وبلاگ باریژان
0

راهنمای جامع ایجاد روتین پوست حساس

مراقبت از پوست حساس
بازدید 179

به دلیل جذابیت روش‌ها و محصولات مهیج مراقبت از پوست، وسوسه امتحان کردن آن‌ها همیشه در پس ذهن وجود دارد. بااین‌حال اگر از یک روتین پوست حساس برای مراقبت یا بهبود شرایط پوست خود استفاده می‌کنید، باید آنچه را به صورت و بدن خود می‌زنید با دقت انتخاب کنید. برای شمایی که پوست حساسی دارید و به برخی (یا بسیاری) از مواد یا شرایط محیطی واکنش نشان می‌دهید، داشتن یک روتین مراقبت از پوست حساس با محصولات اختصاصی بسیار مهم است.

بعضی افراد در بازه‌های زمانی کوتاه دچار حساسیت پوستی می‌شوند که این به معنای داشتن پوست حساس نیست. برای مثال ممکن است که شما پوست چربی داشته باشید، اما سرما و خشکی شدید هوا باعث بروز قرمزی و ترک‌های پوستی در آن شود. بنابراین ابتدا باید از حساس بودن پوست خود مطمئن شوید و سپس یک روتین سازگار با آن را ایجاد کنید که شامل محصولات پوستی ملایم باشد. راهنمای روتین پوست حساس باریژان به همین دلیل ارائه‌شده تا شما ضمن تشخیص اصولی نوع پوست خود، از بهترین اقدامات و محصولات در قالب یک رژیم مراقبتی پوست حساس بهره ببرید.

روتین مراقبت از پوست حساس چیست؟

روتین پوست حساس رویکردی تخصصی برای انتخاب بهترین روش‌ها و محصولات پوستی ملایم و غیر حساسیت‌زا است. این روتین یا روال روزانه با استفاده از یک پاک‌کننده شروع‌شده و با محصولاتی مانند تونر، مرطوب‌کننده، سرم و ضد آفتاب ادامه پیدا می‌کند. روتین مراقبت از پوست حساس به روز محدود نمی‌شود و برای شب و پیش از رفتن به رختخواب هم طرح‌های جامعی دارد. منظم بودن و سادگی از ارکان اصلی یک روتین پوست حساس هستند و تضمین می‌کنند که مراقبت از پوست بسیار ساده‌تر و اثربخش‌تر پیش برود.

بر اساس جدیدترین اطلاعات مجله بین‌المللی علوم زیبایی، پوست حساس به معنای واکنش غیرمعمول و بیش‌ازحد پوست به شرایط محیطی یا محصولات پوستی غیرتخصصی است. درواقع بسیاری از مواد اولیه که در حالت معمول به‌عنوان مواد حساسیت‌زا شناخته نمی‌شوند، ممکن است برای پوست حساس ایجاد مشکل کنند. گفتنی است که افراد مختلف با پوست حساس، واکنش‌های متفاوتی به این مواد نشان می‌دهند.

پاک کردن پوست حساس با میسلار واتر پوست حساس

باوجوداینکه هر فردی با هر نوع پوستی به یک روال مراقبتی احتیاج دارد، اما اهمیت آن برای افرادی با پوست حساس –به دلیل شرایط خاصی که دارند- بسیار بالاتر است. نکته کلیدی در راهنمای روتین پوست حساس، درک شرایط و عواملی است که پوست شما به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد تا بتوانید از بهترین محصولات برای مقابله با آن‌ها استفاده کنید. محصولات مورداستفاده شما باید به‌جای بر هم زدن تعادل ظریف پوست حساس، آن را تغذیه کند و شرایطش را از هر نظر بهبود ببخشد.

روتین مراقبت از پوست حساس در روز

ازلحاظ فنی، شما ممکن است یک پوست حساس داشته باشید یا در برخی شرایط بخصوص برای مدتی سطح مشخصی از حساسیت را تجربه کنید. در هر دو حالت، راهنمای روتین پوست حساس به کمک شما می‌آید تا با مصرف محصولات مناسب در زمان مناسب، مشکلات پوستی خود را برطرف کنید.

به‌طورمعمول پوست حساس مستعد قرمزی، ناهمواری در بافت و رنگ، دانه‌های ریز و التهاب پوستی است. این شرایط تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند استفاده از محصولات آرایشی بی‌کیفیت، پاک‌کننده‌های نامناسب، فرمولاسیون‌های قوی یا تغییرات آب‌وهوایی تشدید می‌شود. مراحل روتین پوست حساس در طی روز به شما کمک می‌کنند که از آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی و… در امان باشید. در ادامه به توضیح هریک از این مراحل می‌پردازیم:

تمیز کردن پوست

اینکه بتوانید پوست حساس خود را بدون از بین بردن سد طبیعی چربی آن تمیز کنید، نیازمند انتخاب بهترین محصولات پاک‌کننده پوست است. بهترین پاک‌کننده‌ها برای استفاده در روتین مراقبت از پوست حساس، آن‌هایی هستند که احساس تمیزی، نرمی و آرامش را به‌طور هم‌زمان به پوست منتقل کنند. به‌عنوان فردی با پوست حساس، شما احتیاجی به پاک‌سازی شدید در صبح ندارید؛ بنابراین از پاک‌کننده‌های سبک با بافت ژلی یا کرمی استفاده کنید. حتی گاهی اوقات می‌توانید تنها از آب ولرم برای تمیز کردن پوست خود در روتین پوست حساس بهره ببرید.

شست و شو پوست حساس

پاک‌کننده‌ای را انتخاب کنید که حاوی مواد آب‌رسان بوده و برای تولید آن از شوینده‌های بسیار ملایم و سبک استفاده شده باشد. هیالورونیک اسید و گلیسیرین برخی از مواد اولیه رایج در فرمولاسیون شوینده‌های پوست حساس هستند. پاک‌کننده شما باید توانایی پاک کردن آلودگی‌ها، آلاینده‌ها، تعریق و سایر ناخالصی‌های موجود در منافذ پوست را داشته باشد. پاک‌کننده را به‌آرامی با حرکات دایره‌ای روی صورتتان بمالید و از حرکات سریع که اصطکاک را افزایش می‌دهند، پرهیز کنید.

مصرف تونر فاقد الکل

تونر یکی دیگر از محصولاتی است که باید در بهترین روتین پوست حساس وجود داشته باشد. این محصول طیف گسترده‌ای از مزایا را نه‌فقط برای پوست حساس، بلکه برای تمام پوست‌ها به ارمغان می‌آورد. متعادل کردن سطح PH پوست بعد از پاک‌سازی، آب‌رسانی، تسکین پوست و از بین بردن ریزترین ذرات موجود در منافذ از فواید اصلی مصرف تونر هستند. از طرفی تونرها باعث تسکین و آرامش پوست حساس می‌شوند که ویژگی ارزشمندی است.

هیالورونیک اسید و سرامیدها ازجمله مواد اولیه مهمی هستند که باید در تونرهای مخصوص پوست حساس وجود داشته باشند. این مواد می‌توانند سد پوستی شما را تقویت کنند و رطوبت بیشتری را درون بافت پوست نگه‌دارند. حتماً مطمئن شوید که تونر موردنظر شما فاقد الکل و دیگر مواد اولیه حساسیت‌زا است؛ زیرا این مواد به‌خودی‌خود باعث تحریک پوست و تشدید مشکلات شما می‌شوند. اسپری صورت یکی از بهترین انواع تونرها است که اثربخشی بسیار سریعی دارد و می‌تواند انتخابی عالی برای این مرحله باشد.

مصرف سرم آبرسان

آب‌رسانی به پوست حساس بسیار مهم و یکی از مهم‌ترین مراحل روتین پوست حساس است. پوست سالم باید به‌خوبی هیدراته شود تا در برابر عوامل محرک محیطی و التهاب از خود محافظت کند. از سوی دیگر مصرف سرم آب‌رسان به‌طور مستقیم باعث تقویت سد پوستی می‌شود تا رطوبت برای مدت طولانی‌تری در پوست باقی بماند. زمانی که پوست شما هنوز به خاطر مصرف تونر مرحله قبل مرطوب است، بهترین زمان استفاده از سرم آب‌رسان به شمار می‌آید.

بیشتر سرم‌های آب‌رسان موجود در روتین مراقبت از پوست حساس، شامل مواد مقوی و لایه‌بردارهای بسیار سبک هم هستند. برای مثال اگر هیالورونیک اسید ماده اصلی تشکیل‌دهنده یک سرم باشد، وجود گلیسیرین و رتینوئیدها نیز باعث تسکین و حمایت از پوست می‌شود. با مصرف سرم آب‌رسان در روتین پوست حساس در روز، قرمزی و التهاب به طرز محسوسی کاهش پیدا می‌کنند و ظاهر پوست شما نیز زیباتر از همیشه به چشم می‌آید.

رطوبت رسانی به پوست

بعد از استفاده از سرم، حالا نوبت آن رسیده که پوست حساس خود را مرطوب کنید. باوجوداینکه مرطوب‌کننده مانعی بین پوست حساس و عوامل محیطی نظیر باد و آلودگی است، اما فرمولاسیون‌های سنگین برای پوست‌های حساس مناسب نیستند و موجب تحریک آن می‌شوند. به دنبال مرطوب کننده‌های کومدوژنیک و فاقد اسانس باشید تا ضمن تأمین رطوبت، باعث بروز علائمی مثل قرمزی، خارش و سوزش نشوند. همچنین مطمئن شوید که مرطوب‌کننده موردنظر شما فاقد الکل، اسیدهای قوی و سایر مواد حساسیت‌زا و تحریک‌کننده باشد.

بهترین مرطوب‌کننده برای استفاده در روتین پوست حساس، آن‌هایی هستند که حاوی نیاسینامید، سرامیدها، عصاره آلوئه‌ورا و مواردی از این قبیل باشند. درحالی‌که پوست شما هنوز به خاطر استفاده از سرم آب‌رسان در مرحله قبلی مرطوب است، مرطوب‌کننده را روی پوستتان بمالید. بیشتر بر روی بخش‌هایی از پوست تمرکز کنید که حساسیت شدیدتری دارند و سریع‌تر تحریک می‌شوند (مانند اطراف بینی).

مراقبت در برابر آفتاب

اگر تنها یک محصول پوستی وجود داشته باشد که هر نوع پوستی باید به‌طور روزانه از آن استفاده کند، قطعاً کرم ضد آفتاب است. این محصول نه‌فقط باعث جلوگیری از سرطان پوست می‌شود، بلکه آسیب‌هایی که موجب تضعیف سد پوستی و بروز حساسیت می‌شوند را هم خنثی می‌کند. به‌طورکلی ضد آفتاب با حداقل SPF 30 مانع از التهاب شدید پوست در مواجهه با اشعه خطرناک ماوراء‌بنفش (UV) می‌شود.

مراقبت از پوست حساس در برابر آفتاب

انتخاب ضد آفتاب برای استفاده در روتین مراقبت از پوست حساس، باید با دقت بالایی صورت بگیرد. ضد آفتاب‌های شیمیایی می‌توانند باعث تحریک پوست‌های حساس شوند؛ ازاین‌رو متخصصان توصیه می‌کنند که به‌جای آن‌ها از ضد آفتاب‌های معدنی استفاده کنید که فرمولاسیون ملایم‌تری دارند. مصرف یک ضد آفتاب باکیفیت می‌تواند به رفع بعضی از نگرانی‌های پوستی رایج نظیر چین‌وچروک، لکه‌ها، آفتاب‌سوختگی و تحریک پوست حساس کمک کند.

روتین پوست حساس شما در روز باید شامل محصولات ملایمی باشد که از پوست در مقابل عوامل محیطی محافظت کنند. پاک‌کننده، آب‌رسان، مرطوب‌کننده، تونر و ضد آفتاب شما باید کیفیت مطلوبی داشته باشند تا پوست شما در مقابل آلودگی‌ها، آلاینده‌ها، اشعه خطرناک آفتاب و سایر عوامل محیطی ایستادگی کند. در طول روز از پوست خود محافظت کنید و در شب با تمام توان به تقویت آن بپردازید.

روتین مراقبت از پوست حساس در شب

حالا که با روتین صبحگاهی یا روزانه مراقبت از پوست حساس آشنا شدید، زمان آن رسیده که چیدمان روال عصر یا شب خود را مشخص کنید. حساسیت پوست شما می‌تواند بر پایه دلایل ژنتیکی باشد، اما گاهی اوقات مواردی مثل تغییرات شدید آب‌وهوایی، روش‌های درمانی و استفاده از محصولات پوستی نامناسب، بر وخامت شرایط دامن می‌زنند. به همین دلیل انتخاب روتین پوست حساس و تمام محصولاتی که در قالب آن استفاده می‌کنید، بسیار حائز اهمیت است.

زمانی که شما در خواب شبانه هستید، پوست یک روند ترمیم طبیعی را شروع می‌کند و به بهبود سلامت و زیبایی خود مشغول می‌شود. تمام مراحل روتین شبانه، از پاک کردن آرایش گرفته تا مصرف سرم، مرطوب‌کننده و… به این روند طبیعی کمک می‌کنند و از این نظر بسیار مهم هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به آموزش روتین پوست حساس در شب بپردازیم:

پاکسازی آرایش صورت

اگر جزو افرادی هستید که روزانه صورت خود را آرایش می‌کنید، پاک‌سازی مواد آرایشی اولین اقدام شما در روتین مراقبت از پوست حساس در شب است. مواد آرایشی می‌توانند به درون منافذ پوست نفوذ کرده و موجب تحریک پوست یا مسدود شدن منافذ شوند. حتی اگر از یک آرایش سبک شامل ضد آفتاب رنگی و رژ لب هم بهره می‌برید، پاک‌سازی اصولی آن‌ها از روی صورت الزامی است؛ از طرفی متخصصان پوست به‌شدت روی انجام آن تأکیددارند.

انتخاب نوع پاک‌کننده آرایش با هدف جلوگیری از تحریک و قرمزی پوست، بسیار مهم است. میسلار واتر که حاوی مولکول‌های روغنی ریز معلق در آب سبک است، انتخابی ایده‌آل برای تمیز کردن آرایش از روی پوست حساس به شمار می‌آید. پاک‌کننده‌های کرمی و روغنی که حاوی شی باتر، روغن بادام شیرین، جوجوبا و نارگیل باشند هم از دیگر انتخاب‌های هوشمندانه برای پاک‌سازی آرایش در روتین پوست حساس هستند.

پاکسازی پوست

استفاده از پاک‌کننده‌های آرایشی به این معنا نیست که شما می‌توانید مرحله مهم پاک‌سازی پوست را نادیده بگیرید! شما همچنان احتیاج دارید که از شوینده‌های ملایم و یک روش لطیف برای تمیز کردن پوست خود از چربی اضافی، کثیفی‌ها، تعریق و… کمک بگیرید. یک پاک‌کننده بدون سولفات و بدون اسانس را انتخاب کنید که به‌طور اختصاصی برای پوست‌های حساس طراحی و تولید شده باشد. پاک‌سازی پوست علاوه بر اینکه شما را از شر آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها خلاص می‌کند، همچنین به پوست شما اجازه تنفس و ترمیم شبانه را می‌دهد.

موادی مانند بابونه، آلوئه‌ورا و گل همیشه‌بهار به دلیل خواص ضدالتهابی‌شان، جزو مواد اولیه عالی در فرمولاسیون پاک‌کننده‌های پوست حساس هستند. گفتنی است که حتماً برای شستشوی صورت خود در روتین پوست حساس از آب ولرم استفاده کنید و با مصرف آب داغ، به تحریک و التهاب پوست دامن نزنید. فوم پاک‌کننده پوست حساس سنسی ویت ویتالیر، انتخابی هوشمندانه و مقرون‌به‌صرفه برای تمیز کردن اصولی پوست حساس است.

تونر یا اسپری صورت تسکین دهنده

هنگامی‌که پوست شما کاملاً تمیز شد، استفاده از تونر به تسکین هرگونه تحریک پوستی یا قرمزی احتمالی کمک می‌کند. پیشنهاد ما در باریژان، استفاده از یک اسپری صورت تسکین‌دهنده است که با اثربخشی سریع، حالت سفتی و سوزن سوزن شدن ناشی از پاک‌سازی را به‌سرعت از بین می‌برد. این مرحله روتین مراقبت از پوست حساس در کنار آرام کردن پوست، به بهبود فرآیند آب‌رسانی هم کمک می‌کند.

تونر پوست حساس تسکین دهنده التهاب

تونرهای مخصوص پوست حساس حاوی موادی مثل عصاره بابونه و گلاب هستند که به سفت شدن منافذ و متعادل کرد‌ن PH پوست کمک می‌کنند. تونرها همچنین شرایط پوست شما را برای جذب بهتر سایر محصولات پوستی که قرار است در ادامه استفاده کنید، مهیا می‌کنند. تونر پاک‌کننده پوست حساس سنسی ویت ویتالیر محصولی است که می‌تواند تمام این مزایا را برای شما به ارمغان بیاورد.

مصرف سرم آرام بخش

اگرچه این مرحله را می‌توانید به‌عنوان یک گام اختیاری در راهنمای روتین پوست حساس در نظر بگیرید، اما انجام آن فواید خوبی برای پوست شما خواهد داشت. بخصوص در شرایطی که پوست حساس شما مستعد التهاب، قرمزی و ناهمواری در رنگ است، یک سرم آرام‌بخش را در برنامه مراقبتی خود در شب قرار دهید. سرم‌ها محصولاتی به شکل مایع با وزن سبک و حاوی مواد فعال هستند که جذب سریعی دارند و باعث ارتقای کیفی روتین مراقبت از پوست حساس می‌شوند.

بهتر است که برای پوست حساس خود به دنبال سرم‌های حاوی نیاسینامید (ویتامین B3) و عصاره بابونه باشید. نیاسینامید دارای خواص ضدالتهابی است و ازاین‌رو می‌تواند به کاهش قرمزی و بهبود کلی بافت پوست شما کمک کند. در مصرف سرم‌ها زیاده‌روی نکنید و قبل از اینکه به مرحله بعد روتین پوست حساس بروید، صبر کنید که کاملاً جذب پوست شود. گفتنی است که سرم‌ها با توجه به مواد فعال تشکیل‌دهنده خود، قادر به بهبود چین‌وچروک، افتادگی پوست، رفع لکه‌های تیره و مواردی از این قبیل هستند.

مصرف مرطوب کننده آبرسان

سلامت، شادابی و جوانی پوست، عمیقاً به میزان رطوبت و آب‌رسانی صحیح آن بستگی دارد. ازاین‌رو انتخاب مرطوب‌کننده مناسب برای پوست حساس، بسیار مهم است؛ بخصوص در شب که فرآیندهای ترمیم طبیعی پوست در اوج خود هستند. مرطوب‌کننده روتین مراقبت از پوست حساس شبانه که به کرم شب هم معروف است، باید غلیظ‌تر از مرطوب کننده‌های روزانه باشد تا پوست را در تمام طول شب هیدراته نگه دارد.

از مرطوب‌کننده‌ای ضدحساسیت، فاقد اسانس و غنی استفاده کنید که حاوی موادی نظیر گلیسیرین، هیالورونیک اسید و سرامیدها باشد. سرامیدها موادی هستند که به تقویت سد طبیعی پوست، جلوگیری از تبخیر رطوبت و ارتقای سیستم دفاعی پوست در برابر عوامل محیطی کمک می‌کنند. از سوی دیگر گلیسیرین و هیالورونیک اسید مرطوب کننده‌هایی عالی هستند که رطوبت را درون پوست به دام می‌اندازند و آن را در طول شب هیدراته نگه می‌دارند. ترکیب این ماده‌های اولیه می‌تواند به تأمین رطوبت پوست و حفظ آن در طول شب کمک کند.

مصرف کرم دور چشم

پوست دور چشم بسیار ظریف و مستعد ایجاد خطوط ریز، سیاهی و پُف است؛ بنابراین اگر نگرانی خاصی در مورد این ناحیه دارید، استفاده از کرم دور چشم الزامی است. دقت کنید که اگر چشم‌های خود را آرایش می‌کنید، ابتدا آن‌ها را (در مرحله اول) با استفاده از یک پاک‌کننده آرایش دور چشم تمیز کنید. از طرفی کرم دور چشم را با ضربه‌های آرام انگشت حلقه به ناحیه موردنظر بزنید و از مالیدن یا ایجاد اصطکاک پرهیز کنید.

مراقبت از دور چشم حساس

کرم دور چشم مناسب برای یک روتین پوست حساس، شامل ترکیباتی مانند عصاره خیار، ویتامین E و هیالورونیک اسید است. این مواد و ترکیبات اولیه پوست را آب‌رسانی می‌کنند، سیاهی‌های دور چشم را کاهش می‌دهند، و درنهایت پُف‌کردگی را به حداقل می‌رسانند. برخی از این کرم‌ها حاوی مواد ضد چروک و کلاژن‌ساز نیز هستند که استفاده از آن‌ها در روتین مراقبت از پوست حساس، خالی از لطف نیست.

ماسک پوست شبانه

در این گام از راهنمای روتین پوست حساس، به استفاده از ماسک پرداخته‌ایم که حکم یک اَکسِسوری مجلل در روتین پوستی شما را دارد. ماسک‌ها بر اساس مواد اولیه خود، شرایط آب‌رسانی و تغذیه شدید پوست را فراهم می‌کنند. یک الی دو مرتبه استفاده از ماسک در هفته ایده‌آل است و می‌تواند لذت و آرامش کم‌سابقه‌ای را برای پوست حساس شما به ارمغان بیاورد.

در فروشگاه‌های اینترنتی محصولات پوستی، به دنبال ماسک‌هایی باشید که حاوی موادی مثل شی باتر، روغن جوجوبا یا اسکوالان هستند. این ترکیبات در کنار رطوبت عمیقی که به پوست تزریق می‌کنند، موجب نرمی و لطافت پوست هم می‌شوند. بعضی از ماسک‌ها را باید بعد از چند دقیقه از روی پوست خود بشویید و در مقابل بعضی ماسک‌ها یک شب تا صبح روی پوست شما باقی می‌مانند تا عمیقاً موجب بهبود شرایط آن شوند. برای استفاده اصولی از هر ماسک در روتین پوست حساس، به شیوه مصرفی که روی بسته‌بندی آن نوشته‌شده اعتماد کنید.

مصرف بالم لب

مراقبت از لب‌ها را در برنامه شبانه مراقبت از پوست خود نادیده نگیرید. لب‌‎ها هم مانند پوست سایر بخش‌های بدن می‌توانند خشک شوند یا ترک بخوردند. این مشکل ممکن است در افرادی که دارای پوست حساس هستند، بیشتر دیده شود و شاید لازم باشد که در روتین مراقبت از پوست حساس در روز هم از یک بالم لب استفاده کنند. در مصرف بالم لب صرفه‌جویی نکنید و پیش از رفتن به رختخواب، یک لایه ضخیم از آن را روی لب‌های خود بمالید.

پوست حساس لب

یک بالم لب مغذی حاوی مواد طبیعی مختلف نظیر شی باتر، موم زنبورعسل و روغن نارگیل است. این مواد آبرسانی فوق‌العاده‌ای را برای لب‌ها فراهم می‌کنند و همچنین از خشک شدن و ترک خوردن لب‌های شما در فصول مختلف سال جلوگیری می‌کنند. با مصرف بالم لب، مطمئن می‌شوید که لب‌ها در تمام طول شب کاملاً مرطوب باقی می‌مانند.

روتین مراقبت از پوست در شب باید تماماً در مورد تقویت، درمان و بهبود شرایط باشد. ازآنجایی‌که روند ترمیم طبیعی پوست در شب بسیار سریع‌تر است، شما با مصرف محصولات مناسب می‌توانید به آن کمک کنید. انواع سرم تقویت‌کننده و آب‌رسان، مرطوب کننده‌های غلیظ، ماسک صورت و محصولات درمانی را برای روتین پوست حساس در شب کنار بگذارید تا پس از مدتی تأثیر محسوس آن را مشاهده کنید.

راهنمای روتین پوست حساس برای بدن

مراقبت از پوست حساس بدن در قالب یک روتین روزانه، نیازمند یک رویکرد هوشمندانه و شیوه‌های ملایم است. درست مانند پوست صورت، پوست بدن هم می‌تواند مستعد واکنش‌های حساسیتی، قرمزی، سوزش، التهاب و سایر مشکلات این‌چنینی باشد. ایجاد یک روتین مراقبت از پوست حساس بدن شامل انتخاب اصولی محصولاتی است که فاقد مواد شیمیایی خشن، محرک‌ها و اسانس‌ها باشد.

بهترین روتین پوست حساس بدن شامل پاک‌سازی، آ‌ب‌رسانی و مراقبت از پوست، بدون ایجاد سوزش و دیگر ناراحتی‌ها است. در اینجا یک راهنمای جامع برای رژیم مراقبت از پوست حساس بدن ارائه‌شده که تضمین می‌کند پوست شما آرام، سالم و زیبا به نظر برسد:

پاکسازی ملایم

روال مراقبت از پوست حساس بدن را می‌توانید با استفاده از یک شوینده ملایم آغاز کنید. یک شوینده فاقد اسانس برای خود تهیه کنید که باعث بروز واکنش‌های آلرژیک نشود. به دنبال فرمولاسیون‌های حاوی مواد طبیعی مانند آلوئه‌ورا، بلغور جو دوسر کلوئیدی و بابونه باشید تا خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده آن‌ها باعث بهبود شرایط پوستتان شوند. در هنگام استحمام از لیف‌هایی با بافت خشن استفاده نکنید و ترجیحاً از دستان خود برای شستشوی بدن کمک بگیرید. این فرآیند باعث می‌شود تا بدون آسیب رساندن به سد طبیعی پوست، تمام آلودگی‌ها و تعریق موجود روی پوست را پاک‌کنید.

مراقبت از پوست بدن حساس

رطوبت رسانی

پس از تمیز کردن پوست و زمانی که هنوز کمی رطوبت روی آن باقی مانده، سریعاً از یک مرطوب کننده ضد حساسیت و فاقد اسانس استفاده کنید تا رطوبت درون پوست به دام بیفتد. رطوبت‌رسانی از مهم‌ترین گام‌های روتین پوست حساس برای بدن است که باید جدی گرفته شود. برچسب مواد اولیه روی مرطوب‌کننده را بخوانید و به دنبال موادی مثل روغن کاکائو، شی باتر یا سرامیدها باشید. این مواد قادرند تا بدون مسدود کردن منافذ پوست، آبرسانی را با قدرت بالایی انجام دهند. برای بخش‌هایی مثل آرنج، زانو و پاشنه که مستعد خشکی هستند، مرطوب‌کننده بیشتری استفاده کنید.

محافظت در برابر آفتاب

دقیقاً مانند پوست صورت، بدن هم به محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید نیاز دارد. هر قسمت از بدن شما که در معرض نور آفتاب قرار دارد، باید با استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر پوشانده شود. برخی نواحی مانند پشت دست‌ها، گوش‌ها، گردن و پاها که معمولاً نادیده گرفته می‌شوند را به‌خوبی با ضد آفتاب بپوشانید. اگر در محیط‌های مرطوب نظیر استخر یا ساحل هستید، ضد آفتاب را هر دو ساعت تمدید کنید تا اثربخشی آن از بین نرود.

اشتباهات رایج روتین مراقبت از پوست حساس

وقتی پای پوست حساس به میان باشد، حتی اشتباهات کوچک هم می‌توانند باعث بروز مشکلات بزرگ شوند. متأسفانه بسیاری از مردم بارها و بارها راهنمای روتین پوست حساس را نادیده می‌گیرند و مرتکب اشتباهات مشابهی می‌شوند. بعضی افراد به‌طور ناخواسته و به دلیل نداشتن آگاهی کافی، اقداماتی علیه پوست خود انجام می‌دهند و متعجب‌اند که چرا وضعیت پوستشان روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود! برای اینکه شما در دام چنین مشکلاتی نیفتید، در ادامه رایج‌ترین موارد را مرور می‌کنیم:

استفاده از محصولات پوستی خشن

یکی از رایج‌ترین اشتباهات روتین مراقبت از پوست حساس، استفاده از محصولاتی است که حاوی مواد شیمیایی خشن، اسانس‌‌ها یا الکل هستند. این مواد قادرند که چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و منجر به خشکی، سوزش و قرمزی شوند. همیشه از محصولات اختصاصی پوست‌های حساس استفاده کنید تا مطمئن باشید که فاقد این مواد اولیه مضر و تحریک‌کننده هستند.

لایه برداری بیش از حد

به‌طورکلی لایه‌برداری به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و انجام گاه‌به‌گاه آن لازم است. بااین‌حال زیاده‌روی در استفاده از لایه‌بردارها به پوست حساس آسیب می‌رساند. مصرف اسکراب‌های قوی و لایه‌برداری مکرر به سد دفاعی پوست آسیب می‌زند و آن را در برابر عوامل محیطی مستعد تحریک می‌کند. لایه‌برداری برای پوست‌های حساس باید نهایتاً دو بار در هفته و آن‌هم با استفاده از لایه‌بردارهای بسیار ملایم انجام شود.

نادیده گرفتن تست پَچ

آزمایش یا تست پچ، یک اقدام رایج در سراسر دنیاست که به‌منظور اطمینان از سازگاری محصولات مختلف با نوع خاصی از پوست انجام می‌شود. برای مثال اگر پوست شما حساس است و قصد دارید از یک ضد آفتاب جدید در روتین پوست حساس خود استفاده کنید، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست قرار دهید. اگر پوست شما بعد از حدود 24 ساعت هیچ‌گونه واکنش حساسیتی نشان نداد، با خیال راحت از محصول جدید خود لذت ببرید.

حذف ضد آفتاب

پوست حساس بیشتر از دیگر انواع پوست‌ها مستعد آفتاب‌سوختگی و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء‌بنفش است. حذف کرم ضد آفتاب بزرگ‌ترین و ناشیانه‌ترین اشتباهی است که می‌توانید در روتین مراقبت از پوست حساس خود انجام دهید. طبیعتاً با این اقدام، شرایط پوست خود را وخیم‌تر از قبل می‌کنید. همیشه –حتی در روزهای ابری- از یک ضد آفتاب با حداقل SPF 30 بهره ببرید و آن را در بازه‌های زمانی دو ساعتی تمدید کنید.

روتین پوست حساس باید اثربخش باشد و شما بتوانید تغییرات و بهبود شرایط خود را پس از مدتی لمس و مشاهده کنید. اگر هفته‌ها یا ماه‌هاست که یک روال استاندارد را به‌طور ثابت انجام داده‌اید و بااین‌حال با مشکلات و ناراحتی‌های مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنید، روتین مراقبت از پوست حساس خود را مجدداً بررسی کنید. مطمئن باشید که تعدادی از این اشتباهات رایج در آن وجود دارند که شما را از رسیدن به پوست ایده‌آلتان دور نگه‌داشته‌اند.

استفاده از آب داغ

آب داغ برای پوست‌های حساس بسیار خشن است؛ چربی طبیعی را از بین می‌برد و منجر به افزایش خشکی و تحریک پوست می‌شود. بنابراین همیشه هنگام تمیز کردن صورت و بدن خود از آب ولرم استفاده کنید. علاوه بر این در زمان استحمام هم از آب داغ استفاده نکنید و ترجیحاً زمان دوش گرفتن را به حداقل کاهش دهید.

به اندازه کافی مرطوب نکردن

بعضی افراد با پوست حساس، معتقدند که مرطوب کننده‌ها شرایط پوستشان را وخیم‌تر می‌کند. این باور کامل اشتباه است و پوست حساس هم برای تقویت سد طبیعی خود به رطوبت و آب‌رسانی همیشگی احتیاج دارد. از یک مرطوب‌کننده فاقد اسانس و ملایم بهره ببرید که مخصوص پوست‌های حساس فرموله شده باشد تا ضمن حفظ رطوبت پوست، از خشکی و تحریک آن جلوگیری کند.

استفاده مداوم از محصولات جدید

یکی دیگر از اشتباهات رایج در روتین پوست حساس، استفاده مداوم از محصولات جدید است که می‌تواند باعث تحریک این نوع پوست شود. هر محصول جدید دارای ترکیبات و مواد اولیه متفاوتی است که این موضوع احتمال بروز واکنش‌های حساسیت‌زا را بالا می‌برد. به یک روال ساده مراقبت از پوست با محصولاتی ملایم و سازگار با پوست حساس، پایبند باشید.

مالیدن پوست

مالش شدید پوست –به‌ویژه با حوله- باعث تحریک پوست حساس می‌شود. بعد از شستشو و پاک‌سازی پوست خود، آن را به‌آرامی و با قرار دادن حوله بر روی پوست، خشک‌کنید. چه در حین آرایش کردن، چه در زمان مصرف محصولات پوستی و چه هنگام خشک‌کردن با حوله، مراقب نحوه لمس کردن پوست خود باشید. همیشه به‌جای مالش تند و ایجاد اصطکاک زیاد، از حرکات نرم و دایره‌ای بهره ببرید.

بی توجهی به رژیم غذایی و سبک زندگی

مصرف برخی غذاها، کمبود خواب، استرس و کم‌آبی بدن می‌توانند بر روی پوست حساس تأثیرات منفی بگذارند. غذاهای فراوری‌شده، نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین و سیگار کشیدن، شرایط پوست حساس را تشدید می‌کنند. یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، مدیریت استرس و نوشیدن آب کافی، اثربخشی روتین پوست حساس را دوچندان می‌کنند.

اجتناب از این اشتباهات رایج و اتخاذ یک رویکرد مراقبت از پوست ملایم و ثابت، تفاوت محسوسی در کیفیت سلامت و زیبایی پوست شما ایجاد می‌کنند. از طرفی یک روتین پوست حساس تنها زمانی ارزشمند و اثربخش است که از چنین اشتباهاتی به دور باشد؛ در غیر این صورت روزبه‌روز شاهد تشدید شرایط ناگوار پوستتان خواهید بود.

نکات فصلی راهنمای روتین پوست حساس

با عوض شدن فصل‌ها، چالش‌های مربوط به روتین مراقبت از پوست حساس هم تغییر می‌کنند و این نیازمند اعمال برخی اقدامات و محصولات جدید است. با تغییرات دمایی و سطح رطوبت، پوست حساس به مراقبت‌های دقیق‌تری احتیاج دارد تا در شرایط ایده‌آل باقی بماند. هر فصلی مجموعه‌ای از عوامل محیطی خاص خودش را به همراه دارد؛ از سرما و بادهای شدید زمستانی گرفته تا آفتاب سوزان تابستان، همگی می‌توانند باعث ناراحتی پوست حساس شوند.

در این راهنما، نکات و روتین‌های ضروری مراقبت از پوست که به‌طور مجزا برای رفع نیاز پوست حساس در بهار، تابستان، پاییز و زمستان طراحی‌شده‌اند، بررسی کرده‌ایم:

فصل بهار

هوا در بهار شروع به گرم شدن می‌کند و از طرفی می‌تواند بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی هم باشد. در این فصل روی پاک‌سازی ملایم تمرکز کنید تا آلرژن‌هایی که در طول روز روی پوست انباشته می‌شوند، از بین بروند. از یک پاک‌کننده آب‌رسان و ملایم بهره ببرید و محصولاتی انتخاب کنید که شامل آلوئه‌ورا، بابونه و دیگر مواد تسکین‌دهنده باشند. همچنین در صورت افزایش شدت نور خورشید در بهار، مطمئن شوید که میزان SPF ضد آفتاب شما مناسب باشد تا به‌خوبی از پوست در مقابل اشعه UV محافظت کند.

فصل تابستان

تابستان اغلب با افزایش شدید گرما و رطوبت (بخصوص در مناطق شرجی) همراه است و ازاین‌رو احتمال تحریک پوست حساس را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ در این فصل، محصولات سبک، غیرکومدوژنیک و بر پایه آب را برای روتین پوست حساس خود انتخاب کنید. همچنین برای حفظ رطوبت پوست، یک مرطوب‌کننده ژلی که وزن سبکی دارد در نظر بگیرید تا در طول روز احساس سنگینی نداشته باشید. نوشیدن آب یکی از اقدامات مهم در تابستان است که می‌تواند رطوبت پوست را از داخل بدن تأمین کند. لازم به یادآوری نیست که مصرف ضد آفتاب در مواقعی که بیرون از منزل هستید، اقدامی الزامی در روتین پوست حساس برای فصل تابستان است.

فصل پاییز

در فصل پاییز هوا کمی خشک‌تر شده و این موضوع می‌تواند منجر به کم‌آبی پوست شود. در چنین شرایطی، روتین مراقبت از پوست حساس شما باید شامل مواد مرطوب‌کننده و نرم‌کننده غنی‌تر باشد تا آب‌رسانی عمیق به‌خوبی انجام شود. در پاییز از محصولات پوستی حاوی هیالورونیک اسید، گلیسیرین و روغن‌های گیاهی از قبیل جوجوبا یا آووکادو بهره ببرید. همچنین برای حفظ بهتر رطوبت پوست، از یک بخور سرد یا گرم در محل زندگی و کار خود کمک بگیرید. در این فصل از دوش آب داغ خودداری کنید؛ وگرنه چربی‌های ضروری از بین می‌روند و پوست شما خشک می‌شود.

فصل زمستان

بسته به محل زندگی شما، زمستان بادهای شدید، هوای بسیار سرد و رطوبت کم به همراه دارد که پوست‌های حساس را مستعد خشکی و پوسته‌پوسته شدن می‌کند. در روتین پوست حساس برای فصل زمستان، از پاک‌کننده‌های غنی‌تر و کرمی استفاده کنید و همچنین مطمئن شوید که مرطوب‌کننده شما حاوی موادی مانند شی باتر یا روغن نارگیل باشد. این روغن‌های طبیعی می‌توانند از پوست شما در مقابل سرمای شدید محافظت کنند. همانند پاییز، در زمستان هم می‌توانید از یک دستگاه بخور در منزل استفاده کنید تا از این طریق هم به بهبود رطوبت پوستتان کمک کنید.

جمع بندی

در حوزه مراقبت از پوست، پوست حساس نیاز به رژیم مراقبتی ویژه‌‌ای دارد تا افراد بتوانند با آسایش به زندگی روزمره خود بپردازند و از داشتن چهره‌ای شاداب و سلامت لذت ببرند. ایجاد یک روتین پوست حساس، تنها محدود به انتخاب چند محصول پوستی نیست؛ بلکه تأثیر سن، آب‌وهوا، عوامل محیطی و دیگر موارد نیز باید به‌خوبی در نظر گرفته شوند. همان‌طور که بررسی کردیم، هر فصل چالش‌های خودش را به همراه دارد و با تغییر شرایط محیطی و آب‌وهوایی، روتین مراقبت از پوست شما هم باید دستخوش تغییرات شود.

محصولات پوست حساس ویتالیر

شاه‌کلید مدیریت اصولی پوست حساس، در ثبات، سازگاری و ملایمت نهفته است. مراقبت از پوست نباید مساوی با به خطر انداختن آن باشد؛ اگر می‌بینید که افرادی با پوست معمولی یا چرب اقدامات دیگری انجام می‌دهند یا محصولات متفاوتی استفاده می‌کنند، نباید تأثیری بر روتین پوست حساس شما بگذارد.

استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و بدون عطر، آب‌رسانی با موادی مثل هیالورونیک اسید، و محافظت جدی در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش خورشید، اقدامات ثابت شما در تمام فصول سال هستند. در کنار این موارد، روتین مراقبت از پوست حساس را با تغییرات پیرامونتان سازگار کنید. در مجموعه باریژان، ما با ارائه مطالب مفید و عرضه محصولات متنوع، در کنار شما هستیم و تلاش می‌کنیم که کیفیت روتین پوست حساس شما را ارتقا دهیم.

سؤالات متداول
آیا لایه‌برداری برای پوست حساس خطرناک است؟
بله، اما درصورتی‌که با محصولات پوستی بسیار ملایم و به‌آرامی انجام شود، یک یا نهایتاً دو بار در هفته می‌توان از آن بهره برد. لایه‌برداری به جدا کردن سلول‌های مرده از سطح پوست و بهبود گردش سلولی کمک می‌کند. لایه‌بردارهای ملایم با ذرات نرم یا لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید، انتخاب‌های مناسبی برای پوست حساس هستند.
چگونه قرمزی و سوزش پوست حساسم را کاهش دهم؟
برای این منظور از محصولات حاوی ترکیبات ضدالتهابی نظیر آلوئه‌ورا، عصاره چای سبز یا بابونه کمک بگیرید. استفاده از کمپرس سرد هم می‌تواند به کاهش قرمزی پوست کمک کند. در چنین مواقعی برای جلوگیری از تشدید التهاب، از مصرف آب داغ برای شستشوی خود پرهیز کنید.
آیا امکان آرایش کردن پوست حساس وجود دارد؟
بله، شما می‌توانید چهره خود را آرایش کنید، اما باید محصولاتی تهیه کنید که به‌طور اختصاصی برای پوست‌های حساس طراحی‌شده‌اند. به دنبال محصولات آرایشی با ترکیبات معدنی باشید که اغلب بسیار ملایم‌تر هستند. بااین‌حال همیشه آرایش خود را قبل از خوابیدن پاک‌کنید تا از بسته شدن منافذ و سوزش پوست جلوگیری کنید.
اگر پوست من نسبت به یک محصول پوستی واکنش نشان داد، چه‌کاری باید انجام دهم؟
بلافاصله استفاده از آن محصول را قطع و باقی‌مانده آن را از روی پوست خود پاک‌کنید. در قدم بعدی از یک مرطوب‌کنندهِ تسکین‌دهنده استفاده کنید و مطمئن شوید که فاقد هرگونه عطر یا اسانس باشد. کرم هیدروکورتیزون که بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد هم به کاهش التهاب پوست شما کمک می‌کند. اگر واکنش پوست شما شدید بود و به‌سادگی رفع نشد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
آیا رژیم غذایی می‌تواند روی شرایط پوست حساس تأثیر بگذارد؟
بله، برخی غذاها و نوشیدنی‌ها باعث بروز واکنش‌های پوستی می‌شوند. غذاهای تند، غذاهای فراوری‌شده و نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین برخی از این مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر هستند. برای حفظ سلامت پوست حساس خود، یک رژیم متعادل و سرشار از ویتامین‌ و دیگر مواد مغذی داشته باشید و در کنار آن، نوشیدن فراوان آب را فراموش نکنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *