وبلاگ باریژان
0

بهترین روتین پوست خشک بر اساس نظر متخصصان

بازدید 279
بهترین روتین برای پوست خشک

هر فردی چالش‌های پوستی خاص خودش را دارد؛ از چربی و آکنه گرفته تا خشکی و پوسته‌پوسته شدن ازجمله مشکلات رایج در این حوزه هستند. دراین‌بین مهم‌ترین رمز موفقیت افرادی که با خشکی پوست دست‌وپنجه نرم می‌کنند، داشتن یک روتین پوست خشک حرفه‌ای و ثبات در پیروی از آن است. پیدا کردن محصولاتی که با نوع پوست شما سازگار و توانایی رفع ناراحتی‌های رایج آن را داشته باشند، از مهم‌ترین اقدامات شما در مسیر یافتن بهترین روتین مراقبت از پوست خشک است.

بهترین روتین پوست خشک باید شامل محصولاتی با مواد مرطوب‌کننده و آب‌رسان باشد تا زیبایی، شادابی و طراوت را به پوست صورت و بدن شما هدیه دهد. روغن‌های طبیعی، عصاره آلوئه‌ورا، شی باتر و هیالورونیک اسید تعدادی از مهم‌ترین مواد اولیه آب‌رسان در محصولات پوست خشک هستند. دیگر موضوع مهمی که در راهنمای روتین پوست خشک به آن پرداخته می‌شود، بحث استفاده از کرم ضد آفتاب، سرم‌ها و پاک‌کننده‌ها است که به‌طور مفصل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

پس از مطالعه کامل این مطلب، اطلاعات شما درزمینهٔ روتین‌های پوستی مخصوص روز و شب، بهترین محصولات مراقبتی پوست، اقدامات پوستی متناسب با هر فصل و مواردی از این قبیل ارتقا می‌یابد. پس بدون معطلی به سراغ اولین موضوع مهم، یعنی چیستی و ماهیت روتین مراقبت از پوست خشک می‌رویم.

روتین پوست خشک چیست؟

روتین پوست خشک یک رژیم تخصصی برای مراقبت از پوست است که برای رفع نیازهای منحصربه‌فرد افراد دارای پوست خشک طراحی می‌شود. درواقع این نوع پوست فاقد رطوبت و چربی طبیعی است که آن را مستعد خارش، احساس سفتی، زبری و پوسته‌پوسته شدن می‌کنند. برای مبارزه با این مسائل و دستیابی به پوستی سالم و هیدراته، یک روتین مراقبت از پوست خشک که شامل محصولات پاک‌کننده، لایه‌بردار، آب‌رسان، ضد آفتاب و… باشد، الزامی است.

بیشتر مردم در مورد نوع پوست خود دچار تردید هستند و خیلی اوقات دیده‌شده که آن را اشتباه تشخیص می‌دهند. بنابراین برای اینکه از یک روتین پوست خشک پیروی کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که پوست شما واقعاً خشک است. پس از اطمینان از این موضوع، باید در مورد مراحل مختلف رژیم پوست خشک، محصولات موردنیاز، زمان استفاده، تعداد دفعات استفاده و مواردی از این قبیل اطلاعات جمع‌آوری کنید.

مراحل روتین پوست خشک

در عوض اگر تا به امروز از یک روتین مراقبت از پوست خشک استفاده می‌کردید و عملاً در این زمینه باتجربه هستید، باید اطلاعاتتان را به‌روز کنید تا روال پوستی خود را بهبود ببخشید. گفتنی است که محصولات و مراحل روتین پوست خشک می‌توانند با بالا رفتن سن، تغییرات آب‌وهوایی، تغییر در سبک زندگی، بیماری‌های زمینه‌ای و… تغییر کنند. بنابراین همیشه گوش‌به‌زنگ باشید و روتین پوستی خود را با شرایط جدیدی که در آن هستید، سازگار کنید.

مراحل روتین مراقبت از پوست خشک در روز

شما در طول روز با عوامل محیطی متفاوتی طرف هستید که هرکدام می‌توانند سلامت پوست را به نحوی تهدید کنند. یک روتین مراقبتی پوست خشک صبحگاهی برای مواجهه با این تهدیدها، باید شامل ترکیبات آب‌رسان، مغذی و ضد آفتاب باشد تا در طول روز از پوست شما به بهترین نحو مراقبت کند. در ادامه با مراحل روتین پوست خشک در طول روز آشنا شوید:

پاک کننده مخصوص پوست خشک

پاک کننده های روتین پوست خشک

صرف‌نظر از نوع پوست، شستن و تمیز کردن آن پس از بیدار شدن از خواب شبانه ضروری است. انواع پوست‌های خشک و کم‌آب باید از یک پاک‌کننده ملایم صورت بهره ببرند تا چربی پوست از بین نرود و پوست سفت نشود. از طرفی یک پاک‌کننده باکیفیت، پوست شما را برای سایر مراحل مراقبتی و جذب بهتر محصولات پوستی آماده می‌کند.

به دنبال پاک‌کننده‌ای باشید که به‌طور خاص با ترکیبات آب‌رسان تولید شده باشد تا آلودگی‌ها، ناخالصی‌ها و چربی اضافه را بدون آسیب رساندن به لایه بیرونی پوست از بین ببرد. هیالورونیک اسید، سرامیدها، گلیسیرین و آنتی‌اکسیدان‌ها ازجمله مواد اولیه‌ای هستند که باید در یک شوینده پوست خشک وجود داشته باشند. برای اینکه شستشو اثربخش باشد، همواره از آب ولرم یا سرد استفاده کنید و شستشو با آب داغ را به‌کلی از ذهنتان خارج کنید. در مقابل از پاک‌کننده‌های حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل و الکل که همگی می‌توانند باعث خشکی شوند، اجتناب کنید.

ازآنجایی‌که پوست خشک چربی بسیار کمی دارد، از شستشوی زیاد آن پرهیز کنید و چربی طبیعی آن را از بین نبرید. گاهی اوقات حتی می‌توانید روتین پوست خشک صبحگاهی خود را بدون استفاده از پاک‌کننده و تنها با آب ولرم شروع کنید. این تصمیم در مورد افرادی با پوست بسیار خشک، کاملاً هوشمندانه است و شرایط پوست را بهبود می‌بخشد.

سرم آبرسان با خاصیت تقویت کنندگی

برای ایجاد تعادل و حفظ رطوبت پوست خشک، سرم آبرسان با خاصیت تقویت‌کننده از دیگر محصولات مهم در زرادخانه محصولات روتین پوست خشک است. این محصول را بلافاصله پس از پاک‌سازی روزانه استفاده کنید تا موارد مرطوب‌کننده و مغذی مستقیماً وارد پوست شوند و در طول روز از آن محافظت کنند. مصرف سرم باعث آب‌رسانی عمیق‌تر پوست شده و ظاهری سالم‌تر و شاداب‌تر را برایتان به ارمغان می‌آورد.

سرم روتین مراقبت از پوست خشک

یکی از بهترین انتخاب‌های شما در این مرحله از روتین مراقبت از پوست خشک روزانه، سرم‌های ویتامین C و هیالورونیک اسید است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند و هیالورونیک اسید یک مرطوب‌کننده شناخته‌شده است که ترکیب آن‌ها می‌تواند علائم پیری پوست نظیر چین‌وچروک و افتادگی پوست را تا حد زیادی کاهش دهد.

ازآنجایی‌که مصرف مرطوب کننده‌ها یکی دیگر از مراحل روتین پوست خشک به شمار می‌آید، مصرف این سرم‌ها باعث افزایش شدید آب‌رسانی می‌شود که بسیار حائز اهمیت است. از طرفی شما در روتین پوستی شب هم از مرطوب کننده‌های قوی استفاده خواهید کرد که درنهایت سلامت و زیبایی پوست شما به طرز محسوسی بهبود پیدا می‌کند.

مصرف کرم مرطوب کننده

این جمله را بارها با خودتان تکرار کنید: روز و شب، مصرف مرطوب‌کننده برای پوست خشک از نان شب واجب‌تر است! در طول روز از یک مرطوب‌کننده سبک استفاده کنید که حاوی مواد آب‌رسان باشد. برخی از مرطوب کننده‌های روتین پوست خشک برای روز، حاوی SPF هستند تا از پوست شما در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش آفتاب هم محافظت کنند. اگر به‌صورت مجزا از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، تهیه این نوع مرطوب کننده‌ها هیچ ضرورتی ندارد.

وجود موادی مانند عصاره آلوئه‌ورا و هیالورونیک اسید در فرمولاسیون محصولات مرطوب‌کننده، ارزش آن‌ها را دوچندان می‌کند. هیالورونیک اسید، آب را مانند یک اسفنج به داخل پوست می‌کشد تا علاوه بر بهبود آب‌رسانی از تبخیر آن‌هم جلوگیری کند. این ماده می‌تواند تا 1000 برابر وزن خود رطوبت جذب کند و جایگاه آن در روتین مراقبت از پوست خشک بسیار مهم و ارزشمند است.

گلیسیرین و سرامیدها از دیگر مواد اولیه ارزشمند در فرمولاسیون مرطوب کننده‌های پوست خشک هستند. شما باید با بررسی دقیق برچسب مواد اولیه هر محصول، مطمئن شوید که مرطوب‌کننده موردنظر شما حاوی این مواد اولیه کلیدی باشد. ممکن است برای پیدا کردن بهترین مرطوب‌کننده در روتین پوست خشک، مجبور به امتحان چند محصول مختلف شوید که کاملاً طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد.

کرم ضد آفتاب با خاصیت آبرسانی

هر نوع پوستی باید از SPF استفاده کند و پوست خشک هم از این قاعده مستثنا نیست. نور خورشید حامل اشعه UV است که با آسیب رساندن به بافت پوست، موجب بروز امراض و مشکلات پوستی مختلفی می‌شود. افرادی که پوست خشک دارند، باید هرروز قبل از خارج شدن از منزل از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند. درصورتی‌که ضد آفتاب موجود در روتین پوست خشک شما حاوی مواد مرطوب‌کننده باشد، به حفظ رطوبت پوست هم کمک می‌کند.

ضد آفتاب های مناسب روتین پوست خشک

مواد آرایشی نمی‌توانند باعث جلوگیری از آسیب‌های نور خورشید شوند؛ بنابراین حتی در صورت استفاده از محصولات آرایشی، مصرف ضد آفتاب نباید از قلم بیفتد. همچنین اگر شما برای ساعات زیادی در معرض نور مستقیم خورشید هستید، ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک‌بار تمدید کنید.

دور چشم‌ها دارای پوست بسیار نازک و حساسی است که همواره در معرض آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار دارد. در روتین مراقبت از پوست خشک خود برای روز، از یک ضد آفتاب مخصوص دور چشم هم استفاده کنید تا شاهد علائم پیری زودرس یا آفتاب‌سوختگی در اطراف چشم‌های خود نباشید.

روتین پوست خشک در روز شامل اقدامات محافظتی در برابر عوامل محیطی، نور خورشید و شرایط آب‌وهوایی است. در عوض روتین شب به تغذیه و تقویت پوست اختصاص دارد تا فرآیند ریکاوری طبیعی پوست در طول شب را بهبود ببخشد. برخی از محصولات پوستی مانند پاک‌کننده و مرطوب‌کننده، در روتین مراقبت از پوست خشک روز و شب مشترک هستند.

مراحل روتین مراقبت از پوست خشک در شب

پس از یک روز کامل که پوست شما با عوامل محیطی مختلفی مواجه شده، راهنمای روتین پوست خشک در شب به شما کمک می‌کند تا مجدداً نتیجه را به سود خودتان تغییر دهید. با استفاده اصولی از محصولاتی مثل کرم دور چشم، مرطوب‌کننده شب و پاک‌کننده آرایش، شرایط پوست شما متعادل می‌شود و روند طبیعی بازسازی پوست در طول شب با بهترین کیفیت انجام می‌شود. در اینجا به آموزش روتین پوست خشک در شب می‌پردازیم:

پاکسازی آرایش صورت

اگر جزو افرادی هستید که روزانه از مواد آرایشی استفاده می‌کنید، پاک کردن آن‌ها باید اولین قدم در روتین پوستی شما در شب باشد. میسلار واتر یکی از بهترین پاک‌کننده‌های آرایش صورت است که امروزه در سراسر دنیا محبوب شده. البته بهتر است برای پاک کردن آرایش چشم‌هایتان از یک پاک‌کننده مخصوص دور چشم استفاده کنید تا پوست حساس این ناحیه تحریک نشود.

روتین پوستی در شب

حتی اگر مواد آرایشی شما کیفیت بالایی داشته باشند، بازهم می‌توانند باعث بسته شدن منافذ، خشکی شدید و ایجاد جوش شوند. تمام متخصصان پوست به مردم توصیه می‌کنند که هرگز قبل از پاک کردن مواد آرایشی به رختخواب نروند. از سوی دیگر پاک کردن آرایش برای دیگر اقداماتی که قرار است در روتین مراقبت از پوست خشک در شب انجام دهید، ضروری است.

در ادامه خواهیم گفت که دومین مرحله رژیم پوست خشک در شب، پاک‌سازی آن به کمک محصولات مخصوص پوست خشک است. حالا شاید بپرسید که «اگر قرار است صورتم را بشویم، چرا قبلش از پاک‌کننده آرایش استفاده کنم؟». در پاسخ باید بگوییم که پاک‌کننده‌های تخصصی آرایش توانایی تمیز کردن عمیق‌تر منافذ پوست را دارند که این کار از عهده یک شوینده معمولی پوست خارج است.

مصرف پاک کننده آبرسان

پس‌ازاینکه آرایش صورت خود را از بین بردید، حالا نوبت به استفاده از یک پاک‌کننده عمومی صورت می‌رسد تا کل صورت را به‌طور کامل تمیز کند. از طرفی آقایان که معمولاً از مواد آرایشی استفاده نمی‌کنند، عملاً از مرحله اول عبور کرده و مستقیم به اینجا، ایستگاه پاک‌سازی می‌رسند. همانند روتین پوست خشک در روز، از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی مواد مرطوب‌کننده باشد.

پاک‌سازی صورت به دو دلیل انجام می‌شود: اول برای شستن و پاک کردن محصولات پوستی که در روتین روز استفاده کرده‌اید و حالا ساعت‌هاست که روی پوست شما هستند؛ دوم تمیز کردن منافذ پوست از تمام آلودگی‌ها، باکتری‌ها و ناخالصی‌هایی که در طول روز بر روی پوست شما جا خشک کرده‌اند.

لایه برداری هفتگی پوست

لایه‌برداری یک قدم مهم در هر روتین پوست خشک است که باید هفته‌ای 1 الی 2 مرتبه انجام شود. گفتنی است که شما می‌توانید لایه‌برداری را در روتین روزانه یا صبحگاهی هم انجام دهید. اگرچه ممکن است لایه‌برداری پوست خشک در نگاه اول غیرمنطقی به نظر برسد، اما انجام اصولی آن باعث بهبود بافت پوست، حذف سلول‌های مرده و افزایش جذب مرطوب کننده‌ها می‌شود.

برای انجام لایه‌برداری در روتین مراقبت از پوست خشک، از اسکراب‌های خشن دوری‌کنید و به دنبال محصولات حاوی گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید باشید که برای پوست‌های خشک ملایم هستند. همچنین لایه‌بردارهای مبتنی بر آنزیم‌ها حاوی موادی مثل پاپایا و آناناس هستند و گزینه مناسبی برای بهبود پوست شما به‌حساب می‌آیند.

اعمال درمان های هدفمند و نقطه ای

خشکی یک وضعیت طبیعی برای پوست‌های خشک است، اما ممکن است شما با مشکلات دیگری مانند جوش، چین‌وچروک و لکه هم سروکار داشته باشید. در این شرایط به محصولات پوستی درمانی هدفمند احتیاج دارید. محصولات حاوی رتینول برای درمان لکه‌ها به شما کمک کرده و محصولات حاوی روغن درخت چای و بنزوئیل پروکساید برای درمان جوش‌ها گزینه مناسبی هستند. به همین ترتیب برای هر نوع مشکل پوستی، از محصول درمانی مخصوص به آن بهره ببرید.

درمان موضعی در روتین پوست خشک

قرار نیست که از محصولات درمانی در سراسر پوست صورت یا بدن خود استفاده کنید. برای مثال اگر گونه سمت چپ شما جوش زده یا یک لکه روی پیشانی شما قرار دارد، محصول درمانی را فقط در ناحیه موردنظر استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از این محصولات، پس از پاک‌سازی صورت است. مطمئن شوید که در زمان مصرف محصولات درمانی، پوست شما کاملاً تمیز و خشک باشد تا از بروز واکنش‌های آلرژیک جلوگیری شود.

راهنمای روتین پوست خشک تنها به اقدامات همیشگی و رایج نمی‌پردازد؛ بلکه گاهی اوقات در مورد درمان‌های مناسب برای بیماری‌ها و عارضه‌های مرتبط با پوست خشک است. برای مثال اگزما، رزاسه و پسوریازیس برخی از امراض رایج پوست خشک هستند که درمان آن‌ها بخشی از روتین مراقبت از پوست خشک به شمار می‌آید.

استفاده مجدد از سرم تقویت کننده آبرسان

مهم‌ترین مشکل پوست خشک، کمبود رطوبت و چربی طبیعی است و شما باید از هر راهی که می‌توانید، این کمبود را جبران کنید. باوجوداینکه در روتین مراقبت از پوست خشک خود در روز از سرم استفاده کرده‌اید، قبل از خواب هم مجدداً از سرمی با خاصیت آب‌رسانی و تقویت‌کنندگی بهره ببرید. این کار باعث می‌شود که سطح رطوبت پوست بالا برود و در طول شب هم دچار خشکی نشود.

سرم مناسب روتین پوست خشک

مطمئن شوید که سرم شما حاوی هیالورونیک اسید است تا ضمن بهبود آب‌رسانی، از هدر رفتن رطوبت هم جلوگیری کند. این مرحله برای افرادی که پوست خیلی خشک دارند، بسیار مهم است؛ بااین‌حال استفاده از سرم در شب یک اقدام اختیاری است و اگر احتیاجی به آب‌رسانی بیشتر ندارید، از آن صرف‌نظر کنید. اگرچه شما می‌توانید از سرم روتین روزانه خود در شب هم استفاده کنید، اما بهتر است که سرم روتین پوست خشک شب دارای غلظت بالاتری باشد.

مرطوب کننده یا کرم شب

برخلاف مرحله قبل، شما حتماً باید دو بار در شبانه‌روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید که یک نوبت آن در شب است. شب زمانی است که پوست شما وارد مرحله ریکاوری و استراحت می‌شود و حتماً باید در طی این فرآیند، رطوبت کافی داشته باشد. افرادی که پوست خشک و خیلی خشک دارند، باید در روتین پوست خشک خود در شب، از مرطوب کننده‌های غلیظ و سنگین استفاده کنند که ماندگاری بیشتری دارند و دیرتر جذب می‌شوند.

معمولاً بسیاری از مرطوب کننده‌های شب که با نام کرم شب هم شناخته می‌شوند، حاوی مواد تقویت‌کننده و تسکین‌دهنده پوست نیز هستند. وجود موادی مانند نیاسینامید و ویتامین C در فرمولاسیون این کرم‌ها، به بهبود سطح رطوبت و تغذیه اصولی پوست در حین خواب کمک می‌کند.

کرم دور چشم برای آبرسانی و کاهش سیاهی

محققان ثابت کرده‌اند که پوست دور چشم نازک‌ترین و حساس‌ترین پوست در سراسر بدن است. به همین دلیل تنها باید از محصولات پوستی تخصصی برای این ناحیه استفاده کرد. استفاده از کرم دور چشم آب‌رسان می‌تواند ضمن بهبود سطح رطوبت، مشکلاتی از قبیل حلقه‌های تیره و پف‌کردگی دور چشم‌ها را هم هدف قرار دهد و موجب زیبایی بیشتر چهره شما شود.

مطمئن شوید که کرم دور چشم شما دارای ساختار سبک و فاقد رنگ، اسانس و پارابن باشد. از طرفی وجود مواد اولیه مرطوب‌کننده نظیر هیالورونیک اسید هم در فرمولاسیون این مدل کرم ضروری است. کرم دور چشم میراکل ادورا مکس یک محصول مرطوب‌کننده، ضد چروک، روشن‌کننده و ترمیم‌کننده است که می‌توانید در روتین پوست خشک خود در شب از آن استفاده کنید.

مصرف روغن مخصوص صورت

استفاده از روغن صورت یک مرحله اختیاری در روتین مراقبت از پوست خشک در شب است که در صورت تمایل می‌توانید از آن بهره ببرید. اگر تمایل به استفاده از روغن‌های صورت دارید، از آن‌ها به‌عنوان آخرین مرحله رژیم پوست خود در شب بهره ببرید. توجه داشته باشید که اگر پوست خشک شما مستعد آکنه است، حتماً از این مرحله صرف‌نظر کنید.

مصرف روغن صورت تنها زمانی منطقی است که قبل از آن حتماً از مرطوب‌کننده استفاده کرده باشید؛ زیرا وظیفه اصلی روغن‌ها در کنار تغذیه پوست، حفظ آب درون بافت‌ها و جلوگیری از تبخیر آن است. روغن نارگیل، روغن آرگان و بسیاری دیگر از روغن‌های طبیعی توسط برندهای معتبر محصولات پوستی تولید می‌شوند.

این‌طور نیست که راهنمای روتین پوست خشک فقط در مورد سلامت و زیبایی پوست صورت باشد! پوست سایر نقاط بدن هم به مراقبت نیاز دارد تا علائم پیری با سرعت کمتری بروز پیدا کنند و بدن از شر امراض پوستی مختلف در امان باشد. با مصرف انواع کرم دست، پا، لوسیون و… در حفظ سلامت و شادابی پوست بدن خود کوشا باشید.

راهنمای روتین پوست خشک برای مراقبت از بدن

آبرسانی در روتین پوست خشک بدن

همان‌طور که پوست خشک صورت به مراقبت با مواد مغذی و آب‌رسان احتیاج دارد، در مورد پوست بدن هم اوضاع به همین ترتیب است. داشتن یک روال اختصاصی پوست خشک بدن به دلایل مختلفی مهم است که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

• جلوگیری از کم‌آبی پوست بدن
• بهبود بافت پوست
• جلوگیری از خارش و دیگر ناراحتی‌ها
• افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
• جلوگیری از ترک‌های پوستی

برای رسیدن به این دستاوردهای مهم، در ادامه آموزش روتین پوست خشک به معرفی یک روال ساده برای محافظت از پوست خشک بدن پرداخته‌ایم:

شستشو با پاک کننده مخصوص پوست خشک

همانند مواردی که در مورد پاک‌کننده صورت گفته شد، برای پاک‌کننده بدن هم باید به دنبال یک محصول آب‌رسان باشید. یک شوینده حاوی مواد مغذی، نظیر هیالورونیک اسید، آلوئه‌ورا و سرامیدها برای شستشوی پوست بدن خود در زمان استحمام پیدا کنید. برخلاف صابون‌های معمولی که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند و خشکی را تشدید می‌کنند، یک پاک‌کننده آب‌رسان بدون آسیب رساندن به سد رطوبتی پوست، پاک‌سازی را انجام می‌دهد.

پاک‌کننده‌های تخصصی پوست خشک تمام آلودگی‌ها، تعریق و ناخالصی‌ها را از سطح پوست پاک‌کرده و درعین‌حال رطوبت موردنیاز پوست را تأمین می‌کنند. خواص تسکین‌دهندگی، جلوگیری از تحریک پوست، آماده‌سازی پوست برای سایر محصولات و تقویت سد رطوبتی از مهم‌ترین مزایای این پاک‌کننده‌ها در روتین پوست خشک هستند.

آبرسانی با مرطوب کننده اختصاصی پوست خشک

بدن شما به‌طور دائم در معرض انواع پارچه‌ها (لباس‌ها)، محرک‌ها و عوامل محیطی قرار دارد و ازاین‌رو باید با لوسیون یا دیگر مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خشک آب‌رسانی شود. مرطوب کننده‌ها یک سد محافظتی بر روی پوست ایجاد می‌کنند که رطوبت را مسدود کرده و مانع از هدر رفتن آن می‌شود. استفاده از آب‌رسان‌های حاوی مواد نرم‌کننده از مهم‌ترین مراحل روتین پوست خشک برای مراقبت از بدن است.

رطوبت پوست خشک به دلایل مختلفی مرتباً کاهش پیدا می‌کند و وظیفه شما حفظ تعادل آن است. مرطوب‌کننده پوست خشک علاوه بر بازیابی رطوبت ازدست‌رفته، فوایدی مانند تسکین خشکی، بهبود بافت پوست، جلوگیری از پیری زودرس و تقویت سد پوستی را به همراه دارد. هرروز درزمانی که بدن کاملاً تمیز است، از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

مصرف کرم دست

دست‌ها همیشه در حال فعالیت هستند و دائماً در معرض شرایط آب‌وهوایی، مواد شیمیایی و مواردی از این قبیل قرار دارند. مواجهه پوست با این عوامل خارجی، خشکی پوست را تشدید می‌کند و منجر به پوسته، خارش و سوزش می‌شود. وجود یک کرم دست مغذی در روتین مراقبت از پوست خشک بدن، برای آب‌رسانی، نرم‌کنندگی و تسکین پوست دست‌‌ها لازم است. بیشتر کرم‌های دست برای پوست‌های خشک فرموله شده‌اند و نیازهای خاص این نوع پوست را به‌سادگی برطرف می‌کنند.

از مهم‌ترین فواید استفاده از کرم دست در روتین پوست خشک می‌توان به آب‌رسانی عمیق، تغذیه پوست، ترمیم و التیام، بهبود خاصیت ارتجاعی و محافظت در مقابل آسیب‌های محیطی اشاره کرد. افرادی که به‌طور مرتب از کرم دست استفاده می‌کنند، به‌ندرت شاهد بروز علائم پیری زودرس پوست دست‌ها هستند.

مصرف کرم آبرسان پا

به دلیل فشار راه رفتن و ایستادن در طول روز، پاها می‌توانند به‌سرعت خشک شوند و ترک بخورند. اگر دقت کرده باشید، پاشنه پا یکی از خشک‌ترین و زبرترین بخش‌های پوست بدن است. پاهای ترک‌خورده و خشک نه‌تنها ظاهر ناخوشایندی دارند، بلکه می‌توانند دردناک و آزاردهنده هم باشند. شما با مصرف یک کرم مرطوب‌کننده پا می‌توانید این خشکی و زبری را درمان کنید تا همواره پاهایی نرم و سالم داشته باشید.

جلوگیری از خشکی و ترک پا، تسکین نواحی زبر، مبارزه با بوی نامطبوع پا، جلوگیری از ایجاد پینه و بهبود سلامت و لطافت کلی پا ازجمله مزایای مصرف کرم آب‌رسان پا هستند. درواقع زمانی که رطوبت پا تأمین شود، تمام این مزایا شامل حال شما می‌شوند. شی باتر، روغن نارگیل، گلیسیرین، روغن درخت چای و آلفا هیدروکسی اسید برخی از مواد اولیه مهم در کرم مخصوص پا برای استفاده در روتین پوست خشک بدن هستند.

راهنمای روتین پوست خشک به تفکیک فصل ها

مراقبت از پوست خشک در سرما

تغییرات فصلی می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر وضعیت پوست شما داشته باشند؛ به‌ویژه اگر پوستی خشک دارید. شرایط آب‌وهوایی، دما و میزان رطوبت از عواملی هستند که تعادل رطوبت و سلامت کلی پوست را تهدید می‌کنند. با تغییر فصل، شما هم باید استراتژی‌های جدیدی در روتین مراقبت از پوست خشک خود پیاده‌سازی کنید تا از شر مشکلات پوستی در امان باشید. در اینجا ضمن بررسی چگونگی تأثیر تغییر فصلی بر روند خشکی پوست، نکاتی در مورد سازگار شدن با این شرایط و مراقبت از پوست را به شما معرفی می‌کنیم:

فصل زمستان

تعدادی از مهم‌ترین چالش‌های پوست خشک در فصل زمستان شامل این موارد هستند:

رطوبت کم

هوای سرد بیرون و حرارت تجهیزات گرمایشی داخلی منجر به کاهش رطوبت و کم‌آبی پوست در زمستان می‌شود.

باد سوختگی

آزردگی پوست بر اثر باد شدید از دیگر مشکلات فصل زمستان است که چربی طبیعی پوست را از بین برده و آن را مستعد خشکی شدید می‌کند.

نکات کاربردی روتین پوست خشک در فصل زمستان:

مرطوب کننده غنی

از یک مرطوب‌کننده غلیظ و نرم‌کننده حاوی موادی مانند شی باتر یا هیالورونیک اسید استفاده کنید. همچنین مصرف منظم کرم شب برای آب‌رسانی بیشتر را در نظر داشته باشید.

مرطوب کننده هوا

در داخل منزل یا محیط کار از یک دستگاه بخور یا مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید تا از خشکی شدید محیط جلوگیری کند. این اقدام شما تأثیر بسزایی بر کیفیت و میزان رطوبت پوست می‌گذارد.

لایه برداری ملایم

هفته‌ای یک‌بار لایه‌برداری کنید تا سلول‌های مرده از بین بروند و رطوبت بهتر به داخل پوست نفوذ کند.

پوشش بهتر

کلاه، روسری، شال، دستکش و سایر لباس‌های محافظتی می‌توانند از پوست شما در برابر بادهای خشن و دمای پایین هوا محافظت کنند.

روتین پوست خشک در فصول مختلف سال دچار تغییر می‌شود تا همواره با شرایط آب‌وهوایی و چالش‌های هر فصل سازگار باشد. در زمستان با خشکی و سرمای شدید مواجه هستیم که ما را به سمت مصرف محصولات پوستی غنی‌تر هدایت می‌کند؛ در عوض تابستان که تعریق بدن به‌شدت بالا می‌رود، باید شستشوی منظم پوست با پاک‌کننده‌های ملایم را در اولویت قرار دهیم.

فصل تابستان

تعدادی از مهم‌ترین چالش‌های پوست خشک در فصل تابستان شامل این موارد هستند:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

اینکه شما برای طولانی‌مدت در برابر نور خورشید قرار بگیرید، موجب کم‌آبی پوست و آفتاب‌سوختگی می‌شود که معمولاً در فصل تابستان شاهد این علائم هستیم.

گرما و تعریق

درجه حرارت بالا به‌ویژه در مناطق شرجی می‌تواند باعث تعریق بیش‌ازحد شود. تعریق به‌طور بالقوه باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می‌شود.

نکات کاربردی روتین پوست خشک در فصل تابستان:

مرطوب کننده سبک

یک مرطوب‌کننده ملایم با فرمولاسیون سبک و غیر کومدوژنیک یا مرطوب‌کننده ژلی انتخاب کنید تا مانع از احساس سنگینی و چربی روی پوستتان شوید.

ضد آفتاب

برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء‌بنفش خورشید، از یک ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. در خارج از منزل، ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک‌بار تمدید کنید.

آبرسانی به بدن

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید و پوست خود را با خوردن مواد غذایی آب‌رسان مانند خیار و گلاب شاداب نگه‌دارید.

پاکسازی

یک روتین مراقبت از پوست خشک در فصل تابستان باید شامل پاک‌سازی منظم باشد تا تعریق و چربی‌ها نتوانند درون منافذ پوست جمع شوند. بخصوص بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی یا فعالیت‌های شغلی در فضای باز، به‌سرعت پوست را تمیز کنید.

فصول بهار و پاییز

تعدادی از مهم‌ترین چالش‌های پوست خشک در فصول بهار و پاییز شامل این موارد هستند:

نوسان دما

تغییرات مداوم دما می‌تواند پوست را سردرگم کند و باعث عدم تعادل در میزان رطوبت شود. در فصل‌های بهار و پاییز به‌شدت شاهد نوسانات دما هستیم.

آلرژی ها

آلرژن‌هایی مانند گرده گیاهان می‌توانند پوست خشک را تحریک کرده و ضمن افزایش حساسیت، باعث التهاب و قرمزی آن شوند.

نکات کاربردی روتین مراقبت از پوست خشک در فصل تابستان:

تغییر محصولات پوستی

با تغییر دما از فصل زمستان به فصل بهار، کرم‌های سنگین و غلیظ زمستانی را کنار بگذارید و از لوسیون‌ها یا سرم‌های سبک استفاده کنید. در پاییز مجدداً از مرطوب کننده‌های غنی‌تر بهره ببرید تا با خنکی و خشکی (در برخی مناطق) هوا مبارزه کنید.

مدیریت آلرژی

اگر آلرژی دارید، آن را مدیریت کنید تا واکنش‌های پوستی گریبان‌گیر شما نشوند. همواره محل زندگی‌تان را تمیز نگه‌دارید و از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنید.

مرطوب کردن منظم پوست

در روتین پوست خشک خود یک برنامه منظم برای مرطوب کردن پوست داشته باشید. بلافاصله پس از دوش گرفتن از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت درون پوست شما حفظ شود.

راهنمای روتین پوست خشک برای تمام فصول

علاوه بر مواردی که در بالا بررسی کردیم، برخی نکات به‌طورکلی برای تمام فصل‌های سال صادق هستند و باید در بهترین روتین مراقبت از پوست خشک رعایت شوند. در ادامه با تعدادی از این نکات مهم و کاربردی آشنا شوید:

عدم مصرف پاک کننده‌های قوی

اگر پوست شما خشک است، همیشه از پاک‌کننده‌های ملایم و مرطوب‌کننده استفاده کنید که چربی طبیعی (سبوم) پوست شما از بین نرود.

ماسک های آبرسان

ماسک‌ها گزینه‌ای کمکی در روتین پوست خشک هستند. هفته‌ای یک‌بار از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید تا رطوبت بیشتری برای پوستتان به ارمغان بیاورید.

ماسک های مناسب پوست خشک

رژیم غذایی سالم

غذاهایی بخورید که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها باشند. این نوع مواد غذایی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها می‌توانند سلامت کلی پوست را بهبود ببخشند.

مشورت با متخصص پوست

اگر مشکلات و ناراحتی‌های پوستی شما ادامه داشتند یا حتی شدیدتر شدند، با یک متخصص پوست مشورت کنید. متخصصان می‌توانند مشاوره‌ها و درمان‌های شخصی متناسب با نیازهای پوست شما را ارائه دهند.

با بهره‌مندی از راهنمای روتین پوست خشک بر اساس تغییرات فصلی، به‌طور مؤثر شرایط پوستتان را مدیریت کنید. همواره مطمئن شوید که پوست شما در تمام فصول سال به‌خوبی آب‌رسانی شود و رطوبت کافی درون بافت‌های آن وجود داشته باشد.

کلام پایانی با مخاطبان باریژان

روتین مراقبت از پوست خشک تنها یک اقدام فانتزی و تجملی نیست، بلکه یک ضرورت برای حفظ سلامت، شادابی و زیبایی پوست در طولانی‌مدت است. صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی و تغییرات آب‌وهوایی، درک نیازهای پوست و تطبیق رژیم مراقبت از پوست بر اساس آن می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در ظاهر و احساس پوست شما ایجاد کند. تمام آموزش‌ها و راهنمای روتین پوست خشک فقط زمانی ارزشمند هستند که به‌طور منظم و ثابت از آن‌ها استفاده کنید. قطعاً چالش‌هایی در این مسیر وجود دارند که باید با آن‌ها روبه‌رو شوید تا به پوست ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

محصولات پوستی نقش مهمی در یک روتین مراقبت از پوست خشک ایفا می‌کنند؛ بااین‌حال عواملی مانند سبک زندگی، مدیریت استرس و محافظت از پوست در برابر عوامل طبیعی هم نقش بسزایی در روتین پوستی شما دارند. در هر شرایطی که هستید، از مصرف پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب غافل نشوید که این‌ها ارکان اصلی روتین پوست خشک را تشکیل می‌دهند. سفر مراقبت از پوست خشک خود را آغاز کنید و اطمینان داشته باشید که ما در مجموعه باریژان، تمام اطلاعات و محصولات پوستی موردنیاز را برایتان فراهم خواهیم کرد. درنهایت به خاطر داشته باشید که پوست شما سزاوار بهترین نوع مراقبتی است که می‌توانید ارائه دهید.

سؤالات متداول
چگونه متوجه شوم که پوست خشکی دارم؟
پوست خشک در بیشتر اوقات احساس سفتی، زبری و خارش دارد؛ از طرفی ممکن است پوسته‌پوسته و کدر به نظر برسد یا به‌سادگی دچار قرمزی یا تَرَک شود. اگر شما به‌طور مداوم این علائم را تجربه می‌کنید، احتمالاً پوست خشکی دارید.
آیا برای تمیز کردن پوست خشک می‌توان از صابون معمولی استفاده کرد؟
ازآنجایی‌که صابون‌های معمولی چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند و فرمولاسیون خشنی دارند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. شما باید از یک پاک‌کننده ملایم، آب‌رسان و غیر صابونی بهره ببرید که به‌صورت اختصاصی برای پوست خشک فرموله شده باشد.
آیا از روغن‌های طبیعی می‌توان برای مرطوب کردن پوست خشک استفاده کرد؟
بله، روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن جوجوبا مرطوب کننده‌های مناسبی برای پوست خشک هستند؛ بااین‌حال در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید. روغن‌ها بافت سنگینی دارند و پیدا کردن روغن مناسب و سازگار با پوست شما که باعث بروز جوش نشود، کار ساده‌ای نیست.
آیا پوست خشک باعث بروز علائم پیری زودرس می‌شود؟
بله، پوست خشک بیشتر از سایر پوست‌ها مستعد چین‌وچروک و خطوط ریز است و اگر به‌درستی از آن مراقبت نشود، علائم پیری با سرعت و شدت بیشتری خودشان را نشان می‌دهند. آب‌رسانی و حفظ رطوبت پوست به جلوگیری از بروز علائم پیری زودرس کمک می‌کند.
آیا باید در مورد پوست خشکم با یک متخصص مشورت کنم؟
اگر خشکی پوست شما دائمی، شدید یا همراه با علائم آزاردهنده است، توصیه می‌شود که حتماً با یک پزشک مشورت کرده و درمان اختصاصی خود را دریافت کنید. در غیر این صورت، با داشتن یک روتین پوست خشک می‌توانید شرایط خوبی برای پوستتان ایجاد کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *