی به چه معناست؟

پوست معمولی رو چگونه مراقبت کنیم
مراقبت از پوست معمولی شامل یک رژیم پاک‌سازی، مرطوب‌کننده و محافظت‌کننده است تا پوست نرمال را سالم و متعادل نگه دارد. پوست معمولی با عدم خشکی یا چربی بیش‌ازحد شناخته می‌شود و عمدتاً بافتی یکدست و شفاف دارد. بهترین روش های مراقبت از پوست معمولی، به شما در حفظ و بهبود این شرایط کمک می‌کنند. گفتنی است که مراقبت از پوست نرمال تنها محدود به محصولات و روتین پوستی نیست؛ بلکه بهبود سبک زندگی، سازگاری با شرایط محیطی و دیگر عوامل نیز در راستای رسیدن به پوست سالم و شاداب تأثیر دارند.

برخورداری از پوست معمولی به این معنا نیست که نیازی به مراقبت‌های پوستی ندارید؛ بلکه به این معناست که شما نیازمند یک روال مراقبتی با استانداردهای متفاوت در مقایسه با پوست‌های چرب یا خشک هستید. پوست شما همواره در معرض عوامل محیطی مضر و آسیب‌های ناشی از استرس‌های روزانه قرار دارد؛ بنابراین شما باید با رعایت نکات مراقبت از پوست معمولی، به بهبود شرایط کمک کنید.

علائم ناشی از عدم استفاده از ضد آفتاب، آسیب‌های ناشی از تغییرات فصلی و آب‌وهوایی، آسیب‌های محیطی یا افزایش سن، با سرعت و شدت کمتری بر روی پوست معمولی ظاهر می‌شوند. بااین‌حال تمام این موارد به پوست شما آسیب می‌رسانند و تا به خود بیایید، در حال سروکله زدن با مشکلات و ناراحتی‌های پوستی جورواجور هستید. علائم ناشی از عدم توجه به نحوه مراقبت از پوست معمولی به اشکال مختلفی مانند چین‌وچروک، لکه، سیاهی دور چشم، ناهمواری و افتادگی پوست ظاهر می‌شوند و شما را غافلگیر می‌کنند.

یک روتین مراقبتی پوست برای شما ضروری است تا از همین حالا به بهبود شرایط پوست خود بپردازید و آن را به سنین بالا موکول نکنید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست معمولی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، SPF، ویتامین‌ها، مرطوب کننده‌ها و مواد مغذی باشند، برای سلامتی و شادابی پوست ضروری هستند. اگر تا به امروز حضور کم‌رنگی در این مسیر داشته‌اید، به‌قول‌معروف: «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است».

ویژگی های پوست معمولی

راهنمای مراقبت از پوست معمولی

برای اینکه بتوانید با خیال آسوده از روش های مراقبت از پوست معمولی استفاده کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که پوست شما واقعاً در این دسته‌بندی قرار دارد. به‌طورکلی این نوع پوست دارای بافت سالم و چربی متعادل است که این ویژگی‌ها آن را به یک پوست ایده‌آل مبدل کرده‌اند. در ادامه با تعدادی از ویژگی‌های کلیدی پوست نرمال آشنا شوید:

تولید متعادل چربی

یکی از ویژگی‌های بارز پوست‌های معمولی، تعادل بین چربی و رطوبت است که احساس یکنواختی را به شما انتقال می‌دهد. به دلیل همین ویژگی به‌ظاهر ساده، این پوست می‌تواند تمام وظایف خود از قبیل محافظت در مقابل عوامل محیطی، حفظ رطوبت و احیای بافت‌های آسیب‌دیده را به‌خوبی انجام دهد. به دلیل عدم وجود چربی اضافی، پوست معمولی ظاهر جذابی دارد و بیش‌ازحد براق دیده نمی‌شود.

منافذ بسیار ریز

به‌طورکلی منافذ پوست نرمال کوچک هستند و شما به‌سادگی نمی‌توانید آن‌ها را ببینید. این منافذ کوچک باعث می‌شوند که چربی و آلودگی باعث مسدود شدن آن‌ها نشوند و سلامت پوست به خطر نیفتد. از طرفی وجود چنین منافذی، ظاهر پوست شما را یکدست و صاف نگه می‌دارند. منافذ بزرگ از نشانه‌های پوست چرب است که باید با محصولات مختلف پوستی کنترل شوند.

مشکلات جزئی

اگر پوست شما معمولی باشد، به‌ندرت مشکلات پوستی رایج نظیر جوش، التهاب یا پوسته‌پوسته شدن را تجربه می‌کنید. در صورتی هم که شاهد این ناراحتی‌ها باشید، اغلب به دلیل بی‌توجهی به نحوه مراقبت از پوست معمولی، فراموش کردن پاک‌سازی آرایش یا نوسانات هورمونی (مثل عادت ماهانه) است.

حداقل حساسیت

پوست معمولی نسبت به عوامل خارجی نظیر تغییرات دما، باد شدید، محصولات پوستی بی‌کیفیت یا محرک‌های محیطی حساسیت کمتری دارد. درواقع این نوع پوست کمتر مستعد التهاب، سرخی، تحریک یا واکنش‌های آلرژیک است. البته گاهی اوقات هم عوامل فوق می‌توانند باعث بروز مشکلات جزئی شوند که به‌سادگی برطرف خواهند شد.

دریافت حس خوب از پاکسازی

تفاوتی ندارد که از شوینده‌های ژلی، فوم، پَن یا حتی از پاک‌کننده‌های روغنی استفاده کنید؛ پوست شما همیشه به‌سادگی تمیز می‌شود و احساس شادابی دارد. پوست معمولی به‌ندرت براثر شستشو دچار خشکی، حساسیت، چربی یا سفتی می‌شود و از این لحاظ با بیشتر محصولات پاک‌کننده سازگار است.

بهبود سریع

درصورتی‌که پوست معمولی با مشکلات جزئی نظیر بریدگی سطحی یا جوش مواجه شود، با سرعت بیشتری نسبت به پوست‌های چرب یا خشک بهبود می‌یابد. از طرفی جای زخم‌ها و جوش‌ها هم با سرعت بیشتری از روی پوست ناپدید می‌شوند. گفتنی است که این ویژگی در کنار استفاده از روش های مراقبت از پوست معمولی، تأثیرات بهتر و سریع‌تری دارد.

ظاهر جوان

پوست نرمال در مقایسه با دیگر انواع پوست‌ها، با سرعت کمتری دچار پیری می‌شود. شما در این نوع پوست به‌ندرت شاهد بروز علائم پیری زودرس نظیر چین‌وچروک، خطوط ریز دور چشم، لکه و افتادگی خواهید بود. درنتیجه جوانی و شادابی چهره شما برای مدت طولانی‌تری برقرار خواهد ماند.

سطح رطوبت مناسب

پوست معمولی اغلب دارای رطوبت کافی است و از آن مهم‌تر، به‌طور مؤثری می‌تواند رطوبت درون بافت‌ها خود را حفظ کند. ازاین‌رو شما همواره با مشاهده افرادی که پوست معمولی دارند، احساس طراوت و شادابی را دریافت خواهید کرد. البته با تمام این اوصاف، استفاده از مرطوب کننده‌ها برای افرادی که پوست معمولی دارند هم ضروری است.

اگرچه پوست نرمال با این ویژگی‌ها شناخته می‌شود، تغییرات فردی همواره در کمین هستند تا شرایط را کمی سخت کنند. پوست نرمال ممکن است به دلیل عواملی مانند سن، رژیم غذایی، مراقبت‌های غیراصولی و آب‌وهوا تغییر کند. همواره داشتن یک روتین مراقبت از پوست نرمال منسجم و مناسب برای حفظ سلامت و زیبایی طبیعی پوست ضروری است.

روش های مراقبت از پوست معمولی را فقط زمانی به کار بگیرید که از نوع پوست خود مطمئن هستید؛ در غیر این صورت استفاده از محصولات پوستی اشتباه، باعث بروز مشکلات مختلف می‌شود. ظاهر جوان، سطح رطوبت مناسب، تولید چربی متعادل و منافذ کوچک از بارزترین نشانه‌های پوست نرمال هستند.

روتین مراقبت از پوست معمولی

بهترین روش های مراقبت از پوست معمولی

پس‌ازاینکه در مورد نرمال بودن پوست خود مطمئن شدید، نوبت آن می‌رسد که یک روال مراقبتی استاندارد که حاوی محصولات پوستی باکیفیت باشد را آغاز کنید. باوجوداینکه پوست نرمال دارای مشکلات و ناراحتی‌های بخصوصی نیست، اما مشورت با یک متخصص یا کارشناس پوست می‌تواند تصمیم هوشمندانه‌ای باشد. این افراد دارای تجربه و دانش کافی برای ارائه روتین پوستی مناسب و معرفی بهترین محصولات مراقبت از پوست هستند.

ما در مجموعه باریژان از پزشکان و متخصصان پوست زبده بهره می‌بریم که در بخش کنترل کیفیت و تهیه فرمولاسیون محصولات مشغول به فعالیت هستند. برای اینکه دانش شما را درزمینهٔ روش های مراقبت از پوست ارتقا دهیم، این روتین استاندارد را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

مصرف پاک کننده

پاک‌سازی کامل پوست با استفاده از محصولات مناسب، شما را از شر چربی و مواد زائدی که منجر به مسدود شدن منافذ و تیرگی پوست می‌شوند، نجات می‌دهد. از طرفی پس از پاک‌سازی، پوست شما آماده دریافت مواد مغذی موجود در سایر محصولات مراقبتی و درمانی می‌شود و اثربخشی آن‌ها را چندین و چند برابر می‌کند. اینکه از فوم، پَن، ژل یا شوینده‌های روغنی استفاده کنید، به نوع پوست شما و نگرانی‌هایی که قصد برطرف کردن آن‌ها دارید، بستگی دارد. بهترین حالت پاک‌سازی پوست، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

مصرف تونر

استفاده از تونر که همراه با حالت دادن به پوست و افزودن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید به آن است، فرآیند پاک‌سازی را تکمیل می‌کند. برخلاف تونرهای الکلی که در گذشته وجود داشتند، تونرها و میست‌های صورت امروزی با بهره‌مندی از موادی که سلامت پوست شما را تضمین می‌کنند، اثربخشی پاک‌کننده را به‌شدت افزایش می‌دهند. مصرف پاک‌کننده و تونر برای پوست، مانند مصرف شامپو و نرم‌کننده برای موها است؛ ترکیب این دو می‌تواند نتایج به‌مراتب بهتری در پی داشته باشد. بهترین حالت مصرف تونر پوست، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

مصرف لایه بردار

سومین گام در روتین یا نحوه مراقبت از پوست معمولی، لایه‌برداری با هدف بهبود گردش سلولی، از بین بردن تجمع و رفع گرفتگی منافذ پوست است. لایه‌بردارها شامل انواع فیزیکی، شیمیایی و آنزیمی برای استفاده در منزل، و همچنین شامل لایه‌برداری‌ها و درمان‌های قوی‌تری هستند که باید توسط پزشک متخصص پوست انجام شوند. برای اینکه بهترین شیوه و محصولات لایه‌بردار سازگار با پوست خود را انتخاب کنید، مشورت با پزشک متخصص پوست را در اولویت قرار دهید. بهترین حالت مصرف لایه‌بردار پوست، یک یا دو بار در هفته است.

مصرف ماسک

اگر به دنبال یک راه میانبر برای بهبود شرایط پوست نرمال خود هستید، استفاده از ماسک را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید. ماسک صورت حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی و ویتامین‌ها است که به‌سرعت جذب پوست می‌شوند و آن را انعطاف‌پذیر و سالم نشان می‌دهند. علاوه بر فوایدی نظیر لیفت و آب‌رسانی، ماسک‌ها می‌توانند برای کنترل نگرانی‌های رایج پوست مانند جوش، لکه‌های تیره و منافذ بزرگ کارایی زیادی داشته باشند. بهترین حالت مصرف ماسک پوست، یک یا دو بار در هفته است.

مصرف محصولات درمانی

برنامه روزانه مراقبتی پوست نرمال شما باید شامل انواع روغن صورت و بدن، سرم و کنسانتره باشد. این محصولات حاوی فرمولاسیون‌های قوی و مواد فعالی هستند که به‌طور خاص، برخی ناراحتی‌های پوستی را هدف قرار می‌دهند و آثار عوامل استرس‌زای محیطی را خنثی می‌کنند. گفتنی است که نوع سرم، روغن یا کنسانتره‌ای که انتخاب می‌کنید، به شرایط و مشکلات پوستی شما بستگی دارد که امیدوارید با مصرف این محصولات بهبود یابند. بهترین حالت مصرف محصولات درمانی، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

مصرف محصولات مراقبت از دور چشم

برخی از بخش‌های پوست، نیاز به محصولات و فرمولاسیون‌های سبک‌تری دارند. پوست اطراف چشم‌های شما 7 برابر نازک‌‎تر از پوست بقیه قسمت‌های صورت است و ازاین‌رو باید به‌صورت ویژه از آن مراقبت کنید. استفاده منظم از دور چشم نه‌تنها ضخامت، سلامت و خاصیت ارتجاعی این ناحیه ظریف را ثابت نگه می‌دارد، بلکه خطوط ریز، چین‌وچروک، حلقه‌های تیره و پُف را هم کاهش می‌دهد. در روش‌های مراقبت از پوست معمولی، باید توجه ویژه‌ای به پوست دور چشم داشته باشید. بهترین حالت مصرف محصولات دور چشم، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

مصرف مرطوب کننده

استفاده روزانه از مرطوب کننده‌ها، پوست صورت و بدن را لطیف، نرم و محافظت می‌کند. مرطوب‌کننده در کنار اینکه ناراحتی‌های خاصی را در لایه‌های بالایی پوست هدف قرار داده و بهبود می‌بخشد، از لایه چربی طبیعی پوست نیز محافظت می‌کند. محافظت از این لایه باعث می‌شود تا پوست رطوبت را بهتر حفظ کرده و عوامل محرک بیرونی را دفع کند. رطوبت‌رسانی از مهم‌ترین روش های مراقبت از پوست معمولی است و نباید آن را از روتین پوستی خود حذف کنید. بهترین حالت مصرف مرطوب‌کننده، دو بار در شبانه‌روز (صبح و شب) است.

مصرف ضد آفتاب

آخرین و یکی از مهم‌ترین راه های مراقبت از پوست معمولی، استفاده مداوم از کرم‌ها و دیگر محصولات ضد آفتاب است. اشعه مضر ماوراء‌بنفش آفتاب (UV) به‌شدت برای پوست خطرناک است و در سطوح بالا، موجب سرطان پوست هم می‌شود. علاوه بر آن می‌توان به پیری زودرس و التهاب پوست نیز به‌عنوان خطرهای ناشی از قرار گرفتن –بدون محافظت- در معرض نور آفتاب اشاره کرد. در تمام طول سال از یک ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید و کاری به ابری یا آفتابی بودن هوا نداشته باشید! بهترین حالت مصرف ضد آفتاب، به‌صورت روزانه یا در صورت نیاز است.

مصرف محصولات مراقبت از پوست بدن

خیلی اوقات شاهد این رفتار اشتباه هستیم که تمرکز اصلی افراد بر روی محافظت از پوست صورت است و به نیازهای پوست بدن خود بی‌توجهی می‌کنند. بدن شما –حتی بخش‌هایی که زیر لباس هستند- هم به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند و باید در روش های مراقبت از پوست معمولی به آن‌ها توجه شود. در روتین مراقبتی پوست خود از انواع لوسیون‌ها و کرم‌هایی که سرشار از مواد مغذی هستند استفاده کنید تا جوانی و شادابی راهشان را به پوست بدن شما هم باز کنند. بهترین حالت مصرف محصولات مراقبت از پوست بدن، به‌صورت روزانه یا در صورت نیاز است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای مراقبت از پوست معمولی، انتخاب محصولات و روتین پوستی مناسب است. در دنیایی که عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، گردوغبار و نور خورشید پوست شما را تهدید می‌کنند، بدون یک روتین استاندارد، سلامت و زیبایی پوست خود را در خطر بزرگی قرار می‌دهید. مصرف مرطوب‌کننده، ضد آفتاب، تونر و محصولات درمانی از مهم‌ترین گام‌های مراقبت از پوست معمولی هستند.

بهترین مواد اولیه برای مراقبت از پوست معمولی

افرادی که پوست نرمال دارند، باید تمرکزشان را بر روی حفظ سلامت پوست معطوف کنند؛ استفاده از محصولات و ترکیبات خشن می‌تواند تعادل طبیعی پوست این افراد را از بین ببرد و موجب ناراحتی‌هایی نظیر پوسته، جوش و لکه شود. با پوست خود با ملایمت رفتار کنید تا مطمئن شوید که همچنان دست‌نیافتنی و شاداب باقی خواهد ماند.

در کمال تعجب، منابعی وجود دارند که نحوه مراقبت از پوست معمولی و مواد مناسب برای این نوع پوست را به‌اشتباه معرفی می‌کنند. ازاین‌رو در همین‌جا فهرستی از موادی که باید در هنگام انتخاب محصولات مراقبتی پوست نرمال به دنبالشان باشید را گرد‌آوری کرده‌ایم:

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid) برای مراقبت از انواع پوست، به‌ویژه پوست معمولی ایده‌آل و کاربردی است. این ماده بدون باقی گذاشتن لایه‌ای از چربی، به آب‌رسانی پوست کمک می‌کند و نام آن را بر روی بسیاری از محصولات مراقبت از پوست معمولی مشاهده می‌کنید. ازآنجایی‌که هیالورونیک اسید آب را از لایه‌های عمیق‌تر به سطح پوست هدایت می‌کند، باعث حجیم‌تر شدن پوست شده و اثری از شادابی و جوانی باقی می‌گذارد.

نیاسینامید

نیاسینامید (Niacinamide) یک ماده اولیه محبوب و پرکاربرد برای محو شدن تغییر رنگ و اسکار جوش یا لکه‌های خورشیدی است. درصورتی‌که پوست نرمال شما فاقد این مشکلات باشد، بازهم نیاسینامید مفید است و باعث تقویت لایه محافظتی پوست شما می‌شود. این ویژگی از پوست شما در مقابل بروز حساسیت، جوش و از دست رفتن رطوبت محافظت می‌کند. این ماده هم‌چنین باعث تحریک تولید کلاژن شده و پوست شما را محکم و الاستیک می‌کند.

چای سبز

چای سبز (Green Tea) چه در قالب نوشیدنی و چه در قالب استفاده موضعی بر روی پوست، فواید فراوانی دارد. این ماده نه‌تنها در روش های مراقبت از پوست معمولی، بلکه در روش‌های مراقبتی پوست چرب هم استفاده می‌شود. عصاره این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است که خطوط ریز و لکه‌های ناشی از افزایش سن را از بین برده و همچنین از تجزیه کلاژن جلوگیری می‌کند. چای سبز به‌طور هم‌زمان موجب حفظ تعادل رطوبت و چربی پوست می‌شود. مطرح کردن این موضوع هم خالی از لطف نیست که چای سبز اثر روشن‌کنندگی دارد.

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا (Aloe Vera) اغلب در محصولاتی به کار می‌رود که برای پوست‌های حساس فرموله شده‌اند، اما روی پوست‌های معمولی هم معجزه می‌کند. آلوئه‌ورا یک مرطوب‌کننده طبیعی است که به‌منظور مبارزه با کم‌آبی و حفظ رطوبت، اجازه خروج آب از سطح پوست را نمی‌دهد. از طرفی آلوئه‌ورا خاصیت آنتی‌باکتریالی دارد و مانع بروز جوش و دیگر عفونت‌های پوستی می‌شود. زمانی که محصولات حاوی این ماده را بر روی پوست خود استفاده کنید، احساس خنکی و طراوت تمام وجودتان را فرامی‌گیرد.

ویتامین C

ویتامین سی برای جوانسازی پوست

ویتامین سی (Vitamin C) ماده‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان است که در رنج وسیعی از محصولات ضد پیری پوست استفاده می‌شود. این ویتامین پوست را روشن کرده و با هدف ایجاد پوستی درخشان و سفت، تولید کلاژن را تحریک می‌کند. یکی از روش های مراقبت از پوست معمولی، استفاده از سرم ویتامین C برای استفاده در روز، با هدف محافظت از پوست در برابر آلودگی، آفتاب و سایر عواملی است که می‌توانند به پوست آسیب برسانند.

کافئین

حتی پوست معمولی و متعادل نیز گاهی دچار علائم خستگی و پُف می‌شود. کافئین (Caffeine) محرکی است که به بهبود پف کردن چشم‌های خسته یا درمان پوست متورم کمک می‌کند. ازآنجایی‌که کافئین جریان خون را بهبود می‌بخشد، اثر روشن‌کنندگی هم دارد. این ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به حفظ جوانی و حالت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

فقط به این دلیل که پوستی نرمال دارید، به این معنا نیست که روش های مراقبت از پوست معمولی برای شما بی‌فایده هستند. استفاده از محصولات پوستی حاوی این مواد اولیه، به بهبود زیبایی و حفظ شادابی چهره شما کمک می‌کند.

چه عواملی تعادل پوست معمولی را به هم می زنند؟

چه چیزی پوست نرمال رو از تعادل خارج میکنه

این یک کشف جدید نیست؛ افرادی که پوست معمولی دارند هم ممکن است با مشکلاتی مثل التهاب، جوش، لکه و پوسته مواجه شوند. اگر ما می‌گوییم که پوست نرمال همواره در تعادل است، پس منشأ این مشکلات کجاست؟ به بیان ساده، چه عواملی باعث می‌شوند که شرایط ایده‌آل پوست نرمال تغییر کند و دچار عارضه‌ها و ناراحتی‌های مختلف شود؟ آیا روش های مراقبت از پوست معمولی به‌اندازه کافی کارآمد نیستند؟

در پاسخ باید بگوییم که یکی از نکات مهم در نحوه مراقبت از پوست معمولی، داشتن یک سبک زندگی سالم (تا حد ممکن) است. رژیم غذایی غیراصولی، مصرف تنباکو، قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور آفتاب و مواردی از این قبیل، همگی می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند. بیایید شیرجه عمیق‌تری بزنیم و این موارد را کمی موشکافانه‌تر بررسی کنیم:

سیگار کشیدن

خطرات و جنبه‌های منفی سیگار و سایر انواع تنباکو از کسی پنهان نیست؛ بیشتر مردم می‌دانند که مصرف تنباکو در تضاد با یک سبک زندگی سالم است. اگرچه مضرات مصرف سیگار اغلب در مورد نگرانی‌های سلامت جسمی مانند سرطان و آمفیزم ریه هستند، بااین‌حال سیگار کشیدن باعث آسیب جدی به سلامت و زیبایی پوست نرمال هم می‌شود. درواقع سیگار با کاهش اکسیژن‌رسانی و از بین بردن کلاژن و الاستین، پیری زودرس پوست را در پی دارد.

رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی به تمام جنبه‌های سلامت بدنتان کمک می‌کند که شامل سلامت پوست شما هم می‌شود. زمانی که مواد غذایی مصرفی شما حاوی قند بالا باشند، شاخص گلیسمی موجود در غذاها باعث التهاب می‌شوند که می‌توانند نگرانی‌های پوستی را تشدید کنند و باعث خشکی پوست معمولی شوند. در عوض غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند و کیفیت پوست شما را بهتر می‌کنند.

زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید

در وب‌سایت‌های متعددی به نحوه مراقبت از پوست معمولی اشاره‌شده؛ بنابراین احتمالاً می‌دانید که اگر برای مدت طولانی -بدون محافظت- در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، آفتاب‌سوختگی کمترین مشکلی است که گریبان شما را خواهد گرفت. زیاد قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب علاوه بر بروز مشکلات آنی، در طول سال‌ها روی‌هم انباشته می‌شوند که نتیجه آن تجزیه کلاژن و تغییر رنگ محسوس پوست است.چین‌وچروک، خطوط ریز، لکه‌های پیری، افتادگی و حتی سرطان پوست، از خطرات این عادت اشتباه هستند.

سبک زندگی کم تحرک

شاید با خود بگویید که اگر در طول روز برای مدت طولانی پشت میز بنشینم، تأثیری بر کاهش سلامت و زیبایی پوستم ندارد؛ اما اشتباه می‌کنید! وقتی بیشتر روز را نشسته‌اید و تحرک کمی دارید، خون شما با سرعت مناسب پمپاژ نمی‌شود و این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن شود. کاهش این مواد مغذی به پیری زودرس پوست معمولی کمک می‌کند.

اشتباهات رایج در نحوه مراقبت از پوست معمولی

روش های مراقبت از پوست معمولی

اگرچه داشتن پوست معمولی یک موهبت است، اما به این معنا نیست که شما از اشتباهات رایج مراقبت از پوست مصون هستید. شاید در طول زمان با بعضی از این اشتباهات آشنا شده باشید؛ اما در اینجا یک‌بار برای همیشه، برخی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در روش های مراقبت از پوست معمولی را بررسی می‌کنیم که از این به بعد مرتکب آن‌ها نشوید:

پاکسازی بیش از حد

پوست نرمال دارای تعادل طبیعی بین خشکی و چربی است؛ پس با شستشو و پاک‌سازی بیش‌ازحد، این تعادل را از بین نبرید. تمیز کردن پوست بیش از دو بار در طول شبانه‌روز یا استفاده از پاک‌کننده‌هایی با فرمولاسیون خشن، تعادل طبیعی پوست را مختل می‌کنند. یک روتین پاک‌سازی ملایم را برای پوست نرمال خود اتخاذ کرده و به آن پایبند باشید.

حذف کرم ضد آفتاب

بعضی افراد با فرض اینکه پوست بسیار انعطاف‌پذیری دارند که در برابر اشعه آفتاب مقاوم است، مصرف ضد آفتاب را کنار می‌گذارند. این باور کاملاً اشتباه است؛ اشعه UV بر هر نوع پوستی اثر می‌گذارد و منجر به آسیب‌های جدی می‌شود. برای جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پوست، روزانه از ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.

غفلت از آبرسانی

بارها اشاره کردیم و یک‌بار دیگر هم می‌گوییم: تمام پوست‌ها (خشک، چرب، مختلط، حساس و معمولی) نیاز به آب‌رسانی مداوم دارند. حذف کردن مرطوب‌کننده از روتین مراقبت از پوست معمولی، احتمال بروز خشکی را افزایش می‌دهد؛ بخصوص زمانی که شما در شرایط آب‌وهوایی متغیر یا سخت زندگی می‌کنید.

زیاده روی در لایه برداری

لایه‌برداری بیش‌ازحد می‌تواند باعث تحریک، ایجاد حساسیت و قرمزی پوست شود. یکی از نکات مهم، تعداد دفعات لایه‌برداری است که برای پوست‌های معمولی، نباید بیشتر از 1 الی 2 بار در هفته باشد. موضوع مهم دیگر، محصولات لایه‌برداری هستند که از آن‌ها استفاده می‌کنید؛ مطمئن شوید که محصولات لایه‌بردار شما کیفیت مطلوبی دارند و برای پوست‌های نرمال فرموله شده‌اند.

مصرف محصولات پوستی خشن

محصولات پوستی خشن، آن‌هایی هستند که فرمولاسیون قوی و تهاجمی دارند. این محصولات به‌هیچ‌عنوان نباید در روش های مراقبت از پوست معمولی استفاده شوند؛ زیرا پوست نرمال به محصولات ملایم احتیاج دارد. به‌شدت از مصرف محصولات مراقبت از پوست چرب، مختلط و مستعد آکنه خودداری کنید؛ زیرا فرمولاسیون قوی این محصولات باعث آسیب رساندن به پوست شما می‌شود.

تغییر مداوم روتین پوست

هر فردی به یک روال یا روتین برای مراقبت از پوست خود احتیاج دارد که کمی بالاتر در مورد مراحل این روتین صحبت کردیم. نکته حائز اهمیت این است که شما باید با تحقیق و مشورت با افراد متخصص، یک رژیم مراقبت از پوست معمولی مناسب را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. درصورتی‌که روال پوستی خود را نادیده بگیرید یا مدام محصولات خود را عوض کنید، تعادل پوست شما مختل می‌شود. برای کسب بهترین نتایج، به یک روال ثابت پایبند باشید.

نادیده گرفتن آزمایش محصولات

هر بار که قصد استفاده از یک محصول جدید مراقبت از پوست معمولی را دارید، حتماً آن را تست کنید تا واکنش‌های نامطلوب احتمالی گریبان‌گیر شما نشوند. برای این کار، تنها کافیست که کمی از محصول موردنظر را بر روی بخش کوچکی از پوست خود قرار دهید و 24 الی 48 ساعت منتظر بمانید. در صورتی بروز حساسیت یا آلرژی، از مصرف محصول اجتناب کنید و به سراغ محصولات دیگر برندها با کارکرد مشابه بروید.

نادیده گرفتن رژیم غذایی

روش های مراقبت از پوست معمولی محدود به استفاده از بهترین محصولات پوستی نیست؛ رژیم غذایی شما به‌شدت می‌تواند بر سلامت و زیبایی پوست تأثیرگذار باشد. از طرفی همیشه در طول شبانه‌روز مقدار قابل‌توجهی آب بنوشید تا از این طریق هم بدن و هم پوست خود را هیدراته نگه‌دارید. یکی از نکات مهم در مورد رژیم غذایی، به حداقل رساندن مصرف قند است.

استفاده از برس آرایش آلوده

این موضوع به‌ویژه در خانم‌ها که به‌مراتب بیشتر از آقایان آرایش می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. برس‌های آلوده حاوی انواع باکتری‌ها هستند که ممکن است منجر به تحریک پوست یا بروز جوش شوند. برس‌های آرایش خود را به‌طور مرتب تمیز و در صورت لزوم تعویض کنید.

کنترل استرس

شاید از خودتان بپرسید که «استرس» چه ارتباطی با مراقبت از پوست معمولی دارد؛ اما محققان ثابت کرده‌اند که افزایش استرس موجب آسیب به بافت پوست شما می‌شود. از تکنیک‌های متعدد کنترل استرس استفاده کنید تا از این طریق هم پوست خود را برای مدت طولانی‌تری سالم و زیبا نگه‌دارید.

استفاده زیاد از آب داغ

این اشتباه رایج نه‌فقط موجب آسیب به پوست معمولی می‌شود، بلکه برای دیگر انواع پوست‌ها هم مضر است. آب داغ می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث بروز خشکی یا حتی تولید چربی اضافی شود. هنگام تمیز کردن پوست یا در زمان استحمام، همواره از آب ولرم استفاده کنید.

خوابیدن با آرایش صورت

یکی از فاکتورهای مهم در نحوه مراقبت از پوست معمولی، پاک کردن آرایش قبل از خواب است. خوابیدن با آرایش موجب مسدود شدن منافذ پوست و افزایش احتمال بروز جوش می‌شود. محصولات پوستی متعددی برای پاک کردن آرایش وجود دارند که برای تهیه آن‌ها می‌توانید به بخش محصولات فروشگاه باریژان مراجعه کنید. حتی اگر از بهترین محصولات آرایشی استفاده می‌کنید، آن‌ها را پیش از خوابیدن از روی پوست پاک‌کنید.

نادیده گرفتن توصیه های تخصصی

مشورت با یک متخصص پوست می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار دهد و روتین مراقبت از پوست معمولی شما را متحول کند. پزشکان بر اساس نوع و شرایط پوست شما، بهترین راهکارها و محصولات پوستی را پیشنهاد می‌دهند که بر پایه دانش و تجربه فراوان است. هرگز فکر نکنید که با خواندن چند مقاله و مصرف چند محصول پوستی، تمام اطلاعات لازم برای مراقبت از پوست خود را در اختیار دارید!

زمانی که از روش های مراقبت از پوست معمولی تبعیت می‌کنید و بازهم شرایط به نفع شما تغییر نمی‌کند، باید اشتباهات خود را پیدا و حذف کنید. حذف اقدامات غیراصولی و سهل‌انگاری‌ها، بازی را به نفع شما برمی‌گرداند. عدم استفاده از آب داغ، تمیز نگه‌داشتن برس آرایش، زیاده‌روی نکردن در مصرف محصولات پوستی، افزایش سطح رطوبت پوست و توجه ویژه به مشورت‌های افراد متخصص، نکات مهمی هستند که نباید پشت گوش انداخته شوند.

دستورالعمل های خانگی مراقبت از پوست معمولی

نحوه مراقبت از پوست معمولی

در دنیایی که بیشتر محصولات مراقبت از پوست اغلب با قیمت‌های گزاف و فهرستی طولانی از مواد اولیه غیرطبیعی عرضه می‌شوند، درمان‌های خانگی اهمیت بیشتر و بیشتری پیدا می‌کنند. خیلی از مواد غذایی و محصولاتی که در آشپزخانه شما هستند، راه‌حلی عالی برای بهبود شرایط پوست نرمال به‌حساب می‌آیند؛ فقط باید آن‌ها را بشناسید و به طریقه‌ای درست به کار بگیرید. در ادامه شما را با تعدادی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های خانگی مراقبت از پوست نرمال آشنا می‌کنیم:

ماسک صورت عسل و بلغور جو دوسر

این ماسک که به‌سادگی در خانه تهیه می‌شود، برای لایه‌برداری، افزایش رطوبت و تسکین پوست معمولی ایده‌آل است. عسل دارای خواص آنتی‌باکتریالی بوده و ویژگی آب‌رسانی هم دارد؛ در مقابل بلغور جو دوسر یک لایه‌بردار ملایم است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد تا درنهایت شاهد نرمی و شادابی پوست خود باشید.

ماسک مرطوب کننده آووکادو و ماست

آووکادو میوه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و چربی‌های سالم است و پوست را عمیقاً آب‌رسانی می‌کند. از سوی دیگر ماست حاوی لاکتیک اسید است که علاوه بر لایه‌برداری ملایم، رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. نتیجه استفاده از این ماسک در بین روش های مراقبت از پوست معمولی، انتقال احساس نرمی، لطافت و درخشندگی به پوست است.

تونر تسکین دهنده خیار و آلوئه ورا

خنک‌کنندگی و آرامش‌بخشی از ویژگی‌های شناخته‌شده خیار هستند که آن را تبدیل به گزینه‌ای عالی برای تسکین پوست نرمال می‌کنند. میوه آلوئه‌ورا هم خواص مرطوب‌کنندگی دارد و برای کاهش التهاب پوستی مناسب است. ترکیب این دو میوه سبز و استفاده منظم از آن‌ها، پوست شما را باطراوت و هیدراته می‌کند.

چای سبز و گیاه بابونه

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند از پوست در مقابل آسیب‌های محیطی محافظت کند. از طرفی بابونه به دلیل خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده شناخته می‌شود که فواید زیادی برای پوست دارد. این دو گیاه را با کمی آب ترکیب کنید تا ماده‌ای خمیری به دست بیاید؛ سپس آن را روی پوست خود بگذارید تا باعث احیا و جوانی آن شود.

ماسک روشن کننده موز و زردچوبه

یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست معمولی که می‌توانید در خانه انجام دهید، درست کردن ماسک زردچوبه و موز است. موز حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است که سلامت کلی پوست را بهبود می‌بخشند. زردچوبه با بهره‌مندی از خواص ضدالتهابی و روشن‌کنندگی، مزایای این ماسک را تکمیل می‌کند. یکنواخت شدن رنگ پوست، کاهش لکه‌های تیره و روشن شدن پوست از فواید اصلی ماسک موز و زردچوبه هستند.

اسکراب روغن نارگیل و شکر

آخرین دستورالعمل خانگی در این راهنمای مراقبت از پوست معمولی از مجموعه باریژان، به اسکراب روغن نارگیل و شکر اختصاص داده شده است. این اسکراب خواص لایه‌برداری ملایم دارد و جهت از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. روغن نارگیل خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و سد طبیعی پوست را تقویت می‌کند. مصرف منظم این اسکراب، ویژگی‌هایی مانند نرمی و طراوت را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد.

جمع بندی

پوست معمولی یا نرمال که از آن به‌عنوان بهترین نوع پوست یا پوست طلایی یاد می‌شود، از مراقبت‌های پوستی بی‌نیاز نیست؛ این اولین و مهم‌ترین موضوعی است که باید آن را بپذیرید. درصورتی‌که از روش های مراقبت از پوست معمولی بهره نبرید و یک روتین اصولی را دنبال نکنید، به‌زودی شاهد التهاب، خشکی، جوش و دیگر ناراحتی‌های پوستی خواهید بود. افرادی که در سنین جوانی، میان‌سالی و حتی پیری از شر چین‌وچروک‌های شدید، لکه، سیاهی، التهاب و این قبیل مشکلات در امان هستند، اهمیت راه های مراقبت از پوست معمولی را به‌خوبی درک کرده‌اند.

در این مقاله سعی کردیم که علاوه بر معرفی ویژگی‌های پوست نرمال، راه‌های اصلی مراقبت از آن را هم با شما به اشتراک بگذاریم. اگرچه هر فردی دارای پوست منحصربه‌فرد و مشکلات پوستی متفاوتی است، اما اصول کلی و نحوه مراقبت از پوست معمولی برای بیشتر افراد ثابت هستند. داشتن یک روتین پوستی به شما کمک می‌کند که از شر مشکلاتی مانند پیری زودرس و سرطان پوست در امان باشید.

کیفیت مراقبت از پوست معمولی تا حد زیادی به کیفیت روتین پوستی و محصولات مورداستفاده شما بستگی دارد. بااین‌حال فراموش نکنید که عواملی مثل رژیم غذایی سالم، کنترل استرس، سیگار نکشیدن و پاک کردن آرایش قبل از خواب هم نقش بسزایی در حفظ و بهبود سلامت و زیبایی پوست شما دارند.

نحوه مراقبت از پوست معمولی و البته محصولاتی که در راستای آن استفاده می‌شوند، کاملاً اختصاصی هستند؛ بنابراین هرگز از مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و دیگر محصولاتی که برای پوست‌های چرب، خشک و… فرموله شده‌اند، استفاده نکنید. درنهایت روش های مراقبت از پوست معمولی که در این مقاله آموخته‌اید را به کار بگیرید تا روزبه‌روز شاهد بهبود درخشش، زیبایی و سلامت پوست خود باشید.

سؤالات متداول
چه نوع پاک‌کننده‌ای برای پوست معمولی مناسب است؟
بهترین گزینه برای شستشو و پاک‌سازی پوست معمولی، یک پاک‌کننده ملایم و آب‌رسان است. به دنبال محصولی باشید که چربی طبیعی پوست شما را از بین نبرد و باعث بروز پوسته و خشکی نشود. به کیفیت پاک‌کننده پوست توجه داشته باشید تا اثربخشی آن کاملاً محسوس باشد.
آیا پوست معمولی به ضد آفتاب احتیاج دارد؟
بله، تمام افراد بدون توجه به نوع پوستشان، باید روزانه از ضد آفتاب استفاده کنند. برای محافظت از پوست خود در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش، یک ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید. این اقدام شما از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌های وخیم پوستی جلوگیری می‌کند.
آیا در صورت داشتن پوست طبیعی می‌توانم از محصولات ضد پیری استفاده کنم؟
بله، شما می‌توانید در روتین پوستی خود از انواع محصولات ضد پیری که حاوی رتینول یا آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، استفاده کنید. این محصولات هم برای پیشگیری و هم برای درمان علائم پیری مانند لکه، سیاهی دور چشم و چین‌وچروک کاربردی هستند.
در محصولات مراقبت از پوست معمولی به دنبال چه مواد اولیه‌ای باشم؟
به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد آب‌رسان نظیر هیالورونیک اسید و مواد تسکین‌دهنده نظیر آلوئه‌ورا یا بابونه هستند. از طرفی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هم فواید زیادی برای پوست شما به همراه دارند.
آیا برای مراقبت از پوست معمولی، به مشورت با متخصص پوست نیاز دارم؟
دریافت مشاوره از متخصص پوست همیشه می‌تواند کاربردی و راهگشا باشد. البته این موضوع در مورد همه افراد صدق نمی‌کند و تنها زمانی به کار می‌آید که فرد دچار ناراحتی یا مشکلات پوستی بخصوصی شده باشد. متخصصان با بررسی دقیق شرایط پوست و انجام آزمایش‌های گوناگون، بهترین محصولات و شیوه‌های اختصاصی را به شما توصیه می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *