وبلاگ باریژان
0

کرم ضد آفتاب؛ بهترین کرم ضد آفتاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بازدید 477

کرم ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست صورت است. اگر به دنبال پوستی سالم و زیبا هستید، اجازه ندارید در استفاده از ضد آفتاب‌ها کوتاهی یا از محصولات بی‌کیفیت استفاده کنید. برای کنترل و حتی جلوگیری از بروز عارضه‌هایی نظیر آفتاب سوختگی، سرطان پوست یا بروز علائم پیری پوست، استفاده هرروزه از ضد آفتاب بهترین لطفی است که می‌توانید در حق پوست خود انجام دهید.

آلان که در فصل تابستان هستیم و ویروس Covid-19 خیلی ضعیف‌تر از اوایل شیوع خود شده است، بسیاری از ما چه برای کار و چه برای تفریح و مسافرت از خانه خارج می‌شویم. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش (UV) یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای پوست صورت و بدن است. استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از بهترین و اثربخش‌ترین راه‌های محافظت از پوست در برابر این اشعه خطرناک و مضر است.

بهترین کرم ضد آفتاب، کرمی است که بالاترین سطح محافظت از پوست را در برابر اشعه UV انجام دهد. بنابراین علاوه بر عدم وجود ترکیبات شیمیایی مضر، به اثربخشی ضد آفتاب هم در زمان خرید آن توجه داشته باشید. سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به سرطان پوست دچار می‌شوند که دلیل اصلی آن، عدم استفاده از ضد آفتاب یا استفاده از کرم‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد است! در ادامه اطلاعات کاملی در مورد کرم ضد آفتاب و بهترین محصولات موجود در بازار را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

چرا از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اشعه یا نوری که از آفتاب ساتع می‌شود، حاوی بخش‌های مختلفی است. مقداری از این نور قابل‌مشاهده و شامل رنگ‌هایی است که ما با چشم می‌بینیم. بخش‌هایی از نور خورشید نظیر تابش فرابنفش، توسط چشم‌های ما دیده نمی‌شوند. این اشعه از چند طریق به پوست ما آسیب می‌رساند که در ادامه به‌طور مختصر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • به ساختار پوست (کلاژن و الاستین) آسیب می‌رساند. این مورد موجب افزایش سرعت پیری پوست و ایجاد چین‌وچروک می‌شود.
  • به DNA سلول‌های پوست آسیب می‌رساند. این آسیب‌ها به‌مرورزمان انباشته‌شده و منجر به سرطان پوست می‌شوند.

باید تأکید کنیم که کرم ضد آفتاب تنها در نقش یک سقف در ساختمان پوست شما است؛ بنابراین این محصول تنها بخشی از روند محافظت از پوست شما را بر عهده دارد (البته بخشی بسیار مهم!).

سه نوع اشعه UV وجود دارد:

  • UVC که کاملاً توسط جو زمین جذب می‌شود و تهدیدی برای پوست به شمار نمی‌آید.
  • 95% از اشعه UV که به سطح زمین می‌رسد، اشعه UVA است که نقش بسزایی در پیری پوست دارد.
  • 5% دیگر متعلق به اشعه UVB است که از دلایل اصلی سرطان پوست به شمار می‌رود و حتی در پیری زودهنگام پوست هم تأثیرگذار است.

تمام این موارد باعث شده‌اند که استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب، بسیار مهم و حیاتی باشد. این کرم بخش قابل‌توجهی از آسیب‌های اشعه آفتاب را دفع می‌کند.

چه زمانی از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

شایعات گوناگونی در استفاده از ضد آفتاب وجود دارند که بعضی از آن‌ها حقیقت ندارند و فقط باعث گمراهی شما می‌شوند. یک‌بار برای همیشه، پاسخ این سؤال را از زبان متخصصان پوست و زیبایی مجموعه باریژان به شما می‌دهیم تا تمام ابهامات شما در این زمینه رفع شوند.

شدت تابش اشعه ماورای بنفش، با درجه حرارت هوا یا شدت تابش نور آفتاب یکسان نیست! در یک روز ابری یا بسیار سرد، ممکن است اشعه UV بسیار زیادی وجود داشته باشد. حواس ما قادر به احساس یا تشخیص این اشعه نیست؛ بنابراین ما باید هرروز شاخص اشعه UV را بررسی و بر اساس آن از پوستمان محافظت کنیم. اگر این کار برایتان مشکل است، همیشه (حتی در روزهای ابری و بارانی) از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

  • 60% از اشعه ماورای بنفش سرطان‌زا بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر به سطح زمین می‌رسند؛ بنابراین اگر در این ساعات بیرون از منزل یا فضای مسقف کاری هستید، با استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب از پوست خود محافظت کنید.
  • اگر جزو افرادی هستید که شاخص UV را به‌صورت روزانه بررسی می‌کنید، هر زمان که این شاخص برابر با 3 یا بیشتر از آن باشد، باید از پوست خود محافظت کنید.

ویژگی‌های بهترین کرم ضد آفتاب

امروزه کمپانی‌های متعددی اقدام به تولید کرم‌های ضد آفتاب می‌کنند. ویتالیر، آیسول و الوینا برخی از بهترین برندهای داخلی در این زمینه هستند. کرم‌های ضد آفتاب باکیفیت و استاندارد مزایای مشخصی برای پوست دارند که در ادامه به بررسی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

محافظت در برابر اشعه‌های UV

درعین‌حال که نور خورشید ویتامین D بدن ما را تأمین می‌کند، دلیلی وجود ندارد که سلامتی پوستمان را برای دریافت آن به خطر بیندازیم. همان‌طور که اشاره شد، کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند.

کاهش لک پوستی

قرار گرفتن در برابر اشعه UV، باعث ایجاد لک‌های خورشیدی می‌شود. این لک‌ها ظاهر فرد را پیرتر از سن واقعی او نشان می‌دهند. لکه‌های خورشیدی به دلیل هایپرپیگمنتیشن پوست ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها معمولاً نواحی خاصی از پوست را مورد هدف قرار می‌دهند و موجب چندرنگی پوست می‌شوند.

محافظت از پوست در مقابل آفتاب سوختگی

بهترین کرم ضد آفتاب، کرمی است که از سوختگی‌های دردناک پوست براثر قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید جلوگیری کند. اگر به‌طور مداوم از ضد آفتاب دور چشم، صورت یا بدن استفاده نکنید، شاهد آفتاب سوختگی و دیگر عارضه‌های پوستی خواهید بود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

همان‌طور که بارها در این مطلب به آن اشاره شد، یکی از بهترین و مفیدترین راه‌های کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست، استفاده از ضد آفتاب باکیفیت است. مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 را توصیه می‌کند.

جلوگیری از پارگی رگ‌های خونی

اشعه ماورای بنفش می‌تواند به دیواره رگ‌های خونی پوست آسیب برساند و باعث نازک‌تر شدن آن‌ها شود. نازک شدن رگ‌های خونی باعث ایجاد کبودی یا خون‌ریزی زیرپوستی می‌شود. بهترین کرم ضد آفتاب باید قابلیت محافظت از این رگ‌ها را داشته باشد.

کاهش علائم پیری پوست

ضد آفتاب بهترین دوست برای پوست است که علاوه بر جلوگیری از تغییر رنگ پوست، علائم پیری را هم کاهش می‌دهد. زمانی که بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، کلاژن و بافت‌های همبند پوست شما آسیب می‌بینند. این موضوع باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست شده و به چین‌وچروک پوستی می‌انجامد.

کرم ضد آفتاب چگونه کار می‌کند؟

در بازار محصولات مراقبت از پوست با انواع کرم ضد آفتاب روبه‌رو هستیم. اغلب این محصولات شامل ضد آفتاب دور چشم و ضد آفتاب عمومی پوست صورت هستند. درمجموع، عملکرد این کرم‌ها شبیه به هم است و تنها تفاوت‌هایی جزئی دارند. به این موضوع هم توجه داشته باشید که ما در مورد محصولات باکیفیت و استاندارد صحبت می‌کنیم؛ نه محصولات تقلبی، غیراستاندارد و بی‌کیفیت!

کرم ضد آفتاب حاوی فیلترهایی است که با جذب یا بازتاب بخشی از اشعه ماورای بنفش آفتاب کار می‌کنند. دو نوع ضد آفتاب وجود دارد:

  1. شیمیایی
  2. معدنی

ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه UV و تبدیل آن به گرما، از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند. این در حالی است که کرم ضد آفتاب با فیلترهای معدنی، اشعه UV را از سطح پوست منعکس می‌کند. هردوی این فیلترها در کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌شوند و به‌خوبی از سلامت و پوست شما محافظت می‌کنند.

باریژان برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، کرم‌های ضد آفتاب با فیلتر معدنی را توصیه می‌کند؛ به این دلیل که این کرم‌ها یک سپر فیزیکی بین پوست و اشعه آفتاب ایجاد می‌کنند که برای محافظت از پوست‌های حساس ایدئال است.

SPF در کرم ضد آفتاب چیست؟

تفاوتی ندارد که از ضد آفتاب دور چشم یا مدل‌های عمومی پوست صورت استفاده کنید؛ به‌هرحال عبارت SPF را روی بسته‌بندی کرم می‌بینید که بعدازآن یک عدد هم آمده است. سؤال اینجاست که SPF چیست و چه مقدار از آن برای محافظت از پوست ما کافی است؟

SPF مخفف عبارت Sun Protection Factor به معنی فاکتور محافظتی در برابر آفتاب است. این فاکتور را به‌عنوان مضربی از مدت‌زمان سوختن پوست توسط آفتاب توصیف می‌کنند. درواقع بخشی از پوست را به کرم ضد آفتاب آغشته می‌کنند و منتظر می‌مانند تا اولین و کوچک‌ترین علائم آفتاب سوختگی ظاهر شود. حالا همین پوست را بدون استفاده از ضد آفتاب در برابر آفتاب قرار می‌دهند و مدت‌زمان ایجاد اولین آفتاب سوختگی را ثبت می‌کنند. از تقسیم این دو زمان، SPF محاسبه می‌شود. برای مثال اگر پوست معمولی 10 دقیقه و پوست محافظت‌شده 150 دقیقه در برابر آفتاب مقاومت کنند، این ضد آفتاب دارای SPF 15 است.
توجه داشته باشید که SPF30، دو برابر قوی‌تر از SPF15 نیست!

محافظت در برابر UV میزان SPF
93% SPF 15
97% SPF 30
98% SPF 50

توجه داشته باشید که ما اغلب از مقدار مناسب کرم ضد آفتاب بر روی پوستمان استفاده نمی‌کنیم؛ بنابراین بهتر است از کرم‌هایی با قوی‌ترین SPF ممکن بهره ببریم.

مشکل دیگر SPF این است که به‌طورکلی معیاری برای محافظت از پوست در برابر UVB به شما می‌آید؛ نه UVA. فراموش نکنید که 95% از اشعه خطرناک آفتاب که ما در معرض آن قرار داریم را UVA تشکیل می‌دهد.

چگونه کرم ضد آفتاب بزنیم؟

حتی بهترین کرم ضد آفتاب هم تنها بخشی از فرآیند محافظت در برابر اشعه UV است. ما باید از انواع کلاه‌های لبه‌دار پهن و عینک آفتابی هم برای محافظت از پوستمان در برابر اشعه ماورای بنفش استفاده کنیم. حالا به اینجا می‌رسیم که شیوه درست و اصولی استفاده از ضد آفتاب چگونه است؟

زمانی که در معرض نور آفتاب با شاخص UV بیشتر از 3 هستید، باید هر دو ساعت یک‌بار از کرم ضد آفتاب استفاده کنید یا اصطلاحاً کرم را تمدید کنید.
رابطه خطی و مستقیمی بین مقدار استفاده‌شده از ضد آفتاب و سطح محافظت SPF وجود ندارد! به این معنی که اگر نصف مقدار لازم از ضد آفتاب استفاده کنید، سطح محافظت پوست شما در براب اشعه UV به 3/1 کاهش می‌یابد (نه به 2/1). به‌عنوان مثال، اگر شما ضد آفتاب SPF 15 را نصف مقدار استاندارد استفاده کنید، مثل این است که از ضد آفتاب SPF 5 استفاده کرده باشید که به مراتب توانایی محافظت کمتری دارد. این موضوع یکی از دلایل اصلی توصیه پزشکان و متخصصان پوست به استفاده از SPF +50 است.

ساده‌ترین قانون «قانون قاشق چای‌خوری است»! با این روش می‌توانید مقدار تقریبی استفاده از کرم ضد آفتاب را به‌صورت چشمی (بصری) مشخص کنید. بر اساس این قانون:

  • نصف قاشق چای‌خوری از ضد آفتاب برای صورت
  • نصف قاشق چای‌خوری از ضد آفتاب برای گردن
  • یک قاشق چای‌خوری از ضد آفتاب برای جلوی بدن
  • یک قاشق چای‌خوری از ضد آفتاب برای پشت بدن
  • نصف قاشق چای‌خوری از ضد آفتاب برای هر بازو

اگر قد شما بلندتر از 180 سانتی‌متر است یا اضافه‌وزن دارید، پوست شما حدود 30% تا 50% بیشتر از این مقدار به کرم ضد آفتاب احتیاج دارد.
به‌طورمعمول بین 15 تا 30 دقیقه زمان لازم است که ضد آفتاب جذب پوست شما شود. حتی بهترین کرم ضد آفتاب موجود در بازار هم به 10 دقیقه زمان برای جذب کامل نیاز دارد. توصیه می‌شود که 15 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از ضد آفتاب استفاده کنید.

معرفی تعدادی از بهترین کرم‌های ضد آفتاب

زمانی که قصد خرید اینترنتی ضد آفتاب را داشته باشید، با برندهای بسیار زیادی روبه‌رو هستید. در انتهای این مطلب برای اینکه خرید کرم ضد آفتاب با بهترین کیفیت و قیمت را تجربه کنید، تعدادی از محصولات باکیفیت بازار را به شما معرفی می‌کنیم. تمام این محصولات توسط متخصصان پوست و زیبایی مهر تأیید خورده‌اند و اثربخشی قابل‌قبولی دارند.

کرم ضد آفتاب سنسی ویت ویتالیر

این محصول با بهترین مواد اولیه و فرمولاسیون اثربخش خود برای پوست‌های حساس فرموله شده است. این ضد آفتاب حاوی انواع مواد مغذی و مراقبتی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست حساس شما است.

کرم ضد آفتاب اکتی ویت ویتالیر

این کرم ضمن بهره‌مندی از فرمولاسیون اثربخش و مواد اولیه مرغوب، برای پوست‌های چرب و مختلط تولیدشده است. این ضد آفتاب بافت سبکی دارد و فاقد چربی است.

کرم ضد آفتاب وایت ویت ویتالیر

یکی دیگر از ضد آفتاب‌های برند ویتالیر است که علاوه بر محافظت از پوست در مقابل نور خورشید، باعث شفافیت و روشنی پوست هم می‌شود. این ضد آفتاب دارای فرمولاسیون تقویت‌کننده پوست و فاقد هرگونه مواد حساسیت‌زا است.

کرم‌های ضد آفتاب رنگی ویتالیر

اگر بخواهید عیوب سطحی پوستتان را با بهترین کرم ضد آفتاب رنگی بپوشانید، انواع ضد آفتاب رنگی ویتالیر گزینه‌های ایدئالی هستند. نچرال بژ، کارامل بژ و لایت بژ سه رنگی هستند که می‌توانید بر اساس سلیقه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید.

ضد آفتاب دور چشم بی‌رنگ آیسول

پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است. به همین دلیل باید از ضد آفتاب مخصوص برای این ناحیه استفاده شود. برند آیسول یکی از محصولات باکیفیت در این زمینه را تولید و با قیمتی مناسب عرضه کرده است.

ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول

اگر طرفدار استفاده از انواع کرم ضد آفتاب رنگی هستید، این ضد آفتاب گزینه ایدئالی برای ناحیه دور چشم شما است. فرمولاسیون سبک و مغذی این محصول، گزینه‌ای ایدئال برای پوست حساس دور چشم است.

کرم ضد آفتاب مینرال کودک الوینا

مانند پوست بزرگ‌سالان، پوست کودکان هم به مراقبت در برابر اشعه ماورای بنفش نیاز دارد تا از شر آفتاب سوختگی و سایر عارضه‌های پوستی در امان باشد. کمپانی الوینا، بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست کودکان را تولید کرده است که می‌توانید از آن برای پوست فرزندان خود بهره ببرید.
این کرم‌های ضد آفتاب پیشنهاد متخصصان باریژان به شما هستند که اثربخشی و کیفیت آن‌ها با آزمایش‌های گوناگون به اثبات رسیده است. ده‌ها برند و صدها مدل کرم ضد آفتاب دیگر نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید بعد از مشورت با افراد متخصص، از آن‌ها استفاده کنید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *