وبلاگ باریژان
1

راهنمای جامع مراقبت از پوست دور چشم

روش های مراقبت از پوست دور چشم
بازدید 57

 پوست اطراف چشم بخشی از بدن شماست که اولین نشانه‌های پیری زودرس را نشان می‌دهد. این فرآیند برای افرادی که روش‌ها و روتین مراقبت از پوست دور چشم را جدی نمی‌گیرند، با شدت و سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. از طرفی چشم‌های شما پیوسته در طول روز در حال تکان خوردن هستند؛ تمام پلک زدن‌ها، چشمک زدن‌ها و حتی لبخند زدن‌ها را به روند طبیعی تغییر بافت پوست اضافه کنید تا اهمیت شناخت و استفاده از روش های مراقبت از دور چشم برایتان واضح‌تر شود.

نازک و ظریف‌تر بودن پوست اطراف چشم در مقایسه با پوست سایر قسمت‌های بدن، یکی از مهم‌ترین دلایل پیری زودرس در این ناحیه است. از طرفی عوامل ژنتیکی، عوامل استرس‌زای محیطی، سبک زندگی نامناسب و اشعه ماوراء‌بنفش خورشید از دیگر دلایل آسیب رسیدن به دور چشم و پیری زودرس به شمار می‌آیند. بااین‌وجود اگر نحوه مراقبت از پوست دور چشم شما اصولی باشد، تمام حلقه‌های تیره، پُف، خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها به این زودی به سراغتان نمی‌آیند.

مراقبت از پوست دور چشم به چه معناست؟

فرآیند مراقبت از پوست دور چشم به انجام مجموعه‌ای از اقدامات و روتین‌ها با هدف حفظ سلامت، ظاهر و بهبود کلی پوست در ناحیه اطراف چشم اشاره دارد. پوست دور چشم بسیار حساس و مستعد ابتلا به چین‌وچروک، حلقه‌های تیره و دیگر مشکلات مرتبط با پیری زودرس است. توجه و مراقبت ویژه با بهره‌مندی از بهترین روش های مراقبت از دور چشم، برای رفع این نگرانی‌ها و جلوگیری از پیری زودرس پوست الزامی هستند.

معمولاً فرآیند یا نحوه مراقبت از پوست دور چشم شامل استفاده از محصولات مراقبت از پوست خاص، اتخاذ عادت‌های سالم و توجه به آیتم‌های مرتبط با سبک زندگی است که بر سلامت دور چشم تأثیر می‌گذارند. در این شیوه مراقبتی، مصرف کرم‌ها یا سرم‌های دور چشم، پاک‌سازی ملایم، محافظت در برابر آفتاب و استفاده از محصولاتی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، هیالورونیک اسید و رتینول باشند، الزامی است.

درنهایت پیروی از یک روتین و توجه به نکات مراقبت از پوست دور چشم، منجر به ظاهری زیباتر، جوان‌تر و شاداب‌تر می‌شود؛ همچنین به جلوگیری از مشکلات احتمالی مرتبط با ماهیت ظریف پوست اطراف چشم کمک می‌کند. ناحیه ظریف اطراف چشم به محبت زیادی نیاز دارد و باید به‌صورت اختصاصی از آن مراقبت شود.

چرا پوست دور چشم به مراقبت ویژه نیاز دارد؟

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا پوست اطراف چشم، این‌همه موردتوجه شرکت‌های تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست قرار گرفته؟ آیا شما واقعاً به محصولات و روش های مراقبت از دور چشم اختصاصی احتیاج دارید؟ آیا صرف هزینه و زمان برای خرید این محصولات و مصرف آن‌ها لازم است، یا این هم یک حقه تبلیغاتی برای خالی کردن جیب شماست؟

در پاسخ به این سؤالات باید بگوییم که: پوست اطراف چشم به معنای واقعی کلمه با پوست سایر بخش‌های بدن شما متفاوت است و حتماً باید با محصولات و اقدامات تخصصی از آن محافظت کرد. صرف هزینه و زمان برای مراقبت از دور چشم، تصمیمی هوشمندانه است که نتایج آن را در میان‌سالی و پیری به‌طور کامل لمس خواهید کرد.

ماساژ دور چشم

در ادامه به شما می‌گوییم که چرا پوست اطراف چشم‌ها به مراقبت ویژه نیاز دارد:

  • پوست این ناحیه نازک‌تر از بقیه قسمت‌های صورت شماست؛ به این معنا که مستعد بروز خطوط ریز، چین‌وچروک، افتادگی پوست، تغییر رنگ و حلقه‌های سیاه است.
  • به دلیل ظرافت و حساسیت بالا، نحوه مراقبت از پوست دور چشم باید شامل محصولات تخصصی باشد. محصولات عمومی صورت باعث تحریک این ناحیه می‌شوند و ممکن است عارضه‌هایی را به همراه داشته باشند.
  • ناحیه زیر چشم شما دارای عضله و چربی کمتری نسبت به دیگر بخش‌های صورت است. در صورت عدم مراقبت اصولی، عوارضی مانند گودی زیر چشم و حلقه‌های تیره در انتظار شما خواهند بود.
  • پوست حساس زیر چشم شما، وظیفه پوشاندن ناحیه توخالی حدقه چشم را بر عهده دارد. این ناحیه توسط ساختار استخوانی که سایر قسمت‌های صورت شما را پشتیبانی می‌کند، محافظت نمی‌شود.
  • ازآنجایی‌که پوست دور چشم فاقد چربی است، به‌سادگی می‌تواند در معرض خشکی و تحریک قرار بگیرد.
  • وقتی‌که خسته‌اید یا از استرس‌های مربوط به سبک زندگی یا محیط پیرامونتان رنج می‌برید، نشانه‌های آن در ناحیه دور چشم ظاهر می‌شوند.

به دلیل جود تفاوت‌های بیولوژیکی، معمولاً پوست اطراف چشم اولین بخشی از صورت است که علائم پیری را نشان می‌دهد. مراقبت از پوست دور چشم، یک راه مؤثر برای حفظ ظاهری شاداب‌تر و جوان‌تر برای طولانی‌مدت است.

روتین مراقبت از پوست دور چشم

حتی افرادی که ویژگی‌های ژنتیکی عالی دارند، درنهایت باید با علائم پیری مواجه شوند! هدف از داشتن یک روتین، این است که شدت و سرعت بروز علائم پیری در اطراف چشم شما کمتر شود و شاهد تغییرات شدید در یک بازه زمانی کوتاه نباشید. سبک زندگی سالم و نگرش مثبت به تحقق این هدف کمک می‌کند، اما بیایید روراست باشیم؛ وقتی صحبت از چین‌وچروک، پُف، گودی و افتادگی دور چشم باشد، استفاده از پاک‌کننده مناسب، ماسک، کرم تخصصی دور چشم، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب بسیار مهم است.

به‌طورکلی در مورد علائم پیری، پیشگیری بهترین راهکاری است که در اختیار دارید؛ اجازه ندهید که علائم پیری روی پوست شما جا خشک کنند و ماندگار شوند. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی به بهبود محصولات مراقبت از پوست دور چشم و شیوه‌های مختلف درمانی کمک کرده است. در ادامه روتین مراقبت از دور چشم را به شما معرفی می‌کنیم:

پاک کننده اختصاصی دور چشم

ازآنجایی‌که پاک کردن آلودگی‌ها، آرایش و سایر ناخالصی‌ها برای سلامت پوست حائز اهمیت است، روتین مراقبتی خود را با مصرف یک پاک‌کننده مخصوص دور چشم شروع کنید. به‌طور ویژه در مورد پاک کردن آرایش حساس باشید و هرگز با چشم‌های آغشته به مواد آرایشی به رخت‌خواب نروید. پاک نکردن این مواد باعث بروز دانه‌های قرمز پوستی شده و پوست اطراف چشم شما را مستعد بروز آثار خستگی و سیاهی می‌کند.

یک پاک‌کننده ملایم و بدون عطر انتخاب کنید که به‌طور اختصاصی برای پوست دور چشم فرموله شده باشد. هیالورونیک اسید، بابونه و آلوئه‌ورا برخی از موادی هستند که در این پاک‌کننده‌ها به چشم می‌خورند که خواص تسکین‌دهندگی دارند. هنگام تمیز کردن دور چشم از یک پد پنبه‌ای یا نوک انگشتان کمک بگیرید و هرگز از پارچه‌های خشن یا حساسیت‌زا استفاده نکنید. همچنین لمس ناحیه دور چشم باید ملایم، و فاقد کشیدن یا فشار شدید باشد.

کرم دور چشم برای رفع نیازهای خاص

این‌طور نیست که هر کرمی با برچسب «مراقبت از دور چشم» برای شما مناسب باشد و بتوانید در روتین خود از آن بهره ببرید. در عوض باید به دنبال کرم‌هایی باشید که مسائل خاص پوستی را هدف قرار می‌دهند و به بهبود خاصیت ارتجاعی، کاهش حلقه‌های سیاه، کاهش کیسه (پُف) زیر چشم، بهبود آب‌رسانی و از بین بردن چین‌وچروک‌ها کمک می‌کنند. البته برخی کرم‌های دور چشم چندمنظوره هستند و هم‌زمان به رفع برخی مشکلات کمک می‌کنند.

همانند پاک‌کننده، نحوه مصرف کرم مراقبت از پوست دور چشم هم بسیار مهم است؛ مقداری کمی از کرم را به کمک انگشت حلقه خود به اطراف چشم‌ها بمالید و از کشیدن یا فشار دادن شدید پوست این ناحیه پرهیز کنید. انواع کرم دور چشم با توجه به اهداف مراقبتی و درمانی که دنبال می‌کنند، حاوی موادی نظیر رتینول، پپتایدها، هیالورونیک اسید و ویتامین C هستند. گفتنی است که اگرچه کرم دور چشم می‌تواند بسیار مفید باشد، اما راه‌حلی جادویی نیست و باید با سایر اقدامات یا روش های مراقبت از دور چشم همسو شود.

آبرسانی ویژه با کرم یا سرم دور چشم

به دلیل عدم وجود غدد چربی در اطراف چشم و ظرافت بالا، این ناحیه به‌شدت مستعد خشکی است. کمبود رطوبت یا خشکی باعث بروز مشکلاتی نظیر خطوط ریز اطراف چشم، چین‌وچروک و ظاهری خسته شده و تهدیدی جدی برای زیبایی و سلامت دور چشم به شمار می‌آید. استفاده از یک سرم یا کرم مرطوب‌کننده اختصاصی اطراف چشم، راه‌حلی ایده‌آل برای رفع این مشکل و یکی از راه های مراقبت از پوست دور چشم است.

محصولات آب‌رسان دور چشم دارای فرمولاسیون سبک‌تری نسبت به آب‌رسان‌های معمولی صورت هستند و برای نفوذ به درون پوست نازک بدون ایجاد آلرژی طراحی‌شده‌اند. انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، هیالورونیک اسید و ویتامین C در ترکیبات این محصولات دیده می‌شوند تا علاوه بر آب‌رسانی، از پوست در برابر آسیب‌های محیطی مراقبت کنند. مقدار کمی سرم یا کرم آب‌رسان مراقبت از دور چشم را با ضربات آرام انگشت حلقه به ناحیه موردنظر بمالید و مراقب باشید که خیلی به مژه‌ها یا روی پلک نزدیک نشوید.

مهم‌ترین موضوع در مراقبت از پوست دور چشم، مصرف محصولاتی است که به‌صورت تخصصی برای پوست حساس این ناحیه فرموله شده‌اند. توصیه می‌شود که هرگز از کرم‌های مرطوب‌کننده، ضد چروک و ضد لک معمولی صورت در اطراف چشم‌ها استفاده نکنید. محصولات عمومی حاوی موادی هستند که موجب خشکی، حساسیت و آسیب رسیدن به پوست اطراف چشم می‌شوند.

استفاده از ماسک زیر چشم

محصولات پوستی مختلفی در دسترس شما هستند تا به کمک آن‌ها، شرایط دور چشم را به بهترین نحو مدیریت کنید و البته بهبود ببخشید. باوجوداینکه کرم‌ها و سرم‌های دور چشم برای مراقبت از سلامت و زیبایی پوست ظریف اطراف چشم مناسب هستند، گاهی اوقات به‌تنهایی اثربخشی خوبی ندارند. روزهایی که دور چشم شما به کمی تقویت و رسیدگی اضافی احتیاج دارد، ماسک خنک‌کننده زیر چشم انتخاب هوشمندانه‌ای است.

معمولاً این ماسک‌ها به‌صورت هیدروژل یا پَچ‌های پارچه‌ای عرضه می‌شوند که به‌سادگی به پوست می‌چسبند. کاهش پُف‌کردگی، حلقه‌های تیره و خستگی چشم ازجمله مزایای اصلی استفاده گاه‌به‌گاه از این ماسک‌ها است. هنگام استفاده از ماسک برای مراقبت از پوست دور چشم، مطمئن شوید که زیر چشم‌ها کاملاً تمیز و عاری از هرگونه مواد آرایشی باشند. پس‌ازاینکه محصول را برداشتید، زیر چشم‌ها را به‌آرامی ماساژ دهید تا مواد ماسک به‌خوبی جذب پوست شوند.

محافظت در برابر نور آفتاب

از دیگر اقدامات مهم در روتین مراقبت از دور چشم، محافظت از پوست حساس این بخش از صورت در برابر اشعه‌های مضر خورشید است. همان‌طور که اطلاع دارید، نور خورشید قادر است که تأثیر پیری بر پوست شما و به‌ویژه دور چشم‌ها را تشدید کند. با مصرف یک کرم ضد آفتاب مخصوص اطراف چشم که دارای SPF مناسب باشد و همچنین استفاده از عینک آفتابی در مواقعی که خارج از منزل هستید، آثار مخرب اشعه UV را خنثی کنید.

اشعه ماوراء‌بنفش باعث تجزیه فیبرهای کلاژن (Collagen) و الاستین (Elastin) پوست شده و مشکلاتی مانند چین‌وچروک، افتادگی و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست دور چشم را در پی دارد. کرم شما باید حداقل دارای SPF 30 باشد تا از شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. کرم ضد آفتاب را هرروز صبح، حتی در روزهای ابری استفاده کنید؛ زیرا اشعه‌های خورشید حتی از ابرها هم عبور می‌کنند و به‌سادگی به پوست حساس شما آسیب می‌رسانند. همچنین اگر برای طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب هستید، ضد آفتاب را هر دو ساعت یک‌بار تمدید کنید.

خواب کافی در شبانه روز

باوجوداینکه گودی، حلقه‌های سیاه، کیسه‌های زیر چشم به عوامل مختلفی بستگی دارند، اگر به‌اندازه کافی نخوابید، تشدید می‌شوند. بنابراین همیشه سعی کنید که در شبانه‌روز خواب کافی داشته باشید و استراحت کنید تا شادابی پوست شما بهبود پیدا کند. بدن در طول خواب تحت فرآیند بازسازی و تولید سلولی قرار می‌گیرد که شامل پوست نیز می‌شود. از طرفی خواب کافی باعث بهبود گردش خون می‌شود تا مواد مغذی و اکسیژن به پوست شما برسد و به ایجاد ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر کمک کند.

زمانی که مراقبت از پوست دور چشم شامل ترکیبی از خواب کافی، محصولات پوستی مناسب و سبک زندگی سالم باشد، به‌سرعت شاهد نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید بود. بهبود خاصیت ارتجاعی، از بین رفتن سیاهی‌های اطراف چشم و کاهش پف ازجمله مزایای اصلی بهره‌مندی از خواب کافی در شبانه‌روز هستند.

مراقبت از پوست دور چشم

هرچند این روتین مراقبتی پوست اطراف چشم ساده به نظر برسد، اما در بیشتر مواقع برای حفظ سلامت کلی، طراوت و جوانی پوست کافیست. بااین‌حال همیشه افرادی هستند که با وجود رعایت تمام موارد و نکات این روتین، بازهم با مشکلاتی مواجه هستند. از طرفی برخی افراد مراقبت از دور چشم را از میان‌سالی و حتی پیری آغاز می‌کنند و روند بهبودی آن‌ها بسیار کند پیش می‌رود. در چنین مواردی، درمان‌های تخصصی راهکار خوبی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درمان های تخصصی مراقبت از پوست دور چشم

اگرچه یک روال مراقبت از پوست استاندارد به حفظ شرایط ایده‌آل و بهبود مشکلات اطراف چشم شما کمک می‌کند، اما گاهی اوقات اثربخشی لازم را ندارد. در چنین مواقعی، درمان‌های تخصصی و روش های مراقبت از دور چشم حرفه‌ای در دسترس هستند که نتایج سریع‌تر و چشم‌‎‎گیرتری را در پی دارند.

معمولاً این درمان‌ها توسط متخصصان پوست، زیبایی‌شناسان و دیگر متخصصان آموزش‌دیده در حوزه مراقبت از پوست در کلینیک‌ها یا سایر مراکز درمانی مجهز انجام می‌شوند. در اینجا به‌طور مختصر چند شیوه درمانی حرفه‌ای در حوزه مراقبت از پوست دور چشم را به شما معرفی می‌کنیم:

لایه برداری شیمیایی

در روش لایه‌برداری شیمیایی (Chemical Peels)، از یک محلول لایه‌بردار برای از بین بردن لایه بیرونی پوست اطراف چشم استفاده می‌شود. این لایه‌بردار تا حد ممکن ملایم است تا باعث ایجاد خشکی و حساسیت در ناحیه دور چشم نشود. بسیار مهم است که ابتدا یک پزشک متخصص شرایط پوست شما را ارزیابی کند و پس‌ازآن اجازه استفاده از این روش درمانی را به شما بدهد.

نقاط قوت

  • بهبود چین و چروک و خطوط ریز: لایه‌برداری شیمیایی با از بین بردن لایه بالایی پوست، یک پوست جدیدی ایجاد می‌کند و به‌طور مؤثری چین‌وچروک‌ها را کم کرده و خطوط ریز اطراف چشم را از بین می‌برد.
  • تقویت بافت پوست: در لایه‌برداری شیمیایی، بافت کلی پوست بهبود می‌یابد و شما شاهد جوان و شاداب‌تر شدن پوست دور چشم خواهید بود.
  • یکنواخت شدن رنگ پوست: لایه‌برداری به رفع نامنظمی‌های رنگ‌دانه‌های پوست، نظیر لکه‌های تیره یا آسیب‌های ناشی از نور خورشید کمک می‌کند تا پوست اطراف چشم یکدست‌تر شود.
  • تحریک تولید کلاژن: فرآیند لایه‌برداری شیمیایی باعث افزایش تولید کلاژن شده تا علائم پیری کاهش و خاصیت ارتجاعی یا کشسانی پوست افزایش یابد.
  • تنظیم قدرت لایه بردار: میزان قدرت لایه‌بردار شیمیایی را می‌توان تغییر دارد تا پزشک آن را بر اساس نوع و شرایط خاص پوست هر فرد تنظیم کند.

نقاط ضعف

  • خطر تحریک پوست: پوست اطراف چشم نازک است و اگر لایه‌بردار شیمیایی خیلی قوی باشد، باعث مشکلاتی مانند قرمزی، خشکی و التهاب پوست می‌شود.
  • احتمال تیره یا روشن شدن پوست: در برخی موارد، لایه‌برداری شیمیایی با تغییر رنگ‌دانه‌ها باعث تیره شدن (هایپرپیگمنتیشن) یا روشن شدن (هایپوپیگمنتیشن) پوست می‌شود.
  • بازه زمانی ریکاوری: بسته به قدرت لایه‌بردار، پوست شما مدتی مشغول ریکاوری می‌شود که از چند روز تا چند هفته ادامه دارد و احتمالاً در این بازه زمانی با پوسته‌پوسته شدن یا حساسیت شدید پوست مواجه خواهید شد.
  • حساسیت به آفتاب: پوست شما پس از لایه‌برداری شیمیایی به نور خورشید حساس می‌شود و لازم است برای مدتی از قرار گرفتن در معرض نور شدید خودداری کنید.

میکرودرم ابریژن

درمان میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) یک روش جوان‌سازی غیرتهاجمی است که در آن از دستگاه مخصوصی برای لایه‌برداری و برداشتن لایه بیرونی پوست استفاده می‌شود. در این روش سطح پوست به‌آرامی ساییده می‌شود تا ضمن لایه‌برداری، گردش سلولی افزایش یابد و شاهد پوستی صاف‌تر و جوان‌تر باشیم. باوجوداینکه درمان میکرودرم ابریژن کاملاً بی‌خطر است، اما ملاحظاتی برای استفاده در اطراف چشم‌ها دارد که باید توسط متخصص پوست در نظر گرفته شوند.

نقاط قوت:

  • لایه برداری ملایم: میکرودرم ابریژن یک شیوه لایه‌برداری ملایم برای پوست‌های ظریف و حساس است؛ ازاین‌رو با هدف بهبود بافت و رنگ پوست اطراف چشم، توسط بسیاری از متخصصان پوست توصیه می‌شود.
  • زمان ریکاوری کوتاه: پس از انجام میکرودرم ابریژن، احتمالاً بلافاصله کمی قرمزی یا حساسیت خفیف به وجود می‌آید که معمولاً به‌سرعت فروکش می‌کنند.
  • تحریک تولید کلاژن: فرآیند لایه‌برداری به تحریک تولید کلاژن کمک کرده و با بهبود خاصیت کشسانی و استحکام پوست، علائم پیری را برطرف می‌کند.
  • افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست دور چشم: میکرودرم ابریژن با حذف لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست، قدرت نفوذ و جذب محصولات مراقبتی نظیر کرم و سرم را افزایش می‌دهد.
  • سازگار با انواع پوست: به‌طورکلی این درمان دور چشم برای انواع پوست و رنگ پوست مناسب است که آن را به گزینه‌ای عالی برای تمام آقایان و خانم‌ها تبدیل می‌کند.

نقاط ضعف:

  • اثربخشی ضعیف روی چین و چروک های عمیق: باوجوداینکه میکرودرم ابریژن برای حذف خطوط ریز اطراف چشم‌ها مناسب است، تأثیر قابل‌توجهی روی چین‌وچروک‌های عمیق ندارد و برای رفع آن‌ها باید به دنبال روش‌های تهاجمی‌تر باشید.
  • حساسیت به نور خورشید: پس از استفاده از این درمان حرفه‌ای، پوست شما در مقابل اشعه آفتاب حساس می‌شود و باید از محصولات محافظتی، نظیر کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • نیاز به تکرار درمان: تأثیر میکرودرم ابریژن پس از یک جلسه کامل نمی‌شود و به‌منظور مشاهده نتایج مطلوب، به جلسات درمانی بیشتری نیاز دارید.
  • احتمال کبودی: در موارد نادری دیده‌شده که اگر پوست در شیوه میکرودرم ابریژن بیش‌ازحد کشیده شود، احتمال کبودشدن ناحیه دور چشم وجود دارد.
  • خطر عفونت: متخصص پوست که درمان را بر عهده دارد، باید تمام اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهد؛ در غیر این صورت احتمال عفونت پوستی وجود دارد.
با افزایش سن، برخی محصولات و درمان‌های معمولی برای بهبود پوست اطراف چشم کارساز نخواهند بود. همچنین زمانی که پوست شما دچار مشکلات شدید باشد، نیاز به روش‌های درمانی حرفه‌ای‌تری دارید. درمان‌های تخصصی مراقبت از پوست اطراف چشم نظیر لیزر درمانی و میکرودرم ابریژن در چنین مواقعی بسیار کارساز هستند. چنین درمان‌هایی جوانی و سلامت پوست دور چشم شما را در زمان کوتاهی به‌شدت ارتقا می‌دهند.

لیزر درمانی

درمان بعدی در روش‌های تخصصی مراقبت از پوست دور چشم به لیزر درمانی (Laser Therapy) اختصاص دارد. در این شیوه، از پرتوهای متمرکز نور برای برطرف کردن مشکلات خاص پوست اطراف چشم استفاده می‌شود. این شیوه درمانی قادر است که مشکلاتی نظیر چین‌وچروک و عدم یکنواختی رنگ‌دانه‌ها را برطرف کند و بافت پوست را بهبود ببخشد. ازجمله لیزرهای مناسب برای دور چشم می‌توان به لیزرهای فرکشنال (Fractional Lasers)، لیزرهای غیرسایشی (Non-Ablative Lasers) و لیزرهای کیو سوئیچ (Q-Switched Lasers) اشاره کرد.

نقاط قوت:

  • دقت بالا: لیزر درمانی امکان هدف قرار دادن دقیق مشکلات پوستی خاص را فراهم کرده و ازاین‌رو برای استفاده در تمام بخش‌های اطراف چشم مناسب است.
  • تحریک تولید کلاژن: تولید کلاژن به کمک لیزر درمانی افزایش پیدا می‌کند تا خاصیت ارتجاعی پوست بهبود یابد و درنهایت شاهد پوستی جوان و شاداب‌تر باشیم.
  • قابل تنظیم بودن: شدت و نوع لیزر را می‌توان بر اساس نوع پوست، مشکلات و نتایج دلخواه تنظیم کرد تا اثربخشی درمان به طرز چشم‌گیری افزایش یابد.
  • بهبود بافت پوست: علاوه بر بهبود مشکلات خاص، لیزر درمانی این ویژگی را دارد که بافت کلی پوست را بهبود ببخشد، ناهنجاری‌ها را از بین ببرد و برایتان پوستی یکدست به ارمغان بیاورد.

نقاط ضعف:

  • خطر عوارض جانبی: درمان و مراقبت از پوست دور چشم با لیزر شامل برخی عوارض جانبی احتمالی از قبیل تورم، قرمزی و درد موقتی است.
  • زمان ریکاوری: بسته به نوع و شدت لیزر درمانی، عوارض جانبی آن از چند روز تا چند هفته روی پوست باقی می‌مانند و کمی محدودیت را در انجام فعالیت‌های روزانه در پی دارند.
  • حساسیت به خورشید: مانند بسیاری از شیوه‌های درمانی حرفه‌ای پوست اطراف چشم، پس از لیزر درمانی هم پوست به نور خورشید حساس می‌شود.
  • برای همه مناسب نیست: معمولاً لیزر درمانی برای افرادی با پوست تیره، دارای سابقه اسکار کلوئید و دارای شرایط پوستی خاص مناسب نیست و اغلب منجر به تغییر رنگ‌دانه‌ها می‌شود.
  • نیاز به جلسات متعدد: اگر به دنبال نتایج مطلوب هستید، مطمئناً به جلسات متعدد درمان با لیزر احتیاج دارید و باید از قبل به فکر تأمین هزینه‌های آن باشید.

بوتاکس و پُرکننده های پوستی

درمان بوتاکس (Botox) و پرکننده‌ها یا فیلرهای پوستی (Dermal Fillers)، تزریق‌های با هدف زیبایی هستند که معمولاً برای رفع علائم مختلف پیری در اطراف چشم استفاده می‌شوند. با وجود کاربردهای متعدد، اغلب از این درمان برای دستیابی به پوستی جوان، کشیده و سفت بهره می‌برند. سازوکار بوتاکس به این صورت است که با مهار انقباض‌های عضلانی، چین‌وچروک‌ها را صاف‌کرده و از عمیق شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در عوض فیلرها با برگرداندن حجم ازدست‌رفته، کانتور جوان‌تری ایجاد و چشم‌ها را زیباتر می‌کنند.

نقاط قوت:

  • جوانسازی کلی: مراقبت از پوست دور چشم با درمان بوتاکس و فیلرها، یک رویکرد جامع برای رفع چین‌وچروک‌های پویا و ایستا، جوان‌سازی چشم و جلوگیری از کاهش حجم یا جبران حجم ازدست‌رفته است.
  • انطباق پذیری: بوتاکس و فیلرهای پوستی را می‌توان برای رفع نیازهای منحصربه‌فرد بیماران تنظیم و از آن‌ها برای مشکلات مختلف ناحیه چشم استفاده کرد.
  • نتایج سریع: اگر شما جزو افرادی هستید که به دنبال راه‌حل‌های سریع برای بهبود جوانی و شادابی پوست دور چشم می‌گردید، بوتاکس و فیلر این مزیت را به همراه دارند.

نقاط ضعف:

  • نتایج موقتی: هم بوتاکس و هم پرکننده‌های پوستی نتایج موقتی دارند و برای حفظ تأثیرات آن‌ها، در بازه‌های زمانی مشخص به تکرار درمان احتیاج دارید.
  • عوارض جانبی موقت: باوجوداینکه این نوع درمان به‌صورت کلی بی‌خطر است، اما احتمالاً در کوتاه‌مدت شاهد عوارضی مانند کبودی، تورم یا قرمزی در محل تزریق خواهید بود.
  • هزینه بالا: بوتاکس و فیلرهای پوستی بخصوص زمانی که هم‌زمان استفاده شوند جزو روش های مراقبت از دور چشم نسبتاً گران هستند.
  • نیاز به تزریقاتچی ماهر: دریافت نتایج مطلوب از این شیوه درمانی، نیاز به یک تزریقاتچی باتجربه دارد که آناتومی صورت را به‌خوبی درک کند و تزریقات را با دقت انجام دهد.

شیوه‌های مختلف درمان حرفه‌ای دور چشم که به معرفی آن‌ها پرداختیم، تنها تعدادی از روش‌های رایج، کاربردی و محبوب هستند. مسلماً شیوه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان پس از مشورت با یک متخصص پوست، از آن‌ها هم بهره برد. بااین‌حال تنها زمانی به استفاده از این راه های مراقبت از پوست دور چشم روی بیاورید که روتین روش‌های رایج، موجب بهبودی شما نشده باشند. پس از آشنایی با این درمان‌های تخصصی، خالی از لطف نیست که روی دیگر سکه هم نگاه کنیم و به معرفی تعدادی از بهترین درمان‌های خانگی پوست دور چشم بپردازیم.

درمان های خانگی مراقبت از دور چشم با مواد طبیعی

بعضی از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که اغلب در آشپزخانه وجود دارند، برای مراقبت از پوست دور چشم کاربردی هستند. به‌سادگی می‌توانید از این مواد طبیعی برای افزایش سرعت بهبودی یا حفظ شرایط نرمال پوست اطراف چشم‌ها استفاده کنید. چای کیسه‌ای، برش‌های خیار، ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل برخی از موادی هستند که در این راستا استفاده می‌شوند. در ادامه با خواص این مواد طبیعی و نحوه استفاده از آن‌ها در خانه آشنا می‌شوید:

برش های خیار

خیار سرشار از آنتی‌اکسیدان و همچنین حاوی آب فراوانی است که دو ویژگی خنک‌کنندگی و آرامش‌بخشی را برای پوست به ارمغان می‌آورد. خیار به کاهش پُف اطراف چشم و افزایش طراوت پوست این ناحیه کمک می‌کند که بسیار ارزشمند است.

برای بهره‌مندی از این فواید، خیارهای نازک که کاملاً سرد هستند را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی چشمان بسته قرار دهید تا سرما و مواد موجود در آن کاملاً جذب پوست شوند. دمای خنک خیار به انقباض عروق خونی و کاهش تورم کمک می‌کند.

چای کیسه ای

چای کیسه‌ای و به‌ویژه چای سبز، حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کوچک شدن یا انقباض رگ‌های خونی کمک می‌کنند. این مواد به کاهش پف و سیاهی دور چشم کمک می‌کند تا شاهد چهره‌ای بشاش و سرزنده‌تر باشید.

دو عدد چای کیسه‌ای را در آب داغ قرار دهید تا کاملاً خیس شوند؛ پس‌ازاینکه کاملاً خنک شدند، آن‌ها را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی چشمان بسته خود قرار دهید. خواص موجود در چای تسکین‌دهنده هستند و همچنین علائم خستگی را کاهش می‌دهند.

ژل آلوئه ورا

ژل یا عصاره آلوئه‌ورا دیگر ماده طبیعی برای مراقبت از پوست دور چشم در خانه است. آلوئه‌ورا خواص مرطوب‌کنندگی و ضدالتهابی دارد و ازاین‌رو به تسکین سوزش، کاهش پف و آب‌رسانی به پوست اطراف چشم کمک می‌کند.

مقدار کمی ژل آلوئه‌ورا خالص را دور چشم بمالید و اجازه دهید که برای 15 الی 20 دقیقه بماند؛ سپس آبکشی کنید و از شادابی و تسکین پوست خود لذت ببرید. مطمئن شوید که آلوئه‌ورا 100% خالص و فاقد هرگونه مواد افزودنی باشد.

گلاب خالص

گلاب که در خانه بیشتر ایرانی‌ها پیدا می‌شود، به دلیل برخورداری از خواص ضدالتهابی و آب‌رسانی شناخته‌شده است. این مایع معطر به کاهش قرمزی و تسکین چشم‌های خسته کمک کرده و طراوت و شادابی را برای پوست چشم‌های شما به ارمغان می‌آورد.

برای استفاده این درمان خانگی، پد پنبه‌ای را در گلاب سرد خیس کنید و به مدت 15 دقیقه روی چشمان بسته قرار دهید. در کنار خواصی که ذکر شدند، عطر ملایم گلاب نیز می‌تواند اثر آرام‌بخشی داشته باشد.

روغن نارگیل

عصاره یا روغن نارگیل، یک نرم‌کننده و طبیعی و حاوی اسیدهای چرب است که پوست را تغذیه کرده و مرطوب نگه می‌دارد. این روغن که برای بهبود خشکی پوست نیز معروف است، بافت ظریف اطراف چشم‌ها را بهبود می‌بخشد.

قبل از اینکه به رختخواب بروید، کمی روغن نارگیل بکر را روی پوست اطراف چشم‌هایتان بمالید. روغن را به‌آرامی با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید و بگذارید یک شب تا صبح روی پوست بماند. پس از بیدار شدن از خواب، پوست را با آب ولرم و پاک‌کننده دور چشم آبکشی کنید.

روش های مراقبت از دور چشم در خانه نه‌تنها هیچ خطری برای سلامت پوست ندارند، بلکه به روند حفظ سلامت و بهبود مشکلات مختلف این ناحیه کمک می‌کنند. درواقع شما با کمترین امکانات و هزینه، از موادی نظیر خیار، ژل آلوئه‌ورا، چای کیسه‌ای و حتی سیب‌زمینی برای رفع چین‌وچروک، التهاب، پف و سیاهی دور چشم بهره می‌برید.

برش های سیب زمینی

سیب‌زمینی حاوی انواع آنزیم‌ها و ویتامین C است و خواصی نظیر روشن‌کنندگی طبیعی پوست دارد و می‌تواند به کاهش سیاهی و پف کردن دور چشم‌ها کمک کند. استفاده از سیب‌زمینی در روتین مراقبت از پوست دور چشم بسیار ساده است و درعین‌حال یک شیوه مراقبتی اثربخش به شمار می‌آید.

سیب‌زمینی خام را به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و آن‌ها را به مدت 15 دقیقه بر روی چشم‌های بسته قرار دهید. خنکی طبیعی و مواد مغذی سیب‌زمینی به ایجاد ظاهری باطراوت برای چشم‌ها کمک می‌کند.

ماسک ماست

ماست حاوی لاکتیک اسید است و به‌عنوان یک لایه‌بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست عمل می‌کند. این ویژگی ضمن کمک به روشن شدن پوست، اثر تسکین‌دهندگی نیز ایجاد می‌کند.

ماست ساده را با کمی زردچوبه مخلوط‌کنید و سپس به دور چشم‌ها بمالید. قبل از آبکشی اجازه دهید که ماسک برای 15 دقیقه روی پوست بماند تا مواد مغذی آن به‌خوبی جذب شوند. برای این ماسک از مقدار بسیار کمی زردچوبه استفاده کنید تا باعث ایجاد لک نشود.

آب گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی که نقش مهمی در بسیاری از غذاها دارد، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن است. گوجه‌فرنگی به کاهش سیاهی دور چشم و محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

برای بهره بردن از این خواص، آب گوجه‌فرنگی را با کمی آب‌لیمو مخلوط کرده و سپس به دور چشم بمالید. پس از 10 الی 15 دقیقه، مخلوط را از روی پوست بشویید. گفتنی است که اسیدیته گوجه‌فرنگی ممکن است که باعث کمی احساس گزگز روی پوست شود.

کرم دور چشم باید شامل چه موادی باشد؟

ازآنجایی‌که کرم دور چشم مهم‌ترین محصول مراقبتی پوست اطراف چشم به شمار می‌آید، قصد داریم که کمی در مورد ویژگی‌ها و مواد اولیه موجود در فرمولاسیون آن صحبت کنیم. زمانی که قصد خرید این کرم‌ها را دارید، ابتدا باید به‌طور دقیق مشخص کنید که به دنبال چه فواید و تأثیراتی می‌گردید. برای مثال ترکیبات و مواد اولیه موجود در کرم ضد آفتاب، با کرم ضد افتادگی یا لیفتینگ اطراف چشم متفاوت هستند.

مراقبت از پوست دور چشم

در ادامه ضمن معرفی هر عارضه یا مشکل مرتبط با دور چشم، فرمولاسیون مطلوب کرم مناسب برای بهبود آن را هم معرفی می‌کنیم:

برای رفع خطوط ریز و چین و چروک

زمانی که قصد شما رفع خطوط ریز و چروک‌های پوست اطراف چشم است، در کنار محصولات آب‌رسان برای جبران رطوبت از دست رفته، باید به دنبال موادی باشید که خاصیت پُرکنندگی دارند. برای این منظور به دنبال ترکیبات قدرتمندی باشید که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روی تولید کلاژن تأثیر دارند. همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که نقش ضد پیری، محافظت در برابر اشعه UV، آلودگی و عوامل استرس‌زای محیطی دارند، برای جلوگیری از تشدید چین‌وچروک کاربردی هستند. در ادامه تعدادی از این مواد اولیه آورده شده‌اند:

  • رتینوئید (Retinoid)
  • رتینول (Retinol)
  • مشتقات ویتامین A
  • پپتایدها (Peptides)
  • عصاره چای سبز (TTO)
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • عصاره توت (Berry Extract)

برای رفع هایپرپیگمنتیشن

دایره‌ها یا حلقه‌های سیاه دور چشم که با نام هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation) شناخته می‌شوند، به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و چند عامل دیگر به وجود می‌آیند. کرم‌های دور چشم تخصصی برای رفع این تیرگی‌ها تولیدشده‌اند که اغلب شامل این مواد اولیه هستند:

  • آربوتین (Arbutin)
  • کوجیک اسید (Kojic Acid)
  • ویتامین C
  • سویا (Soy)
  • نیاسینامید (Niacinamide) یا ویتامین B-3
  • آزالائیک اسید (Azelaic Acid)

برای رفع پف کردگی

درمان پف چشم می‌تواند به‌سادگی با داشتن خواب کافی یا نوشیدن آب به میزان مناسب برطرف شود. بااین‌حال اگر برای مدتی کنترل این موارد از دستتان خارج‌شده باشد، برای درمان آن به یک کرم مراقبت از پوست دور چشم مناسب نیاز دارید. کرم موردنظر شما باید حاوی این مواد اولیه باشد:

  • کافئین (Caffeine)
  • پلی فنول ها (Polyphenols)
  • گیاه بید (Willow Herb)
  • دی پپتاید (Dipeptide)
کرم مراقبت از پوست دور چشم برای مشکلات مختلف پوست این ناحیه فرموله می‌شود و شما باید مطمئن شوید که کرم درستی را تهیه‌کرده‌اید. مواد اولیه روی کرم موردنظرتان را به‌دقت بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که برای رفع مشکل پوستی شما مناسب باشند. برخی کرم‌ها نیز به‌صورت عمومی برای بهبود شرایط کلی پوست اطراف چشم تولید می‌شوند و مناسب افرادی هستند که مشکل پوستی بخصوصی ندارند.

برای آبرسانی و رفع گودی زیر چشم

ازآنجایی‌که بافت دور چشم فاقد غدد چربی است، به‌سادگی می‌تواند بافتی خشک و ظاهری خسته پیدا کند. برای جلوگیری از این مشکلات رایج، آب‌رسانی یا هیدراته کردن پوست این ناحیه ضروری است و یکی از روش های مراقبت از دور چشم به شمار می‌آید. برخی از مواد اولیه موجود در کرم‌های دور چشم برای آبرسانی بهتر، شامل این موارد هستند:

  • هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid)
  • آلوئه‌ورا (Aloe Vera)
  • عسل (Honey)
  • گلیسیرین (Glycerin)
  • اسکوالِن (Squalane)
  • سرامیدها (Ceramides)

برای رفع مشکلات عمومی

زمانی که شما با مشکل بخصوصی دست‌وپنجه نرم نمی‌کنید و فقط به دنبال مراقبت از پوست دور چشم به‌صورت عمومی هستید، آنتی‌اکسیدان‌ها مواد مهمی هستند. آن‌ها به حذف رادیکال‌های آزاد پوست کمک می‌کنند که توسط اشعه آفتاب، سیگار کشیدن و آلاینده‌ها ایجاد می‌شوند. همان‌طور که توضیح داده شد، آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین به کاهش سرعت پیری پوست هم کمک می‌کنند. تعدادی از مواد اولیه برای کرم‌های عمومی یا چندمنظوره دور چشم، شامل این موارد هستند:

  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • نیاسینامید یا ویتامین B-3
  • عصاره چای سبز
  • هیالورونیک اسید

عادت های مفید برای مراقبت از پوست دور چشم

با اتخاذ یک روتین پوستی و استفاده گاه‌به‌گاه از درمان‌های حرفه‌ای و مراقبت‌های خانگی، پوست اطراف چشمان شما سلامت و زیبایی قابل‌قبولی خواهد داشت. بااین‌حال دستیابی به نتایج ایده‌آل به سبک زندگی شما و عادت‌هایی نظیر خوردن غذاهای سالم، داشتن خواب کافی و اجتناب از سیگار بستگی دارد.

محافظت از پوست دور چشم

در اینجا چند عادت کلیدی در سبک زندگی برای تقویت پوست اطراف چشم آورده شده‌اند:

نوشیدن آب کافی

آب‌رسانی مناسب برای سلامت پوست، ازجمله پوست ظریف دور چشم ضروری است و به حفظ خاصیت ارتجاعی و جلوگیری از خشکی کمک می‌کند. در طول روز به‌اندازه کافی آب بنوشید و از مصرف موادی مانند کافئین و نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید؛ زیرا به‌شدت باعث کم‌آبی بدن می‌شوند.

به اندازه کافی خوابیدن

کمبود خواب منجر به سیاهی دور چشم، پف کردگی و پیری زودرس می‌شود. در عوض خواب کافی به پوست اجازه می‌دهد که وارد فرآیند خودترمیمی و بازسازی طبیعی شود. هر شب 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت داشته باشید و تلاش کنید که زمان خواب شما ثابت و معقول باشد.

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پیری پوست را تسریع می‌کند و منجر به چین‌وچروک، خطوط ریز و لکه‌های تیره می‌شود. روش های مراقبت از دور چشم به دلیل حساسیت بالای پوست این ناحیه، بسیار مهم هستند. ضمن استفاده از کرم ضد آفتاب دور چشم با حداقل SPF 30، عینک آفتابی با شیشه‌های محافظ UV هم به محافظت اصولی از پوست در مقابل آفتاب کمک می‌کند.

رژیم غذایی متعادل

به‌طورکلی غذاهای سرشار از مواد مغذی از سلامت کلی پوست حمایت می‌کنند. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های خاص، نقش بسزایی در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از علائم پیری ایفا می‌کنند. پروتئین‌های فاقد چربی، سبزی‌ها، میوه‌ها و غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مطمئن شوید که مواد غذایی شما حاوی ویتامین‌های A، E و C هم باشند.

اجتناب از سیگار

سیگار کشیدن پیری پوست را تسریع کرده و منجر به ایجاد چین‌وچروک و کاهش تولید کلاژن می‌شود. پوست اطراف چشم به دلیل حساس بودن، بیشتر در معرض این عوامل قرار دارد. برای بهبود سلامت کلی پوست و کاهش خطر پیری زودرس، سیگار را ترک یا مصرف آن را بسیار کم کنید.

کاهش استفاده از نمایشگرها

استفاده طولانی‌مدت از صفحه‌نمایش موبایل، تلویزیون، لپ‌تاپ و… به چشم‌ها فشار می‌آورد و موجب بروز علائم خستگی می‌شود. علاوه بر این، پلک زدن زیاد که در مقابل صفحه‌نمایش به‌کرات اتفاق می‌افتد، منجر به ایجاد خطوط ریز در اطراف چشم‌ها می‌شود. قانونی به نام 20-20-20 وجود دارد که به جلوگیری از این مشکل کمک می‌کند؛ هر 20 دقیقه، حداقل 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی (6 متری) خود نگاه کنید.

مدیریت استرس

استرس مزمن بر روی پوست تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به التهاب و پیری زودرس می‌شود. استرس همچنین ممکن است باعث سیاهی دور چشم شود. بهترین نحوه مراقبت از پوست دور چشم باید شامل تکنیک‌های کنترل استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا ورزش منظم باشد.

نحوه خوابیدن

علاوه بر میزان خواب و ساعت رفتن به رختخواب، نحوه خوابیدن هم از نکات مهم در روش های مراقبت از دور چشم است. اگر صورت خود را با فشار بر روی بالش قرار دهید و بخوابید، در طولانی‌مدت با افزایش میزان چین‌وچروک مواجه می‌شوید. بهترین است به پشت بخوابید تا فشار بر روی ناحیه ظریف چشم به حداقل برسد؛ همچنین استفاده از روبالشی ابریشم یا ساتن را در اولویت قرار دهید.

ورزش منظم

با ورزش منظم به تقویت گردش خون خود کمک می‌کنید تا مواد مغذی و اکسیژن راحت‌تر به سلول‌های پوست برسند. به‌طور منظم در ورزش‌های هوازی و تمرین‌های قلبی عروقی شرکت کنید و از انجام فعالیت‌هایی که منجر به تقویت عضلات صورت می‌شوند، غافل نشوید.

معرفی بهترین محصولات تخصصی دور چشم

تاکنون برندهای مختلفی، محصولات تخصصی دور چشم تولید کرده اند که متناسب با مشکلات پوست اطراف چشم از آن‌ها استفاده می‌شوند. در ادامه به معرفی بهترین محصولات ایرانی که می‌توان برای مراقبت از دور چشم استفاده کرد، می‌پردازیم.

کرم زیر ساز آرایش دور چشم (پرایمر) بلفامد

کرم زیرساز یا پرایمر یکی از اساسی‌ترین محصولات آرایشی است که با ایجاد یک لایه صاف و یکدست، مشکلات پوستی مانند چین‌وچروک و لک‌ها را پنهان می‌کند. کرم زیرساز آرایش دور چشم بلفامد، با داشتن رنگ‌دانه‌های غنی، پوششی مناسب را برای یک آرایش منحصربه‌فرد فراهم می‌کند. ترکیب این محصول به‌گونه‌ای است که برای پوست نازک و حساس دور چشم نیز قابل‌استفاده بوده و هیچ محدودیتی ندارد. همچنین، این کرم به افزایش دوام و ماندگاری آرایش شما کمک می‌کند.

 کرم زیر ساز آرایش دور چشم (پرایمر) بلفامد

این پرایمر با پایه‌ای از سیلیکون و دایمتیکون ساخته شده است که به آن خاصیت نرم‌کنندگی و پوشانندگی فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. وجود آلوئه‌ورا و هیالورونیک اسید در این محصول، برای حفظ رطوبت پوست طراحی شده است. علاوه بر این، ویتامین E با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود، از پوست در برابر عوامل مضر محیطی محافظت می‌کند. کرم زیرساز بلفامد فاقد موادی مانند پارابن است که ممکن است باعث حساسیت شود.

فوم پاک کننده پلک و مژه بلفامد

فوم پاک‌کننده پلک و مژه بلفامد به‌طور ویژه برای افرادی با پوست حساس طراحی شده است. شوینده‌های ملایم و مؤثر به‌کار رفته در این محصول، بدون ایجاد تحریک، به تمیز کردن پلک‌ها و مژه‌ها کمک می‌کنند. این فوم، علاوه بر تمیز کردن، از بروز مشکلاتی مانند قرمزی، التهاب و پوسته شدن جلوگیری می‌کند. مورد تأیید متخصصان چشم بوده و استفاده از آن بدون عوارض است. یکی از مزیت‌های برجسته فوم پاک‌کننده بلفامد، عدم نیاز به آب‌کشی است که استفاده از آن را در هر زمان و مکانی آسان می‌سازد.

فوم پاک کننده بلفامد

ترکیب این فوم حاوی هیالورونیک اسید است که با قدرت بالای آب‌رسانی، به حفظ رطوبت و افزایش سلامت و شادابی پوست کمک می‌کند. این محصول از اورونال به‌عنوان یک شوینده ملایم برای پلک‌ها و مژه‌های حساس بهره می‌برد. همچنین، وجود سرامید در این فوم، به‌عنوان یک سد محافظتی برای پوست عمل می‌کند و ویتامین E با خواص آنتی‌اکسیدانی خود از پوست در برابر عوامل آسیب‌زا محافظت می‌کند.

ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول

مانند ضد آفتاب‌های معمولی که برای پوست صورت استفاده می‌شوند، ضد آفتاب دور چشم نیز دارای SPF است که از پوست حساس اطراف چشم در برابر آسیب‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند. ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول نه‌تنها پوست نازک و حساس دور چشم را محافظت می‌کند، بلکه به‌عنوان یک محصول آرایشی نیز کاربرد دارد. وجود رنگ‌دانه‌ها در این محصول کمک می‌کند تا لک‌ها، تیرگی دور چشم و چین‌وچروک‌ها محو شوند.

ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول

فرمولاسیون ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول به‌گونه‌ای طراحی شده که با انواع پوست، حتی پوست‌های حساس، سازگار باشد. این کرم به لایه‌های عمقی پوست نفوذ نمی‌کند، بنابراین احتمال بروز حساسیت یا مشکلات پوستی پس از استفاده از آن وجود ندارد. SPF30 موجود در این محصول محافظت مناسبی برای انواع پوست، از جمله پوست‌های سبزه، گندمی و روشن، فراهم می‌کند.

پد پاک کننده پلک و مژه آیسول

پد پاک‌کننده یکی از جدیدترین محصولات برای از بین بردن ناخالصی‌ها و آلودگی‌های روی پوست است. پد پاک‌کننده پلک و مژه آیسول به‌طور تخصصی برای پاک‌سازی این نواحی طراحی شده و مناسب برای آقایان و خانم‌های بالای 15 سال است. یکی از ویژگی‌های برجسته این محصول عدم نیاز به آبکشی است که استفاده از آن را در هر شرایطی آسان می‌کند.

پد پاک کننده پلک و مژه آیسول

عصاره درخت چای یکی از ترکیبات کلیدی این پد پاک‌کننده است که با خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب خود به درمان بیماری‌های چشمی رایج مانند بلفاریت، شالازیون و گل‌مژه کمک می‌کند. پد آیسول همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از بروز التهاب و عفونت‌های چشمی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، وجود هیالورونیک اسید در ترکیب این محصول، آن را به یک مرطوب‌کننده قوی تبدیل کرده است.

سرم دور چشم کافئین و ویتامین سی ویتالیر

سرم دور چشم کافئین و ویتامین C ویتالیر، همان‌طور که از نامش پیداست، بر پایه دو ماده اصلی، یعنی ویتامین C و کافئین، فرموله شده است. این ترکیب همراه با سایر مواد مؤثر، تحت نظر متخصصان برجسته پوست و زیبایی تهیه شده است. با استفاده مداوم از این سرم، شاهد نتایج شگفت‌انگیزی بر روی پوست حساس دور چشم خود خواهید بود.

سرم دور چشم کافئین و ویتامین سی ویتالیر

کافئین، به‌عنوان یکی از مواد اصلی این سرم، تأثیرات مثبت زیادی دارد؛ از جمله کاهش حلقه‌های تیره دور چشم و کاهش پف و تورم. علاوه بر این، کافئین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند.

ویتامین C، که یکی دیگر از عناصر کلیدی این سرم است، به افزایش تولید کلاژن، روشن‌تر شدن و شادابی پوست کمک می‌کند. سرم دور چشم کافئین و ویتامین C ویتالیر از مواد اصلی در تولیدات برند ویتالیر به شمار می‌رود و نقش مهمی در بهبود سلامت پوست ایفا می‌کند.

کرم ترمیم کننده دور چشم سیکاسول آیسول

حساسیت و آسیب‌پذیری بالای پوست دور چشم باعث شده است که بسیاری از متخصصان پوست در سراسر جهان به تولید کرم‌های مخصوص این ناحیه بپردازند. در این میان، کرم ترمیم‌کننده دور چشم سیکاسول آیسول یکی از محصولات معتبر داخلی است که در لابراتوارهای کشور آلمان فرموله شده است. این محصول، اولین کرم ترمیم‌کننده تخصصی دور چشم ایرانی با استانداردهای بین‌المللی به شمار می‌آید.

کرم ترمیم کننده دور چشم سیکاسول آیسول

در ساخت این کرم از زینک و مس بهره‌گیری شده است که دارای خواص ضدباکتری و ضدویروس هستند. سیلیکون موجود در این کرم یک لایه محافظ شبیه پانسمان ایجاد می‌کند که برای افرادی که جراحی زیبایی چشم انجام داده‌اند، بسیار مناسب و کاربردی است. همچنین، فرمولاسیون این کرم حاوی انواع اکتیوهای گیاهی است که برای ترمیم زخم‌ها، بخیه‌ها، سوختگی‌ها و سایر جراحات پوستی ایده‌آل هستند. وجود عصاره آلوئه‌ورا در کرم سیکاسول نیز نشان‌دهنده قدرت بالای آب‌رسانی و التیام‌بخشی آن اس

سخن پایانی باریژان با مخاطبان

در این راهنمای مراقبت از پوست دور چشم، به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موارد برای داشتن پوستی زیبا، سالم و جوان پرداخته شد. برخورداری از یک روتین دور چشم استاندارد، بهره‌مندی از درمان‌های طبیعی خانگی و استفاده گاه‌به‌گاه از درمان‌های حرفه‌ای باعث حفظ شرایط ایده‌آل یا بهبود مشکلات پوستی شما در اطراف چشم‌ها می‌شوند. خرید یک کرم دور چشم مناسب برای رفع مشکلات بخصوص اطراف چشم خود را جدی بگیرید و پیوسته از آن استفاده کنید. فراموش نکنید که نتایج مثبت سریعاً ظاهر نمی‌شوند و شما باید حداقل برای چند ماه تا یک سال به روتین پوست دور چشم خود پایبند باشید.

با رعایت تمام این موارد، هنوز موفقیت شما قطعی نیست! خواب کافی، مصرف غذاهای مغذی، محدود کردن مصرف سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و کافئین، ورزش منظم و مدیریت استرس، همگی جزو روش های مراقبت از دور چشم به شمار می‌آیند. همچنین همواره از چشم‌های خود در مقابل اشعه آفتاب محافظت کنید تا با پیری زودرس، تیرگی و دیگر مشکلات رایج اطراف چشم‌ها مواجه نشوید. با پیروی از این موارد، امیدواریم که روند مراقبت از پوست دور چشم شما به بهترین نحو انجام شود. فراموش نکنید که در باریژان، ما با ارائه مطالب مفید عرضه محصولات پوستی باکیفیت، گام‌به‌گام در کنار شما هستیم.

سؤالات متداول
علت سیاهی دور چشم چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟
سیاهی اطراف چشم ناشی از عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، کمبود خواب، افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. درمان‌های سیاهی دور چشم شامل خواب کافی، استفاده از کمپرس سرد، استفاده از درمان‌های موضعی با موادی مانند ویتامین C یا رتینول و محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء‌بنفش هستند.
آیا محصولات معمولی پوست صورت برای مراقبت از دور چشم هم مفید هستند؟
توصیه کارشناسان باریژان این است که حتماً از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص مراقبت از دور چشم فرموله شده‌اند. پوست اطراف چشم حساس است و برخی از مواد موجود در محصولات معمولی صورت برای این ناحیه خشن هستند.
آیا داروها و درمان‌های خانگی برای بهبود شرایط پوست دور چشم مناسب هستند؟
بله، بسیاری از درمان‌های خانگی نظیر برش‌های خیار، ژل آلوئه‌ورا، ورقه‌های سیب‌زمینی و روغن نارگیل برای درمان مشکلات مختلف اطراف چشم مؤثر هستند. بااین‌حال نتایج برای همه افراد یکسان نیست و این موضوع بسیار مهم است که پوست شما با درمان موردنظر سازگار باشد.
چه زمانی برای مشکلات اطراف چشم خود به پزشک مراجعه کنم؟
اگر نگرانی‌های مداوم و شدیدی مانند حلقه‌های تیره، پُف شدید یا علائم عفونت پوستی دارید، توصیه می‌شود با یک متخصص پوست مشورت کنید. این افراد با تشخیص دقیق مشکل شما، درمان‌هایی تخصصی توصیه می‌کنند تا به‌سرعت بهبود پیدا کنید.
چگونه می‌توانم خطوط یا چروک‌های پنجه کلاغی اطراف چشم را برطرف کنم؟
استفاده از ترکیبات ضد پیری مانند رتینول، پپتایدها و هیالورونیک اسید در روتین مراقبت از پوست دور چشم، برای به حداقل رساندن خطوط و چروک‌های پنجه کلاغی مناسب است. علاوه بر این، محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید و آب‌رسانی مناسب نیز برای رفع این مشکل الزامی هستند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *