وبلاگ باریژان
1

راهنمای جامع مراقبت از مژه؛ بهترین روتین، نکات و روش ها

مراقبت از مژه
بازدید 70

از ابروهای مرتب و موهای بدون وِز گرفته تا ناخن‌های آراسته و چهره‌ای سالم و درخشان، نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارند تا مطابق با روتین زیبایی امروزی شکل بگیرند. بااین‌حال در کنار تمام تلاش‌هایی که برای ذره‌ذره پوست، مو، بدن و ناخن‌هایتان انجام می‌دهید، بخش مهم دیگری هم در این رژیم سلامت و زیبایی وجود دارد: نحوه مراقبت از مژه. تفاوتی ندارد که مژه‌های شما کاملاً طبیعی باشند یا از متدهایی مانند اکستنشن، لیفت مژه، ریمل یا کاشت مژه بهره ببرید؛ به‌هرحال سلامت مژه‌های شما بسیار حائز اهمیت هستند و باید از بهترین روش های مراقبت از مژه برای حفظ یا بهبود زیبایی و سلامت آن‌ها کمک بگیرید.

بسیاری از افراد بخصوص خانم‌ها از حجم کم یا کوتاهی مژه‌هایشان شاکی و به دنبال روش‌های رفع این مسائل هستند. این افراد باید بدانند که مژه‌ها تنها زمانی به بالاترین پتانسیل ضخامت و بلندی خود می‌رسند که اصول و شیوه‌های مراقبت از مژه به‌درستی و به‌طور منظم انجام شوند. البته این شیوه‌ها بسیار گسترده هستند و این‌گونه نیست که فقط با پاک کردن ریمل خود در پایان روز، به نتایج و دستاوردهای چشم‌گیری برسید.

در این مقاله قصد داریم که پس از معرفی مفهوم مراقبت از مژه، به بررسی روش‌ها، روتین مراقبتی، نکات و ترفندهایی بپردازیم که به شما برای رفع مشکلات رایج مژه‌ها کمک می‌کنند. تمام مطالبی که در ادامه مطالعه می‌کنید، از لینک‌های معتبر و از زبان برجسته‌ترین متخصصان پوست و مو روایت‌شده‌اند.تا پایان مقاله با ما همراه باشید!

مراقبت از مژه به چه معناست؟

مراقبت از مژه به شیوه‌ها و روتین‌هایی اطلاق می‌شود که افراد برای حفظ سلامت، زیبایی و بهبود مژه‌هایشان دنبال می‌کنند. این مراقبت شامل اتخاذ عادات مختلف، استفاده از محصولات بخصوص و توجه به برخی رفتارها برای اطمینان از حجم بالا، استحکام مناسب و جذابیت مژه‌ها است. جنبه‌های متداول نحوه مراقبت از مژه شامل پاک‌سازی، پرهیز از عادت‌های مضر، مصرف محصولات مناسب و رسیدگی سریع به مشکلات خاص، مانند شکستگی یا نازک شدن مژه هستند. با رعایت این موارد، مژه‌هایتان بدون هیچ مشکلی برای سالیان طولانی به افزایش زیبایی چهره شما کمک می‌کنند.

دقیقاً مانند موهای سر، مژه‌های شما هم مستعد آسیب‌دیدگی هستند. بااین‌حال رویش مجدد مژه‌ها هر سه ماه یک‌بار اتفاق می‌افتد که این ویژگی باعث تمایز آن‌ها از موهای سر شده است. جاشوا بیلر (Joshua Beeler)، متخصص ابرو و مژه در این رابطه می‌گوید: «این فرآیند به‌یک‌باره اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین این‌طور نیست که همه مژه‌های شما یک‌روزه از بین بروند». مواردی نظیر پاک کردن غیراصولی و خشن آرایش، استفاده نادرست از اکستنشن و عادات مضر مثل کشیدن مژه، باعث می‌شوند که برای حفظ کیفیت و سلامت مژه‌هایتان به مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشید.

اهمیت مراقبت از مژه

در کنار به ارمغان آوردن زیبایی برای صورت، مژه‌ها نقش مهمی در مراقبت از چشم‌ها دارند و از این منظر هم باید به سلامت آن‌ها اهمیت داد. مطالعات نشان داده‌اند که طول مژه‌های شما، نقش محافظتی در کاهش تعداد ذرات واردشده به چشم دارد. به‌طور دقیق، طول بهینه مژه‌ها برابر با یک‌سوم پهنای چشم است؛ اگر کوتاه‌تر یا بلندتر از این باشد، باعث افزایش جریان هوا در ناحیه اطراف چشم‌ها شده و منجر به تماس گردو‌غبار و آلودگی‌های بیشتر با چشم‌ها می‌شود.

ترفندهای مراقبت از مژه

از طرفی نمی‌توان نقش انکارناپذیر مژه در افزایش چشم‌گیر زیبایی صورت را نادیده گرفت. مژه‌ها به‌عنوان یک قاب طبیعی برای چشم عمل می‌کنند تا چشم‌های شما جذاب‌تر و بزرگ‌تر دیده شوند. برجسته شدن رنگ چشم، ظاهری جوان و شاداب، حفظ تقارن صورت و افزایش اعتمادبه‌نفس ازجمله دلایل اهمیت مراقبت از مژه در مبحث زیبایی چهره هستند.

گفتنی است که مژه‌ها پایه‌ای برای آرایش چشم به شمار می‌آیند و پذیرای محصولاتی نظیر ریمل و خط چشم هستند. این مواد آرایشی بر روی مژه‌های حجیم و بلند نمای بسیار بهتری دارند و زیبایی کلی چهره را بهبود می‌بخشند. در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف، مژه‌های بلند و شهوت‌انگیز به‌عنوان نماد زیبایی در نظر گرفته‌شده‌اند. بنابراین اهمیت توجه به روش های مراقبت از مژه، به دو بخش زیبایی چهره و کمک به سلامت چشم‌ها خلاصه می‌شود.

مهم ترین دلایل آسیب دیدگی مژه ها

پیش از اینکه وارد بخش مهم روتین و راه های مراقبت از مژه شویم، ابتدا توجه شما را به سؤال مهمی معطوف می‌کنیم: چه عواملی باعث آسیب رسیدن به مژه‌ها می‌شوند؟ پاسخ این سؤال به شما کمک می‌کند تا مشکل مژه‌هایتان را به‌صورت اصولی متوجه شوید، اشتباهات خود را در آینده تکرار نکنید، و درنهایت بهترین روتین و محصولات مراقبتی را برای بهبود شرایط مژه‌های خود انتخاب کنید. برخی از مهم‌ترین عواملی که به مژه‌ها آسیب می‌رسانند، در اینجا آورده شده‌اند:

ضربه زدن به مژه

مالش شدید یا کشیدن مژه‌ها از رایج‌ترین ضربه‌هایی هستند که به مژه وارد می‌شوند و از مقصران معمول آسیب رساندن به آن هستند. برای مثال فرآیند پاک کردن ریمل‌های ضد آب بسیار سخت و همراه با مالش و کشیدگی زیاد است. توصیه می‌کنیم این نوع ریمل ها را به روزهای بارانی اختصاص دهید و به‌طورکلی از ریمل‌هایی استفاده کنید که راحت پاک می‌شوند.

پاک کردن غیراصولی آرایش

محصولاتی مانند پارچه‌های میکروفیبر و دستمال‌های یک‌بارمصرف به اصطکاک و سایش زیاد برای پاک کردن آرایش مژه و چشم‌ها نیاز دارند. ازآنجایی‌که مژه‌ها بسیار ظریف هستند، این فرآیند برای پاک کردن آرایش، کمی خشن است. هنگام پاک کردن آرایش مژه‌ها، با آن‌ها بسیار ملایم برخورد کنید و همچنین مصرف محصولات مراقبت از مژه خشن مانند تونرهای سنگین را از این پروسه کنار بگذارید.

اکستنشن مژه

اکستنشن مژه یکی دیگر از دلایل آسیب رسیدن به مژه‌هاست. برای جلوگیری از این آسیب، شما باید به یک تکنسین باتجربه و آموزش‌دیده مراجعه کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به مژه‌های طبیعی‌تان وارد نمی‌شود. اکستنشن مژه‌ها باید هر بار روی یک مژه طبیعی قرار بگیرند؛ اگر مژه‌ها به‌درستی جداسازی نشوند (مثلاً دو مژه طبیعی برای هر اکستنشن)، احتمال بروز آسیب به‌شدت بالا می‌رود. هرگز برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به یک تکنسین غیرحرفه‌ای اعتماد نکنید؛ زیرا ارزش آن را ندارد که به‌مرورزمان به مژه‌هایتان آسیب جدی وارد کنید.

اگر قصد ایجاد یک روتین حرفه‌ای برای مراقبت از مژه‌هایتان را دارید، ابتدا باید با دلایل ایجاد مشکلات و ناراحتی‌ها در این ناحیه آشنا شوید. یکی از اولین اقدامات شما برای بهبود شرایط مژه‌ها، حذف عاملی است که باعث بروز مشکل شده. انجام اکستنشن مژه توسط افراد غیرحرفه‌ای، استرس بالا، پاک نکردن آرایش و اختلالات رفتاری ازجمله دلایل اصلی آسیب‌دیدگی مژه‌ها هستند.

استرس بالا

دکتر آنی گونزالس (Dr. Annie Gonzalez) متخصص پوست می‌گوید: «استرس می‌تواند منجر به افزایش ریزش موی سر شود و همچنین تأثیر مشابهی روی مژه‌های شما داشته باشد. استرس، فولیکول‌های مو را وارد فاز تلوژن یا فاز خفته می‌کند که باعث ریزش مو می‌شود». خوشبختانه با از بین بردن عوامل استرس‌زا، رشد مژه‌ها از سر گرفته می‌شوند. بنابراین به سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی خود که بر تمام جنبه‌های سلامتی تأثیر می‌گذارند، اهمیت بدهید.

وجود ریمل روی مژه ها در طول شب

خوابیدن با مژه‌های ریملی از چند جهت به مژه‌های شما آسیب می‌رساند. دکتر دیون فیلیپس (Dionne Phillips) متخصص مژه مشهور و بنیان‌گذار D’Lashes توضیح می‌دهد که: «ریمل باعث گرفتگی ساقه مو شده و از این طریق باعث ریزش مژه‌ها می‌شود. ساقه مژه همواره باید تمیز و سرشار از مواد مغذی باشد تا از خشک شدن یا گرفتگی آن با سبوم بیش‌ازحد جلوگیری شود». از طرفی خوابیدن با ریمل، احتمال ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد و علاوه بر مژه، سلامت چشم را هم به خطر می‌اندازد.

اختلال تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا (Trichotillomania) که معمولاً با نام تریک (Trich) شناخته می‌شود، یک اختلال سلامت روان، شامل تمایلات مکرر و غیرقابل مقاومت برای کندن مو در نواحی مختلف بدن است. افرادی که چنین مشکلی دارند، با کشیدن و کندن مژه‌ها به آن‌ها آسیب می‌رسانند. درمان این اختلال که اغلب با استرس عاطفی یا روانی مرتبط است، به دریافت کمک حرفه‌ای از یک متخصص سلامت روان نیاز دارد.

روتین مراقبت از مژه با هدف حفظ یا بهبود سلامت و زیبایی

در قلمرو زیبایی و مراقبت از خود، چشم‌ها یک مرکز ثقل هستند و مژه‌ها نقشی محوری در افزایش جذابیت آن‌ها ایفا می‌کنند.چه به دنبال زیبایی و چه در پی سلامت مژه‌های خود باشید، یک روتین مراقبت از مژه برایتان ضروری است. درواقع این روتین نقش گذرنامه شما برای ورود به سرزمین مژه‌های پرپشت، بلند و چشم‌نواز را ایفا می‌کند. روتین مراقبتی مژه شامل استفاده منظم از برخی محصولات و انجام یک سری اقدامات روزانه است تا درنهایت مژه‌هایی سالم و زیبا نصیبتان شود.

پاک کردن آرایش

مانند سایر بخش‌های صورت، آرایش مژه‌ها هم باید پیش از رفتن به رختخواب تمیز شوند تا سلامت کلی آن‌ها به خطر نیفتد. ریمل و خط چشم، از رایج‌ترین محصولات آرایشی مژه و اطراف آن هستند که خانم‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که بیشتر محصولات آرایشی باکیفیت به‌صورت ضدآب تولید می‌شوند، شستشوی معمولی با آب منجر به پاک شدن آن‌ها نمی‌شود. برای پاک کردن ناخالصی‌ها و مواد آرایشی روی مژه‌ها به یک پاک‌کننده مخصوص آرایش پلک و مژه نیاز دارید که فرمولاسیون ملایمی داشته باشد. 

ازآنجایی‌که پوست اطراف چشم بسیار ظریف است، به دنبال پاک‌کننده‌ای باشید که فاقد چربی و کاملاً سبک باشد تا موجب تحریک این ناحیه نشود. محلول پاک کننده آرایش بلفامد، محصولی تخصصی برای پاک کردن آرایش چشم‌ها و صورت است. این محصول، دارای ترکیباتی برای تقویت مژه‌ها و فاقد الکل، پارابن، رنگ و مواد حساسیت زا است.

 محلول پاک کننده آرایش بلفامد

شایان‌ذکر است که این پاک‌کننده نیازی به آب‌کشی ندارد و بنابراین امکان استفاده آسان از آن در هر موقعیتی وجود دارد. این محصول توسط پزشکان متخصص چشم تأییدشده و استفاده روزانه از آن هیچ محدودیتی ندارد.

شامپو کردن مژه

وقتی‌که تمام آرایش روی چشم‌ها پاک شدند، قدم بعدی شامپو کردن مژه‌ها است. اگر قبلاً هرگز مژه‌هایتان را شامپو نکرده باشید، شاید این مرحله کمی خنده‌دار به نظر برسد، اما تفاوت بسزایی در ظاهر و حس سلامتی مژه‌ها ایجاد می‌کند. بخصوص افرادی که اکستنشن مژه دارند، نباید این مرحله مهم از روتین مراقبت از مژه را نادیده بگیرند. این دسته از افراد می‌توانند از فوم پاک کننده پلک و مژه اکستنشن بلفامد استفاده کنند. در تولید این محصول تخصصی از بلفامد، از شوینده‌های فاقد چربی استفاده‌شده است؛ افرادی که کاشت مژه و اکستنشن انجام داده اند، بتوانند به راحتی و بدون نگرانی از آن استفاده کنند.

فوم پاک کننده پلک و مژه اکستنشن بلفامد

معمولاً اگر به آرایش غلیظ تمایل دارید، ژل پاک‌کننده و اگر از طرفداران آرایش سبک هستید، فوم پاک‌کننده برایتان مناسب است. به دنبال شامپوهایی باشید که حاوی موادی مانند هیالورونیک اسید و اسیدهای آمینه هستند تا علاوه بر تمیز کردن کامل مژه‌ها، به تقویت و بهبود آب‌رسانی آن‌ها هم کمک کنند. پس از شامپو کردن مژه‌ها با هدف تمیز کردن ریشه‌ها، یک برس مانند برس ریمل را به‌آرامی روی آن‌ها بکشید تا تمام آلودگی‌ها از بین بروند.

مرطوب کردن مژه

بیشتر شما با حفظ رطوبت بدن و حتی اهمیت آب‌رسانی به پوست آشنا هستید، اما آیا به مرطوب کردن مژه‌هایتان هم اهمیت می‌دهید یا اینکه اصلاً چیزی در مورد این موضوع می‌دانید؟ درواقع رطوبت‌رسانی یکی از مهم‌ترین اقدامات و روش های مراقبت از مژه است که به جلوگیری از شکستن و رشد سریع‌تر آن کمک می‌کند. محصولات متنوعی برای آب‌رسانی به مژه‌ها در دسترس هستند که شما می‌توانید بعد از مرحله پاک‌سازی از آن‌ها بهره ببرید.

علاوه بر مرطوب کننده‌های مژه که توسط کمپانی‌های معتبر تولید می‌شوند، برخی مواد طبیعی نظیر وازلین، روغن بادام شیرین و روغن کرچک نیز خواص مرطوب‌کنندگی قابل‌توجهی دارند. برای استفاده از هرکدام از این محصولات، کمی از آن را روی یک برس قدیمی ریمل یا سواپ پنبه‌ای ریخته و به‌آرامی به مژه‌های خود بزنید. مطمئن شوید که برس شما کاملاً تمیز و فاقد هرگونه آلودگی یا ناخالصی باشد.

معمولاً یک روتین اولیه مراقبت از مژه، تمام آن چیزی است که به‌منظور داشتن مژه‌هایی زیبا و سالم برای سالیان طولانی احتیاج دارید. پاک کردن آرایش پیش از خوابیدن، شستشوی اصولی، مصرف مرطوب‌کننده و برس زدن مژه‌ها برخی از مهم‌ترین اقدامات یک روتین مراقبتی هستند. با انجام این مراحل، زیبایی و سلامت مژه‌های شما تضمین می‌شوند.

نرم کردن مژه

دیگر قدم مهم در روتین و نحوه مراقبت از مژه که معمولاً قبل از رفتن به رختخواب انجام می‌شود، مصرف یک نرم‌کننده است. موادی که در نرم‌کننده‌های طبیعی یا شرکتی وجود دارند، برای ارتقای سلامت کلی و رشد بهتر مژه‌ها مفید هستند. از طرفی با توجه به مواد موجود در نرم‌کننده، انتظار می‌رود که استحکام و انعطاف‌پذیری مژه‌های شما افزایش یابد. درنهایت اگر در منطقه‌ای با وضعیت جوی نامساعد زندگی می‌کنید، نرم‌کننده مژه یک سد محافظتی در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت ایجاد می‌کند که برای حفظ سلامت مژه‌ها مفید است.

برای نرم کردن مژه خود از روغن نارگیل، روغن‌زیتون، روغن کرچک یا محصولات نرم‌کننده مژه بهره ببرید. درصورتی‌که مرطوب‌کننده و نرم‌کننده شما یکسان باشند، عملاً یک گام از روتین مراقبت از مژه شما کم می‌شود. از طرفی اگر برای رطوبت‌رسانی از روغن نارگیل و برای نرم‌کنندگی از روغن‌زیتون استفاده می‌کنید، ایرادی ندارد که آن‌ها را باهم مخلوط کرده و در یک مرحله به مژه‌هایتان بمالید. برای مصرف نرم‌کننده از یک اپلیکاتور کاملاً تمیز، نظیر سواپ پنبه‌ای یا برس ریمل یک‌بارمصرف استفاده کنید.

برس زدن مژه‌ها

براشینگ یا برس زدن از دیگر روش های مراقبت از مژه است که انجام روزانه آن، تفاوت محسوسی ایجاد می‌کند. استفاده از یک اپلیکاتور ریمل یک‌بارمصرف یا یک برس نرم مخصوص شانه زدن مژه‌ها، گامی ساده و درعین‌حال مؤثر در حفظ سلامت آن‌هاست. برس زدن به جداسازی مژه‌ها از هم کمک کرده و مانع از چسبیدن یا تجمع آن‌ها می‌شود. این اقدام شما علاوه بر فواید سلامتی، به مژه‌ها ظاهری زیباتر و پرپشت‌تر می‌دهد.

زمانی که مژه‌هایتان را برس می‌زنید، روغن‌های طبیعی (سبوم) به‌طور یکنواخت از فولیکول مو در طول مژه‌ها توزیع می‌شوند. این فرآیند به مرطوب نگه‌داشتن و بهبود انعطاف‌پذیری مژه‌ها کمک می‌کند. افرادی که از اکستنشن مژه استفاده می‌کنند نیز حتماً باید روزانه مژه‌هایشان را برس بزنند تا از گره خوردن آن‌ها جلوگیری کرده و به ایجاد ظاهری آراسته‌تر کمک کنند. برس اسپولی یا برس ریمل یک‌بارمصرف از بهترین ابزار برای براشینگ مژه‌ها هستند که در بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم‌آرایشی به فروش می‌رسند.

کوتاه کردن مژه‌ها

ازآنجایی‌که بیشتر مردم به دنبال مژه‌هایی بلند هستند، شاید کوتاه کردن آن‌ها کمی غیرمنطقی و مضحک به نظر برسد! اما درواقع می‌تواند به داشتن مژه‌هایی زیباتر و سالم‌تر کمک کند. درست شبیه به موهای سر، مژه‌ها هم می‌توانند با مشکل دوشاخه شدن نوک مو مواجه شوند. کوتاه کردن منظم به جلوگیری و رفع این مشکل کمک کرده و همچنین مانع از شکستگی مژه‌ها می‌شود. اصلاح منظم مژه‌ها به تقویت فولیکول مو کمک کرده و به‌طور بالقوه باعث رشد سالم‌تر مژه‌ها می‌شود.

برای کوتاه کردن مژه‌ها از قیچی‌های کوچک و تیز استفاده کنید که برای افزایش دقت اصلاح طراحی‌شده‌اند. همچنین برای جلوگیری از هرگونه خطر عفونت، مطمئن شوید که قیچی کاملاً تمیز باشد. گفتنی است که فاصله زمانی بین کوتاه کردن نوک مژه‌ها به سلیقه شخصی فرد و البته سرعت رشد مژه‌ها بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که این مرحله از روتین مراقبت از مژه، کاملاً اختیاری است و همه افراد به انجام آن نیاز ندارند. اگر در مورد اصلاح مژه‌هایتان مطمئن نیستید، حتماً با یک متخصص زیبایی مشورت کنید تا شما را به‌صورت اصولی راهنمایی کند.

بهترین مواد اولیه در محصولات مراقبت از مژه

محصولات مراقبتی مژه حاوی مواد اولیه گوناگونی هستند که هریک به نحوی باعث حفظ یا بهبود سلامت و زیبایی مژه‌ها می‌شوند. ازآنجایی‌که مواد اولیه هر محصول نقش اصلی در کارایی و تأثیرات آن بر روی مژه‌ها را دارد، بسیار مهم است که بخش ترکیبات روی بسته‌بندی هر محصول را به‌دقت مطالعه کنید تا برای رفع مشکل شما مناسب باشد. در اینجا برخی از مواد اولیه مهم در محصولات مراقبت از مژه به همراه فواید آن‌ها آورده شده‌اند:

بیوتین (ویتامین B7)

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در راستای سلامت پوست، مو و ناخن دارد. در حوزه نحوه مراقبت از مژه، اعتقاد بر این است که این ماده به افزایش استحکام و رشد مژه‌ها کمک می‌کند. سرم‌ها یا مکمل‌های مژه حاوی بیوتین در بازار وجود دارند که می‌توانند به بهبود سلامت مژه‌ها کمک کنند.

روغن کرچک

روغن یا عصاره کرچک غنی از اسیدهای چرب، به‌ویژه ریسینولئیک اسید است. این ماده به‌واسطه خاصیت مرطوب‌کنندگی خود شناخته‌شده و اغلب به‌منظور تغذیه و آب‌رسانی مژه‌ها استفاده می‌شود. همچنین روغن کرچک قادر است که باعث افزایش رشد و ضخامت مژه‌ها شود.

پانتنول (پروویتامین B5)

پانتنول از دیگر مواد اولیه مهم در محصولات مراقبت از مژه است که توانایی جذب و نگهداری رطوبت را دارد. استفاده از این ماده در محصولات مژه به مرطوب شدن مژه‌ها، بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش شکنندگی کمک می‌کند. پروویتامین B5 در تولید بیشتر ریمل‌ها و نرم‌کننده‌های مژه نیز به کار می‌رود.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان شناخته‌شده است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. در حوزه روش های مراقبت از مژه، این ویتامین با جلوگیری از برخی آسیب‌های محیطی، به سلامت عمومی و بهبود درخشندگی مژه‌ها کمک می‌کند.

هیالورونیک اسید

در صنعت تولید محصولات مراقبت از پوست و مو، هیالورونیک اسید یک سوپراستار یا اصطلاحاً سلبریتی است! این ماده خاصیت آب‌رسانی دارد و همچنین می‌تواند رطوبت را برای طولانی‌مدت حفظ کند. هیدراته نگه‌داشتن مژه‌ها، جلوگیری از خشکی و کاهش چشمگیر خطر شکستگی از مزایای هیالورونیک اسید در نحوه مراقبت از مژه هستند.

پپتایدها

به زنجیره‌های آمینواسیدی که پشتیبانی ساختاریافته را فراهم می‌کنند، پپتاید گفته می‌شود. برخی از پپتایدها قادرند که با تحریک فولیکول‌های مو به تقویت رشد مژه‌ها کمک کنند. از طرفی پپتایدها باعث افزایش استحکام و جلوگیری از ریزش مژه‌ها می‌شوند.

گلیسیرین

ماده گلیسیرین یک مرطوب‌کننده است که برای آب‌رسانی به مژه‌ها نیز استفاده می‌شود. این ماده ضمن کمک به حفظ رطوبت، لطافت و نرمی مژه‌ها را هم افزایش داده و مانع از شکنندگی آن‌ها می‌شود.

آرژنین

دیگر ماده موجود در برخی محصولات مراقبتی مژه، یک اسیدآمینه معروف به نام آرژنین است که در سنتز پروتئین نقش دارد. در حوزه مراقبت از مژه، اعتقاد بر این است که آرژنین به رشد مژه کمک کرده و آن‌ها را بلندتر و ضخیم‌تر می‌کند. ازاین‌رو آرژنین هم برای سلامتی و هم برای زیبایی مژه و چشم‌های شما کاربردی است.

عصاره چای سبز

یکی دیگر از مواد اولیه با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که در تولید محصولات مراقبتی مژه استفاده می‌شود، عصاره چای سبز است. آنتی‌اکسیدان کاتچین (Catechin) موجود در عصاره چای سبز، از مژه‌ها در مقابل آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. از طرفی این عصاره دارای خواص ضدالتهابی است که باعث بهبود سلامت عمومی مژه‌ها می‌شود.

عصاره بابونه

عصاره بابونه دیگر ماده طبیعی موجود در فهرست مواد اولیه برای محافظت از مژه‌ها و بهبود آن‌هاست که خاصیت تسکین‌دهندگی دارد. همچنین این ماده با بهره‌مندی از خاصیت نرم‌کنندگی، به بهبود حالت‌پذیری و جلوگیری از گره خوردن مژه‌ها کمک می‌کند.

ژل آلوئه ورا

عصاره یا ژل آلوئه‌ورا یک ماده طبیعی تسکین‌دهنده و آب‌رسان است. این ماده در نحوه مراقبت از مژه با تأمین رطوبت و تسکین بالقوه هرگونه تحریک، به حفظ یا بهبود سلامت عمومی مژه‌ها کمک می‌کند.

بایدها و نبایدهای روش های مراقبت از مژه

برخی نکات مراقبت از مژه برای بسیاری از ما مثل روز روشن هستند و اگرچه ممکن است به آن‌ها بی‌توجهی کنیم، اما در موردشان می‌دانیم. برای مثال اینکه باید مژه‌ها را پیش از خوابیدن تمیز و تمام مواد آرایشی را پاک‌کنیم، امری واضح است.

اصول مراقبت از مژه

در مقابل، برخی از نکات مراقبتی چندان معروف نیستند و ممکن است که بی‌تفاوت از کنارشان بگذریم و متعجب باشیم که چرا مژه‌های ما در سلامت و زیبایی کامل نیستند! برای اینکه روتین مراقبتی مژه شما اثربخش باشد، توجه ویژه‌ای به این بایدها و نبایدها داشته باشید:

پاک کردن آرایش قبل از خواب

به‌منظور جلوگیری از خشکی و تجمع ریمل یا سایر محصولات آرایشی بر روی مژه‌ها، آن‌ها را قبل از خوابیدن تمیز کنید. خوابیدن با آرایش منجر به تُرد شدن، شکستن مژه‌ و حتی تحریک چشم می‌شود. مطمئن شوید که پاک‌کننده شما کاملاً ملایم و فاقد چربی باشد.

انتخاب ریمل مناسب

ریمل‌هایی را انتخاب کنید که کیفیت مطلوبی دارند و متناسب با نیاز و نوع مژه شما طراحی‌شده‌اند. ریمل شما باید به‌سادگی پاک شود و نیازی به کشیدن یا فشار دادن زیاد پاک‌کننده نداشته باشد. هرگز از ریمل‌های ضد آب برای مصرف روزانه استفاده نکنید؛ پاک کردن این محصول بسیار چالش‌برانگیز است و مژه‌های شما را تحت‌فشار و کشش شدید قرار می‌دهد.

نوشیدن آب کافی

یکی از نکات مهم در راهنمای مراقبت از مژه، تأمین رطوبت لازم از طریق نوشیدن آب است. این‌طور نیست که رطوبت تنها از طریق محصولات پوستی موضعی جذب شود، بلکه نوشیدن آب به بدن کمک می‌کند که مژه‌ها را از داخل به بیرون آب‌رسانی کند.

داشتن رژیم غذایی متعادل

سعی کنید که از خوراکی‌های سالم در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید که هم برای سلامت کلی بدن و هم برای مژه‌ها مفید هستند. خوردن غذاهایی مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، گوشت، سویا، لبنیات و… که سرشار از مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها هستند، استحکام و شادابی مژه‌های شما را بهبود می‌بخشد.

مصرف سرم مژه

اگرچه مصرف سرم مژه از مراحل اصلی روتین مراقبت از مژه نیست، اما نقش بسزایی در تقویت آن‌ها ایفا می‌کند. سرم‌هایی که با پپتایدها، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و عصاره‌های طبیعی فرموله شده‌اند را انتخاب کنید تا شاهد ارتقای سلامت و زیبایی مژه‌هایتان باشید.

مراقب هورمون های خود باشید

عدم تعادلی هورمونی بر سلامت مژه‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد. همیشه با پزشک معالج خود در ارتباط باشید تا از ثبات هورمونی خود مطمئن شوید؛ زیرا این ثبات هم برای سلامت عمومی بدن و هم برای سلامت مژه‌ها مفید است.

کاهش استرس

ریزش موی ناشی از استرس، به مژه‌ها هم سرایت می‌کند و ظرف مدت کوتاهی شاهد کم‌پُشت شدن آن‌ها خواهید بود. از تکنیک‌های کاهش استرس نظیر مدیتیشن و یوگا بهره ببرید تا همواره استرس خود را مدیریت کنید.

در کنار بهره‌مندی از یک روتین و نحوه مراقبت از مژه اصولی، مطمئن شوید که بایدها و نبایدهای مراقبتی از نگاه شما پنهان نمی‌مانند. استرس، تغییر سطح هورمون‌های بدن، رژیم غذایی، استفاده از محصولات تاریخ‌مصرف گذشته و مواردی از این قبیل بر سلامت و زیبایی مژه‌های شما تأثیر می‌گذارند. تا حد ممکن به این موارد توجه داشته باشید تا فرآیند دستیابی به مژه‌هایی ایده‌آل برایتان بسیار ساده پیش برود.

عدم مالش شدید

هرگز هنگام تمیز کردن مژه‌ها و پاک کردن آرایش، چشم‌ها را با قدرت و شدت نمالید. تارهای مژه بسیار ظریف هستند و شما به‌سادگی می‌توانید باعث شکستن آن‌ها شوید. همواره لمس ملایم مژه‌ها را جدی گرفته از مالش‌های تهاجمی خودداری کنید.

نادیده نگرفتن آلرژی

بی‌توجهی به علائم تحریک و حساسیت به محصولات چشم، منجر به ناراحتی‌های مداوم و آسیب‌های احتمالی به مژه‌ها می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی، مصرف محصول موردنظر را قطع و در صورت لزوم به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

عدم کشیدن و خم کردن مژه

چه در حین پاک کردن آرایش، چه زمان برس زدن مژه و چه به‌عنوان یک عادت غلط، کشیدن و خم کردن مژه‌ها باعث ایجاد فشار روی فولیکول‌های مو شکستن مژه‌ها می‌شود. با مژه‌ها ملایم و بااحتیاط برخورد کنید تا به دست خود باعث آسیب رسیدن به آن‌ها نشوید.

عدم استفاده از محصولات منقضی

در مورد تاریخ‌مصرف محصولات مراقبت از مژه بسیار حساس باشید و هرگز از محصولات منقضی استفاده نکنید. این محصولات حاوی انواع باکتری هستند و خطر عفونت چشم را افزایش می‌دهند که این موضوع بر کیفیت و سلامت مژه‌ها هم تأثیر منفی می‌گذارد. برای جلوگیری از این مشکل، همیشه تاریخ انقضای محصولات خود را چِک کنید.

عدم اصلاح بیش از حد

اگرچه اصلاح منظم نوک مژه‌ها یک اقدام هوشمندانه در نحوه مراقبت از مژه است، اما نباید گاه‌وبیگاه و به‌صورت افراطی انجام شود. این اشتباه نه‌تنها زیبایی ظاهر مژه‌ها را دچار مخاطره می‌کند، بلکه باعث آسیب‌های احتمالی نظیر دوشاخه شدن نوک آن‌ها می‌شود.

روش های خانگی مراقبت از مژه

یکی دیگر از روش های مراقبت از مژه که می‌تواند به بهبود شرایط سلامت و زیبایی مژه‌ها کمک کند، درمان‌های خانگی است. این شیوه درمانی شامل استفاده مستقیم از مواد طبیعی و برخی مواد غذایی است که معمولاً به‌سادگی در دسترس هستند. پیش از بهره‌مندی از درمان‌های خانگی، بسیار حائز اهمیت است که ابتدا هرگونه آلرژی یا حساسیت احتمالی را در نظر بگیرید. تست پَچ (Patch-testing) یک ناحیه کوچک از بدن به شناسایی واکنش‌های نامطلوب احتمالی کمک می‌کند و بهتر است که انجام آن را نادیده نگیرید.

مراقبت از مژه

پیش از معرفی درمان‌های خانگی مژه، توجه داشته باشید که واکنش بدن افراد به این روش‌ها متفاوت است و اگرچه این درمان‌ها برای بعضی افراد مفید هستند، برای همه کارایی ندارند. از طرفی بهتر است که قبل از استفاده از روش‌های خانگی مراقبت از مژه، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

روغن کرچک

عصاره یا روغن کرچک سرشار از ریسینولئیک اسید است که موجب رشد مو، ازجمله مژه‌ها می‌شود. از طرفی این روغن ضمن تأمین رطوبت مژه‌ها، آن‌ها را تغذیه کرده و به‌طور بالقوه باعث رشد مژه‌ها می‌شود. اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک نیز می‌توانند به بهبود استحکام و ضخامت مژه‌ها کمک کنند.

مقدار کمی روغن کرچک که با شیوه فشرده‌سازی سرد تولیدشده را به کمک یک سواپ پنبه‌ای روی مژه‌های خود بمالید. این کار را قبل از خواب انجام دهید و اجازه دهید که عصاره کرچک تا صبح روی مژه‌ها بماند و سپس آن‌ها را آبکشی نمایید.

روغن زیتون

عصاره یا روغن‌زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین E است که باعث تغذیه مژه‌ها شده و از آن‌ها در برابر عوامل آسیب‌رسانی محیطی و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این روغن همچنین یک ماده مرطوب‌کننده است که به بهبود سلامت عمومی و ظاهر مژه‌ها کمک می‌کند.

دقیقاً مانند مورد قبلی، مقداری روغن‌زیتون را به کمک اپلیکاتور تمیز یا نوک انگشتان خود به مژه‌ها بمالید و برای مدت 30 دقیقه صبر کنید. پس‌ازاینکه مواد مغذی و آب‌رسان به‌خوبی جذب شدند، مژه‌ها را بشویید.

روغن پوست لیمو

در جریان مطالعه‌ای که در Parasitology Research منتشر شد، محققان متوجه شدند که روغن لیمو می‌تواند برای مراقبت از مژه بسیار مفید باشد. درواقع این روغن به درمان برخی بیماری‌های مژه کمک کرده و موجب افزایش سرعت رشد مو می‌شود. البته نتایج این تحقیق قطعی نیست و بهتر است قبل از استفاده از این درمان خانگی، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

پوست 1 الی 2 لیموی تمیز را گرفته و آن‌ها به همراه چند قاشق غذاخوری روغن‌زیتون یا روغن نارگیل، درون یک ظرف شیشه‌ای کوچک بریزید. پوست‌ها را با قاشق روی ظرف شیشه فشار دهید تا روغن پوست لیمو خارج شود. پیش از استفاده، صبر کنید تا مخلوط برای یک شب استراحت کند. حالا یک سواپ پنبه‌ای را به مواد آغشته کرده و به مژه‌هایتان بمالید؛ مطمئن شوید که مخلوط هیچ تماسی با چشم‌ها نداشته باشد! پس از چند ساعت، مژه‌های خود را آبکشی نمایید.

روغن نارگیل

عصاره یا روغن نارگیل به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی خود معروف است و همچنین می‌تواند باعث تقویت و نرمی مژه‌ها کمک کند. این روغن خطر شکستگی مژه‌ها را کاهش داده و سلامت عمومی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

روغن نارگیل را به‌آرامی با استفاده از یک اپلیکاتور تمیز یا نوک انگشتان خود به مژه‌ها بمالید. اجازه دهید که روغن حدود 30 دقیقه روی مژه‌ها بماند تا مواد مغذی و مرطوب‌کننده آن به‌خوبی جذب شوند و سپس آبکشی نمایید.

وازلین

ژله نفتی که با نام تجاری وازلین شناخته می‌شود، از دیگر مواد مورداستفاده در روش های مراقبت از مژه در خانه است. این ماده با ایجاد یک سد محافظتی، رطوبت را درون بافت مژه‌ها نگه می‌دارد و مانع از شکستن آن‌ها می‌شود. همچنین وازلین به ارتقای زیبایی و سلامت عمومی مژه‌ها کمک می‌کند.

استفاده از وازلین بسیار ساده است و تنها باید کمی از آن را قبل از خوابیدن با استفاده از انگشتان یا یک سواپ پنبه‌ای به مژه‌ها بمالید. درنهایت پس‌ازاینکه از خواب بیدار شدید، مژه‌های خود را به‌خوبی بشویید.

چای سبز

بر کسی پوشیده نیست که چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به تقویت مژه‌ها و محافظت از آن‌ها کمک کند. اگرچه به‌صورت علمی ثابت نشده، اما این باور وجود دارد که دم‌نوش چای سبز باعث بهبود سلامت عمومی مژه‌ها نیز می‌شود.

چای سبز را دم کرده و برای مدتی صبر کنید تا کاملاً خنک شود. چای خنک‌شده را با استفاده از یک سواپ پنبه‌ای به‌صورت موضعی روی مژه‌هایتان بمالید. همچنین می‌توانید چای را بنوشید و از این طریق مواد مفید آن را جذب کنید.

ژل آلوئه ورا

ژل یا عصاره آلوئه‌ورا دارای خواص تسکین‌دهندگی و مرطوب‌کنندگی است که از طریق آن‌ها به بهبود شرایط و مراقبت از مژه‌ کمک می‌کند. از طرفی آلوئه‌ورا این توانایی را دارد که باعث تغذیه بهتر مژه‌ها شود و به بهبود نرمی و حالت‌پذیری آن‌ها کمک کند.

مژه سالم

ژل آلوئه‌ورا را از میوه آن خارج کرده و مقدار کمی از آن را با نوک انگشتان یا یک اپلیکاتور مناسب به مژه‌های بالا و پایین خود بمالید. قبل از شستشو، اجازه دهید که ژل آلوئه‌ورا حدود 15 الی 20 دقیقه روی مژه‌ها بماند.

شی باتر

کره شی یا شی باتر سرشار از ویتامین C و دارای خواصی از قبیل آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. ویتامین C مانع از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد شده و همچنین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. شی باتر می‌تواند برای بهبود ضخامت و افزایش سرعت رشد مژه‌ها به شما کمک کند.

مقدار کمی شی باتر را برداشته و آن را بین دو انگشت خود قرار دهید تا کاملاً ذوب شود. آن را پیش از خوابیدن به مژه‌هایتان بمالید و بگذارید که تا صبح روی آن‌ها باقی بماند. درنهایت پس از بیدار شدن از خواب، مژه‌ها را آبکشی نمایید.

روغن ویتامین E

آساکو ایتو (Asako Ito) –تکنسین معتبر مژه و از بنیان‌گذاران برند Divine Lashes- می‌گوید: «ویتامین E به دلیل توانایی خود در نرم کردن و تغذیه فولیکول‌های مو شناخته‌شده است. روغن ویتامین E را می‌توان مستقیماً روی خط مژه‌ها استفاده، یا با دیگر روغن‌های طبیعی به‌منظور ایجاد یک سرم مژه خانگی ترکیب کرد». ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که به کاهش آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند و موجب جلوگیری از ریزش مژه‌ها می‌شود.

کپسول ویتامین E که استفاده خوراکی از آن نیز مقدور است را بشکنید و روغن داخل آن را با استفاده از یک اپلیکاتور تمیز یا نوک انگشتان خود به مژه‌ها بمالید. پس از حدود 30 دقیقه که مواد مغذی کاملاً جذب شدند، مژه‌ها را بشویید.

سخن پایانی با مخاطبان باریژان

در این مقاله ضمن بررسی علل اصلی مشکلات و ناراحتی‌های مرتبط با مژه، یک روتین روزانه استاندارد به همراه مهم‌ترین نکات مراقبت از مژه را با شما به اشتراک گذاشتیم. بر این باوریم که حالا شما اطلاعات مفید و کاربردی به‌روزی در این زمینه دارید و به‌سادگی می‌توانید بهترین روش‌ها و محصولات را برای بهبود شرایط مژه‌های خود انتخاب کنید. ابتدا مشخص کنید که دقیقاً چه اهدافی را دنبال می‌کنید و سپس به دنبال خرید محصولات و انتخاب روش‌های مراقبتی متناسب با اهدافتان باشید.

پاک‌سازی مواد آرایشی، شامپو کردن، آب‌رسانی اصولی، مصرف نرم‌کننده و لمس ملایم از مهم‌ترین اقدامات در بهترین روش های مراقبت از مژه هستند. در کنار روش‌های رایج و روتین مراقبتی، از درمان‌های خانگی غافل نشوید و در حد اعتدال از آن‌ها بهره ببرید. فراموش نکنید که رعایت بهداشت عمومی چشم‌ها، اجتناب از عاداتی که به مژه‌ها آسیب می‌رسانند، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن آب فراوان از اقدامات کلیدی و تأثیرگذار در نحوه مراقبت از مژه هستند. از طرفی در مجموعه باریژان، ما همواره در کنار شما هستیم تا بتوانیم با ارائه مطالب به‌روز و مفید در کنار عرضه محصولات مراقبتی، نقشی در زیبایی و سلامت مژه‌های شما ایفا کنیم.

سؤالات متداول
مژه‌هایم را هر چند وقت یک‌بار تمیز کنم؟
تمیز کردن مژه‌ها باید یک اقدام روزانه در روتین مراقبتی شما باشد؛ بخصوص اگر از مواد آرایشی نظیر ریمل یا خط چشم استفاده می‌کنید.
آیا استفاده از اکستنشن مژه بی‌خطر است؟
درصورتی‌که اکستنشن مژه توسط یک فرد متخصص و آموزش‌دیده انجام شود، کاملاً بی‌خطر است. بااین‌حال سپردن مژه‌ها به دستان فردی غیرحرفه‌ای، استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت و عدم توجه به مسائل بهداشتی در فرآیند اکستنشن، آسیب‌های مختلفی را برای مژه‌ها و حتی چشم شما به همراه دارند.
آیا استفاده روزانه از ریمل بی‌خطر است؟
بله، به‌شرطی که به برخی نکات مهم در این زمینه توجه داشته باشید:
• پاک کردن ریمل در پایان روز و پیش از رفتن به رختخواب
• استفاده از ریمل‌های ضد آب تنها در صورت لزوم
• چک کردن تاریخ‌مصرف ریمل
آیا استفاده از فرکننده مژه بعد از مصرف ریمل بی‌خطر است؟
روش صحیح این است که مژه‌هایتان را قبل از مصرف ریمل فر کنید تا مانع از شکستگی آن‌ها شوید. استفاده از فرکننده بعد از مصرف ریمل، باعث چسبیدن مژه‌ها به فرکننده و آسیب رسیدن به مژه‌ها می‌شود.
آیا غذا یا مکمل غذایی بخصوصی وجود دارد که باعث رشد مژه‌ها شود؟
یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی (مثل بیوتین) برای سلامت عمومی مو و مژه مؤثر است. مکمل‌های غذایی حاوی این مواد نیز در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، اما باید پیش از مصرف آن‌ها با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
چگونه از مژه‌ها در برابر مشکلاتی که ناشی از افزایش سن هستند، محافظت کنم؟
مژه‌ها به‌طور طبیعی با افزایش سن نازک‌تر می‌شوند و ازاین‌رو احتمال ریزش، شکستن و آسیب دیدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بااین‌حال برخورداری از یک سبک زندگی سالم، نوشیدن آب کافی و استفاده از محصولات تخصصی مژه باعث افزایش شادابی و استحکام مژه‌ها می‌شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *