وبلاگ باریژان
0

راهنمای جامع مراقبت از موهای رنگ شده و آسیب دیده

مراقبت از موهای رنگ شده
بازدید 56

داشتن موهایی سالم و زیبا بسیار دل‌نشین است، اما دستیابی به این هدف همیشه آسان نیست و گاهی اوقات با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید که به موهایتان آسیب می‌رسانند. تغذیه نامناسب، نور آفتاب، مواد شیمیایی و مواردی از این ‌قبیل شرایط ایده‌آل موها را از بین می‌برند تا درنهایت شما به تکنیک‌ها و روش‌های مختلف مراقبت از موهای آسیب دیده نیاز پیدا کنید. جالب است بدانید که رنگ کردن موها که در بین بسیاری از خانم‌ها و بعضی آقایان رایج است، یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن و آسیب دیدن موها به شمار می‌آید. خوشبختانه امروزه با پیشرفت محصولات مراقبت از پوست و مو و وجود انواع روش‌های مراقبت از موهای رنگ شده و آسیب‌دیده، مقابله با این مشکل و رفع آن بسیار آسان‌تر شده است.

به‌طورکلی آسیب‌های مو به چند دسته تقسیم می‌شوند و اگر قرار است به‌خوبی از شر آن‌ها خلاص شوید، ابتدا باید علت پدید آمدن آسیب را پیدا کنید. باوجود اینکه برخی شیوه‌ها برای فهمیدن دلیل یا دلایل آسیب‌های مو وجود دارند، اما مشورت با یک کارشناس یا متخصص پوست و مو، هوشمندانه‌ترین تصمیم است. پس‌ازاینکه ریشه مشکل را متوجه شوید، مراقبت از موهای آسیب دیده و بهبود آن‌ها به‌مراتب آسان‌تر می‌شوند.

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که با آسیب‌های ناشی از نور آفتاب، رنگ مو و… دست‌وپنجه نرم می‌کنید، جای درستی آمده‌اید. در این مقاله شما را با محصولات کاربردی و نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده و سوخته آشنا می‌کنیم؛ همچنین شایان‌ذکر است که تمام این اطلاعات بر پایه داده‌های علمی معتبر هستند تا ظرف مدت کوتاهی شاهد بهبود شرایط موهایتان باشید.

مراقبت از موهای آسیب دیده به چه معناست؟

مراقبت از موهای آسیب دیده به مجموعه‌ای از اقدامات و درمان‌هایی گفته می‌شود که برای رفع یا کاهش آسیب‌های گوناگون مو به کار می‌روند. معمولاً موهای آسیب‌دیده با علائمی نظیر خشکی، سوختگی، دوشاخه شدن، شکستگی و ظاهری ضعیف مشخص می‌شوند. مصرف مرطوب‌کننده، نرم‌کننده‌های عمیق، کوتاه کردن منظم، رژیم غذایی متعادل و مصرف روغن‌های طبیعی ازجمله مهم‌ترین روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده هستند.

گاهی اوقات بسیار واضح است که موهای شما به چه دلایلی دچار آسیب شده‌اند. در این موارد، تنها کافیست که محصولات و روتین متناسب با شرایط خود را پیدا کنید تا ظرف مدت کوتاهی شاهد بهبود موهایتان باشید. البته اگر مشکلات جدی باشند یا نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده شما اثربخشی لازم را نداشته باشد، حتماً باید توسط پزشک ویزیت شوید و درمان مخصوص به خودتان را دریافت کنید.

در مقابل، گاهی اوقات شما دلیل اصلی ضعیف شدن موها و بروز آسیب‌ها را نمی‌دانید. در چنین شرایطی مصرف کورکورانه محصولات مختلف و استفاده از درمان‌های خانگی گوناگون نه‌تنها فایده چندانی ندارند، بلکه ممکن است شرایط را وخیم‌تر کنند. بنابراین اولین اصل برای بهره‌مندی از بهترین روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده، شناسایی دلیل یا دلایل پشت آن است.

بررسی انواع آسیب دیدگی موها

درک علل آسیب‌دیدگی مو برای اجرای اقدامات پیشگیرانه و اتخاذ یک روال مراقبتی یا درمانی بسیار حائز اهمیت است. فهم درست و اصولی مشکل به شما کمک می‌کند تا شادابی و سلامت موهای خود را ظرف مدت کوتاهی به دست آورید. به‌طورکلی موها با 4 نوع آسیب شیمیایی، حرارتی، خورشیدی و مکانیکی روبه‌رو هستند که هریک از طریقی باعث تضعیف تارهای مو می‌شوند. شما تنها پس از تشخیص نوع آسیب می‌توانید بهترین شیوه مراقبت از موهای آسیب دیده را اتخاذ کنید. در اینجا به بررسی دقیق این آسیب‌ها پرداخته‌ایم:

آسیب شیمیایی

یکی از رایج‌ترین انواع آسیب‌های مو، آسیب شیمیایی (Chemical Damage) است. این نوع آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که مو در معرض مواد شیمیایی خشن، نظیر انواع کم‌رنگ‌کننده یا رنگ‌زدای مو، ریلکسر یا صاف‌کننده قوی و رنگ مو قرار بگیرد.

آسیب شیمیایی مو به واسطه رنگ کردن

زمانی که از مواد شیمیایی نظیر رنگ مو استفاده می‌کنید، رنگ‌دانه‌های اصلی مو می‌شکنند و رنگ جدید درون آن‌ها رسوب می‌کند. این فرآیند موها را تضعیف کرده، چربی طبیعی را از بین می‌برد و موها را مستعد شکستن می‌کند. به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های شیمیایی، استفاده از محصولات ملایم مو و پوست سر الزامی است. از طرفی شما باید برای ترمیم موهای آسیب دیده و رنگ‌شده، مصرف محصولات آب‌رسان و ماسک‌های ترمیم‌کننده را در روال مراقبتی خود قرار دهید.

آسیب حرارتی

آسیب گرمایی یا آسیب حرارتی (Heat Damage) زمانی رخ می‌دهد که مو در معرض گرمای بالا قرار بگیرد. معمولاً این گرما از طریق ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی رایج، مانند اتو مو، فِرکننده و سشوار به موها منتقل می‌شود. به گفته برناردو واسکنسلوس، قرار گرفتن مو در معرض حرارت زیاد به کوتیکول مو آسیب می‌رساند و ظاهر تارهای کراتینه مو را تغییر می‌دهد. این فرآیند باعث می‌شود که موها خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند.

یکی از ساده‌ترین راه‌های مراقبت از موهای آسیب دیده حرارتی، عدم استفاده یا کاهش دمای ابزارهای حالت‌دهنده گرمایی است. از طرفی شما با استفاده از محصولات محافظ حرارتی می‌توانید ضمن بهبود رطوبت، مانعی بین گرمای شدید و موهایتان ایجاد کنید. این محصول را پیش از حالت دادن بر روی موها اسپری کنید تا از آن‌ها در برابر گرمای شدید محافظت و موخوره را کنترل کند.

آسیب خورشیدی

اشعه ماوراء‌بنفش آفتاب که با نام آسیب خورشیدی (Sun Damage) از آن یاد می‌شود، تنها به پوست آسیب نمی‌رساند؛ بلکه به کوتیکول مو هم آسیب می‌رساند و به‌مرورزمان باعث خشک و شکننده شدن آن می‌شود. اگر زمان زیادی را بدون کلاه یا محصولات حاوی فیلترهای UV در مقابل آفتاب بگذرانید، این نوع آسیب مو تشدید می‌شود. تغییر رنگ به دلیل اکسیداسیون، خشکی نوک موها و نازک شدن کلی از مهم‌ترین نشانه‌های آسیب خورشیدی هستند.

بر اساس صحبت‌های واسکنسلوس، درمان این نوع آسیب از دیگر موارد مشکل‌تر است؛ بنابراین تلاش شما باید بر پیشگیری از بروز این نوع آسیب باشد. اگرچه مراقبت از موهای آسیب دیده خورشیدی نیز راه و روش‌های بخصوصی دارد، اما بهتر است با استفاده از کلاه و مصرف محصولات حاوی فیلترهای UV، از بروز این نوع آسیب جلوگیری کنید. رعایت این موارد در روزهای آفتابی را بسیار جدی بگیرید.

آسیب مکانیکی

آخرین نوع آسیب موها که با نام آسیب مکانیکی (Mechanical Damage) از آن یاد می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که از موها به‌طور نادرست نگه‌داری شود. برس زدن بیش‌ازحد، گره‌زدایی شدید، کشش ناشی از بافتن مو و بستن شدید مو با کش از دلایل اصلی بروز آسیب‌های مکانیکی هستند. از مهم‌ترین علائم این نوع آسیب مو می‌توان به شکافته شدن ساقه میانی و شکستگی موها اشاره کرد.

خوشبختانه نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده مکانیکی و بهبود آن‌ها بسیار ساده است؛ تنها کافیست از مدل موهای خیلی سفت و کشیده پرهیز کنید و موها را به‌آرامی برس بزنید. از طرفی اگر موهایتان به‌سادگی گره می‌خورند، روشی برای باز کردن گره‌ها پیدا کنید که کمترین آسیب مکانیکی را به همراه داشته باشد. برای مثال می‌توانید از روغن‌های مخصوص و کرم‌های روان‌کننده استفاده کنید که باعث لغزش بهتر برس یا شانه روی موها می‌شوند.

روتین جامع مراقبت از موهای آسیب دیده

پس از تشخیص دلیل آسیب‌دیدگی موها، حالا به‌سادگی می‌توانید از بهترین روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده برای ترمیم آن‌ها استفاده کنید. از طرفی با پیروی از یک روتین اصولی، کمتر با آسیب مو مواجه می‌شوید و در صورت مواجهه، شدت آن بسیار ضعیف خواهد بود. یک روتین برای ترمیم موهای آسیب دیده و سوخته، باید شامل ترکیبی از درمان‌های تغذیه‌کننده، اقدامات مراقبتی و تعهد به استفاده از شیوه‌های ملایم باشد. در اینجا یک روال جامع با توضیحات مفصل برای هر مرحله را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

مصرف شامپوی مناسب

برای مراقبت از موهای رنگ‌شده و آسیب‌دیده، انتخاب یک شامپوی مناسب امری حیاتی است. شامپوی ویتاپلکس مخصوص موهای رنگ‌شده، با فرمولاسیون مغذی و مرطوب‌کننده که شامل ترکیباتی مانند پرودیو 500 و روغن نارگیل است، علاوه بر تمیز کردن ملایم موها، به ترمیم و احیای آن‌ها نیز کمک می‌کند. این شامپو فاقد سولفات بوده و به حفظ چربی طبیعی مو کمک می‌کند، در نتیجه از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می‌کند. استفاده از شامپوهای حاوی سولفات می‌تواند موهای آسیب‌دیده را شکننده‌تر کند، به همین دلیل انتخاب یک شامپوی فاقد سولفات مانند ویتاپلکس ضروری است.

شامپو مناسب موهای رنگ شده ویتاپلکس

شامپوهای مناسب موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده، اغلب حاوی موادی مانند کراتین، بیوتین و روغن‌های طبیعی هستند که به تقویت تارهای مو، افزایش خاصیت ارتجاعی آن‌ها و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر کمک می‌کنند. ویتاپلکس با ترکیبات حرفه‌ای و مواد اولیه وارداتی، نه تنها ماندگاری رنگ مو را افزایش می‌دهد، بلکه موها را تا چندین هفته پس از رنگ‌آمیزی درخشان و شاداب نگه می‌دارد. همچنین، کاهش تعداد دفعات شستشو می‌تواند به حفظ روغن‌های طبیعی مو کمک کند و روند ترمیم موها را سرعت بخشد.

مصرف ماسک مو

برای تقویت روتین مراقبت از موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده، ماسک موی ویتاپلکس یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این ماسک که با اسید آمینه پیشرفته Prodew 500 و روغن نارگیل فرموله شده، علاوه بر نرم‌کنندگی عمیق، مواد مغذی و مرطوب‌کننده لازم را به موهای شما می‌رساند. ماسک مو بخش حیاتی مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده محسوب می‌شود، زیرا با تأمین رطوبت کافی و جلوگیری از شکستگی موها، به بازسازی و احیای موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند.

ماسک مو مناسب موهای رنگ شده ویتاپلکس

استفاده منظم از ماسک مو مناسب موهای رنگ شده ویتاپلکس می‌تواند نقش مکمل قدرتمندی در روال مراقبتی شما ایفا کند، زیرا این محصول با فرمولاسیون خاص خود، مشکلاتی مانند خشکی و شکنندگی را هدف قرار داده و موهای شما را سالم، هیدراته و درخشان نگه می‌دارد. توصیه می‌شود ماسک‌هایی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات مغذی مانند روغن آرگان، شی باتر، پروتئین‌های هیدرولیزشده و کراتین باشند تا موها به بهترین شکل ممکن تغذیه و تقویت شوند. برای بهترین نتیجه، ماسک مو را هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید، و در صورت آسیب جدی موها، می‌توانید دفعات مصرف را افزایش دهید.

کرم مو

کرم موی ویتاپلکس، راز داشتن موهای رنگ‌شده‌ای شاداب، سالم، زیبا و حالت‌پذیر است. پس از شستشوی موها و گرفتن آب اضافی آن‌ها، استفاده از این کرم بر روی ساقه موها، نرمی، لطافت و تغذیه‌ای عمیق را به ارمغان می‌آورد. کرم موی ویتاپلکس موهای رنگ شده با استفاده از بهترین مواد اولیه وارداتی تولید شده و بافتی سبک دارد که به‌سرعت جذب موها می‌شود. ترکیبات مغذی و ترمیم‌کننده مانند روغن نارگیل و پرودیو 500، از اجزای اصلی این کرم هستند که به تقویت و بازسازی موهای رنگ‌شده کمک می‌کنند.

کرم مو مناسب موهای رنگ شده ویتاپلکس

اسپری مو

اسپری نرم‌کننده موهای رنگ‌شده ویتاپلکس، محصولی پیشرفته و ترکیبی از قدرت پرودیو 500 و خواص مغذی روغن نارگیل است. این اسپری فراتر از محصولات مراقبتی سنتی عمل کرده و نرمی و لطافتی محسوس به موهای شما می‌بخشد. چه بخواهید خشکی ناشی از رنگ کردن موها را برطرف کنید یا به‌دنبال ترمیم و بازسازی سریع باشید، این اسپری با ارائه ترکیبی از آب‌رسانی، درخشندگی و حالت‌پذیری، انتخابی عالی است.

اسپری نرم کننده موهای رنگ شده ویتاپلکس

علاوه بر این، اسپری نرم‌کننده موهای رنگ‌شده ویتاپلکس فاقد مواد مضری مانند پارابن، سولفات و نمک بوده و ایمنی بالایی برای موهای شما فراهم می‌کند.

مصرف نرم کننده آبرسان

هر بار که موهای آسیب‌دیده را می‌شویید، حتماً از یک نرم‌کننده آبرسان یا مرطوب‌کننده برای تأمین رطوبت موها استفاده کنید. در انجام این اقدام حیاتی، تمرکز را روی ساقه و نوک موها بگذارید که اغلب در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار دارند. زمانی که نرم‌کننده برای چند دقیقه روی موها باقی بماند، تمام مواد مغذی و آب‌رسان آن وارد تارهای مو می‌شوند و به بهبود سریع‌تر موهای آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

یکی دیگر از فواید مهم مصرف نرم‌کننده در مراقبت از موهای آسیب دیده، کمک به گره‌زدایی و مدیریت آسان‌تر موها است. درواقع نرم‌کننده خطر آسیب‌های مکانیکی که موجب شکستگی مو می‌شوند را به حداقل می‌رساند. همواره مصرف نرم‌کننده را به بعد از مصرف شامپو موکول کرده و مطمئن شوید که مواد نرم‌کننده به‌صورت یکنواخت در تمام قسمت‌های موردنظر پخش شوند.

درمان با روغن طبیعی

مصرف روغن‌های طبیعی یک درمان عالی برای ترمیم موهای آسیب دیده و سوخته است. درواقع روغن‌ها به تغذیه و آب‌رسانی بهتر تارهای مو کمک کرده، از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می‌کنند و همچنین باعث رشد بهتر موها می‌شوند. برخی روغن‌های طبیعی دقیقاً مانند چربی طبیعی پوست سر (سبوم) عمل می‌کنند و با بهبود خاصیت ارتجاعی یا انعطاف‌پذیری موها، مانع از شکستن آن‌ها می‌شوند.

روغن نارگیل و روغن آرگان که سرشار از خواص مغذی هستند، برخی از محصولاتی هستند که در مراقبت از موهای آسیب دیده استفاده می‌شوند. زمانی که این روغن‌ها را به موهای مرطوب خود بمالید، لایه‌ای اضافی از رطوبت روی آن‌ها ایجادشده و موها به بهترین نحو تغذیه می‌شوند. این مرحله نه‌تنها به ترمیم و تغذیه تارهای آسیب‌دیده کمک می‌کند، بلکه درخشندگی و لطافت چشم‌نوازی به موهای شما می‌بخشد.

روتین مراقبت از موهای آسیب دیده و سوخته شامل مراحل مختلفی است که انجام آن‌ها به‌موازات یکدیگر، باعث بهبود شرایط موهای شما می‌شود. پاک‌سازی ملایم، مصرف روغن‌های گیاهی، مصرف نرم‌کننده، انواع سرم‌ها و ماسک مو، همه و همه حلقه‌هایی جدایی‌ناپذیر از زنجیر روتین ترمیم موهای آسیب دیده هستند.

درمان مبتنی بر نرم کننده عمیق

یکی از روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده که تا حدی به مرحله مصرف نرم‌کننده و تا حدی به درمان با روغن‌های طبیعی شباهت دارد، درمان مبتنی بر نرم‌کننده عمیق موی سر است. در این شیوه درمانی از ترکیب موادی نظیر کراتین، شی باتر و روغن آرگان استفاده می‌شود که به ساقه مو نفوذ می‌کنند و موجب تأمین رطوبت، نرمی و تغذیه شدید می‌شوند.

برای جلوگیری از تحریک پوست و موی سر با مواد قوی، این درمان را تنها هفته‌ای یک‌مرتبه و بعد از شامپو کردن موها به کار بگیرید. پس‌ازاینکه ماده نرم‌کننده را از ریشه تا نوک بر روی تمام تارهای مو مالیدید، برای به دام انداختن گرما از کلاه دوش استفاده کنید و اجازه دهید تا مواد مغذی عمیقاً نفوذ کنند. پس از انجام این شیوه درمانی در روتین مراقبت از موهای آسیب دیده، متوجه بهبود خاصیت ارتجاعی، کاهش خشکی و احساس احیای کلی بخش‌های آسیب‌دیده خواهید شد.

مصرف سرم ترمیم کننده

علاوه بر ماسک مو، سرم مو یکی دیگر از بهترین محصولات مورداستفاده در روتین مراقبت از موهای آسیب دیده، سوخته و رنگ‌شده است. سرم با تمرکز بر روی مواد مغذی و تقویت‌کننده، به بهبود تارهای سوخته، شکسته و آسیب‌دیده موهایتان کمک کرده و زیبایی سابق را به آن‌ها بازمی‌گرداند. معمولاً در تولید سرم‌های تقویت‌کننده از روغن‌های طبیعی سبک، گلیسیرین و ویتامین‌های مختلف استفاده می‌شود که عمیقاً در ساقه موها نفوذ کرده و موجب افزایش رطوبت و بهبود خاصیت ارتجاعی می‌شوند.

محافظت در برابر حالت‌دهنده‌های حرارتی، جلوگیری از دوشاخه شدن موها، کنترل موخوره و تقویت درخشندگی ازجمله مزایای مصرف سرم در روال مراقبت از موهای آسیب دیده هستند. در انتخاب سرم، هوشمندانه عمل کنید تا مهم‌ترین مشکلات و آسیب‌های موهای شما برطرف شوند.

محافظت در برابر استایل دهی حرارتی

اگر استایل دادن به موها با استفاده از دستگاه‌های حالت‌دهنده حرارتی در روتین شماست، مصرف محصولات محافظ حرارتی جای هیچ مذاکره‌ای ندارد! این محصولات مانند یک سپر یا سد محافظتی عمل می‌کنند تا اثرات نامطلوب گرما روی ساقه مو به حداقل برسند. قبل از استفاده از هر وسیله حالت‌دهنده حرارتی مانند سشوار یا اتوی مو، محافظ حرارتی را به‌طور یکنواخت روی موها بمالید یا اسپری کنید.

استفاده از محافظ حرارتی در نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده بسیار مهم است و شما را از شر مشکلاتی نظیر شکستگی تارهای مو، دوشاخه شدن و سوختن در امان نگه می‌دارد. از طرفی محافظ‌های حرارتی که به‌طور اختصاصی برای موهای آسیب‌دیده فرموله شده‌اند، حاوی مواد مرطوب‌کننده هستند و به جلوگیری از تشدید آسیب کمک می‌کنند. این محافظ‌ها در مدل‌های گوناگونی نظیر اسپری و کرم تولید می‌شوند که می‌توانید بر اساس سلیقه و ترجیح خود از آن‌ها استفاده کنید.

اصلاح منظم موها

کوتاه کردن یا اصلاح منظم، سنگ بنای یک روال اصولی مراقبت از مو است. شاید این‌طور به نظر برسد که کوتاه کردن موهای آسیب‌دیده یک اقدام غیرضروری است و تأثیری در روند بهبودی ندارد، اما درواقع این فرآیند برای از بین بردن نوک موها و جلوگیری از حرکت آن‌ها به سمت ساقه مو ضروری است. حتی در حالتی که قصد بلند کردن موهایتان را دارید، هر 6 الی 8 هفته آن‌ها را اصلاح کنید تا علاوه بر کاهش آسیب‌ها، سرعت رشد موها را افزایش دهید.

علاوه بر موارد فوق، کوتاه کردن منظم خطر شکستگی تارهای مو را به‌شدت کاهش می‌دهد. چه موهای خود را در خانه و چه در سالن‌های آرایشی اصلاح می‌کنید، مطمئن شوید که ابزار اصلاح دارای کیفیت بالا و سلامت کامل باشند. همچنین تیز بودن قیچی و دیگر ابزار اصلاح نیز برای حفظ سلامت موهای شما الزامی است.

مهم ترین نکات مراقبت از موهای رنگ شده

رنگ مو یکی از رایج‌ترین محصولات زیبایی مو در دنیاست که نه‌تنها توسط بسیاری از خانم‌ها، بلکه توسط آقایان هم استفاده می‌شود. با وجود ظاهر زیبایی که این رنگ‌ها به چهره و استایل شما می‌بخشند، اما مواد شیمیایی درون آن‌ها به تارهای مو آسیب می‌رسانند و باعث بروز مشکلاتی نظیر سوختگی، خشکی و شکستگی می‌شوند. اگر شما هم به‌طور مداوم موهایتان را رنگ می‌کنید، در ادامه با برخی نکات مهم مراقبت از موهای رنگ شده آشنا شوید:

انتخاب رنگ موی باکیفیت

همیشه از رنگ موهای باکیفیت برندهای معتبر استفاده کنید. رنگ موهای حرفه‌ای حاوی مواد مرطوب‌کننده و نرم‌کننده هستند که آسیب‌های ناشی از فرآیند رنگ کردن مو را به حداقل می‌رسانند. هرگز از محصولات برندهای ناشناخته که قیمت ارزان تنها مزیت آن‌هاست، استفاده نکنید.

فاصله زمانی مناسب بین دفعات رنگ آمیزی

حتی با مصرف بهترین رنگ مو، بازهم موهای شما دچار آسیب‌های جزئی می‌شوند که باید با کمک یک روتین مراقبت از موهای آسیب دیده، بهبود یابند. بنابراین بین هر جلسه رنگ‌آمیزی با جلسه بعدی، زمان کافی را در نظر بگیرید تا به موهای خود فرصت دهید بهبود پیدا کنند.

مصرف رنگ های فاقد آمونیاک

آمونیاک ازجمله مواد اولیه خشن برای موهاست و ازاین‌رو شما باید خرید رنگ موهای بدون آمونیاک یا کم‌آمونیاک را در اولویت قرار دهید. این نوع رنگ‌ها نه‌فقط برای موها ملایم‌تر هستند و سلامت آن‌ها را تهدید نمی‌کنند، بلکه درعین‌حال نتایج رنگی مؤثرتری را هم به ارمغان می‌آورند.

پیش درمانی با روغن نارگیل

یکی از روش های مراقبت از موهای آسیب دیده، استفاده از روغن نارگیل پیش از رنگ کردن موهاست. این روغن طبیعی به ایجاد یک سد محافظتی، جلوگیری از جذب بیش‌ازحد رنگ و به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی کمک می‌کند.

آسیب ناشی از رنگ مو که در دسته آسیب‌های شیمیایی قرار می‌گیرد، یکی از رایج‌ترین عوامل تضعیف تارهای مو است. ازاین‌رو روش های مراقبت از موهای سوخته و رنگ‌شده باید به‌دقت انتخاب شوند؛ به‌ویژه اگر شما جزو افرادی هستید که دائماً موهایتان را رنگ می‌کنید. مصرف رنگ‌های فاقد آمونیاک و سولفات، رعایت فاصله زمانی بین جلسات رنگ‌آمیزی، مصرف محصولات اختصاصی موهای رنگ‌شده و شستشوی موها با آب سرد بعد از رنگ‌آمیزی، برخی از مهم‌ترین نکات برای داشتن موهایی سالم و البته زیبا هستند.

استفاده محدود از ابزارهای حرارتی در طول رنگ آمیزی

معمولاً رایج است که افراد برای افزایش سرعت جذب رنگ در فرآیند رنگ‌آمیزی، از باد گرم یا داغ ابزاری مانند سشوار کمک می‌گیرند. این گرمای غیرطبیعی می‌تواند آسیب ناشی از رنگ مو را بیشتر کند. بنابراین استفاده از گرما در روند رنگ‌آمیزی موهایتان را به حداقل برسانید.

اجتناب از هم پوشانی در رنگ آمیزی

از رنگ کردن مجدد موهایی که رنگ‌شده‌اند، پرهیز کنید. هم‌پوشانی رنگ موجب پردازش بیش‌ازحد مواد و افزایش آسیب به تارهای مو می‌شود. بهتر است که تمرکز شما بیشتر بر روی رنگ کردن موهایی باشد که به‌تازگی روییده‌اند و رنگ طبیعی دارند.

مصرف محصولات مخصوص موهای رنگ شده

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از موهای رنگ شده، استفاده از محصولاتی است که به‌طور اختصاصی برای این نوع مو طراحی و فرموله شده‌اند. شامپوها و نرم‌کننده‌های موهای رنگ‌شده فاقد سولفات هستند؛ زیرا سولفات رنگ را از بین می‌برد و موجب تشدید خشکی مو می‌شود.

شستشو با آب سرد پس از رنگ آمیزی

پس از رنگ کردن، موهایتان را با آب سرد بشویید تا به بسته شدن کوتیکول مو و قفل شدن رنگ در تارها کمک کنید. آب سرد از انتشار رنگ به خارج از تار مو جلوگیری کرده و نتایج طولانی‌تری به همراه دارد. درواقع این اقدام ماندگاری رنگ مو را افزایش می‌دهد تا احتیاجی به رنگ‌آمیزی مجدد در یک بازه زمانی کوتاه نداشته باشید.

اجتناب از استایل های خشن

بافت‌های سفت، دم‌اسبی تنگ و شانه زدن شدید از نمونه‌های استایل‌دهی خشن به موها هستند که می‌توانند موجب شکستگی تارهای مو شوند. آثار مخرب این اقدامات غیراصولی در موهای رنگ‌شده شدیدتر هستند؛ بنابراین برای مراقبت از موهای آسیب دیده و رنگ‌شده، از این شیوه‌های استایل‌دهی اجتناب کنید.

مراقبت از موی رنگ شده

اگرچه نکات و روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده تنها به موهای رنگ‌شده محدود نمی‌شوند، اما استفاده از رنگ مو و پاک‌کننده‌های رنگ مو از مهم‌ترین دلایل آسیب رسیدن به موها هستند. شما با استفاده از محصولات باکیفیت و نکاتی که در این بخش معرفی کردیم، به‌سادگی می‌توانید از آسیب شیمیایی رنگ در امان باشید و ضمن داشتن موهایی زیبا، سلامت آن‌ها را هم تضمین کنید.

روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب دیده در خانه

علاوه بر روش‌ها و مراحلی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، مراقبت از موهای آسیب دیده می‌تواند با استفاده از مواد غذایی مختلفی که در خانه وجود دارند هم انجام شود. برای مثال می‌توان به سرکه سیب، تخم‌مرغ، آووکادو، سس مایونز یا روغن نارگیل اشاره کرد که مقدار مناسب از هرکدام، فوایدی زیادی برای موها به همراه دارد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین متدهای خانگی مراقبت از موهای آسیب‌دیده را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم:

ماسک آووکادو و تخم مرغ

آووکادو سرشار از مواد معدنی گران‌بها، روغن‌ها و ویتامین‌هاست که به رطوبت‌رسانی کمک می‌کنند؛ درحالی‌که تخم‌مرغ پروتئین لازم برای ترمیم مو را فراهم می‌کند. با کمی تلاش می‌توانید ماسک حاصل از ترکیب این دو را در منزل درست کرده و به بهبود سریع‌تر موهای آسیب‌دیده خود کمک کنید:

  • یک آووکادو را با یک تخم‌مرغ مخلوط‌کنید تا ترکیبی خمیری به دست آید.
  • خمیر را روی موهای آسیب‌دیده خود مالیده و سپس موها را شانه کنید تا مواد به‌طور یکنواخت پخش شوند.
  • پیش از آبکشی کامل موها، اجازه دهید که مواد حداقل برای 20 دقیقه روی موها باقی بمانند.
  • برای کسب بهترین نتیجه، این درمان خانگی را هفته‌ای یک‌بار تکرار کنید.

درمان به کمک روغن زیتون

روغن‌زیتون یک گزینه طبیعی و مغذی برای درمان و مراقبت از موهای آسیب دیده است. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌های سالم است که می‌تواند به مرطوب کردن، تقویت، ترمیم و بازیابی سلامت موهای شما کمک کند. مراحل ماساژ و درمان این روغن روی مو به ترتیب زیر است:

  • مقداری روغن‌زیتون را روی نوک انگشتان خود بریزید و پوست سر (زمانی که خشک است) خود را ماساژ دهید.
  • حالا موها را به‌آرامی شانه بزنید تا روغن از پوسته و ریشه موها به سمت ساقه پخش شود.
  • اجازه دهید که روغن برای حداقل یک ساعت روی موها بماند؛ حتی می‌توانید اجازه دهید که روغن برای یک شب تا صبح روی موها باقی بماند.
  • درنهایت موهایتان را به کمک شامپو آبکشی کنید تا به حالت عادی برگردند.

درمان با سس مایونز

احتمالاً از سس مایونز انتظار دارید که در سالاد الویه خودنمایی کند! اما جالب است بدانید که از این سس می‌توان به‌عنوان یکی از روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده در خانه استفاده کرد. ثابت‌شده که مایونز به دلیل داشتن اسیدهای آمینه و روغن‌های ضروری غنی‌شده، به بهبود مو کمک می‌کند.

  • مقدار مناسبی از سس مایونز را روی موهایتان بمالید.
  • موهایتان را به‌آرامی شانه بزنید تا سس‌ها به‌طور یکنواخت روی تارهای مو پخش شوند.
  • حدود 15 دقیقه صبر کنید تا مواد مایونز به درون موها نفوذ کنند و سپس با استفاده از شامپو آبکشی نمایید.
  • تا چند روز پس از انجام این درمان خانگی، نتایج را مشاهده خواهید کرد.
اصولی‌ترین نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده باید شامل درمان‌های خانگی باشد! بسیاری از افراد از اهمیت بالای مواد طبیعی و درمان‌های خانگی غافل می‌شوند و ازاین‌رو روند بهبودی آن‌ها بسیار کند می‌شود. استفاده هفتگی از ماسک عسل و روغن نارگیل، شستشوی موها با آب برنج، ماساژ موها با روغن‌زیتون و… باعث بهبود موها، افزایش استحکام، درخشندگی و سلامت آن‌ها می‌شود.

ماسک عسل و روغن نارگیل

این درمان خانگی ضمن ترکیب فواید مرطوب‌کنندگی روغن نارگیل با خواص افزایش‌دهنده درخشندگی عسل، گزینه‌ای ایده‌آل برای مراقبت از موهای آسیب دیده است. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب است که به ساقه مو نفوذ می‌کند، موجب آب‌رسانی عمیق می‌شود و مانع از دست رفتن پروتئین‌ها می‌شود. از طرفی عسل با جذب و حفظ رطوبت، به افزایش نرمی و درخشش مو کمک می‌کند.

  • مقدار مساوی از روغن نارگیل و عسل را در یک کاسه بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.
  • ازآنجایی‌که روغن نارگیل در دمای اتاق جامد می‌شود، بنابراین مخلوط را ابتدا کمی گرم‌کنید تا استفاده از آن آسان‌تر شود.
  • با استفاده از انگشتان خود یا یک برس، مخلوط را به‌طور یکنواخت از ریشه تا نوک موها بمالید.
  • برای جذب بیشتر، بهتر است که موهای شما کمی نم‌دار باشند؛ همچنین از یک کلاه دوش برای پوشاندن موهایتان استفاده کنید.
  • پس از 30 الی 60 دقیقه، موهایتان را با آب ولرم و شامپو بشویید.

شستشو با ماست و آب لیمو

ماست حاوی لاکتیک اسید است که به پاک‌سازی پوست سر و مو کمک می‌کند؛ درحالی‌که آب‌لیمو باعث درخشندگی و شفافیت مو می‌شود. ازآنجایی‌که ترکیب این دو ماده خوراکی تجمع محصولات مراقبتی را از بین می‌برد، پوست سر را متعادل می‌کند و درخشندگی کلی موها را افزایش می‌دهد، در نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده کاربرد دارد.

  • ماست ساده و آب‌لیموی تازه را در یک کاسه مخلوط‌کنید (مقدار هرکدام به طول و ضخامت موهای شما بستگی دارد).
  • اگر مخلوط شما خیلی غلیظ شد، آن را با اضافه کردن کمی آب رقیق کنید.
  • هنگامی‌که موهایتان مرطوب هستند، آن‌ها را به چند بخش تقسیم کرده و مخلوط را به هر بخش بمالید.
  • از نوک انگشتان خود یا یک برس برای پخش یکنواخت مخلوط استفاده کنید.
  • پس از 15 الی 30 دقیقه، مواد را با آب ولرم و شامپو به‌خوبی آبکشی کنید.

شستشو با سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده طبیعی است که به دلیل برخورداری از خواص متعادل‌کننده PH و شفاف‌سازی موها شناخته‌شده می‌شود. این ماده بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست سر، پاک‌سازی عمیق انجام می‌دهد و ازاین‌رو برای مراقبت از موهای آسیب دیده مفید است. شستشو با سرکه سیب، محیطی سالم برای رشد مجدد موها فراهم می‌کند و از این نظر بسیار حائز اهمیت است.

  • مقدار مساوی از آب و سرکه سیب را در یک کاسه باهم مخلوط‌کنید (مقداری که استفاده می‌کنید به طول و ضخامت موهای شما بستگی دارد).
  • اگر پوست سر شما حساس است، محلول خود را با اضافه کردن آب بیشتر رقیق کنید.
  • هنگامی‌که موهای شما کمی مرطوب هستند، به چند بخش تقسیم کرده و محلول سرکه سیب را روی آن‌ها بریزید.
  • مطمئن شوید که محلول هم بر روی پوست سر شما بریزد و هم از ریشه تا نوک موها را پوشش دهد.
  • حالا پوست سر خود را به‌آرامی با نوک انگشتان ماساژ دهید تا به توزیع بهتر سرکه و افزایش گردش خون کمک کنید.
  • پس از 1 الی 2 دقیقه، موهای خود را به‌خوبی آبکشی نمایید.
  • هرگز اجازه ندهید که سرکه برای مدت طولانی روی پوست و موی سر باقی بماند، زیرا باعث خشکی می‌شود.

شستشو با آب برنج

آب برنج برای قرن‌هاست که در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف به‌عنوان یک ماده تقویت‌کننده و درمان‌کننده مو مورداستفاده قرارگرفته است. آب برنج سرشار از ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که قادر به تقویت و تغذیه موها هستند. نشاسته موجود در آب برنج به یکدست کردن کوتیکول مو، کاهش اصطکاک و افزایش درخشندگی کمک می‌کند. شستشو با آب برنج به بهبود بافت مو و به حداقل رساندن شکستگی‌ها کمک می‌کند.

شستشو با آب برنج برای مراقبت از موی رنگ شده

  • نصف فنجان برنج (از هر نوعی) را کاملاً آبکشی نمایید تا ناخالصی‌ها از بین بروند.
  • حالا برنج را در یک ظرف ریخته و دو الی 3 فنجان آب به آن اضافه کنید.
  • اجازه دهید که برنج 30 دقیقه تا 1 ساعت خیس بخورد؛ در این مدت برنج را کمی در آب هم بزنید تا مواد مغذی آن آزاد شوند.
  • حالا به کمک یک صافی، آب برنج را از دانه‌ها جدا کنید؛ همچنین اگر آب برنج خیلی غلیظ است، آن را با کمی آب معمولی رقیق کنید.
  • آب برنج را روی موهای مرطوب خود بریزید و مطمئن شوید که از ریشه تا نوک موها با آن پوشانده شوند.
  • پس از مدت 10 الی 15 دقیقه، موهایتان را با آب ولرم آبکشی نمایید و مطمئن شوید که تمام آب برنج از روی موها پاک شود.
  • به‌منظور اثربخشی بهتر، اجازه دهید که موهایتان در هوای آزاد خشک شوند تا مراقبت از موهای آسیب دیده به بهترین نحو تکمیل شود.

8 عادت اشتباه در مراقبت از موهای آسیب دیده

درحالی‌که انجام اقدامات درست و اصولی مراقبت از مو برای حفظ یا بهبود سلامت و زیبایی موهای ضروری است، برخی عادات نادرست به‌طور ناخواسته منجر به آسیب می‌شوند. با شناسایی این موارد و حذف آن‌ها از روال مراقبتی خود، به‌سرعت شاهد بهبود شرایط موهای سوخته و آسیب‌دیده خود خواهید بود. برخی از این عادات مخرب شامل موارد زیر هستند:

حالت دادن با حرارت بالا

استفاده منظم از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی مانند اتوهای صاف‌کننده، اتوهای فِرکننده و سشوار می‌تواند رطوبت طبیعی مو را از بین ببرد و منجر به خشکی، شکستگی و دوشاخه شدن موها شود. برای مقابله با این مشکل، از ابزارهای سبک حرارتی با کمترین درجه (یا درجه متوسط) استفاده کنید. همچنین مصرف محافظ‌های حرارتی را جدی بگیرید یا حتی از استایل‌های بدون نیاز به حرارت بهره ببرید.

شستشوی بیش از حد

اگرچه شستشو یکی از بخش‌های مهم روتین مراقبت از موهای آسیب دیده و رنگ‌شده است، اما دفعات آن باید محدود باشد. شستشوی بیش‌ازحد باعث از بین رفتن سبوم شده و موهای شما را در معرض آسیب‌های بیشتری قرار می‌دهد. برای بسیاری از افراد، 2 الی 3 مرتبه شستشو برای کمک به ترمیم موهای آسیب دیده کافیست.

مدل موی تنگ

مدل‌ها یا استایل‌هایی که فشار و تنش زیادی به موها اعمال می‌کنند، قطعاً باعث بروز و تشدید آسیب می‌شوند. اگر موهایتان را به‌طور مداوم به‌صورت دم‌اسبی یا بافت تنگ حالت می‌دهید، احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها زیاد است. ساده‌ترین راه مقابله با این مشکل، انتخاب مدل موهای آزاد و خودداری از کشیدن بیش‌ازحد موها است.

برس کشیدن موهای خیس

اگرچه برس کشیدن باعث باز شدن گره موها می‌شود و از روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده به شمار می‌آید، اما نه در زمانی که هنوز کاملاً خیس هستند! موهای خیس مستعد شکستن هستند و برس زدن شدید آن‌ها به کوتیکول‌ها آسیب می‌رساند. اگر موهای شما نم‌دار هستند، از یک شانه با دندانه‌های پهن استفاده کرده و فرآیند برس زدن را از نوک مو به سمت ریشه انجام دهید.

نادیده گرفتن اصلاح منظم

اصلاح منظم نه‌تنها برای موهای سوخته، رنگ‌شده و آسیب‌دیده، بلکه حتی برای موهای سالم نیز الزامی است. عدم انجام اصلاح دوره‌ای، موجب ایجاد شکاف در موها، شکستگی، کدری و ضعیف شدن مو می‌شود. هر 6 الی 8 هفته موهایتان را اصلاح کنید تا اگر آسیب خاصی در نوک موها موجود دارد، به ساقه مو منتقل نشود.

مصرف محصولاتی با ترکیبات خشن

نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده شامل استفاده از محصولات مراقبتی مناسب است. بااین‌حال محصولاتی که حاوی الکل، سولفات‌ها و مواد شیمیایی خشن باشند، چربی طبیعی مو را از بین می‌برند و منجر به خشکی، شکستگی و دیگر آسیب‌ها می‌شوند. مصرف محصولات فاقد سولفات و الکل در کنار بهره‌مندی از محصولاتی با فرمولاسیون ملایم، به ترمیم موهای سوخته و آسیب‌دیده کمک می‌کند.

نادیده گرفتن اقدامات محافظتی

در مورد محافظت از موها در برابر حالت‌دهنده‌های حرارتی صحبت کردیم، اما اقدامات محافظتی فراتر از این موارد هستند. محافظت نکردن از موها در زمان انجام فعالیت‌هایی مانند شنا یا قرار گرفتن در معرض شرایط آب‌وهوایی سخت، منجر به تشدید آسیب موها می‌شوند. هنگام شنا در آب کلردار از کلاه شنا استفاده کنید، همچنین در مقابل سرمای شدید هوا از کلاه، شال یا روسری استفاده کنید.

نادیده گرفتن سلامت پوست سر

منشأ بسیاری از مشکلات و آسیب‌های مو را باید در پوست سر جستجو کرد! خشکی، التهاب، شوره و مواردی از این قبیل که بر سلامت کلی موها تأثیر می‌گذارند، اغلب از پوست سر نشاءت می‌گیرند. مصرف یک شامپوی ملایم، ماساژ دادن منظم پوست سر و درمان سریع هرگونه مشکل و بیماری در این ناحیه، سلامت پوست و موی سر را تضمین می‌کنند.

جمع بندی

تمام اطلاعاتی که از ابتدا تا انتهای این مقاله در اختیار شما قرار گرفتند، به شما در اتخاذ بهترین روش های مراقبت از موهای رنگ شده و آسیب دیده کمک می‌کنند. درنهایت شما باید با شناسایی نوع آسیب موهایتان، از بهترین روتین، درمان‌های خانگی و محصولات مناسب برای بهبود شرایط و جلوگیری از تشدید آسیب‌ها بهره ببرید.

این‌گونه نیست که همه افراد با استفاده از یک روتین و روش‌های یکسان، به موهایی سالم و شاداب دست پیدا کنند. ازاین‌رو اگر متوجه شدید که روتین مراقبتی یا برخی محصولات برای بهبود شرایط شما بی‌اثر هستند، خلاقیت به خرج دهید و آن‌ها را با اقدامات و محصولات دیگری جایگزین کنید. همچنین از انواع روش های مراقبت از موهای سوخته و آسیب‌دیده برای کمک به درمان سریع‌تر موهای خود بهره ببرید. برای مثال در کنار محصولات آزمایشگاهی موجود در بازار، از روغن‌های گیاهی و ماسک‌های خانگی هم استفاده کنید. درنهایت اگر متوجه شدید که نحوه مراقبت از موهای آسیب دیده شما کارساز نیست، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کرده و از شیوه‌ها و درمان‌های تخصصی کمک بگیرید.

سؤالات متداول
کدام مواد اولیه موجود در محصولات مو، برای مراقبت از موهای آسیب‌دیده مضر هستند؟
سولفات‌ها، الکل و هر نوع ماده شیمیایی خشن که آسیب را تشدید می‌کند، برای مو مخرب هستند.
آیا امکان رنگ کردن موهای آسیب‌دیده وجود دارد؟
برای جلوگیری از بروز آسیب‌های بیشتر توصیه می‌کنیم که ابتدا آسیب‌های موجود را برطرف و سپس موهایتان را رنگ کنید. همچنین پیش از اقدام به رنگ کردن، ابتدا با یک آرایشگر حرفه‌ای مشورت کنید تا شرایط موهایتان را ارزیابی کند و درمان‌های مغذی را با توجه به شرایط آن‌ها پیشنهاد دهد.

چگونه رطوبت موهای خشک و آسیب‌دیده خودم را تأمین کنم؟

  • استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های آبرسان که به‌طور اختصاصی برای موهای آسیب‌دیده، سوخته و خشک فرموله شده‌اند.
  • درمان‌های مبتنی بر نرم‌کننده‌های عمیق
  • استفاده از ماسک‌های طبیعی حاوی روغن نارگیل، عسل، تخم‌مرغ یا آلوئه‌ورا
فاصله زمانی استاندارد بین رنگ کردن موها چقدر است؟
بین جلسات رنگ‌آمیزی مو، حداقل 4 الی 6 هفته صبر کنید. همچنین سعی کنید که موهای رنگ‌شده را مجدداً رنگ نکنید، زیرا تداخل مواد شیمیایی باعث تشدید آسیب به موها می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *