وبلاگ باریژان
0

بررسی بهترین روتین ها و روش های مراقبت از موهای چرب

مراقبت از موی چرب
بازدید 49

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که موهایتان به‌راحتی چرب می‌شود؟ موهایتان را می‌شویید اما در عرض 24 ساعت دوباره چربی و سنگینی را روی آن‌ها احساس می‌کنید؟ به موهایتان حالت می‌دهید و در عرض چند ساعت فرم خود را از دست می‌دهند و به‌کلی نامرتب می‌شود؟ در این صورت شما به یک روتین مراقبت از موهای چرب احتیاج دارید تا میزان ترشح چربی طبیعی پوست و موی سر را کنترل کنید. در همین ابتدای امر به شما می‌گوییم که جای نگرانی نیست؛ محصولات و روش های مراقبت از موهای چرب گوناگونی وجود دارند که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم تا از شر این مشکلات آزاردهنده راحت شوید.

اگر از شستشوی مکرر موها برای از بین بردن چربی‌ها و شاداب به نظر رسیدن آن‌ها خسته شده‌اید، زمان آن رسیده که نحوه مراقبت از موهای چرب خود را تغییر دهید. این تغییر می‌تواند شامل یک روتین جدید، محصولات متفاوت، تغییر در سبک زندگی یا کنار گذاشتن عادت‌های اشتباه باشد. کنترل ترشح چربی سر کار ساده‌ای نیست و باید بدانید که مشکلات هورمونی، تغییرات آب‌وهوایی، بالا رفتن سن و مواردی از این قبیل بر آن تأثیر می‌گذارند. بااین‌حال در ادامه تمام اطلاعاتی که برای مراقبت از موهای چرب نیاز دارید، در اختیارتان قرار داده می‌شود.

مراقبت از موهای چرب به چه معناست؟

مراقبت از موهای چرب به انجام اقدامات و استفاده از محصولات بخصوصی گفته می‌شود که برای رفع مشکل چربی اضافی پوست و مو سر به کار می‌روند. هنگامی‌که پوست سر مقدار زیادی سبوم (چربی طبیعی پوست) تولید می‌کند، موها حتی مدت کوتاهی پس از تمیز کردن، مجدداً ظاهری چرب و نامرتب پیدا می‌کنند. هدف اصلی روش های مراقبت از موهای چرب، مدیریت تولید سبوم اضافی و حفظ سلامت و تمیزی پوست و مو سر است. شستشوی منظم، پاک‌سازی ملایم، مصرف نرم‌کننده متعادل و اجتناب از محصولات سنگین، برخی از راه های مراقبت از موهای چرب هستند.

بسیاری از افراد بر این باورند که تنها به کمک روتین مراقبت از مو و بهره‌مندی از محصولات باکیفیت، موهایی سالم، زیبا و خوش‌حالت خواهند داشت. این افراد باید بدانند که دستیابی به این هدف نیازمند ازخودگذشتگی‌های بیشتری است و باید در سبک زندگی و عادت‌های خود هم تغییراتی ایجاد کنند. برای مثال می‌توان به رژیم غذایی یا میزان خواب شب اشاره کرد که نقش بسزایی در حفظ سلامت و شادابی مو ایفا می‌کنند.

خوشبختانه روش های مراقبت از موهای چرب کم نیستند و شما به کمک آن‌ها می‌توانید ترشح چربی پوست سر را به‌خوبی کنترل کنید. احتمالاً پیش از رسیدن به بهترین شیوه برای مراقبت از موهای خود، روش‌های گوناگونی را باید امتحان کنید و تا رسیدن به نتیجه مطلوب صبور باشید. از طرفی عوامل خارجی گوناگونی وجود دارند که چربی مو را تشدید می‌کنند؛ بر اساس سبک زندگی شما، روش‌هایی در دسترس هستند که تا حد ممکن از آسیب ناشی از این عوامل مخرب بیرونی در امان بمانید.

چرا موها چرب می شوند؟

زمانی که موهای شما چرب یا روغنی می‌شوند، خود مو دلیل آن نیست. موهای شما به‌خودی‌خود نمی‌توانند چربی تولید کنند و در عوض روغن را از غدد چربی روی پوست سر جذب می‌کنند. بنابراین راه اصلی کنترل این مشکل، به تعادل رساندن سبوم تولیدشده توسط پوست سر است.

پوست شما پوشیده از منافذ ریز است که فولیکول‌های مو نامیده می‌شوند و وظیفه احاطه کردن ریشه و رشته مو در داخل سر را بر عهده دارند. بسیاری از این فولیکول‌ها حاوی غدد چربی بوده و عامل اصلی چرب شدن موها شناخته می‌شوند. البته اشتباه برداشت نکنید! این غدد چربی، پوست و مو را سالم و مرطوب نگه می‌دارند و همچنین به جلوگیری از عفونت‌های پوستی کمک می‌کنند.

مراقبت از موهای چرب زمانی جدی می‌شود که این غدد، بیش‌ازحد سبوم تولید کنند و منجر به چربی پوست و مو شوند. عوامل مختلفی وجود دارند که مانند کاتالیزور عمل می‌کنند و روند تولید سبوم را به‌شدت افزایش می‌دهند که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

تغییر هورمون ها

غدد چربی شما توسط هورمون‌ها کنترل می‌شوند و هرگاه این هورمون‌ها تغییر کنند، غدد شما ممکن است روغن بیشتری تولید کنند. این موضوع به‌ویژه برای افرادی که در دوران بلوغ هستند یا برای افرادی که از داروهای هورمونی (مانند کنترل بارداری) استفاده می‌کنند، بیشتر رایج است. دوران قاعدگی و یائسگی در خانم‌ها نیز از دیگر موارد تغییر هورمونی هستند.

ژنتیک

برخی افراد به‌طور طبیعی با غده‌هایی متولد می‌شوند که سبوم بیشتری تولید می‌کنند. در مقابل افرادی هم هستند که غدد چربی آن‌ها سبوم کمتر از حد طبیعی تولید می‌کنند و پوست آن‌ها خشک است. ژنتیک یکی از رایج‌ترین دلایل چرب شدن موها است که البته با پیروی از روش های مراقبت از موهای چرب، کنترل می‌شود.

رطوبت هوا

آب‌وهوا می‌تواند بر ظاهر و حس موهای شما تأثیر بگذارد. در محیط‌های مرطوب، رطوبت کمتری از پوست شما تبخیر می‌شود که می‌تواند احساس سنگینی و را به موها اعمال کند. در عوض هرچه هوا خشک‌تر باشد، این احساس معکوس می‌شود و شما حس بهتری به موهای خود دارید.

شستشوی بیش از حد

در نحوه مراقبت از موهای چرب گفته می‌شود که این نوع مو به شستشوی بیشتری در مقایسه با دیگر انواع مو نیاز دارد. بااین‌حال شما نباید به‌طور افراطی موهایتان را بشویید و روغن‌های طبیعی یا سبوم را از بین ببرید. زمانی که چربی موردنیاز پوست سر از بین برود، غدد چربی تحریک می‌شوند که این کمبود را جبران کنند و از این طریق باعث چرب شدن بیشتر مو می‌شوند.

شامپوهای قوی و غیراستاندارد

شامپوهایی که حاوی مواد شوینده خشن نظیر سولفات‌ها هستند، چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برند و موجب تولید روغن بیشتر می‌شوند. همیشه شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم و فاقد سولفات تهیه کنید و مطمئن شوید که با موهای شما سازگار باشند. محصولاتی با برچسب «برای موهای چرب»، بدون خشک‌کردن موها باعث تعادل تولید سبوم می‌شوند.

مقایسه موی چرب

مراقبت از موهای چرب باید متناسب با دلیل یا دلایل ایجاد چربی باشد تا اثربخش واقع شود. برای مثال اگر مصرف شامپوی اشتباه باعث چرب شدن موها شده باشد، با حذف آن از روتین مراقبت از مو و انتخاب یک شامپو جدید، مشکل برطرف می‌شد. در مقابل اگر تولید سبوم اضافی به خاطر مشکلات هورمونی باشد، احتمالاً نیاز به مصرف برخی داروها داشته باشید که از طرف پزشک متخصص تجویز می‌شوند.

استرس شدید

اگر همیشه تحت‌فشار و استرس شدید هستید، این موضوع می‌تواند چربی موها را تشدید کند. پیشنهاد می‌کنیم که به کمک تکنیک‌های آرام‌سازی مانند یوگا، مدیتیشن یا برخی سرگرمی‌ها، به‌طور غیرمستقیم به‌ سلامت، زیبایی و کنترل چربی موهای خود کمک کنید.

بافت مو

موهای نازک در هر اینچ مربع غدد چربی بیشتری نسبت به موهای زبر دارند و ازاین‌رو سریع‌تر چرب می‌شوند. افرادی که موهای نازک دارند، اغلب باید بیشتر موهایشان را بشویند یا از محصولات فرموله‌شده برای موهای نازک و چرب استفاده کنند.

چربی و قند ناسالم

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رژیم غذایی سرشار از چربی‌ها و قندهای ناسالم باعث تشدید تولید سبوم و چرب شدن مو می‌شوند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که سرشار از میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات باشد، به سلامت کلی پوست و مو کمک شایانی می‌کند.

شناخت و درک این عوامل به شما کمک می‌کند تا بهترین روش های مراقبت از موهای چرب را کاملاً آگاهانه و با اطلاعات کافی انتخاب کنید. هرچه شیوه مراقبتی شما سازگاری بیشتری با تاریخچه چربی مو داشته باشد، اثربخشی آن بیشتر خواهد بود.

روتین مراقبت از موهای چرب

اگر با موهای چرب سروکار دارید که اغلب در کمتر از 24 ساعت پس از استحمام مجدداً چرب می‌شوند، احتمالاً با اطلاعات ضدونقیض موجود در مورد بهترین نحوه مراقبت از موهای چرب آشنا هستید! آرایشگران، فروشندگان محصولات مراقبت از مو و هر شخصی که دستی بر آتش دارد، نظر شخصی خود را در مورد روتین مراقبتی موی چرب به اشتراک می‌گذارد. در بیشتر موارد، این اطلاعات نادرست یا حداقل ناقص هستند و شما را به مسیر درستی هدایت نمی‌کنند.

باوجوداینکه یک روال ثابت مراقبت از مو برای همه افراد با موهای چرب وجود ندارد، نکات مشخصی وجود دارند که ثابت هستند و باید در یک روال مراقبتی به آن‌ها توجه داشته باشید. بنابراین پس‌ازاینکه در اینجا شما را با یک روتین روزانه اصولی آشنا کردیم، به بررسی مهم‌ترین نکات مراقبت از موهای چرب هم می‌پردازیم تا از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری شود.

مصرف شامپو متعادل کننده

یکی از مهم‌ترین مراحل روتین مراقبت از هر نوع موی سر، پاک‌سازی و تمیز نگه‌داشتن آن است. علاوه بر گردو‌غبار، تعریق و آلودگی‌ها که روی مو می‌نشینند، چربی اضافی هم از مواردی است که باید به کمک شامپو مناسب از بین برود. علیرغم اینکه گفته می‌شود شستن روزانه مو اقدام درستی نیست، اما در مورد موهای چرب اوضاع متفاوت است و شستشوی روزانه می‌تواند به کنترل ترشح سبوم و بهبود ظاهر مو کمک کند.

طبق گفته کلینیک کلیولند (Cleveland Clinic): «غدد چربی موجود در پوست سر که مسئول تولید چربی هستند، توسط هورمون‌ها کنترل می‌شوند و دفعات شستشوی موها تأثیری بر تولید سبوم ندارد». البته شما باید حتماً از یک شامپو متعادل‌کننده چربی سر استفاده کنید که به‌طور اختصاصی برای مراقبت از موهای چرب تولید شده است. معمولاً این شامپوها حاوی منتول و عصاره برگ زیتون‌تلخ هستند که پوست سر را تمیز و سم‌زدایی می‌کنند.

مصرف نرم کننده برای ساقه مو

نرم‌کننده محصولی است که علاوه بر بهبود حالت‌پذیری موها، بخشی از رطوبت لازم برای سلامت آن‌ها را هم تأمین می‌کند. اما ریختن آن روی پوست سر و ریشه موها می‌تواند باعث تجمع چربی در این بخش شود. ازاین‌رو تمام پزشکان و متخصصان مو تأکید می‌کنند که نرم‌کننده را تنها به ساقه یا 70 درصد پایینی موهای خود بمالید و آن را پس از 1 الی 2 دقیقه با آب ولرم یا سرد آبکشی نمایید.

حتی زمانی که پوست سر و ریشه مو چرب است، بخش انتهایی موها می‌تواند مستعد خشکی باشد؛ بخصوص در مورد موهای چرب که معمولاً به‌صورت روزانه شسته می‌شوند، احتمال بروز این مشکل بیشتر است. نرم‌کننده به مرطوب نگه‌داشتن انتهای موها کمک کرده و از شکستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. یک نرم‌کننده سبک، حجم‌دهنده و فاقد چربی، بهترین انتخاب در نحوه مراقبت از موهای چرب به شمار می‌‎آید.

مصرف اسکراب پوست سر

اسکراب پوست سر یک لایه‌بردار عالی است که در کنار از بین بردن چربی و تجمع ناخالصی‌های پوست سر، این ناحیه را عمیقاً تمیز می‌کند. با از بین رفتن این مواد و ناخالصی‌ها، تنفس پوست سر بهتر می‌شود و احساس چربی مرتبط با موهای چرب به‌شدت کاهش می‌یابد. از طرفی اسکراب پوست سر فولیکول‌های این ناحیه را باز می‌کنند تا چربی در تمام بخش‌ها پخش شده و در یک یا چند قسمت جمع نشود. این فرآیند از چرب شدن مو جلوگیری می‌کند.

موی چرب

لایه‌برداری با استفاده از اسکراب، یکی از روش های مراقبت از موهای چرب است که گردش خون در فولیکول‌ها را تقویت و به تعادل تولید سبوم کمک می‌کند. درنهایت زمانی که یک‌بار در هفته از اسکراب‌های لایه‌بردار مو استفاده کنید، جذب دیگر محصولات مراقبتی و درمانی موهای شما بهتر شده و اثربخشی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند.

مصرف ماسک نرم کننده عمیق

همان‌طور که در مرحله دوم روتین مراقبت از موهای چرب اشاره کردیم، شستشوی مرتب موهای چرب باعث خشک شدن نوک و ساقه مو می‌شود. شامپو نرم‌کننده تا حدی می‌تواند این خشکی را جبران و رطوبت موردنیاز موها را تأمین کند. بااین‌حال شما باید 1 بار در هفته از ماسک مو مرطوب‌کننده مغذی استفاده کنید تا این مشکل به‌کلی رفع شود. این مرحله بیشتر به خانم‌ها و افرادی توصیه می‌شود که موهای متوسط تا بلند دارند.

در زمان خرید ماسک نرم‌کننده به دنبال محصولاتی باشید که حاوی عصاره مرکبات، روغن درخت چای، خاک رس، آلوئه‌ورا، سالیسیلیک اسید و عصاره نعناع باشند. این مواد اولیه آثاری همچون خنک‌کنندگی، آب‌رسانی، از بین بردن سلول‌های مرده، متعادل کردن تولید سبوم و جلوگیری از عفونت پوستی را به ارمغان می‌آورند و نقش مهمی در محافظت از موهای چرب دارند.

نحوه مراقبت از موهای چرب برای همه افراد یکسان نیست و بستگی به مشکلات و نیازهای بخصوص هر فرد دارد. بخصوص زمانی که نوبت به انتخاب محصولات مراقبتی می‌رسد، باید بهترین محصولات سازگار با شرایط پوست و موی خود را تهیه کنید. بااین‌حال برخی مراحل روتین مراقبت از موهای چرب مانند شستشو، مصرف نرم‌کننده و مصرف اسکراب پوست سر ثابت هستند. پیروی از این مراحل ضامن بهبود سلامت و زیبایی موهای شما هستند.

مصرف شامپو خشک در صورت ضیق وقت

اگر در تنگنای زمانی هستید و نمی‌توانید موهای خود را بشویید، برای کاهش چربی موهایتان از شامپوی خشک بهره ببرید. این شامپوها نیازی به شستشو ندارند و از طرفی چربی‌های اضافی مو و پوست سر را تا حد مطلوبی جذب می‌کنند. از دیگر مزایای این نوع شامپوها می‌توان به حجم دادن به موها و ایجاد ظاهری شاداب و تمیز اشاره کرد.

در روش های مراقبت از موهای چرب می‌توانید هم از شامپو خشک پودری و هم از اسپری شامپو خشک استفاده کنید. مدل پودری به‌راحتی ریشه موها را هدف قرار می‌دهد و طبیعتاً جذب چربی بالایی دارد. از طرفی اسپری‌ها نحوه مصرف بسیار آسان‌تری دارند و جذب چربی‌شان کمتر از مدل پودری است. درصورتی‌که موهای بسیار چرب دارید، بهتر است از شامپو خشک پودری بهره ببرید. نشاسته برنج، نشاسته ذرت و خاک رس برخی از مواد اولیه پرتکرار در فرمولاسیون شامپوهای مخصوص موهای چرب هستند.

مصرف روغن مو آبرسان

قبل از اینکه دادتان دربیاید که چرا برای موهایی که به‌خودی‌خود چرب هستند، روغن تجویز می‌کنید، باید بگوییم که این روغن فقط برای ساقه و نوک موها است. به‌عنوان آخرین مرحله در روتین مراقبت از موهای چرب، از یک روغن آب‌رسان استفاده کنید تا باعث حفظ رطوبت و افزایش درخشندگی موها شود. باوجوداینکه شاید کمی غیرمنطقی به نظر برسد، اما استفاده از یک روغن مغذی برای انتهای خشک و آسیب‌دیده موها باعث زیبایی هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود.

مهم‌ترین نکته در مورد روغن‌ها، استفاده از محصولی است که برای موهای چرب و رفع نیازهای بخصوص آن مناسب باشد. توصیه ما در باریژان این است که همیشه روغن‌های سبک نظیر روغن آرگان، روغن هسته انگور و روغن جوجوبا را برای مراقبت از موهای چرب خود انتخاب کنید. در عوض هرگز از روغن‌های سنگین مانند روغن نارگیل و روغن‌زیتون که موها را چرب‌تر می‌کنند، استفاده نکنید. شایان‌ذکر است که بهترین زمان مصرف روغن مو، پیش از استحمام است.

نکات کلیدی برای رهایی از چربی مو

تنها پیروی از یک روتین مراقبتی نمی‌تواند باعث رهایی کامل از شر چربی اضافی مو شود. نحوه شستشو، نحوه شانه زدن، مراقبت‌های غذایی، مصرف ویتامین‌ها و عواملی از این قبیل نیز به‌طور مستقیم بر کنترل ترشح چربی مو تأثیرگذار هستند. برای اینکه بتوانید یک سیستم مراقبتی همه‌جانبه و اثربخش را پیاده‌سازی کنید، برخی از مهم‌ترین نکات مراقبت از موهای چرب را در اینجا بررسی می‌کنیم:

کاهش استرس

زمانی که استرس داریم، بدن ما کورتیزول ترشح می‌کند، هورمونی که باعث تحریک غدد چربی در پوست سر می‌شود. بنابراین استر می‌تواند باعث افزایش تولید سبوم و تجمع چربی روی موها شود. از شیوه‌های گوناگون کنترل استرس بهره ببرید تا شاهد موهایی سالم‌تر و زیباتر با چربی کمتر باشید.

شانه زدن صحیح

به‌عنوان فردی که با تولید چربی بیشتر از حد نرمال در کف سر مواجه هستید، باید تلاش کنید که چربی را به‌خوبی توزیع کنید. یک شانه دندانه‌دار یا یک برس با دندانه‌های نرم بهترین انتخاب برای مرتب کردن موها و توزیع درست چربی در بین آن‌ها است. از طرفی این نوع شانه و برس مانع از تحریک غدد چربی می‌شوند.

داشتن رژیم غذایی متعادل

از مصرف بیش‌ازحد شکر، گوشت قرمز و لبنیات خودداری کنید تا شاهد موهایی سالم‌تر باشید. در راستای مراقبت از موهای چرب، مصرف غذاهای غنی از امگا3، میوه‌ها، سبزی‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود جای دهید.

محدود کردن استفاده از ابزارهای حرارتی

ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی پوست سر می‌شوند. زمانی که پوست سر خشک شود، غدد چربی بیشتری ترشح می‌شوند تا این کمبود را جبران کنند که نتیجه آن، چرب شدن بیشتر پوست و موی سر است. سعی کنید که موهای خود را در هوای طبیعی یا با پخش‌کننده باد سشوار (در دمای پایین) خشک‌کنید.

مصرف اسیدهای چرب

اسیدهای چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا تولید سبوم اضافی کاهش یابد و موهایی سلامت و زیبا داشته باشید. برخی از منابع غنی اسیدهای چرب شامل غلات کامل تصفیه‌نشده، آجیل و ماهی‌های چرب هستند که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان وعده اصلی یا میان‌وعده میل کنید.

تمیز کردن برس ها

یکی از روش های مراقبت از موهای چرب که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تمیز کردن مرتب برس‌های مو برای جلوگیری از چرب شدن پوست سر است. برای این منظور، موها را از برس جدا کرده و با یک شامپوی ملایم در آب گرم خیس کنید؛ پس از چند دقیقه برس را با آب و یک مسواک بشویید و درنهایت اجازه دهید که در هوای آزاد خشک شود. همچنین به‌منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها بهتر است که برس خود را هر دو ماه عوض کنید.

عدم استفاده از محصولات سیلیکونی

سیلیکون‌های موجود در بسیاری از محصولات مو می‌توانند روی پوست سر تجمع کنند و باعث چربی، خشکی و شکستگی موها شوند. برای جلوگیری از تشدید چربی پوست سر، ترجیحاً از محصولات بدون سیلیکون یا غیر کومدوژنیک بهره ببرید.

برخورد آرام با موها

هرچه رفتار بهتری با موها داشته باشید، غدد چربی کمتر تحریک می‌شوند و موهای زیباتر و سالم‌تری خواهید داشت. هنگام شستشو ضمن استفاده از یک شامپوی ملایم، آن را به‌آرامی با نوک انگشتان خود بر روی پوست سر ماساژ دهید. از برس زدن سریع و شدید مو خودداری کنید و در عوض یک شانه دندانه پهن یا یک برس با دندانه‌های نرم انتخاب کنید تا گره‌های مو بدون هیچ آسیبی بازشوند.

آبکشی کامل موها

شستشوی مناسب از شیوه‌های مهم مراقبت از موهای چرب است؛ بااین‌حال باید مطمئن شوید که شامپو یا نرم‌کننده را به‌طور کامل آبکشی کرده‌اید و از تجمع محصول روی پوست سر جلوگیری کنید. در حین آبکشی، پوست سر را به‌آرامی با انگشتان ماساژ دهید تا باقیمانده مواد شوینده پاک شوند. همچنین از آب ولرم استفاده کنید تا روغن طبیعی موها از بین نروند.

با موهایتان بازی نکنید

لمس مکرر، چرخاندن و خراشیدن مو می‌توانند غدد چربی را تحریک کرده و باعث تولید چربی بیشتر شوند. لمس کردن و برس زدن بیش‌ازحد موها باعث می‌شوند که چربی اضافی به سمت ساقه موها حرکت کنند و ظاهری به‌شدت براق و ناخوشایند به وجود آید.

شستشوی موها بعد از تعریق

با هدف جلوگیری از تجمع چربی و حفظ ظاهر شاداب موها، توصیه می‌شود که بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی و کاری که منجر به تعریق می‌شوند، دوش بگیرید. تعریق باعث پخش شدن روغن‌های طبیعی شده و موها را چرب‌تر از حالت معمول نشان می‌دهد. برنامه‌ریزی برای حفظ پاکیزگی، یکی از نکات مهم در نحوه مراقبت از موهای چرب است.

نبستن مداوم موها

برای طولانی‌تر شدن فاصله بین شستشوی موها، توصیه می‌شود که گاهی اوقات موها را باز بگذارید و با استفاده از کش، کلیپس و… نبندید. جمع‌کردن مداوم و کشیدن موها به سمت عقب، باعث پخش سریع‌تر چربی‌های پوست سر می‌شود و موهایتان را بسیار براق نشان می‌دهد.

مصرف محصولات تخصصی موهای چرب

در پشت تولید محصولات مراقبت از مو، فکر و تحقیقات بسیاری نهفته است. اگر یک شامپو برای موهای خشک یا معمولی فرموله‌شده، دقیقاً به این معناست که نباید برای پاک‌سازی و مراقبت از موهای چرب استفاده شود. استفاده از محصولاتی که با موهای چرب سازگاری ندارند، مشکلات و نگرانی‌های شما را بیشتر خواهد کرد.

مراقبت از موی چرب

موی چرب می‌تواند یک روز بد و ناخوشایند را برایتان رقم بزند. خبر خوب این است که اگر از یک روتین مناسب پیروی کرده و راهنمای مراقبت از موهای چرب را جدی بگیرید، تولید چربی کنترل می‌شود و زندگی به‌مراتب آسان‌تری را تجربه خواهید کرد. از طرفی باید بدانید که میزان سبومی که تولید می‌کنید در طول زمان تغییر کرده و به‌طورکلی با افزایش سن، کمتر می‌شود.

مهم ترین مشکلات ناشی از موهای چرب

باوجوداینکه موی چرب به‌خودی‌خود یک بیماری جدی نیست، اما درصورتی‌که به‌درستی مدیریت نشود، منجر به بروز مشکلات متعددی خواهد شد. آکنه و جوش، شوره و درماتیت سبورئیک برخی از مشکلات ناشی از عدم توجه به روش های مراقبت از موهای چرب هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از این مشکلات پرداخته‌ایم:

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی رایج است که پوست سر و سایر نواحی چرب بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این بیماری منجر به پوسته‌پوسته شدن، قرمزی و خارش پوست می‌شود که اغلب با پوسته‌های چرب همراه است. چربی اضافی پوست سر باعث افزایش احتمال بروز و تشدید درماتیت سبورئیک شده و منجر به التهاب و ناراحتی پوست سر خواهد شد.

آکنه و جوش

زمانی که موهای سر دائماً پیشانی و صورت را لمس می‌کنند، عواملی مانند چربی، کثیفی و باکتری را به پوست منتقل کرده و درنهایت باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شوند. از سوی دیگر روغن اضافی باعث مسدود شدن منافذ پوست شده و بخصوص در امتداد خط رویش موها، باعث التهاب و جوش می‌شود. گفتنی است که جوش‌های روی پوست سر نیز ناشی از عدم کنترل تولید سبوم هستند.

علاوه بر اینکه مراقبت از موهای چرب باعث بهبود ظاهر و سلامت آن‌ها می‌شود، همچنین شما را از شر بیماری‌های مرتبط با موهای چرب خلاص می‌کند. شوره سر، بوی نامطبوع موها، جوش و آکنه، فولیکولیت و ریزش مو برخی از مشکلات ناشی از عدم کنترل ترشح سبوم هستند.

شوره سر

شوره یک اختلال رایج پوست سر است که به دلیل ریزش سلول‌های مرده پوست از سر ایجاد می‌شود. روغن اضافی می‌تواند یک محیط مساعد برای رشد بیش‌ازحد مالاسزیا، قارچی که نقش اصلی در ایجاد شوره سر دارد، فراهم کند. از مشکلات شوره سر می‌توان به خارش اشاره کرد و اینکه این شوره‌های قابل‌مشاهده منجر به ظاهری خجالت‌آور می‌شوند.

بوی نامطبوع

چربی اضافی پوست سر می‌تواند با تعریق و باکتری‌ها مخلوط شود و بوی بسیار نامطبوعی ایجاد کند. یکی از دلایلی که باید موهای چرب را به‌صورت روزانه شست، جلوگیری از ایجاد این مشکل است. بوی نامطبوع موی سر را، بیشتر افرادی که با شما در ارتباط هستند احساس می‌کنند که به‌شدت می‌تواند برایشان آزاردهنده باشد. بخصوص در فصل تابستان، شستشوی روزانه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش های مراقبت از موهای چرب در نظر بگیرید.

فولیکولیت

زمانی که فولیکول‌های مو به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا قارچی ملتهب شوند، بیماری فولیکولیت رخ می‌دهد. روغن اضافی روی پوست سر، محیطی ایده‌آل برای رشد این میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کند که منجر به برآمدگی‌های قرمز، متورم و مملو از چرک می‌شود. این بیماری اغلب با خارش شدید پوسته سر همراه بوده و می‌تواند بسیار دردناک باشد.

ریزش مو

باوجوداینکه موهای چرب به‌طور مستقیم عامل ریزش مو نیستند، اما تجمع چربی، آلودگی و ناخالصی بر روی پوست سر، باعث مسدود شدن فولیکول‌ها می‌شوند. این موضوع به‌مرورزمان باعث تضعیف ساقه‌های مو شده تا به دنبال آن شاهد نازک شدن و ریزش مو باشید. تمیز نگه داشتن پوست و مو سر برای حفظ و بهبود سلامت کلی مو ضروری است.

درمان های خانگی مراقبت از موهای چرب

موهای چرب می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی نظیر تغییرات هورمونی، ژنتیک، رژیم غذایی و برخی عادات نادرست مراقبت از مو باشند. درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید برای مدیریت و کنترل ترشح چربی پوست و مو سر از آن‌ها استفاده کنید. البته در همین ابتدا باید خاطرنشان کنیم که اثربخشی این روش های مراقبت از موهای چرب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با اطلاع از این موضوع، در ادامه با چند درمان خانگی رایج برای موهای چرب آشنا شوید:

آب لیمو

از مهم‌ترین خواص آب‌لیمو می‌توان به اسیدی بودن آن اشاره کرد که موجب تعادل PH طبیعی پوست سر شده و چربی را کاهش می‌دهد. بااین‌حال استفاده مکرر از آن منجر به خشکی و آسیب می‌شود؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف، آن را کمی با آب رقیق کنید. اگر درمان با آب‌لیمو برایتان اثربخش بود، بهتر است هفته‌ای یک‌بار از آن بهره ببرید تا از خشکی بیش‌ازحد و شکنندگی موهایتان جلوگیری کنید.

سرکه سیب

اعتقاد بر این است که سرکه سیب همانند آب‌لیمو می‌تواند به تعادل PH پوست سر کمک کند و چربی اضافی را از بین ببرد. از طرفی این ماده غذایی دارای خاصیت ضد میکروبی است و از پوست سر در مقابل بروز عفونت محافظت می‌کند. سرکه سیب حتماً باید با آب رقیق و پس از شامپو کردن به‌عنوان مرحله پایانی شستشو استفاده شود. درصورتی‌که از این ماده در حد اعتدال استفاده کنید، به کنترل چربی و ارتقای سلامت پوست سر کمک می‌کند.

آلوئه ورا

ژل آلوئه‌ورا که در تولید بسیاری از محصولات پوست و مو استفاده می‌شود، دارای خواص تسکین‌دهنده است و همچنین می‌تواند باعث حفظ تعادل تولید چربی در پوسته سر شود. از طرفی آلوئه‌ورا به بهبود سلامت کلی موها کمک می‌کند. این ژل را باید به‌طور مستقیم روی پوست سر بمالید و پس از 30 دقیقه آبکشی نمایید. آلوئه‌ورا کمک شایانی به تغذیه و کنترل چربی پوست سر می‌کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی است، به باز کردن فولیکول‌های مو کمک می‌کند، همچنین تجمع چربی روی پوست سر را به‌شدت کاهش می‌دهد. چند قطره روغن درخت چای را با یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل) مخلوط‌کنید و سپس آن را روی پوست سر ماساژ دهید. روغن درخت چای که در بسیاری از محصولات مراقبت از موهای چرب استفاده می‌شود، باعث کنترل ترشح چربی و ارتقای سلامت پوست سر می‌شود؛ اما ازآنجایی‌که محصول قدرتمندی است، باید به میزان کم مصرف شود.

موی چرب

درمان‌های خانگی می‌توانند به‌عنوان یک مکمل در روتین مراقبت از موهای چرب استفاده شوند. بااین‌حال باید بدانید که این شیوه‌های درمانی برای همه افراد فواید یکسانی ندارند؛ همچنین اگر به‌صورت غیراصولی به کار گرفته شوند، موجب خشک شدن پوست سر و ترشح چربی اضافی نیز می‌شوند. درمان‌های خانگی را با احتیاط بالا و پس از مشورت با افراد متخصص شروع کنید.

درمان‌های خانگی می‌توانند به‌عنوان یک مکمل در روتین مراقبت از موهای چرب استفاده شوند. بااین‌حال باید بدانید که این شیوه‌های درمانی برای همه افراد فواید یکسانی ندارند؛ همچنین اگر به‌صورت غیراصولی به کار گرفته شوند، موجب خشک شدن پوست سر و ترشح چربی اضافی نیز می‌شوند. درمان‌های خانگی را با احتیاط بالا و پس از مشورت با افراد متخصص شروع کنید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم‌مرغ چربی اضافی سر را از بین می‌برد و به موها حجم می‌دهد. چند سفیده تخم‌مرغ را به کمک همزن برقی یا دستی هم زده و سپس به پوست و موهای سر بمالید؛ سپس بعد از چند دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. باوجوداینکه سفیده تخم‌‎مرغ به موهای چرب کمک می‌کند، اما بوی آن برای بسیاری از افراد آزاردهنده است. درصورتی‌که نسبت به بوی تخم‌مرغ حساس هستید، این نحوه مراقبت از موهای چرب خانگی را فراموش کنید.

جوش شیرین

اگر به دنبال یک لایه‌بردار طبیعی هستید که چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست سر را پاک کند، جوش‌شیرین انتخاب مناسبی است. مقدار کمی از این ماده را با آب مخلوط‌کنید تا به شکل خمیر درآید و سپس آن را روی پوست سر ماساژ دهید. اگرچه جوش‌شیرین به کنترل و کاهش چربی کمک می‌کند، اما باید از آن به‌ندرت استفاده کرد؛ زیرا بسیار قدرتمند است و ممکن است که چربی پوست سر را به‌کلی از بین ببرد.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه این درمان‌های خانگی برای بعضی افراد اثربخش هستند، اما معمولاً برای همه مناسب نیستند. استفاده افراطی یا نادرست از این درمان‌های خانگی منجر به سوزش، خارش، خشکی و سایر مشکلات می‌شود. توصیه می‌شود که در صورت داشتن مشکلات دائمی با موهای چرب و عدم دریافت نتیجه مطلوب از روتین مراقبت از موهای چرب، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. این افراد با ارائه توصیه‌های اختصاصی، شرایط پوست و موهای سر شما را بهبود می‌بخشند.

اشتباهات رایج در نحوه مراقبت از موهای چرب

برخی اقدامات معمولی وجود دارند که انجام آن‌ها ازنظر شما طبیعی است، بااین‌حال می‌توانند منجر به بروز مشکلات در پوست و موهای سر شوند. برای اینکه این اشتباهات در روتین مراقبتی شما جایی نداشته باشند و از شر آن‌ها خلاص شوید، در اینجا 6 مورد از مهم‌ترین موارد را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم:

مالیدن بیش از حد روغن

روغن مو برای تقویت پوست سر و فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. شما تنها به مقداری از روغن احتیاج دارید که پوست سر را با یک لایه بسیار نازک از چربی بپوشاند. این لایه روغن باید آن‌قدر نازک باشد که به‌سادگی جذب پوست سر شود، نه آن‌قدر زیاد که فولیکول‌های مو را مسدود و پوست سر را تحریک کند. برای جلوگیری از زیاده‌روی در مصرف روغن، موهایتان را به سه قسمت تقسیم کنید (موهای جلو دو قسمت و یک قسمت موهای پشت)؛ حالا روغن را روی کف دست بریزید و به‌نوبت به این سه قسمت بمالید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که در مصرف روغن زیاده‌روی نمی‌کنید.

مصرف شامپوهای خشن

استفاده از شامپوهایی که حاوی مواد شوینده خشن یا حاوی سولفات هستند، باعث از بین رفتن روغن طبیعی پوست سر شده و تولید چربی را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکل، شامپوهای ملایم فاقد سولفات را انتخاب کنید که به‌صورت تخصصی برای پوست و موهای چرب فرموله شده‌اند. از طرفی اگر روزانه دوش می‌گیرید یا موهایتان را می‌شویید، بهتر است بیشتر مواقع از شامپوهای بسیار ملایم استفاده کنید.

حذف نرم کننده

مصرف نرم‌کننده یکی از بخش‌های اصلی روتین مراقبت از موهای چرب است که برخی افراد با هدف جلوگیری از سنگین شدن موها، آن را حذف می‌کنند. این در حالی است که مصرف یک نرم‌کننده سبک و فاقد چربی برای ساقه و نوک موها، بدون چرب کردن پوست یا موی سر، از خشک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. از طرفی نرم‌کننده محصولی است که علاوه بر بهبود حالت‌پذیری، مانع از ایجاد موخوره یا دوشاخه شدن موها می‌شود و ازاین‌رو بسیار کاربردی است.

مصرف افراطی محصولات حالت دهنده

هم خانم‌ها و هم آقایان از محصولات حالت‌دهنده‌ای مانند ژل، چسب مو، واکس مو، موس و سرم استفاده می‌کنند. مصرف بیش‌ازحد این محصولات می‌تواند باعث چرب‌تر شدن پوست و ریشه موهای شما و همچنین موجب پوسته و شوره سر شود.

روش های مراقبت از موی چرب

از این محصولات کمتر استفاده کنید و همچنین به‌جای مالیدن آن‌ها به تمام مو، تنها برای ساقه و نوک مو از آن‌ها بهره ببرید.

به طور مکرر دست زدن به موها

اینکه در طول روز به‌طور مکرر موهایتان را لمس کنید یا تلاش کنید که با دست به آن‌ها حالت بدهید، آلودگی‌ها و چربی‌ها را به موهایتان منتقل می‌کند. شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما این یکی از اشتباهات رایج و بسیار مهم در نحوه مراقبت از موهای چرب است که به سلامت کلی پوست و مو سر لطمه وارد می‌کند. ازاین‌رو سعی کنید که از قرار دادن بی‌مورد انگشتان بین موهایتان خودداری کنید.

استفاده از آب داغ

به‌طورکلی نباید موهایتان را با آب داغ بشویید و بهتر است به‌جای آن از آب ولرم یا سرد بهره ببرید. ازآنجایی‌که آب داغ می‌تواند تمام چربی طبیعی پوست سر را از بین ببرد، این موضوع در ارتباط با موهای چرب جدی‌تر است. شایان‌ذکر است که وقتی سبوم پوست سر توسط آب داغ از بین برود، پوست تلاش می‌کند که چربی ازدست‌رفته را جبران کند و ازاین‌رو موجب چرب‌تر شدن بیشتر موها می‌شود.

فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از موهای چرب، داشتن تعادل در تمام جنبه‌های مراقبتی است. اگر علیرغم پیروی از این روش‌ها بازهم چربی موهای شما کنترل نمی‌شود و شما را آزار می‌دهد، حتماً از مشورت یک متخصص پوست و مو بهره ببرید.

جمع بندی

مدیریت و مراقبت از موهای چرب به یک رویکرد متعادل نیاز دارد که در آن‌هم روش‌های مراقبتی مناسب و هم عوامل زمینه‌ای بالقوه در نظر گرفته شوند. موهای چرب می‌توانند منجر به مشکلات مختلفی از قبیل شوره، آکنه، بی نامطبوع و حتی کاهش اعتمادبه‌نفس برای حضور در اجتماع شوند. درنهایت برای رفع مؤثر این نگرانی‌ها، اتخاذ یک روال پاک‌سازی ملایم به کمک شامپوهای فاقد سولفات، استفاده از نرم‌کننده‌های ملایم و تعادل در دفعات شستشو ضروری هستند.

توجه رژیم غذایی، مدیریت استرس و کمک گرفتن از افراد متخصص از دیگر اقدامات مهم در نحوه مراقبت از موهای چرب هستند. همان‌قدر که رعایت اصول و شیوه‌های استاندارد به بهبود موهای چرب کمک می‌کند، پرهیز از اشتباهات رایج نیز می‌تواند نقش بسزایی در حفظ سلامت و زیبایی موهای شما ایفا کند.

ما تلاش کردیم که در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکات و روش های مراقبت از موهای چرب بپردازیم تا شما بتوانید بر اساس این اطلاعات، شرایط ظاهری و سلامت موهایتان را بهبود ببخشید. علاوه بر اطلاعات کاربردی، مجموعه باریژان برخی از بهترین محصولات تخصصی مراقبت از موهای چرب را عرضه می‌کند. حالا زمان آن رسیده که به کمک مطالب کاربردی این مقاله و لیست محصولات گوناگون موهای چرب باریژان، بهترین مسیر برای دستیابی به موهایی ایده‌آل را طی کنید.

سؤالات متداول
موهای چرب را باید چند مرتبه در هفته شست؟
بسیاری معتقدند که موهای چرب را می‌توان هرروز شست تا آلودگی‌ها، ناخالصی‌ها و چربی‌های اضافی باعث مسدود شدن فولیکول‌ها نشوند. بااین‌حال اگر روزانه موهای چرب خود را می‌شویید، حتماً از یک شامپو ملایم و فاقد سولفات استفاده کنید تا تمام چربی سر از بین نرود.
گفتنی است که تعداد دفعات شستشو به فعالیت‌های روزانه شما، گرمای هوا و مواردی از این قبیل هم بستگی دارد. برای مثال اگر در فصل تابستان ورزش می‌کنید، قطعاً باید دوش بگیرید تا از شر تعریق، آلودگی و بوی نامطبوع موها خلاص شوید.
آیا برخی مواد غذایی می‌توانند باعث چرب‌تر شدن موها شوند؟
بله، رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای چرب و سرخ‌شده و همچنین مصرف زیاد لبنیات به چرب شدن موها کمک می‌کنند. این نوع غذاها با تحریک غدد چربی، منجر به افزایش تولید سبوم در پوست سر می‌شوند. یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه، سبزی و غلات کامل، سلامت کلی پوست سر را بهبود بخشیده و از تولید چربی اضافی جلوگیری می‌کند.
آیا استرس باعث افزایش چربی موها می‌شود؟
بله، استرس یکی از دلایلی است که باعث افزایش تولید چربی در پوسته سر می‌شود. استرس مزمن با مختل کردن سطح هورمون‌هایی که تولید چربی در پوست سر را تنظیم می‌کنند، باعث چرب‌تر شدن موها می‌شوند. مدیریت استرس از طریق تکنیک‌های تمدد اعصاب، ورزش و خواب کافی به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند.
آیا درمان‌های طبیعی به مدیریت تولید سبوم کمک می‌کنند؟
برخی داروهای طبیعی نظیر آب‌لیمو، آلوئه‌ورا، سرکه سیب و روغن درخت چای به مدیریت موهای چرب و کنترل ترشح چربی کمک می‌کنند. بااین‌حال این مواد طبیعی به‌طور بالقوه خاصیت خشک‌کنندگی دارند و ازاین‌رو باید در حد اعتدال استفاده شوند. بهتر است پیش از مصرف این مواد، از یک متخصص پوست و مو مشورت بگیرید.
آیا تغییرات هورمونی باعث چرب‌تر شدن موها می‌شوند؟
بله، تغییرات هورمونی مانند قاعدگی، بارداری، بلوغ و یائسگی بر تولید چربی در پوست سر تأثیر می‌گذارند. در چنین مواقعی، سطح هورمون‌های بدن پیوسته در حال نوسان است که احتمالاً منجر به افزایش تولید سبوم و موهای چرب می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *