وبلاگ باریژان
0

روتین پوست چرب چیست؟ آیا فقط شستشوی پوست چرب کافی است؟

بازدید 628

در بین انواع مختلف پوست صورت، پوست چرب بیشترین نگرانی را برای افراد ایجاد می‌کند. پوست چرب، شما را با یک سری چالش‌های بزرگ و کوچک نظیر براقی بیش‌ازحد یا احتمال بالای بروز جوش و آکنه مواجه می‌کند. بعضی افراد بر این باورند که شستشوی پوست چرب یک راه‌حل قطعی برای جلوگیری از چرب شدن پوست صورت است؛ اما این موضوع واقعیت ندارد!

حالا ما چه خبر خوشحال‌کننده‌ای برایتان داریم؟ با استفاده از یک روتین پوست چرب و مصرف محصولات تخصصی مراقبت از این نوع پوست، تمام مشکلات به‌سادگی رفع می‌شوند و هرگز نگران آن‌ها نخواهید بود.

روتین مراقبت از پوست چرب برای جلوگیری از ترشح چربی اضافی بر روی پوست شما است. همه افرادی که چنین پوستی دارند، از صبح تا شب در یک نبرد همیشگی جهت کاهش براقی پوست صورت و اصطلاحاً کاهش سبوم تولیدشده هستند. شستشوی پوست چرب تنها یکی از راه‌های مبارزه با این مشکل است و به دلایل زیادی نمی‌توان بیش‌ازحد اینکار را انجام داد . در این مطلب قصد داریم تا یک رژیم کاربردی و اثربخش مراقبت از پوست چرب را با شما به اشتراک بگذاریم.

چربی پوست اغلب با عارضه‌هایی نظیر آکنه، لک و جوش‌های سرسیاه و سر سفید همراه است. شستشوی پوست جوش دار — فقط تا حدی از مشکلات این نوع پوست را برطرف می‌کند. در باریجان برای رسیدن به بهترین روال یا روتین پوست چرب، با چند متخصص مراقبت از پوست مشورت کرده‌ایم. درنهایت از این متخصصان پوست و زیبایی خواستیم تا نکات برتر خود را برای ایجاد یک روتین و رژیم روزانه پوست چرب با ما به اشتراک بگذارند. در ادامه ببینیم که علاوه بر شستشوی پوست چرب، چه عواملی به بهبود وضعیت این نوع پوست کمک می‌کنند.

چه عواملی موجب چربی پوست می‌شوند؟

عوامل چرب شدن پوست

قبل از آشنایی با راه‌های برطرف کردن چربی اضافی پوست، بهتر است ببینیم که چه عواملی باعث چربی پوست می‌شوند و در صورت امکان از آن‌ها دوری‌کنیم. متخصصان می‌گویند: پوست چرب به دلیل افزایش تولید سبوم توسط غدد چربی در منافذ پوست ما ایجاد می‌شود. این تولید سبوم توسط هورمون‌هایی نظیر تستسترون و هورمون‌های استرس تنظیم می‌شود.

در اینجا عوامل دیگری هم وجود دارند که باعث چربی پوست می‌شوند:

  • سن: چربی پوست بیشتر در افراد جوان شایع است. در این سنین به شستشوی پوست چرب و سایر شیوه‌های کنترل چربی نیاز دارید. با فزایش سن، پوست شما کلاژن و سایر پروتئین‌های ضروری را از دست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا پوست شما مانند گذشته، قادر به تولید چربی نباشد.
  • اقلیم: آب‌وهوای مرطوب ممکن است باعث افزایش تولید چربی پوست شود. به همین دلیل است که مردم خطه شمالی کشور اغلب پوست چرب‌تری نسبت به مردم سایر استان‌ها دارند. البته اگر شما در یک منطقه کاملاً خشک هم زندگی کنید، احتمالاً در ماه‌های گرم تابستان شاهد افزایش تولید چربی پوست خود می‌شوید.
  • ژنتیک: شما می‌توانید شستشوی پوست چرب و نیاز به پیروی از یک روتین همیشگی پوست برای کنترل چربی را به گردن پدر و مادرتان بیندازید! ژنتیک نقش مهمی در نوع پوست شما دارد. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما پوست چرب دارد، این احتمال زیاد است که شما هم پوست چربی داشته باشید.
  • آفتاب: اشعه آفتاب عامل اصلی افزایش ترشح چربی روی پوست است . اگر بطور ژنتیکی پوست چربی دارید یا در مناطق شمالی یا جنوبی کشور زندگی می کنید و از همه مهمتر در آستانه بلوغ قرار دارید ، آفتاب در کنار مواردی که ذکر کردیم ، عامل تشدید چرب تر شدن پوست شما خواهد بود .
  • روتین پوست چرب فعلی: این احتمال وجود دارد که چربی پوست شما ناشی از مصرف محصولات اشتباه مراقبت از پوست باشد! شستشو و لایه‌برداری بیش‌ازحد باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. این موضوع درنهایت منجر به تولید بیش‌ازحد چربی می‌شود. بنابراین حتی شستشوی پوست چرب و استفاده از محصولات مراقبتی پوست هم باید کاملاً اصولی باشد.

مهم‌ترین گام‌های روتین پوست چرب

هر نوع پوستی شرایط بخصوصی دارد و نمی‌توان یک روتین یکسان را برای پوست‌های مختلف تجویز کرد. گاهی پوست‌های چرب هم وابسته به میزان چربی یا مشکلاتی که دارند، به روتین متفاوتی نیاز پیدا می‌کنند. در ادامه با یک روتین منطقی و کاربردی برای بسیاری از پوست‌های چرب آشنا می‌شوید.

پاک‌سازی و شستشوی پوست چرب

یکی از مهم‌ترین گام‌های مراقبت از پوست به‌منظور حفظ سلامت و زیبایی آن، شستشوی اصولی و مداوم است. اگرچه این موضوع تنها به پوست‌های چرب محدود نمی‌شود، اما اهمیت آن برای این نوع پوست بسیار بالاست.

اگرچه بیشتر افراد باید صبح و شب صورتشان را بشویند، اما این موضوع برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار مهم است. پوست چرب باید هرروز صبح با استفاده از شوینده مناسب به‌طور کامل پاکسازی شود. تعداد دفعات شستشوی پوست چرب و شستشو پوست جوش دار می‌تواند بیشتر از دو بار در روز باشد.

شما ممکن است احساس کنید که پوستتان از شب قبل هنوز تمیز است و نیازی به شستشو ندارد؛ اما متخصصان می‌گویند که پوست شما در طول شب مشغول ریزش سلول‌های پوستی مرده و تولید چربی است. به همین دلیل شستشو با یک لایه‌بردار ملایم صبح بعد از بیدار شدن و عصر بعد از بازگشت به خانه و شب قبل از خواب  توصیه می‌شود.

استفاده از شوینده‌های حاوی سالیسیلیک اسید (Salicylic Acid) یک انتخاب مناسب برای شستشوی پوست چرب است. این ماده به پا‌کسازی پوست و حذف سلولهای مرده پوست صورت کمک می‌کند.

استفاده از تونر در روتین پوست چرب

هنگامی‌که پوست صورت شما تمیز و عاری از هرگونه مواد آرایشی، چربی و آلودگی است، از یک تونر لایه‌بردار استفاده کنید. بهتر است تونر شما حاوی ترکیبات تنظیم کننده pH باشد تا بالانس چربی و رطوبت پوست پس از شستشو برقرار گردد.

تونرهای تندوتیز که حاوی الکل هستند، باعث خشکی پوست می‌شوند. در کنار شستشوی پوست چرب، استفاده از تونر هم در روتین مراقبت از پوست چرب خود جای دهید.

توجه داشته باشید که تونرهای قوی و تندوتیز برای تمام افرادی که پوست چرب دارند مناسب نیست. برخی از افراد در زمان استفاده از این تونرها با گزگز یا خارش پوستی مواجه شده‌اند. این اتفاق از علائم تحریک پوستی است و به‌خودی‌خود می‌تواند موجب تولید سبوم و چربی بیشتر پوست شود.

تونرهای جدید را بر روی بخش کوچکی از صورت خود آزمایش کنید تا از سازگاری آن‌ها با پوستتان مطمئن شوید و از تحریک‌های احتمالی جلوگیری کنید. طیف وسیعی از تونرهای پوست چرب در باریژان در دسترس هستند.

پوست خود را درمان کنید

بعد از شستشوی پوست چرب و استفاده از تونر مناسب، حالا به یکی از مهم‌ترین مراحل روتین مراقبت از پوست چرب می‌رسیم! درمان. این مرحله به شرایط خاص پوست شما بستگی دارد و برای همه افراد یکسان نیست. اگر به‌طورکلی مستعد جوش و آکنه هستید،

در اینجا می‌خواهیم یک موضوع مهم را به شما یادآوری کنیم! شمایی که پوست چرب دارید، باید بدانید که واقعاً خوش‌شانس هستید و جایی برای نگرانی وجود ندارد. هرچه چربی بیشتری در پوست شما وجود داشته باشد، برای مدت بسیار طولانی‌تری از شر چین‌وچروک و خطوط آزاردهنده پوستی در امان هستید.

در کنار شستشوی پوست چرب و استفاده از تونر، این نوع محصولات می‌توانند نقش مهمی در بهبود وضعیت پوست چرب داشته باشند:

  • لوسیون BP (حاوی بنزوئیل پراکساید)
  • لوسیون گوگرد
  • سرم حاوی رتینول
  • کرم شب حاوی رتینول
  • تقویت‌کننده پوست حاوی رتینول

پوستتان را صبح و شب مرطوب کنید

شستشوی پوست چرب باعث افزایش رطوبت آن می‌شود؛ اما جذب این رطوبت تا حدی نیست که برای پوست شما کافی باشد. شستشو پوست جوش دار و چرب بیشتر به‌منظور کاهش چربی سطحی پوست است تا مرطوب کردن آن!

اگر پوست چرب دارید، استفاده از محصولات مرطوب‌کننده یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری از آن است. برخی افراد اعتقاددارند که پوست چرب نیازی به مرطوب کردن ندارد و عملاً نباید برای آن از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کرد؛ اما این موضوع کاملاً اشتباه و دور از واقعیت است.

انواع پوست بدن به مرطوب‌کننده نیاز دارند؛ اما اگر پوست شما چرب است، باید نوع مرطوب‌کننده‌ای که مصرف می‌کنید را با دقت بالایی انتخاب کنید. به دنبال مرطوب‌کننده‌ای با این ویژگی‌ها باشید:

  • بافت سبکی داشته باشد
  • فاقد چربی باشد
  • بر پایه آب تولیدشده باشد
  • عاری از مواد شیمیایی و اسانس‌های تند باشد
  • غیر کومدوژنیک باشد

توجه داشته باشید که هر مرطوب‌کننده‌ای که برای پوست چرب و مستعد آکنه تولیدشده، باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. بیشتر افرادی که پوست چرب دارند، علاوه بر شستشوی پوست چرب خود، از یک ژل مرطوب‌کننده حاوی نیاسین آمید (Niacin amide) هم استفاده می‌کنند. بهترین محصولات مرطوب‌کننده پوست چرب توسط فروشگاه باریژان عرضه می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها در روتین پوست چرب خود استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب مناسب

تفاوتی ندارد که چه نوع پوستی دارید، استفاده از یک ضد آفتاب با SPF بالاتر از 30 برای پوست شما ضروری است. مهم‌ترین دلیل اینکه افرادی با پوست چرب از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند، فرمولاسیون چسبنده و روغنی بسیاری از ضد آفتاب‌های موجود در بازار است. راه‌حل مناسب برای حل این مشکل، استفاده از ژل یا پودر ضد آفتاب است که خواص روغنی و چسبندگی ندارند.

دقیقاً مانند صابون و ژل‌های شستشوی پوست چرب و شستشو پوست جوش دار، ضد آفتاب‌هایی هم وجود دارند که مختص چنین پوست‌های فرموله شده‌اند. ضد آفتاب مخصوص پوست چرب باعث ایجاد ظاهری مات می‌شود و می‌تواند یک پایه ایدئال برای آرایش شما نیز باشد.

بهترین مواد برای روتین پوست چرب

زمانی که بخواهید محصولات مراقبتی پوست چرب را انتخاب و خریداری کنید، باید تصمیماتی درست و اصولی بگیرید. علاوه بر توجه به کیفیت و اعتبار برند تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست، باید به مواد اولیه موجود در این محصولات هم توجه داشته باشید. مهم‌ترین موادی که باید برای شستشوی پوست چرب، مرطوب‌کنندگی و درمان آن استفاده شوند، این موارد هستند:

سالیسیلیک اسید

این بتا هیدروکسی اسید معروف، باعث کاهش التهاب پوستی می‌شود و منافذ پوست را تا حد موردنیاز باز می‌کند. معمولاً سالیسیلیک اسید 2% بهترین انتخاب برای محصولات مراقبتی پوست چرب است. تنها درصورتی‌که پوست شما تحریک نشود، می‌توان از این ماده با غلظت بیشتری هم استفاده کرد. این ماده علاوه بر استفاده در شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های پوست چرب، در بسیاری از محصولات درمان موضعی لک، سرم‌ها و ژل‌ها نیز وجود دارد.

رتینول

رتینول نوعی رتینوئیل است که از ویتامین A مشتق شده است. این ماده گزینه‌ای ایدئال برای استفاده در محصولات پوستی مربوط به رفع خطوط ریز، بهبود بافت‌های ناهموار پوست، بهبود هایپرپیگمنتیشن و پیری پوست است. از طرفی متخصصان ثابت کرده‌اند که رتینول گزینه‌ای عالی برای کاهش چربی یا همان سبوم پوست است.

نیاسین آمید

نیاسین آمید نوعی ویتامین B3 است که می‌تواند به کنترل ترشحات چربی پوست کمک کند. طبق مطالعاتی که در سال 2017 انجام شد، این ماده می‌تواند نقش مهمی در کاهش التهاب و درمان جوش و آکنه داشته باشد. اگر شاهد استفاده از این ماده در محصولاتی بودید که مربوط به درمان، تقویت و شستشوی پوست چرب هستند، با اطمینان بیشتری آن را تهیه کنید.

سایر نکات مهم مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست چرب که در این مطلب به آن پرداخته شد، گزینه‌ای ایدئال برای شروع است؛ اما ممکن است برای خلاص شدن از شر چربی اضافی پوست به اقدامات بیشتری نیاز باشد. در ادامه با بعضی از این موارد آشنا شوید.

کاغذ جذب‌کننده چربی پوست

کاغذ بلاتینگ (Blotting Paper) یکی از محصولات کاربردی برای جذب چربی اضافی روی پوست است. در کنار شستشوی پوست چرب، این کاغذ هم گزینه‌ای عالی برای کاهش درخشندگی و کنترل چربی صورت در طول روز است. تنها کافیست که این کاغذ مخصوص را بر روی تمام نواحی صورت خود –بخصوص ناحیه T- فشار دهید تا چربی زائد را جذب کند.

پاک‌کننده آرایش

اگر از محصولات و لوازم‌آرایشی استفاده می‌کنید و از طرفی پوست چربی دارید، حتماً آرایشتان را با یک پاک‌کننده مخصوص پوست چرب پاک‌کنید. بعدازاینکه مواد آرایشی به‌طور کامل از بین رفتند، اقدام به شستشوی پوست چرب خود کنید. پاک‌کننده آرایش شما باید فاقد چربی باشد. این راهکار برای درمان جوش و حتی جلوگیری از ایجاد آن‌هم مفید است.

درمان‌های حرفه‌ای و تخصصی

اغلب نیازی به استفاده از درمان‌های حرفه‌ای برای بهبود چربی زائد پوست نیست و یک روتین پوست چرب مشکل را برطرف می‌کند. بااین‌وجود، در صورت لزوم می‌توانید از درمان‌های تخصصی نظیر لیزر آبی هم بهره ببرید.

شستشوی پوست چرب بعد از تعریق

متخصصان توصیه می‌کنند که بعد از هر بار عرق کردن، صورت خود را بشویید. اگر زمان کافی برای دوش گرفتن ندارید، حداقل پوست صورت را با آب و یک پاک‌کننده مناسب تمیز کنید. این کار کمک می‌کند تا از شر چربی، عرق و کثیفی روی پوستتان خلاص شوید. شستشو پوست جوش دار بعد از تعریق نیز بسیار مهم است و به درمان سریع‌تر پوست کمک می‌کند.

سخن نهایی باریژان با شما

اگر پوست چربی دارید، روتین پوست چرب را برای بهبود وضعیت آن به کار بگیرید. شستشوی پوست چرب و استفاده از محصولات مراقبتی نظیر مرطوب‌کننده، تونر و ضد آفتاب، حداقل تلاشی است که باید برای بهبود شرایط پوست خود انجام دهید. این روتین کمک می‌کند تا درخشش پوست شما کم شود و شاهد بروز جوش و آکنه نباشید.

صبح و شب (قبل خواب) مهم‌ترین زمان‌هایی هستند که باید از محصولات مراقبتی پوست چرب استفاده کنید. همواره از محصولات مراقبت از پوست باکیفیت استفاده کنید که علاوه بر فرمولاسیون مناسب، دارای مواد اولیه باکیفیتی باشند. با حفظ این روند، مطمئن باشید که زیبایی و سلامت پوست شما دوام بیشتری خواهند داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *