وبلاگ باریژان
0

راهنمای جامع مراقبت از مو؛ کشف رمز و رازهای موهایی سالم و زیبا

روش های مراقبت از مو
بازدید 73

مراقبت از مو یک روال بسیار مهم و بهداشتی برای خانم‌ها و آقایان است که باعث بهبود یا حفظ شرایط ایده‌آل مو می‌شود. هیچ‌کس دوست ندارد که با موهای وز، خشک، چرب یا به‌طورکلی ناسالم بیرون برود و در اجتماع ظاهر شود. بااین‌حال افراد بسیاری روش های مراقبت از مو را جدی نمی‌گیرند و از هر محصول یا شیوه نادرستی برای شستشو و تمیز نگه داشتن موهایشان بهره می‌برند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، باید آگاه باشید که چنین اقدامات ناشیانه‌ای منجر به ریزش مو، ایجاد شوره، پوسته، خارش، عدم حالت‌پذیری و مشکلاتی از این قبیل می‌شوند.

پیش از اینکه نحوه مراقبت از مو خود را انتخاب کنید، باید نوع موها و شرایط پوست کف سرتان را به‌درستی شناسایی کنید. برای مثال اگر موهای شما خشک و فرفری باشد، شیوه مراقبت از آن با فردی که موهایی چرب و موج‌دار دارد، کاملاً متفاوت خواهد بود. برای داشتن موهایی سالم، زیبا و قوی، باید از بهترین روش های مراقبت از مو استفاده کنید که ما در ادامه بسیاری از آن‌ها را بررسی می‌کنیم و اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مراقبت از مو به چه معناست؟

مراقبت از مو به مجموعه اقدامات و شیوه‌هایی گفته می‌شود که افراد برای حفظ و بهبود سلامت، تمیزی و زیبایی موهای خود اتخاذ می‌کنند. این شیوه‌ها شامل ترکیبی از تکنیک‌های بهداشتی و آرایشی در جهت رفع نیازهای منحصربه‌فرد انواع مو با بافت‌ها و جنس‌های مختلف هستند. روش های مراقبت از مو اقداماتی مانند شستن، استفاده از محصولات درمانی و تقویتی، حالت دادن و کوتاه کردن مو را شامل می‌شوند. مجموعه این اقدامات باعث می‌شوند که موهای شما برای مدتی طولانی حتی در سنین بالا در شرایط ایده‌آلی باقی بمانند و دچار ریزش نشوند.

دقیقاً مانند پوست صورت که شامل انواع گوناگونی است و هریک به روش و روتین مراقبتی بخصوصی احتیاج دارند، نحوه مراقبت از مو نیز ثابت نیست و عوامل گوناگونی بر آن تأثیر می‌گذارند. اولین قدم برای مراقبت اصولی از مو، تشخیص نوع و مشکلات مربوط به آن است تا بعد از مشورت با افراد متخصص، از بهترین شیوه‌های مراقبتی استفاده کنید. ازآنجایی‌که موهای سالم و زیبا تأثیر بسزایی در چهره آقایان و خانم‌ها ایفا می‌کنند، اقداماتی مانند پاک‌سازی، آب‌رسانی، تغذیه و درمان موها باید با جدیت دنبال شوند.

بررسی مدل ها و بافت های گوناگون موی سر

نوع و بافت مو سر توسط عوامل مختلفی تعیین می‌شوند که ژنتیک یکی از مهم‌ترین‌ها در بین آن‌هاست. به‌طورکلی موها به چهار نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که هریک به‌تنهایی دارای چند زیرمجموعه هستند. این چهار مدل شامل موهای صاف، موج‌دار، مجعد یا فر و خیلی فر یا پیچی هستند که درجات آن‌ها در بین افراد متفاوت است. برای مثال یک نفر می‌تواند موهای صافِ نازک و دیگری موهای صافِ ضخیم و پرحجم داشته باشد. پیش از ورود به نحوه مراقبت از مو، ابتدا در اینجا انواع و بافت‌های متفاوت آن را بررسی می‌کنیم:

مو صاف یا لَخت

موهایی که فاقد انحنای قابل‌توجه هستند و هرگز فر نمی‌شوند، موهای صاف یا لخت نامیده می‌شوند. این موها دارای درخشندگی بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها هستند و به دلیل مقاومت بالا، به‌ندرت دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. ازآنجایی‌که روغن طبیعی پوست سر (سبوم) به‌سادگی می‌تواند در ساقه موی صاف حرکت کند، امکان چرب شدن آن‌ها زیاد است. ازاین‌رو حالت دادن به این موها و به‌ویژه فر کردن آن‌ها به کمک مواد فرکننده یا تجهیزات حرارتی، کار مشکلی است.

انواع مو صاف ازلحاظ بافت شامل موارد زیر هستند:

مو صاف و ظریف

افرادی که دارای موهای لخت و بسیار نازک هستند در این دسته قرار می‌گیرند. در مورد موهای صاف و ظریف باید بدانید که حجم کمی دارند، سبک، و اغلب مستعد چرب شدن هستند. مراقبت از مو در این دسته، شامل استفاده از محصولات حجم‌دهنده است.

مو صاف متوسط

افرادی با موهای لخت و حجم معمولی در این گروه قرار دارند که بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، یکی از بهترین انواع مو در سراسر دنیا است. مو صاف با حجم و ضخامت متوسط، درخشش طبیعی دارد و اغلب به‌سادگی حالت می‌پذیرد.

مو صاف ضخیم

افرادی که موهای لخت با حجم و ضخامت بالا دارند، در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع مو بسیار زیبا و سالم به نظر می‌رسد، اما نگه‌داری آن کمی مشکل‌تر است و باید از روش های مراقبت از مو بخصوصی برای حفظ زیبایی و سلامت آن استفاده شود.

مو صاف ابریشمی

موهای صاف یا لخت ابریشمی فوق‌العاده صاف و براق هستند و زیبایی چشم‌نوازی دارند. این نوع مو به‌خوبی نور را منعکس می‌کند و اگر آن را با دستان خود لمس کنید، بافتی بسیار نرم و شبیه به ابریشم دارد. نگه‌داری از این مو بسیار مهم است تا شرایط ایده‌آلش به خطر نیفتد.

مو مواج یا موج دار

دسته دوم به موهای موج‌دار اختصاص دارد که ازنظر بافت بین موهای صاف و مجعد یا فر قرار می‌گیرد. احتمال وز شدن این نوع مو بر اثر عوامل مختلف، بسیار بیشتر از موی صاف است و ازاین‌رو به روش های مراقبت از مو اختصاصی نیاز دارد. برخی از انواع موهای موج‌دار به‌سادگی حالت می‌پذیرند و برخی دیگر در مقابل حالت گرفتن مقاومت زیادی دارند.

انواع مو موج‌دار ازلحاظ بافت شامل موارد زیر هستند:

مو مواج ظریف

موهای موج‌دار نازک یا ظریف دارای امواج نسبتاً شل هستند که این امواج به‌طور برجسته یا محسوس دیده نمی‌شوند. این نوع مو اغلب بسیار سبک است و انتظار می‌رود که حجم کمی داشته باشد. ازآنجایی‌که موهای مواج ظریف شبیه به موهای صاف هستند، احتمال چرب شدن آن‌ها زیاد است و ازاین‌رو حفظ شرایط طبیعی آن‌ها نیازمند محصولات مراقبت از مو حجم‌دهنده و تخصصی است.

مو مواج متوسط

درصورتی‌که موج‌های مو تا حدودی به‌صورت حرف S قابل‌مشاهده باشند، این نوع مو در دسته موهای موج‌دار با حجم و ضخامت متوسط قرار می‌گیرد. این موها را هم می‌توان صاف و هم فرفری کرد و عملاً حالت دادن به آن‌ها ساده و لذت‌بخش است.

مو مواج ضخیم

امواج کاملاً مشخص ازجمله ویژگی‌های اولیه موهای موج‌دار ضخیم است. این موها کمی زبر هستند و نگه‌داری از آن‌ها نیازمند آشنایی دقیق با راه های مراقبت از مو است. اگر قصد داشته باشید که موهایتان را فر کنید، موج‌های ضخیم شرایط مناسبی برای دستیابی به آن فراهم می‌کنند.

مو مواج S

دسته‌ای دیگر از موهای موج‌دار وجود دارد که کاملاً شبیه به حرف S صاف و کشیده هستند. این امواج ظاهری نرم و ژولیده ایجاد می‌کنند که البته مدیریت و حالت دادن به آن‌ها پروسه نسبتاً ساده و بدون دردسری است. موهای مواج S و شیوه‌های مراقبت از آن‌ها با موهای فر متفاوت هستند.

موی بدون موخوره

پیاده‌سازی بهترین روش های مراقبت از مو، تا حد زیادی به شناخت درست شما از نوع و بافت موهایتان بستگی دارد. ابتدا باید تمام ویژگی‌ها و نیازهای مو را به‌خوبی درک کنید تا بتوانید از محصولات مرتبط و مناسب در قالب یک روتین بهره ببرید.هرگاه متوجه شدید که رژیم مراقبتی شما کم‌اثر شده یا به‌طورکلی نتیجه معکوس دارد، ویژگی‌ها و شرایط موهای خود را مجدداً بررسی کنید.

مو مجعد یا فر

موهای مجعد یا فر بسیار متنوع هستند و ازلحاظ ظاهری به حرف S یا Z شباهت دارند. گاهی اوقات تشخیص این مدل مو از موی خیلی فرفری مشکل می‌شود و مرز بین آن‌ها از بین می‌رود. درواقع یک سیستم طبقه‌بندی استاندارد جهانی وجود ندارد که موهای مجعد را از خیلی فر تفکیک کند. روش های مراقبت از مو مجعد یا فر بسیار به آب‌وهوا وابسته است و باید به‌دقت انتخاب شوند. این نوع مو به‌سادگی وز می‌شود و همواره باید برای جلوگیری از آن، از محصولات مراقبتی مناسب بهره برد.

انواع مو مجعد یا فر ازلحاظ بافت شامل موارد زیر هستند:

فرهای شُل

موهای مجعد شل شبیه به حلقه‌های مارپیچی، حجیم، مستعد خشکی و وز شدن هستند. ازلحاظ ظاهری این نوع مو براق به نظر می‌رسد و همچنین حالت دادن به آن نسبتاً آسان است.

فرهای فنری

حلقه‌های موهای مجعد این دسته شبیه به فنر هستند که آن‌ها را به‌شدت شبیه به موهای خیلی فر می‌کند. همانند دسته قبلی، این نوع مو نیز حجیم بوده و ممکن است به‌سادگی خشک و وز شود. این نوع مو ایستادگی مناسبی دارد و استایل‌های متفاوت را به‌خوبی حفظ می‌کند.

فرهای چوب پنبه ای

در این دسته‌بندی شاهد فرهایی به شکل چوب‌پنبه‌های متراکم هستیم و اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تشخیص مو مجعد با فرهای چوب‌پنبه‌ای از موی خیلی فر چندان ساده نیست. این نوع مو بافت حجیمی دارد و البته مستعد خشکی و وز شدن است.

مو خیلی فر و پیچی

موهای خیلی فر یا پیچی دارای فرهای بسیار زمخت و سخت هستند که شکنندگی بالایی دارند. حجم و تراکم بالای این نوع مو در کنار وز شدن آن، افراد را با مشکلات زیادی برای حالت دادن به مو خیلی فر مواجه می‌کنند. از طرفی حفظ بهداشت و نحوه مراقبت از مو خیلی فر و وزوزی هم کار مشکلی است. گاهی اوقات افراد برای فرار از این مشکلات، به صاف کردن موهای خود به کمک شیوه‌های مختلف روی می‌آورند.

انواع مو پیچی یا خیلی فر ازلحاظ بافت شامل موارد زیر هستند:

حلقه های S محکم پیچ خورده

یک فنر بسیار نازک و قلمی را در نظر بگیرید که حلقه‌های آن بسیار محکم درهم‌تنیده شده‌اند؛ موهای S پیچ‌خورده چنین فرمی دارند. این نوع مو بسیار متراکم و مستعد چروکیدگی است؛ همچنین بسیار شکننده بوده و دائماً به رطوبت احتیاج دارد.

حلقه های Z پیچ خورده

برخلاف مدل قبلی، موهای خیلی فر الگوی Z، مارپیچی نیستند و به‌جای آن زوایای تیز تشکیل می‌دهند. این مدل مو غالباً شکننده است و برای جلوگیری از شکنندگی به مراقبت از مو با محصولات مرطوب‌کننده ملایم احتیاج دارد.

فرهای Z پیچ خورده

درنهایت به آخرین دسته از موهای خیلی فر می‌رسیم که بسیار متراکم هستند و یک الگوی زیگزاگ محکم را تشکیل می‌دهند. فرهای Z پیچ‌خورده بسیار شکننده و مستعد گره خوردن هستند. این نوع مو به مراقبت ملایم همیشگی، رطوبت‌رسانی منظم و حالت‌دهی احتیاج دارد.

مراحل رایج روتین مراقبت از مو

فارغ از نوع مو و جنس پوست سر (خشک، چرب و معمولی)، روش های مراقبت از مو دارای برخی مراحل رایج و ثابت هستند. برای مثال تمام انواع موی سر به شستشو نیاز دارند که البته باید با یک شامپو یا پاک‌کننده سازگار با نوع مو و پوست سر انجام شود. از دیگر مراحل روتین مراقبتی مو می‌توان به حالت دادن، مرطوب کردن، باز کردن گره‌ها و استفاده از محصولات درمانی اشاره کرد. بیایید بدون معطلی، اصول اولیه و روتین مراقبت از مو را باهم بررسی کنیم:

پاکسازی

اولین قدم در هر روتین مراقبتی مو سر، پاک‌سازی اصولی موهاست. دقیقاً همان‌طور که هر شب پوستتان را تمیز می‌کنید، موهای شما هم احتیاج دارند که در بازه‌های زمانی مشخص تمیز شوند. البته اینکه موهایتان را هرروز یا هفته‌ای 3 الی 4 بار بشویید، به میزان خشکی پوست سر و دیگر محصولات مراقبتی موجود در روتین شما بستگی دارد.

شستشو و پاک‌سازی موها باعث می‌شود که هم پوست سر و هم موها احساس تمیزی داشته باشند. در این فرآیند انواع کثیفی، چربی، سلول‌های مرده و محصولات مراقبت از مو کاملاً از بین می‌روند. همواره از شامپوهایی استفاده کنید که فاقد سولفات هستند و باعث از بین رفتن رطوبت و ریزش مو نمی‌شوند:

  • اگر موهای خشکی دارید، بهتر است هفته‌ای 2 الی 3 مرتبه آن‌ها را بشویید تا چربی پوست سر از بین نرود.
  • اگر موهایتان چرب است، سعی کنید هرروز یا حداقل یک روز در میان آن‌ها را بشویید تا چربی‌های اضافی روی موها و پوست سر جمع نشوند.
  • اگر موهای شما معمولی (نه خیلی خشک و نه خیلی چرب) هستند، آن‌ها را یک روز در میان یا هفته‌ای 3 مرتبه بشویید.
  • برای شستن موهای خود از آب ولرم استفاده کنید تا ضمن جلوگیری از تحریک پوست سر، درخشندگی موهای شما از بین نرود.
  • فرمولاسیون دقیقی برای زمان شستشوی موها وجود ندارد؛ موها را زیر نظر داشته باشید و هر زمان که احساس کردید کثیف هستند، آن‌ها را بشویید.

نرم کنندگی

استفاده از سرم نرم‌کننده به عنوان بخشی از روتین مراقبت از مو، دومین مرحله ضروری و کلیدی است. سرم نرم‌کننده و درخشان‌کننده مو ویتاپلکس که با روغن طبیعی آرگان تولید شده، علاوه بر تغذیه عمیق موها، به بهبود حالت‌دهی، باز کردن گره‌ها و بسته شدن کوتیکول‌ها کمک می‌کند. همچنین این محصول به حفظ و افزایش رطوبت موها، خصوصاً در مواقعی که شامپوها ممکن است رطوبت طبیعی مو را کاهش دهند، کمک می‌کند.

سرم نرم کننتده مو ویتاپلکس

متخصصان توصیه می‌کنند که فارغ از نوع و جنس مو، همه افراد باید از نرم‌کننده‌ها استفاده کنند. برای موهای خشک، نرم‌کننده‌های آب‌رسان و برای موهای آسیب‌دیده، نرم‌کننده‌های ترمیم‌کننده انتخابی ایده‌آل است. سرم ویتاپلکس، با فرمولاسیون فاقد الکل، پارابن و سولفات، از موهای شما در برابر خشکی و آسیب محافظت می‌کند.

برای استفاده از نرم‌کننده، موها را کاملاً خیس کنید و سپس محصول را به‌طور مساوی روی ساقه مو بمالید. اجازه دهید نرم‌کننده ۱ تا ۲ دقیقه روی مو بماند و سپس با آب سرد یا ولرم آن را بشویید. استفاده از یک شانه دندانه پهن پس از مصرف نرم‌کننده، به پخش بهتر محصول کمک می‌کند. همچنین بهتر است از نرم‌کننده‌های سبک و فاقد سیلیکون استفاده کنید و از تماس آن با ریشه مو جلوگیری نمایید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

    گره زدایی

    باز کردن گره موها، گره‌گشایی یا گره‌زدایی یکی از مراحل مهم راهنمای مراقبت از مو است که البته به کمک روش‌های مختلفی انجام می‌شود. این اقدام شما علاوه بر بهبود حالت‌پذیری، به جلوگیری از شکستگی مو هم کمک می‌کند. از طرفی گره‌گشایی موها باعث رشد و جلوگیری از ریزش آن‌ها هم می‌شود.

    شانه کردن مو

    انواع نرم‌کننده‌ها، روغن‌های طبیعی و سرم‌های مو باعث بهبود روند صاف شدن و گره‌زدایی می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها در روتین مراقبتی خود استفاده کنید. پس از مصرف این محصولات، به‌سادگی می‌توانید گره‌های موهایتان را با استفاده از یک برس یا شانه دندانه پهن بازکنید.

    • گره‌گشایی از حمام شروع می‌شود! پس از مصرف نرم‌کننده، موهایتان را به‌آرامی با نوک انگشتان شانه کنید تا گره‌های بزرگ از بین بروند.
    • برس زدن یا شانه زدن موهایتان را از قسمت پایینی یا همان نوک موها شروع کنید و کم‌کم تا ریشه پیش بروید.
    • حتماً برای باز کردن گره‌ها از برس یا شانه دندانه پهن استفاده کنید تا خطر شکستگی موها به حداقل برسد.

    رطوبت رسانی

    باوجوداینکه تمام مراحل و روش های مراقبت از مو حائز اهمیت هستند، اما رطوبت‌رسانی تأثیر بسزایی بر سایر مراحل دارد و منجر به حصول نتایج بهتر در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود. بخصوص افرادی که پوست سرشان دارای سطح نفوذپذیری کم یا زیاد است، بیشتر با چالش‌های مرتبط با آب‌رسانی و حفظ رطوبت سروکار دارند.

    انواع روغن‌های گیاهی مانند جوجوبا یا شی باتر در بازار عرضه می‌شوند که برای بهبود رطوبت‌رسانی مو مفید هستند. بااین‌حال بسته به نوع موهای شما، احتمالاً بسیاری از روغن‌ها برایتان ضرر دارند و نباید از آن‌ها استفاده کنید. البته نوع مو (صاف، مجعد و…) هم در میزان رطوبت‌رسانی به آن تأثیرگذار است؛ برای مثال موهای صاف در مقایسه با موهای مجعد به رطوبت‌رسانی کمتری احتیاج دارند.

    • میزان مناسب روغن مو برای تمام افراد یکسان نیست! 1 الی 2 قطره برای موهای نازک، 2 الی 3 قطره برای موهایی با ضخامت متوسط و 3 الی 4 قطره برای موهای پرپشت، پیشنهاد ما به شماست.
    • پیش از مصرف روغن مو برای بهبود رطوبت‌رسانی، ابتدا آن را بین کف دستان و انگشتانتان بریزید تا کمی گرم شود.
    • بسیاری از شامپوهای تقویتی و نرم‌کننده‌ها حاوی مواد مرطوب‌کننده هستند؛ بنابراین اگر به روغن‌های طبیعی حساسیت دارید، از این محصولات مراقبت از مو بهره ببرید.
    نحوه مراقبت از مو برای هر فردی متفاوت از دیگری است و به عواملی مانند بافت، جنس، شرایط خاص، نیازها و حتی مشکلات مو بستگی دارد. بااین‌حال یک روتین مراقبتی مو در حالت کلی شامل اقداماتی مانند پاک‌سازی، نرم‌کنندگی، گره‌‌زدایی، رطوبت‌رسانی و درمان است؛ اگرچه نوع محصولات و میزان استفاده از آن‌ها برای هر فرد متفاوت است.

    محافظت، مصرف پرایمر و حالت دهی

    همیشه قبل از حالت دادن به موها با استفاده از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو، مطمئن شوید که از موهایتان به‌خوبی محافظت‌شده است. این اقدام نه‌تنها به جلوگیری از شکستن موها کمک می‌کند، بلکه نتایج حالت‌دهی را هم بهبود می‌بخشد و ماندگاری مدل موهایتان را تضمین می‌کند. استفاده از یک پرایمر سبک حالت‌دهنده، موها را برای استایل‌دهی در روتین مراقبت از مو آماده می‌کند.

    اگر شما هم جزو افرادی هستید که به استایل‌دهی موها علاقه دارید و همیشه از ابزارهای حرارتی استفاده می‌کنید، اسپری محافظت حرارتی و محصولاتی از این قبیل هم باید در روتین مراقبت از موهایتان وجود داشته باشند. بسیاری از این محصولات دارای فیلترهای UV هستند تا از موها در مقابل آسیب‌های آفتاب هم محافظت کنند.

    • هرگز از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی برای استایل دادن به موهای خیس استفاده نکنید. ابتدا اجازه دهید موهای شما برای چند دقیقه در دمای محیط خشک شوند.
    • اگر برای حالت دادن به موهایتان عجله دارید، سشوار را با دمای متعادل از فاصله دور به سمت موها بگیرید تا سریع‌تر خشک شوند.
    • هنگام استفاده از پرایمر، مقداری به‌اندازه یک نخود به موها بمالید و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. این مقدار با توجه به نوع و اندازه موها می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر باشد.
    • اگر می‌خواهید که موهایتان پس از حالت‌دهی حجیم‌تر به نظر برسند، یک اسپری حجم‌دهنده را به‌عنوان آخرین مرحله در روال حالت دادن به موها استفاده کنید

    درمان

    به‌طورکلی سه نوع درمان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در نحوه مراقبت از مو هفتگی خود استفاده کنید: ماسک درمانی، روغن درمانی و درمان پوست سر. اگر این درمان‌ها به‌طور منظم انجام شوند، رفع مشکلاتی خاصی مانند چربی و خشکی پوست و مو سر، شوره و پوسته را به همراه دارند. از طرفی این روش‌های درمانی باعث بهبود ظاهر و سلامت کلی موهای شما هم می‌شوند.

    در ماسک درمانی از مقدار زیادی ماسک تقویت‌کننده استفاده کنید و اجازه دهید که برای چند دقیقه روی موهایتان بماند. درنهایت ماسک را با آب سرد از روی موها بشویید. برای درمان پوست سر در روش های مراقبت از مو نیز ضمن استفاده از یک محصول باکیفیت، آن را برای مدت 5 دقیقه روی سر ماساژ دهید تا به‌خوبی پخش و سپس جذب شود. در شیوه روغن درمانی نیز موهای (بلند) خود را به دو قسمت تقسیم کنید و آن‌قدر روغن بمالید تا تمام موها را پوشش دهد.

    • ماسک مو برای ریشه موها مناسب نیست؛ ازاین‌رو فقط باید از اواسط ساقه تا نوک موها را به آن آغشته کنید.
    • برای اینکه اثربخشی ماسک درمانی شما بیشتر شود، اجازه دهید که مواد برای یک شب کامل روی موها بمانند و صبح روز بعد آن‌ها را بشویید.
    • در درمان پوست سر هم اجازه دهید که مواد برای یک شب تا صبح روی موها بمانند و سپس آن‌ها را آبکشی کنید.
    • اگر چند ساعت بعد از روغن درمانی شاهد این موضوع هستید که روغن به‌طور کامل جذب نشده، موها را به‌آرامی آبکشی کنید.
    • حداکثر دو بار در هفته از شیوه‌های درمانی استفاده کنید تا موها یا پوست سر شما تحریک نشوند.

    عادات اشتباه در نحوه مراقبت از مو

    بافت و نوع موهای شما مهم‌ترین موارد در انتخاب روش های مراقبت از مو هستند؛ بااین‌حال عاداتی وجود دارند که همه افراد صرف‌نظر از نوع موهایشان، باید از آن‌ها اجتناب کنند. بدیهی است که هیچ‌کس کامل نیست؛ بنابراین از اینکه برخی از این اشتباهات را در روتین مراقبتی موهایتان انجام می‌دهید، شرمنده نباشید. این موارد برخی از دستورالعمل‌های کلی برای داشتن موهایی زیبا و سالم هستند:

    واکنشی بودن به‌جای پیشگیری کردن

    منتظر نمانید تا اتفاقی بیفتد و خطری جدی موهای شما را تهدید کند، سپس نسبت به آن واکنش نشان دهید و از موهای خود مراقبت کنید. برخی افراد هم وسواس شدیدی نسبت به انتخاب محصولات مراقبتی دارند، درحالی‌که حتی به انجام اقدامات مهم روزمره هم متعهد نیستند. همیشه به فکر پیشگیری باشید و توجه خود را فقط در زمان بروز یک آسیب شدید به موها معطوف نکنید.

    برس زدن موهای خیس

    برس زدن یکی از اقدامات رایج در نحوه مراقبت از مو است که با هدف حالت دادن و باز کردن گره‌ها انجام می‌شود. چه موهای شما نازک باشد و چه ضخیم، برس زدن یک بخش از روال مراقبتی است؛ اما به این معنا نیست که با موهایتان خشن رفتار کنید! علاوه بر اینکه باید اجازه دهید موهای شما کمی خشک شود، برای برس زدن از یک برس یا شانه با دندانه‌های پهن استفاده کنید.

    بی توجهی به موها در شب

    همین‌طور که مشغول استراحت شبانه هستید و برای رفتن به رختخواب آماده می‌شوید، کارهای ساده‌ای وجود دارند که می‌توانید در راستای مراقبت از مو انجام دهید. ابتدا موهایتان را کاملاً بازکنید و سپس محصولاتی مانند شامپوی خشک، ماسک و روغن را به آن‌ها بمالید تا در طول شب با مواد مغذی تقویت و درمان شوند. اگر دوست ندارید که موهای بلند در زمان خواب روی صورت شما قرار بگیرند، از یک بافت بسیار گشاد و رها برای بستن آن‌ها کمک بگیرید.

    اصلاح نکردن دوره ای موها

    حتی اگر قصد دارید که موهایتان را بلند کنید، حتماً باید نوک آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای و منظم کوتاه یا اصلاح کنید. این کار از آسیب رسیدن به موهای شما توسط عواملی مانند موخوره جلوگیری کرده و طبیعتاً رشد موها را افزایش می‌دهد. تمام متخصصان مو به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌کنند که برای داشتن موهایی سالم و زیبا، اصلاح آن‌ها را در روتین ماهانه مراقبت از مو قرار دهند.

    شامپو کردن بیش از حد موهای چرب

    شستشوی روزانه پوست و مو سر چرب که همواره مقدار زیادی سبوم تولید می‌کنند، بسیار وسوسه‌انگیز است. بااین‌حال به گفته جاناتان کلمبینی که با افرادی همچون کندال جنر و کیم کارداشیان کار می‌کند: «اگر موهایتان زودبه‌زود چرب می‌شوند، هرروز آن‌ها را با شامپو نشویید». درواقع این اقدام شما منجر به تولید بیش‌ازحد روغن، سنگین شدن و براق شدن موها می‌شود.

    حالت دهی غیراصولی با ابزارهای حرارتی

    این مورد ممکن است غیرمنطقی و حتی ناخوشایند به نظر برسد، اما ازنظر فنی بهتر است که هر نوع حالت‌دهی حرارتی را زمانی انجام دهید که موهای شما از قبل خشک شده باشند. استفاده از حالت‌دهنده‌های حرارتی مانند اتو، سشوار و دستگاه فر زمانی که موها هنوز خیس هستند، به معنای واقعی کلمه موها را سرخ می‌کند. همچنین استایل‌دهی به موها با گرما در روزهای متوالی، یکی دیگر از عادت‌های بسیار بد در نحوه مراقبت از مو است. تلاش کنید که نهایتاً 1 الی 2 مرتبه در هفته از دستگاه‌های حالت‌دهنده حرارتی مو بهره ببرید.

    به همان میزان که شیوه‌های اصولی مراقبت از مو باعث بهبود شرایط سلامت و زیبایی موها می‌شوند، اقدامات اشتباه و غیراصولی نیز آن‌ها را در شرایط بدی قرار می‌دهند. شستشو، حالت‌دهی، گره‌زدایی، انتخاب و شیوه اعمال محصولات مراقبتی، اصلاح و حتی خشک‌کردن مو باید به‌درستی انجام شوند؛ در غیر این صورت موهای شما آسیب می‌بینند.

    گره گشایی به شیوه غلط

    باور کنید یا نه، روش درستی برای برس زدن و گره‌گشایی موها وجود دارد: فارغ از نوع بافت موها، برس زدن را از پایین با بالا انجام دهید. زمانی که باز کردن گره‌ها را از ریشه مو شروع کنید، به معنای واقعی صدای شکستن موها را می‌شنوید. هرچه این اصل مهم گره‌زدایی را بهتر و بیشتر رعایت کنید، قسمت‌های شکسته و وز شده موهای شما کمتر خواهند شد.

    اعمال نادرست محصولات مراقبت از مو

    حتی بهترین محصولات مراقبتی مو هم زمانی اثربخش هستند که به شیوه‌ای صحیح و اصولی مصرف شوند. بهترین شیوه استفاده اصولی هر محصول نیز بر روی بسته‌بندی آن نوشته‌شده و تنها کافیست بر اساس آن عمل کنید. این مورد را در زمان مصرف شامپو، نرم‌کننده، مرطوب‌کننده، ماسک، سرم و تمام محصولات مراقبتی پوست و مو سر جدی بگیرید.

    مصرف بیش از اندازه محصولات مراقبتی

    سلامت پوست سر به‌طور مستقیم بر سلامت موها تأثیرگذار است؛ بنابراین اگر در مصرف محصولات مراقبتی زیاده‌روی کنید، این احتمال وجود دارد که رشد موهایتان کم شود. تمام هدف شستن موها از بین بردن ناخالصی‌ها، چربی‌ها، آلودگی‌ها و جلوگیری از تجمع آن‌ها بر روی سر است. ازاین‌رو باید مراقب باشید که با مصرف بیش‌ازحد محصولات مراقبتی و بهداشتی، با دستان خودتان باعث تجمع ناخالصی‌ها بر روی پوست سر نشوید.

    خشک کردن موها با اعمال فشار زیاد

    هیچ ایرادی ندارد که موهای خود را بعد از هر بار دوش گرفتن با استفاده از حوله خشک می‌کنید؛ اما اعمال فشار زیاد و پراکنده کردن آن‌ها باعث بروز آسیب می‌شود. به‌جای این اشتباه رایج، تلاش کنید که موها را با حرکات آرام و به‌طور منظم در یک جهت خشک‌کنید تا با مشکلاتی نظیر خشکی و تیرگی موها مواجه نشوید. ابتدا حوله را به‌آرامی روی ریشه مو قرار دهید و سپس با اعمال کمی فشار، آن را به سمت نوک مو حرکت دهید.

    بی توجهی به محصولاتی مانند اکستنشن ها

    اینکه بخواهید موهای شما همیشه زیبا به نظر برسد، هیچ ایرادی ندارد؛ اما برای تحقق این هدف از ساده‌ترین مسیرها استفاده کنید و بی‌مورد به موهایتان آسیب نرسانید. برای مثال اگر قصد دارید که موهای خود را حجیم‌تر و پُرپُشت‌تر نشان دهید، به‌جای مصرف محصولات شیمیایی از اکستنشن مو استفاده کنید که تقریباً بی‌ضرر است. اتخاذ این قبیل تصمیمات در نحوه مراقبت از مو، باعث کاهش هزینه‌ها و مشکلات احتمالی می‌شود.

    پافشاری بر تغییر ماهیت طبیعی موها

    این توصیه بسیار خوبی برای همه است؛ به‌ویژه برای افرادی که موهای مجعد دارند. هر مدل مو دارای زیبایی‌ها و امتیازات منحصربه‌فردی است و اینکه تلاش کنید که ماهیت اصلی آن را تغییر دهید، باعث بروز مشکلات مختلف می‌شود. افرادی که مدل موی خودشان را با آغوش باز می‌پذیرند و هیچ اقدام عجیب‌وغریبی برای تغییر آن انجام نمی‌دهند، روند مراقبت از مو به‌مراتب آسان‌تر و دل‌پذیرتری دارند.

    نکات مراقبت از مو بر اساس انواع و بافت مو

    بیشتر مواردی که تا اینجا در موردشان صحبت شد، جنبه عمومی داشتند. بااین‌حال یک روال مراقبتی مو باید بر اساس جنس مو (چرب، خشک و…) و بافت مو (صاف، مجعد و…) پیاده‌سازی شود تا نتایج بهتر را تضمین کند. در اینجا چند نکته مهم مراقبتی بر اساس بافت مو آورده شده‌اند که بهتر است در روتین شما اعمال شوند:

    برای موهای صاف

    نکات مراقبتی زیر برای افرادی که موهای صاف دارند، توصیه می‌شود:

    • مصرف محصولات سبک: موهای صاف به‌سادگی تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرند و سنگین می‌شوند. استفاده از شامپوها، نرم‌کننده‌ها و محصولات حالت‌دهنده سبک را در دستور کار خود قرار دهید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.
    • خودداری از شستشوی زیاد: موهای صاف به‌شدت مستعد چرب شدن هستند. موهای صاف خود را به‌طور منظم بشویید، اما از شستشوی بیش‌ازحد که می‌تواند موجب از بین رفتن روغن‌های طبیعی و چرب‌تر شدن مو در طولانی‌مدت شود، خودداری کنید.
    • استفاده محتاطانه از حالت دهنده های حرارتی: اگر از ابزارهای حرارتی استایل‌دهی مو استفاده می‌کنید، همواره دما را روی حالت کم تا متوسط قرار دهید. از طرفی مصرف یک اسپری محافظت در برابر حرارت هم می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از سشوار، اتو مو و… کمک کند. رعایت این مورد در روتین مراقبت از مو صاف، بسیار حائز اهمیت است.

    برای موهای موج دار

    اگر موهای موج دار دارید، حتما باید به نکات زیر توجه کنید:

    • تقویت بافت طبیعی: همواره از محصولاتی استفاده کنید که به‌طور اختصاصی برای موهای موج دار طراحی‌شده‌اند تا امواج طبیعی را مشخص و تقویت کنید. برای مثال کرم‌های تقویت‌کننده فر و موس‌ها انتخاب‌های مناسبی برای این منظور هستند.
    • پرهیز از محصولات سنگین: موهای موج‌دار به‌سادگی می‌توانند سنگین شوند؛ بنابراین از مصرف محصولات سنگین و چرب بپرهیزید. در عوض از سرم‌ها و اسپری‌های سبک استفاده کنید تا بدون کاهش حجم، درخشندگی بیشتری برای موها به ارمغان بیاورید.
    • پخش کننده باد یا خشک شدن طبیعی مو: بهترین حالت برای خشک‌کردن موهای موج‌دار پس از استحمام، این است که اجازه دهید به‌صورت طبیعی در هوای آزاد خشک شوند. در مواقعی که عجله دارید هم از یک پخش‌کننده باد سشوار کمک بگیرید تا امواج طبیعی موهای شما را بدون ایجاد موخوره حفظ کند.

    برای موهای مجعد یا فر

    در صورتی‌که موهای مجعد یا فر دارید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

    • مصرف منظم آبرسان: موهای مجعد معمولاً خشک‌تر از دیگر انواع موها هستند؛ بنابراین روی مصرف محصولات آب‌رسان تمرکز کنید. همیشه از شامپوها و نرم‌کننده‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید و به‌طور منظم درمان‌های عمیق مبتنی بر مواد نرم‌کننده داشته باشید.
    • گره زدایی با احتیاط: اشاره کردیم که برای گره‌گشایی از شانه‌های دندانه پهن استفاده کنید، اما این موضوع در مورد موهای فر و مجعد بسیار حائز اهمیت است. حتی در صورت لزوم می‌توانید تنها از انگشتان دست برای باز کردن گره‌ها کمک بگیرید. درنهایت برای تسهیل فرایند مراقبت از مو و جلوگیری از ایجاد شکستگی، از یک نرم‌کننده یا اسپری بازکننده گره کمک بگیرید.

    برای موهای پیچ خورده یا خیلی فر

    به افراد با موهای پیچ خورده یا خیلی فر توصیه می‌شود به نکات زیر توجه کنند:

    • رطوبت، رطوبت و رطوبت: موهای پیچ‌خورده یا حلقه‌شده به رطوبت زیادی نیاز دارند. شما می‌توانید این رطوبت را از طریق نرم‌کننده‌ها، روغن‌ها و کرم‌های تخصصی به موهای خود منتقل کنید. روش LOC یا LCO می‌تواند به حفظ رطوبت موجود در موهای شما کمک کند.
    • پاکسازی ملایم: موهای خیلی فر می‌توانند شکننده‌تر از دیگر انواع موی سر باشند. بنابراین از شامپوهای بدون سولفات یا شامپوهای ترکیبی حاوی نرم‌کننده برای شستشوی موهای خود بهره ببرید تا چربی طبیعی آن‌ها از بین نرود.

    راهنمای مراقبت از مو در فصول مختلف

    تغییرات فصلی می‌توانند تأثیرات قابل‌توجهی بر سلامت و زیبایی موهای شما داشته باشند. انطباق نحوه مراقبت از مو با هر فصل به شما کمک می‌کند که در تمام طول سال موهایی زیبا و سالم داشته باشید. در اینجا برخی از نکات فصلی نگهداری از موها آورده شده‌اند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

    فصل بهار

    راهنمای مراقبت از مو در فصل بهار شامل موارد زیر است:

    پاکسازی عمیق

    پس از سپری کردن ماه‌های (معمولاً) خشک زمستان، موهای خود را به‌طور عمیق پاک‌سازی کنید تا هرگونه انباشتگی از بین برود. برای بهبود طراوت پوست و تارهای موی سر در بهار، از یک شامپو شفاف‌کننده استفاده کنید.

    آبرسانی

    ازآنجایی‌که بهار در ادامه زمستان می‌آید و هنوز می‌تواند کمی خشک باشد، مصرف محصولات مرطوب‌کننده و آب‌رسان را ادامه دهید. برای این منظور از یک مرطوب‌کننده با فرمولاسیون سبک بهره ببرید که موهایتان را بدون سنگین کردن، هیدراته نگه دارد.

    محافظت در برابر آفتاب

    با افزایش شدت و قدرت نور خورشید در فصل بهار، استفاده از کلاه، شال نازک یا محصولات حاوی فیلتر UV را در اولویت قرار دهید. این‌ها قادرند که از موهای شما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء‌بنفش آفتاب محافظت کنند.

    اصلاح نوک موها

    درصورتی‌که نوک موهای شما بر اثر سرما یا خشکی زمستان خشک شده یا آسیب دیده باشد، رشد موها در فصل بهار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با کوتاه کردن نوک موها در این فصل، به آن‌ها برای رشد بهترشان کمک کنید.

    فصل تابستان

    راهنمای مراقبت از مو در فصل تابستان شامل موارد زیر است:

    آبرسانی منظم

    قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث خشک شدن موها می‌شود که این موضوع از چالش‌های اصلی مراقبت از مو در تابستان است. برای مرطوب نگه‌داشتن موهایتان در گرمای تابستان، از ماسک‌ها و روغن‌های آب‌رسان بهره ببرید.

    مراقبت از مو در تابستان

    یک درمان هفتگی با استفاده از محصولات نرم‌کننده هم می‌تواند به بهبود شرایط مو در تابستان کمک کند.

    محدود کردن حالت دهنده های حرارتی

    بافت طبیعی موهایتان را بپذیرید و استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی در تابستان را به‌شدت محدود کنید. ابزارهایی مانند سشوار می‌توانند باعث بروز خشکی و آسیب بیشتر شوند.

    آبکشی بعد از شنا

    مردم در فصل تابستان به دنبال تفریحات آبی می‌روند و دراین‌بین، استخرها و سواحل بسیار شلوغ می‌شوند. اگر شما هم در آب شور یا آب کلردار شنا می‌کنید، بعدازآن موهایتان را کاملاً آبکشی کنید تا مواد شیمیایی مضر و نمک‌ها از بین بروند.

    دقیقاً مانند مراقبت از پوست، تمام شیوه‌ها، محصولات و روتین‌های مراقبت از مو نیز باید با تغییر فصل‌ها اصلاح شوند. دمای هوا، اختلاف دمای داخل و بیرون خانه، شدت نور خورشید، میزان رطوبت هوا و شدت وزش باد از عوامل تأثیرگذار بر نحوه مراقبت از مو هستند.

    فصل پاییز

    راهنمای مراقبت از مو در فصل پاییز شامل موارد زیر است:

    رطوبت رسانی و ترمیم

    هوای سرد پاییز می‌تواند موهای شما را خشک کند؛ ازاین‌رو شما باید استفاده از شامپوهای مرطوب‌کننده‌تر و غنی‌تر را وارد روش های مراقبت از مو کنید. مصرف ماسک‌های مو که حاوی موادی مثل روغن آرگان یا شی باتر هستند، به حالت گرفتن و نرم شدن عمیق موها کمک می‌کنند.

    پاکسازی ملایم

    سرمای پاییز می‌تواند منجر به خشک شدن موها شود که شما باید با مصرف شامپوهای ملایم و فاقد سولفات، از این آسیب جلوگیری کنید. پاک‌کننده‌های ملایم بدون از بین بردن روغن‌های طبیعی، پوست و موی سر را به بهترین نحو تمیز می‌کنند.

    مراقبت از پوست سر

    هوای سرد علاوه بر خشک‌کردن مو، باعث خشک شدن پوست سر هم می‌شود. یک اسکراب لایه‌بردار ملایم می‌تواند تمام سلول‌های مرده را از پوست سر جدا کند؛ همچنین در ادامه می‌توانید از یک نرم‌کنندهِ مرطوب‌کننده پوست سر برای جبران رطوبت ازدست‌رفته استفاده کنید.

    فصل زمستان

    راهنمای مراقبت از مو در فصل زمستان شامل موارد زیر است:

    افزایش آبرسانی

    هوای سرد و گرمای داخل خانه یا محل کار می‌توانند موهای شما را به‌شدت خشک کنند. در زمستان از نرم‌کننده‌ها و روغن‌های آب‌رسان استفاده کنید تا رطوبت به موهای شما تزریق شود و در آن‌ها باقی بماند. استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده خانه نیز باعث افزایش سطح آب‌رسانی به مو می‌شود.

    آبکشی با آب ولرم

    دوش آب گرم در زمستان برای خیلی از مردم دل‌چسب است؛ اما گرمای زیاد آب هم برای پوست و هم برای موهای شما مضر است. موهایتان را به‌جای آب داغ با آب ولرم بشویید تا روغن‌های طبیعی از بین نروند و با خشکی شدید مواجه نشوید.

    اصلاح دوره ای مو

    آخرین مورد از نکات مراقبت از مو در زمستان به اصلاح دوره‌ای و منظم اختصاص دارد. با هدف جلوگیری از بدتر شدن شرایط خشکی و تارهای مو دوشاخه، بهتر است که هرماه نوک موهایتان را کوتاه کنید. این اقدام شما کمک بزرگی به بهبود شرایط رشد موها می‌کند.

    نکات مراقبت از مو در سنین گوناگون

    نیازهای مراقبتی مو با افزایش سن تغییر می‌کنند و شما باید روتین خود را با این تغییرات سازگار کنید. عواملی مانند تغییرات هورمونی، متابولیسم و فرآیندهای طبیعی پیری باعث افزایش نیاز به مراقبت از مو می‌شوند. در اینجا برخی از مهم‌ترین نکات مراقبتی مو که متناسب با گروه‌های سنی مختلف هستند را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

    کودکان (سنین 0 تا 12):

    • محصولات ملایم: حتماً برای کودکان از شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم و متناسب با سن آن‌ها استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست و مو سر، مصرف مواد شیمیایی خشن را به‌طورکلی فراموش کنید.
    • اصلاح منظم: اصلاح منظم به حفظ سلامت و جلوگیری از گره خوردن مو کمک می‌کند. حتی اگر موهای فرزند شما بلند است، به‌طور مرتب نوک آن‌ها را اصلاح کنید.
    • رژیم غذایی مغذی: برخورداری از یک رژیم غذایی مغذی جزو روش های مراقبت از مو کودک به شمار می‌آید. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث حفظ سلامت و رشد موها می‌شود.

    نوجوانان (سنین 13 تا 19):

    • رژیم غذایی متعادل: نوجوانان باید از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی برای بهبود فرآیند رشد موها بهره ببرند. این رژیم باید حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد ضروری مغذی باشد.
    • شستشوی منظم: نوجوانان فعالیت بدنی زیادی دارند که می‌تواند منجر به تعریق شود. ازاین‌رو اهمیت شستشوی منظم موها، بخصوص بعد از فعالیت‌های بدنی و ورزشی را به فرزندانتان آموزش دهید.
    • مراقبت از پوست سر: اجازه ندهید که مشکلات ساده در پوست و مو سر ماندگار شوند. برای حفظ سلامت پوست سر، سریعاً به مسائلی مانند شوره یا چربی رسیدگی کنید.

    بزرگسالان (سنین 20 تا 40):

    • رژیم غذایی متعادل: همان‌طور که می‌بینید، بهترین نحوه مراقبت از مو در سنین مختلف با خوردوخوراک شما گره‌خورده است. همواره به حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی برای سلامت کلی موهای خود ادامه دهید.
    • اصلاح منظم: اصلاح منظم به معنای کوتاه کردن مو یا تنها کوتاه کردن نوک مو به ازای هر 6 الی 8 هفته است. این اقدام شما از دوشاخه شدن و موخوره جلوگیری کرده و ظاهر سالم‌تری به موها می‌بخشد.
    • آبرسانی: با افزایش سن، تلاش کنید که از محصولات و شیوه‌های مختلف برای بهبود آب‌رسانی موها استفاده کنید. این اقدام شما در طولانی‌مدت به حفظ سلامت و زیبایی مو کمک می‌کند.
    با افزایش سن، پوست و مو سر دچار تغییرات عمده‌ای می‌شوند که خود را در قالب خشکی، ریزش مو و… نشان می‌دهند. بنابراین در سنین میان‌سالی استفاده از محصولات مرطوب‌کننده، نرم‌کننده و تقویت‌کننده بیشتر می‌شود. همچنین مراجعه به پزشک متخصص برای معاینه‌های دوره‌ای می‌تواند به حفظ شرایط ایده‌آل مو کمک شایانی کند.

    میانسالان (سنین 41 تا 65):

    • حفظ رطوبت و آبرسانی: موها با افزایش سن خشک‌تر می‌شوند و شما باید از روش های مراقبت از مو گوناگون برای جبران رطوبت ازدست‌رفته بهره ببرید. برای این منظور از شامپوهای مرطوب‌کننده، نرم‌کننده و ماسک‌های مو استفاده کنید.
    • سلامت پوست سر: همیشه به سلامت پوست سر توجه کنید و هرگاه علائمی مانند خشکی یا خارش مشاهده کردید، برای رفع آن‌ها اقدام کنید. انواع شامپوهای دارویی یا درمان‌های پوست سر برای این منظور مناسب هستند.
    • مراقبت از موهای خاکستری: پس از 40 سالگی، موهای خاکستری بیشتری خواهید داشت که کاملاً طبیعی است. در این زمان از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص مراقبت از مو خاکستری طراحی‌شده‌اند تا ظاهر موهای شما شاداب شود.
    • معاینات منظم: ریزش مو در میان‌سالی می‌تواند به یک نگرانی تبدیل شود. در صورت نازک شدن یا ریزش شدید مو، با یک متخصص مو مشورت کرده و از درمان‌های تخصصی بهره ببرید.

    سالمندان (65+):

    • محصولات مراقبت از مو ملایم: به‌طور طبیعی مو و پوست سر در این سنین خشک می‌شوند و شما باید به‌منظور کنترل و جلوگیری از تشدید آن، از محصولات ملایم استفاده کنید. مطمئن شوید که شامپو و نرم‌کننده شما فاقد سولفات باشند.
    • مصرف منظم نرم کننده: برای اینکه موهای شما بافت نرمی داشته باشند و به‌خوبی حالت بگیرند، حتماً باید از نرم‌کننده‌های مناسب سن 65+ استفاده کنید. این محصولات موهای شما را به‌طور کاملاً عمیق نرم می‌کنند.
    • ماساژ پوست سر: با ماساژ دادن پوست سر به بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کنید. این اقدام شما باعث افزایش سلامت و شادابی موها می‌شود.
    • معاینات منظم سلامت بدن: شادابی و سلامت مو در سنین بالا به‌شدت تحت تأثیر شرایط سلامت کلی بدن شما قرار دارند. معاینات منظم به رفع هرگونه نگرانی در این زمینه کمک می‌کنند و ازاین‌رو جزو اقدامات مهم نحوه مراقبت از مو در سنین بالا به شمار می‌آیند.

    سخن پایانی با همراهان باریژان

    در این مقاله به  برخورداری از موهایی زیبا و سالم که در آن دانش و تجارب ارزشمندی وجود دارد پرداختیم. تفاوت‌های انواع و بافت‌های مختلف مو، روتین و روش های مراقبت از مو، مراقبت‌های فصلی و مراقبت بر اساس سن ازجمله مباحثی بودند که به بررسی آن‌ها پرداختیم. حالا شما این توانایی را دارید که بر اساس ویژگی‌های موهایتان، یک روال مراقبتی شامل بهترین روش‌ها و محصولات پوستی را پیاده‌سازی و اجرا کنید.

    اگر نحوه مراقبت از مو شما در سنین مختلف اصولی باشد و در کنار آن یک سبک زندگی سالم داشته باشید، زیبایی و سلامت موها را در سنین بالا هم تضمین کرده‌اید. البته این مسیر همیشه هموار نیست و گاهی اوقات به مشورت با افراد متخصص و دریافت درمان‌های اختصاصیِ متناسب با شرایط خود احتیاج دارید.

    پایه و اساس موهایی عالی، در یک رویکرد متعادل نهفته است. رژیم غذایی مغذی، آبرسانی منظم و یک خواب خوب شبانه، ساده‌ترین و درعین‌حال بهترین روش های مراقبت از مو هستند. در کنار این موارد، همیشه باید از محصولاتی استفاده کنید که کاملاً با موهای شما سازگار باشند. ما در مجموعه باریژان ضمن ارائه مطالب مفید و کاربردی، بهترین محصولات مراقبت از مو را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا دستیابی به موهایی سالم و زیبا از همیشه آسان‌تر شود.

    نظرات کاربران

    •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
    •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
    •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
    •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
    • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *